CNV-leden tijdens staking
Lonen

CNV: crisis leerlingenvervoer óók veroorzaakt door slechte arbeidsomstandigheden taxibranche

CNV-leden tijdens staking. Foto ter illustratie. Foto: CNV

Bij de crisis in het leerlingenvervoer – waarover gisteren in de Tweede Kamer is gedebatteerd – is veel te weinig aandacht voor een van de grootste achterliggende problemen, namelijk de arbeidsomstandigheden. Tenminste, dat stelt CNV Vakmensen. De vakbond noemt deze belabberd en vindt dat daarin verandering moet komen. 

“We hebben het hier over een van de slechtste cao’s van Nederland’, zegt cao-onderhandelaar Rick Pellis van CNV Vakmensen daarover. “Geen wonder dat er een personeelstekort is. De mensen lopen bij bosjes weg naar betere banen.”

Falend systeem

Pellis vindt het schrijnend dat reizigers in het leerlingen- en zorgvervoer de dupe zijn van een ‘totaal falend systeem’. “Gemeentelijke overheden willen het vervoer zo goedkoop mogelijk regelen. Vervoerders knokken elkaar vervolgens de tent uit om de opdracht binnen te halen, voor een prijs die maar net uit kan – of eigenlijk helemaal niet. Werknemers in de branche betalen daar de tol voor.”

De CNV-onderhandelaar, die sinds kort verantwoordelijk is voor de taxibranche, blijft zich dan ook verbazen over de arbeidsomstandigheden in de sector. “Het is bijna niet te geloven dat dit anno 2022 nog steeds kan. De chauffeurs verdienen maar net boven minimumloon. Als de wielen niet draaien of als er een rit uitvalt, worden ze gekort op hun salaris. We hebben het hier echt over de onderkant van de arbeidsmarkt. Dáár moet wat aan gebeuren. De taxibranche moet in z’n geheel naar een hoger niveau, met een fatsoenlijk loon en betere werkomstandigheden. Anders gaat het nooit lukken om al die honderden vacatures te vullen.”

Gebrek aan waardering

Pellis is dan ook van mening dat de werkgevers, verenigd in KNV Zorgvoer en Taxi, daar veel te weinig oog voor hebben. “KNV wijst er terecht op dat de aanbesteding door overheden beter kan, door vervoersvragen te combineren. Dat zou inderdaad veel beter zijn, dan is er één vervoerder verantwoordelijk. Maar KNV gaat volledig voorbij aan de basis van het probleem: het gebrek aan waardering en de slechte beloning van de werknemers. Als dat niet beter wordt, zie ik het somber in. Dan is de ellende nog lang niet voorbij voor al die mensen die van dit vervoer afhankelijk zijn.”

Misplaatst

Bertho Eckhardt, voorzitter van KNV, kan zich niet vinden in de uitspraken van CNV-onderhandelaar Pellis. “We zitten midden in de cao-onderhandelingen. Dit soort communicatie past natuurlijk in een bepaalde strategie. Volgens mij moeten we het gewoon beperken tot waar het over moet gaan, namelijk om tot goede arbeidsvoorwaarden te komen voor de chauffeurs. Dat vinden we allemaal erg belangrijk, ook wij als werkgevers. Ik vind het daarom een beetje misplaatst om deze kwestie een op een te koppelen aan het leerlingenvervoer.”

Vorige week vrijdag legden de werkgevers hun definitieve eindbod op tafel en verbonden daar zelfs een ultimatum aan. De vakbonden hebben tot dinsdag 25 oktober de tijd om te reageren op het eindbod van de werkgevers.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “CNV: crisis leerlingenvervoer óók veroorzaakt door slechte arbeidsomstandigheden taxibranche”

Ret|20.10.22|15:00

Dhr.Pellis zegt het precies goed. En Dhr Bertho probeert er omheen te draaien,op tv bij 1 vandaag repte hij er ook geen 1 woord over,over de slechte arbeidsomstandigheden van chauffeurs. Chauffeurs worden gewoon bestolen door hun werkgever. Uren wegstrepen als je voor een rood stoplicht staat ect. Chauffeurs lopen gillend weg zodra ze ergens anders meer verdienen en respect krijgen. Standaard eind van de maand word 12.5% van je uren ingehouden,noemen ze genoten pauze(die je niet gehad hebt).

Karin Roest|20.10.22|15:11

Dit komt me zo bekend voor mijn vriendin werkt in de zorg en ook daar de zelfde problemen geen waardering kijken weg van de problemen en als er gevraag word door Wilders SP PVDA enz voor meer loon dan breekt de regering hun nek bijna om weg te rennen uit de kamer .

