Touringcar, passagiers
Touringcarsector

Werkgevers hekelen uitspraken vakbonden: ‘Door ondergrens gezakt’

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is niet te spreken over de beweringen die FNV en CNV Vakmensen gisteren hebben gedaan, over dat de veiligheid in touringcars in het geding zou kunnen komen door het uitblijven van een betere cao. Woordvoerder Hilbert Michel meldt zelfs dat de werkgeversorganisatie juridische stappen overweegt.

Volgens Hilbert Michel kloppen de beweringen die de bonden hebben gedaan van geen kant. “De beweringen die ze hebben gedaan slaan echt nergens op. ‘Het is nu al mis en het is een wonder dat het nog niet fout is gegaan’, is eigenlijk wat FNV zegt. Als je dit soort beweringen doet, moet je echt met wat meer komen dan alleen insinuaties. We onderzoeken wat we hier juridisch mee kunnen.”

Ondergrens

Volgens de werkgeversorganisatie is de veiligheid namelijk allerminst in het geding. “Reizen per bus is super veilig. Het zit in het systeem van de ondernemers om de veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen”, legt Michel verder uit. “Chauffeurs vervoeren geen telefoons, maar mensen. Daar moet je veilig mee omgaan en dat wil ook iedereen. Ik snap daarom ook niet dat men nu insinueert dat dat niet het geval zou zijn. Wij vinden deze actie zwaar onder de maat. Het maakt de markt stuk. De vakbonden zijn echt door de ondergrens gezakt, wat mij betreft. Het brengt een nieuwe cao in ieder geval geen millimeter dichterbij.”

Beweringen rammelen

Naast de beweringen over de veiligheid in de touringcars, kloppen volgens Hilbert Michel meerdere beweringen niet. “Zo zeggen de bonden dat touringcarchauffeurs sinds 2020 geen loonsverhoging meer hebben gekregen, maar dat is gewoon niet waar. Tijdens de coronaperiode hebben de chauffeurs namelijk 3 en 3,5 procent erbij gekregen. Die afspraak is gewoon doorgevoerd, want die stamde nog af uit de vorige cao. Het klopt gewoon niet wat ze zeggen, de beweringen rammelen. Ik vraag me echt af waar de bonden mee bezig zijn. Ze mogen het best hard spelen, maar ik denk dat het op deze manier averechts werkt”, besluit Michel.

Onveilige situaties

Donderdag lieten zowel FNV als CNV Vakmensen weten dat het uitblijven van een goede cao kan leiden tot onveilige situaties in touringcars. Doordat touringcarchauffeurs lange dagen moeten maken en slecht betaald worden, kunnen onveilige situaties ontstaan, zo schreven de vakbonden in een brief aan ouder- en medezeggenschapsraden van basisscholen en middelbare scholen.

“Door de lage lonen rijden chauffeurs noodgedwongen meerdere ritten en door de hoge werkdruk worden pauzes overgeslagen. Dat heeft gelukkig nog niet tot onveilige situaties geleid, maar daar moeten we ook niet op gaan wachten”, zei FNV Toer-bestuurder Lutz Kressin daarover.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Werkgevers hekelen uitspraken vakbonden: ‘Door ondergrens gezakt’ | TaxiPro
Touringcar, passagiers
Touringcarsector

Werkgevers hekelen uitspraken vakbonden: ‘Door ondergrens gezakt’

Passagiers in een touringcar, foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is niet te spreken over de beweringen die FNV en CNV Vakmensen gisteren hebben gedaan, over dat de veiligheid in touringcars in het geding zou kunnen komen door het uitblijven van een betere cao. Woordvoerder Hilbert Michel meldt zelfs dat de werkgeversorganisatie juridische stappen overweegt.

Volgens Hilbert Michel kloppen de beweringen die de bonden hebben gedaan van geen kant. “De beweringen die ze hebben gedaan slaan echt nergens op. ‘Het is nu al mis en het is een wonder dat het nog niet fout is gegaan’, is eigenlijk wat FNV zegt. Als je dit soort beweringen doet, moet je echt met wat meer komen dan alleen insinuaties. We onderzoeken wat we hier juridisch mee kunnen.”

Ondergrens

Volgens de werkgeversorganisatie is de veiligheid namelijk allerminst in het geding. “Reizen per bus is super veilig. Het zit in het systeem van de ondernemers om de veiligheid zo goed mogelijk te waarborgen”, legt Michel verder uit. “Chauffeurs vervoeren geen telefoons, maar mensen. Daar moet je veilig mee omgaan en dat wil ook iedereen. Ik snap daarom ook niet dat men nu insinueert dat dat niet het geval zou zijn. Wij vinden deze actie zwaar onder de maat. Het maakt de markt stuk. De vakbonden zijn echt door de ondergrens gezakt, wat mij betreft. Het brengt een nieuwe cao in ieder geval geen millimeter dichterbij.”

Beweringen rammelen

Naast de beweringen over de veiligheid in de touringcars, kloppen volgens Hilbert Michel meerdere beweringen niet. “Zo zeggen de bonden dat touringcarchauffeurs sinds 2020 geen loonsverhoging meer hebben gekregen, maar dat is gewoon niet waar. Tijdens de coronaperiode hebben de chauffeurs namelijk 3 en 3,5 procent erbij gekregen. Die afspraak is gewoon doorgevoerd, want die stamde nog af uit de vorige cao. Het klopt gewoon niet wat ze zeggen, de beweringen rammelen. Ik vraag me echt af waar de bonden mee bezig zijn. Ze mogen het best hard spelen, maar ik denk dat het op deze manier averechts werkt”, besluit Michel.

Onveilige situaties

Donderdag lieten zowel FNV als CNV Vakmensen weten dat het uitblijven van een goede cao kan leiden tot onveilige situaties in touringcars. Doordat touringcarchauffeurs lange dagen moeten maken en slecht betaald worden, kunnen onveilige situaties ontstaan, zo schreven de vakbonden in een brief aan ouder- en medezeggenschapsraden van basisscholen en middelbare scholen.

“Door de lage lonen rijden chauffeurs noodgedwongen meerdere ritten en door de hoge werkdruk worden pauzes overgeslagen. Dat heeft gelukkig nog niet tot onveilige situaties geleid, maar daar moeten we ook niet op gaan wachten”, zei FNV Toer-bestuurder Lutz Kressin daarover.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.