Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64

Cao-onderhandelingen touringcarsector geklapt

Diverse touringcarbedrijven vrezen de oproep van FNV niet. Foto: iStock / acambium64

De onderhandelingen over de cao Besloten Busvervoer zijn mislukt. Vakbond FNV meldt dat het laatste bod van de werkgevers te ver afligt van wat hun leden willen. Zij willen pas weer verder praten als er een substantieel beter bod komt. CNV sluit zich hierbij aan. Er wordt nagedacht over vervolgstappen. 

De zesde onderhandelingsronde voor de cao Besloten Busvervoer vond woensdag plaats. Vakbond FNV kondigde eerder al aan dat zij dit als laatste kans zagen voor de werkgevers om met een beter voorstel te komen. De vakbond had een looneis van 5 procent per jaar vanaf 1 januari 2022 op tafel gelegd voor een tweejarige cao. De werkgevers kwamen met een loonstap van 2,5 procent per 1 juli 2022 en nog eens 2,5 procent per 1 januari 2023.

Een andere belangrijke eis was de afschaffing van de 5/6-regeling. Dit is een regeling waarbij de chauffeurs voor iedere zes uur werken, vijf uur betaald worden omdat ze veel moeten wachten. De werkgevers zouden niet in zijn gegaan op deze eis. “Dat is al een heel oude regeling, die niet meer van deze tijd is”, aldus FNV-bestuurder Lutz Kressin. “Het wachten door chauffeurs hoort gewoon bij hun werk, dus dat moet ook uitbetaald worden.”

Meer bieden niet mogelijk

Vanuit FNV zal mogelijk een ultimatum aan de werkgevers worden gesteld. Als die niet opgevolgd wordt, worden acties niet uitgesloten. Werkgeversorganisatie Busvervoer Nederland geeft op zijn beurt weer aan dat er door werkgevers momenteel niet meer geboden kan worden. Door de coronacrisis hebben touringcarbedrijven het zwaar. Sommige bedrijven rijden 80 tot 90 procent minder in vergelijking met voor de crisis en 50 procent van de bussen is dit jaar geschorst om kosten te besparen.

Bron: ANP

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Cao-onderhandelingen touringcarsector geklapt | TaxiPro
Passagiers touringcar. Foto: iStock / acambium64

Cao-onderhandelingen touringcarsector geklapt

Diverse touringcarbedrijven vrezen de oproep van FNV niet. Foto: iStock / acambium64

De onderhandelingen over de cao Besloten Busvervoer zijn mislukt. Vakbond FNV meldt dat het laatste bod van de werkgevers te ver afligt van wat hun leden willen. Zij willen pas weer verder praten als er een substantieel beter bod komt. CNV sluit zich hierbij aan. Er wordt nagedacht over vervolgstappen. 

De zesde onderhandelingsronde voor de cao Besloten Busvervoer vond woensdag plaats. Vakbond FNV kondigde eerder al aan dat zij dit als laatste kans zagen voor de werkgevers om met een beter voorstel te komen. De vakbond had een looneis van 5 procent per jaar vanaf 1 januari 2022 op tafel gelegd voor een tweejarige cao. De werkgevers kwamen met een loonstap van 2,5 procent per 1 juli 2022 en nog eens 2,5 procent per 1 januari 2023.

Een andere belangrijke eis was de afschaffing van de 5/6-regeling. Dit is een regeling waarbij de chauffeurs voor iedere zes uur werken, vijf uur betaald worden omdat ze veel moeten wachten. De werkgevers zouden niet in zijn gegaan op deze eis. “Dat is al een heel oude regeling, die niet meer van deze tijd is”, aldus FNV-bestuurder Lutz Kressin. “Het wachten door chauffeurs hoort gewoon bij hun werk, dus dat moet ook uitbetaald worden.”

Meer bieden niet mogelijk

Vanuit FNV zal mogelijk een ultimatum aan de werkgevers worden gesteld. Als die niet opgevolgd wordt, worden acties niet uitgesloten. Werkgeversorganisatie Busvervoer Nederland geeft op zijn beurt weer aan dat er door werkgevers momenteel niet meer geboden kan worden. Door de coronacrisis hebben touringcarbedrijven het zwaar. Sommige bedrijven rijden 80 tot 90 procent minder in vergelijking met voor de crisis en 50 procent van de bussen is dit jaar geschorst om kosten te besparen.

Bron: ANP

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.