CNV: crisis leerlingenvervoer óók veroorzaakt door slechte arbeidsomstandigheden taxibranche | TaxiPro
CNV-leden tijdens staking
Lonen

CNV: crisis leerlingenvervoer óók veroorzaakt door slechte arbeidsomstandigheden taxibranche

CNV-leden tijdens staking. Foto ter illustratie. Foto: CNV

Bij de crisis in het leerlingenvervoer – waarover gisteren in de Tweede Kamer is gedebatteerd – is veel te weinig aandacht voor een van de grootste achterliggende problemen, namelijk de arbeidsomstandigheden. Tenminste, dat stelt CNV Vakmensen. De vakbond noemt deze belabberd en vindt dat daarin verandering moet komen. 

“We hebben het hier over een van de slechtste cao’s van Nederland’, zegt cao-onderhandelaar Rick Pellis van CNV Vakmensen daarover. “Geen wonder dat er een personeelstekort is. De mensen lopen bij bosjes weg naar betere banen.”

Falend systeem

Pellis vindt het schrijnend dat reizigers in het leerlingen- en zorgvervoer de dupe zijn van een ‘totaal falend systeem’. “Gemeentelijke overheden willen het vervoer zo goedkoop mogelijk regelen. Vervoerders knokken elkaar vervolgens de tent uit om de opdracht binnen te halen, voor een prijs die maar net uit kan – of eigenlijk helemaal niet. Werknemers in de branche betalen daar de tol voor.”

De CNV-onderhandelaar, die sinds kort verantwoordelijk is voor de taxibranche, blijft zich dan ook verbazen over de arbeidsomstandigheden in de sector. “Het is bijna niet te geloven dat dit anno 2022 nog steeds kan. De chauffeurs verdienen maar net boven minimumloon. Als de wielen niet draaien of als er een rit uitvalt, worden ze gekort op hun salaris. We hebben het hier echt over de onderkant van de arbeidsmarkt. Dáár moet wat aan gebeuren. De taxibranche moet in z’n geheel naar een hoger niveau, met een fatsoenlijk loon en betere werkomstandigheden. Anders gaat het nooit lukken om al die honderden vacatures te vullen.”

Gebrek aan waardering

Pellis is dan ook van mening dat de werkgevers, verenigd in KNV Zorgvoer en Taxi, daar veel te weinig oog voor hebben. “KNV wijst er terecht op dat de aanbesteding door overheden beter kan, door vervoersvragen te combineren. Dat zou inderdaad veel beter zijn, dan is er één vervoerder verantwoordelijk. Maar KNV gaat volledig voorbij aan de basis van het probleem: het gebrek aan waardering en de slechte beloning van de werknemers. Als dat niet beter wordt, zie ik het somber in. Dan is de ellende nog lang niet voorbij voor al die mensen die van dit vervoer afhankelijk zijn.”

Misplaatst

Bertho Eckhardt, voorzitter van KNV, kan zich niet vinden in de uitspraken van CNV-onderhandelaar Pellis. “We zitten midden in de cao-onderhandelingen. Dit soort communicatie past natuurlijk in een bepaalde strategie. Volgens mij moeten we het gewoon beperken tot waar het over moet gaan, namelijk om tot goede arbeidsvoorwaarden te komen voor de chauffeurs. Dat vinden we allemaal erg belangrijk, ook wij als werkgevers. Ik vind het daarom een beetje misplaatst om deze kwestie een op een te koppelen aan het leerlingenvervoer.”

Vorige week vrijdag legden de werkgevers hun definitieve eindbod op tafel en verbonden daar zelfs een ultimatum aan. De vakbonden hebben tot dinsdag 25 oktober de tijd om te reageren op het eindbod van de werkgevers.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “CNV: crisis leerlingenvervoer óók veroorzaakt door slechte arbeidsomstandigheden taxibranche”

Ret|20.10.22|15:00

Dhr.Pellis zegt het precies goed. En Dhr Bertho probeert er omheen te draaien,op tv bij 1 vandaag repte hij er ook geen 1 woord over,over de slechte arbeidsomstandigheden van chauffeurs. Chauffeurs worden gewoon bestolen door hun werkgever. Uren wegstrepen als je voor een rood stoplicht staat ect. Chauffeurs lopen gillend weg zodra ze ergens anders meer verdienen en respect krijgen. Standaard eind van de maand word 12.5% van je uren ingehouden,noemen ze genoten pauze(die je niet gehad hebt).

Karin Roest|20.10.22|15:11

Dit komt me zo bekend voor mijn vriendin werkt in de zorg en ook daar de zelfde problemen geen waardering kijken weg van de problemen en als er gevraag word door Wilders SP PVDA enz voor meer loon dan breekt de regering hun nek bijna om weg te rennen uit de kamer .