GroenLinks Den Haag: ‘Uber ondermijnt verdienmodel taxibranche’
De fractie van GroenLinks in de Haagse gemeenteraad wil opheldering van wethouder Arjen Kapteijns (Mobiliteit) over problemen in de lokale taximarkt. Volgens de partij maken te veel taxichauffeurs tegen de regels in gebruik van standplaatsen en is er een gebrek aan handhaving. Ook stelt GroenLinks dat Uber de markt verstoort.
“Gesprekken met Haagse taxichauffeurs gaven GroenLinks een zorgelijk beeld over de Haagse taxibranche”, schrijft gemeenteraadslid Vincent Thepass in schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders. “Uber omzeilt de regels en ondermijnt het verdienmodel in de taxibranche”, is Thepass stellig.
Volgens het GroenLinks-raadslid heeft dat te maken met het bedrijfsmodel van Uber. “Taxichauffeurs moeten concurreren met steeds lagere tarieven van Uber-chauffeurs, terwijl die chauffeurs minder goede werkomstandigheden hebben en voor elke rit aan Uber 25 procent comissie moeten afstaan”, beargumenteert Thepass.
Standplaatsen
Ook ontving GroenLinks zorgelijke signalen over de opkomst van taxi’s die tegen de regels in gebruik maken van standplaatsen. Begin vorige maand constateerde Stichting Taxibelang Haaglanden (STH) ook al dat er steeds meer taxichauffeurs zonder vergunning actief zijn in de Haagse opstapmarkt.
“Door een gebrek aan handhaving op onvergund en ongeregistreerd rijden vanaf de standplaatsen en de opkomst van Uber en andere platfoprmbedrijven, is het aantal taxi’s in Den Haag met zo’n 30 procent toegenomen terwijl het aantal klanten gelijk bleef”, constateert GroenLinks-raadslid Thepass.
Volgens hem ondermijnt dat niet alleen het inkomen van taxichauffeurs, maar leidt het ook bedreigingen en spanningen. “Chauffeurs worden bedreigd, zijn bang dat er vechtpartijen ontstaan of hebben dat in sommige gevallen al meegemaakt.”
Handhaving
Thepass wijdt dat, net als STH, aan een gebrek aan handhaving door de gemeente. “Dat leidt ertoe dat ook chauffeurs die niet zijn aangesloten bij TTO’s (Toegelaten Taxi Organisatie) van de standplaatsen gebruik kunnen maken, met verdere spanningen als gevolg.”
Daarom wil het GroenLinks-raadslid van verantwoordelijk wethouder Arjen Kapteijns weten waarom er amper nog gehandhaafd wordt. Ook wil Thepass een overzicht van het aantal jaarlijkse taxicontroles van de afgelopen vijf jaar en wil hij weten of de gemeente weer bereid is om te handhaven.
Eerder liet een woordvoerder van wethouder Kapteijns al tegen deze website weten dat de gemeente kampt capaciteitsproblemen onder handhavers. “Dat kunnen wij niet snel oplossen”, aldus de woordvoerder.
Lobby
Daarnaast vraagt Thepass of het college van burgemeester en wethouders bereid is om een gezamenlijke lobby op te zetten richting de overheid, om het bedrijfsmodel van platformbedrijven via wetgeving en handhaving aan banden te leggen zodat er een gelijk speelveld ontstaat. De wethouder komt naar verwachting begin volgende maand met een reactie op de schriftelijke vragen.
TaxiPro heeft Uber om een reactie gevraagd, maar het bedrijf kon nog niet reageren.
Voor nieuws over contractvervoer, ga naar Mobiliteit.nl.
Lees ook: