FNV
cao besloten busvervoer

Vakbonden: veiligheid scholieren in geding door slechte cao touringcarbedrijven

FNV, foto ter illustratie.Foto: Sander van Vliet

Doordat touringcarchauffeurs lange dagen moeten maken en slecht betaald worden, kunnen onveilige situaties ontstaan. Dat schrijven FNV Toer en CNV Vakmensen in een brief aan ouder- en medezeggenschapsraden van basisscholen en middelbare scholen. 

“Door de lage lonen rijden chauffeurs noodgedwongen meerdere ritten en door de hoge werkdruk worden pauzes overgeslagen”, zegt FNV Toer-bestuurder Lutz Kressin. “Dat heeft gelukkig nog niet tot onveilige situaties geleid, maar daar moeten we ook niet op gaan wachten.”

Fadua Toufik, onderhandelaar namens CNV Vakmensen, is dezelfde mening toegedaan. “We maken ons zorgen over het grote personeelstekort en de hoge werkdruk in de sector. Dit kan gevolgen hebben voor een veilig vervoer van de schoolkinderen. We zien dat (wettelijke) rustpauzes worden overgeslagen, waarmee ook de veiligheid van de chauffeurs en alle passagiers direct in het geding komt. Daar maken wij ons echt zorgen over.”

Informeren naar arbeidsomstandigheden

Volgens FNV en CNV is een nieuwe cao hard nodig om de werkdruk te verlagen en zo de veiligheid te waarborgen. Daarom sturen de bonden een brief aan de ouder- en medezeggenschapsraden, waarin ouders wordt gevraagd te informeren naar de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs als ze een touringcar boeken. “Door bij offertes hierover vragen te stellen, kunnen de ouders laten zien dat ze veilig vervoer belangrijk vinden. Bovendien steunen ze zo de chauffeurs in hun strijd voor een betere cao”, aldus Kressin.

Touringcarchauffeurs hebben volgens de vakbonden namelijk sinds 2020 geen loonsverhoging meer gekregen. Daarbij zijn ze vaak vijftien uur per dag aan het werk en krijgen daar maar twaalf uur voor betaald. “Dat is natuurlijk niet echt aantrekkelijk, hoezeer de chauffeurs ook van het vak houden.” Door het lage loon en de hoge werkdruk hebben veel chauffeurs de sector verlaten, wat volgens de bonden voor een nog hogere werkdruk zorgt.

Omhoogschietende tarieven

Daarnaast steekt het FNV en CNV dat de tarieven van touringcarbedrijven fors omhoog gaan met het argument van gestegen brandstofprijzen. “De tarieven laten stijgen voor een betere cao durven ze blijkbaar niet aan, terwijl de cao-eisen van onze leden kunnen worden betaald met maar één euro extra per passagier per rit”, zo besluit Kressin.

De huidige cao verliep op 1 januari 2022. In 2021 onderhandelden de bonden en werkgevers in totaal zeven keer. Dit jaar zijn er volgens FNV meerdere pogingen gedaan om tot een akkoord te komen. Uiteindelijk leidde dat in september tot een ultimatum van de chauffeurs aan de werkgevers. Daarin wordt onder meer een loonsverhoging geëist van 5 procent en 100 euro bruto per maand. Verder willen de chauffeurs dat alle diensten 100 procent uitbetaald worden, werkdagen van maximaal twaalf uur en dat de contracturen worden aangepast bij structureel overwerken, aldus de vakbond.

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.