FNV-staking
cao-akkoord

FNV niet tevreden over nieuwe cao Besloten Busvervoer

Touringcarchauffeurs van Arriva staakten eind vorige maand bij Van der Valk Schiphol Hotel voor een betere cao. Foto: ProMedia/Olivier Smits

FNV is niet blij met de nieuwe cao Busloten Busvervoer, waarover gisteren door CNV Vakmensen en Busvervoer Nederland (BVN) een akkoord over is bereikt. Dat laat FNV-bestuurder Lutz Kressin weten. Hij vreest dat, ondanks deze nieuwe cao, nog steeds veel werknemers de touringcarsector op den duur zullen verlaten. 

“Gezien het feit dat een meerderheid van onze leden het cao-akkoord hebben weggestemd, vinden wij dit natuurlijk niet zo leuk”, legt Kressin uit. “Er ligt nu een akkoord waar bijna geen draagvlak voor is. Daardoor blijft de onrust. Waar ik echter nog banger voor ben, is de massale uittocht naar andere sectoren.”

Volgens de FNV-bestuurder zijn er dan ook nog heel wat punten binnen de cao Besloten Busvervoer te verbeteren. “Er moet sowieso een koopkrachtverbetering komen. En ook wat reiskosten betreft valt nog een hoop winst te behalen. Dat zijn punten waar we in de toekomst nadrukkelijk aandacht voor gaan vragen.”

Gisteren bereikten CNV Vakmensen en Busvervoer Nederland (BVN) een akkoord over een nieuwe cao Besloten Busvervoer. Een meerderheid van de CNV-leden heeft onder protest ingestemd met het derde gewijzigde eindbod van de werkgevers. “Bijna al onze leden die voor dit akkoord hebben gestemd, maakten daarbij de opmerking dat dit nog steeds niet is wat ze willen”, zei CNV-onderhandelaar Fadua Toufik daar gister over. Ook de leden van FNV die hebben ingestemd met het derde gewijzigde eindbod, deden dat volgens Kressin onder protest.

Beleving

Op de vraag wat voor FNV-leden de hoofdreden was om ook het derde gewijzigde eindbod van de werkgevers weg te stemmen, antwoordt Kressin: “Het is een kwestie van beleving. Zo repareert dit akkoord de inflatie niet. Dat speelt zeker een rol. De werknemers voelen op dit moment niet het respect van de werkgevers. Ik denk dat dat het voornaamste probleem is.”

FNV laat desgevraagd weten niet van plan te zijn te stoppen met het organiseren van acties, ondanks het feit dat per 1 januari 2023 een nieuwe cao geldt. “Wij blijven zeker actievoren. Maar de grootste protestactie op dit moment, is dat de mensen deze sector verlaten. Straks hebben de werkgevers allemaal mooie bussen, maar geen chauffeurs meer om deze te besturen. Momenteel voelen de werkgevers daar weinig van, omdat er minder werk is. Maar straks in het voorjaar, als het werk weer aantrekt, gaan ze dat wel merken.”

Grote winnaar

Busvervoer Nederland (BVN), die tijdens de cao-onderhandelingen de belangen van de werkgevers behartigde, is wél te spreken over het akkoord. “We zijn erg ver gegaan met ons eindbod omdat we erg graag een nieuwe cao wilden afsluiten. Als werkgevers wilden we erg graag tot een loonsverhoging komen, als blijk van waardering én omdat werknemers te maken hebben met flink gestegen kosten”, zei BVN-voorzitter Bertho Eckhardt daar gisteren over.

Volgens Lutz Kressin is BVN tijdens de onderhandelingen echter niet als de grote winnaar uit de bus gekomen. “Eerder als grote verliezer. We hebben een aantal goede werkgevers in deze sector, met name de kleinere. Maar als het gaat over de toekomst van deze sector, dan hebben de werkgevers net zo hard verloren want als er mensen weg blijven lopen gaat de hele sector ten onder. Daar heeft uiteindelijk niemand wat aan”, zo besluit de FNV-bestuurder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “FNV niet tevreden over nieuwe cao Besloten Busvervoer”

Stef Bouwhuis|22.12.22|14:41

Normaal sta ik niet zo achter het FNV qua standpunt, maar het is natuurlijk wél zo dat door de vergrijzing het aantal taxi chauffeurs razendsnel zal afnemen. Je zal het inkomen en het beroep op allerlei punten aantrekkelijker moeten maken en de kosten daarvan doorberekenen aan passagier en opdrachtgevers; anders verlies je op de lange termijn alnog!

FNV niet tevreden over nieuwe cao Besloten Busvervoer | TaxiPro
FNV-staking
cao-akkoord

FNV niet tevreden over nieuwe cao Besloten Busvervoer

Touringcarchauffeurs van Arriva staakten eind vorige maand bij Van der Valk Schiphol Hotel voor een betere cao. Foto: ProMedia/Olivier Smits

FNV is niet blij met de nieuwe cao Busloten Busvervoer, waarover gisteren door CNV Vakmensen en Busvervoer Nederland (BVN) een akkoord over is bereikt. Dat laat FNV-bestuurder Lutz Kressin weten. Hij vreest dat, ondanks deze nieuwe cao, nog steeds veel werknemers de touringcarsector op den duur zullen verlaten. 

“Gezien het feit dat een meerderheid van onze leden het cao-akkoord hebben weggestemd, vinden wij dit natuurlijk niet zo leuk”, legt Kressin uit. “Er ligt nu een akkoord waar bijna geen draagvlak voor is. Daardoor blijft de onrust. Waar ik echter nog banger voor ben, is de massale uittocht naar andere sectoren.”

Volgens de FNV-bestuurder zijn er dan ook nog heel wat punten binnen de cao Besloten Busvervoer te verbeteren. “Er moet sowieso een koopkrachtverbetering komen. En ook wat reiskosten betreft valt nog een hoop winst te behalen. Dat zijn punten waar we in de toekomst nadrukkelijk aandacht voor gaan vragen.”

Gisteren bereikten CNV Vakmensen en Busvervoer Nederland (BVN) een akkoord over een nieuwe cao Besloten Busvervoer. Een meerderheid van de CNV-leden heeft onder protest ingestemd met het derde gewijzigde eindbod van de werkgevers. “Bijna al onze leden die voor dit akkoord hebben gestemd, maakten daarbij de opmerking dat dit nog steeds niet is wat ze willen”, zei CNV-onderhandelaar Fadua Toufik daar gister over. Ook de leden van FNV die hebben ingestemd met het derde gewijzigde eindbod, deden dat volgens Kressin onder protest.

Beleving

Op de vraag wat voor FNV-leden de hoofdreden was om ook het derde gewijzigde eindbod van de werkgevers weg te stemmen, antwoordt Kressin: “Het is een kwestie van beleving. Zo repareert dit akkoord de inflatie niet. Dat speelt zeker een rol. De werknemers voelen op dit moment niet het respect van de werkgevers. Ik denk dat dat het voornaamste probleem is.”

FNV laat desgevraagd weten niet van plan te zijn te stoppen met het organiseren van acties, ondanks het feit dat per 1 januari 2023 een nieuwe cao geldt. “Wij blijven zeker actievoren. Maar de grootste protestactie op dit moment, is dat de mensen deze sector verlaten. Straks hebben de werkgevers allemaal mooie bussen, maar geen chauffeurs meer om deze te besturen. Momenteel voelen de werkgevers daar weinig van, omdat er minder werk is. Maar straks in het voorjaar, als het werk weer aantrekt, gaan ze dat wel merken.”

Grote winnaar

Busvervoer Nederland (BVN), die tijdens de cao-onderhandelingen de belangen van de werkgevers behartigde, is wél te spreken over het akkoord. “We zijn erg ver gegaan met ons eindbod omdat we erg graag een nieuwe cao wilden afsluiten. Als werkgevers wilden we erg graag tot een loonsverhoging komen, als blijk van waardering én omdat werknemers te maken hebben met flink gestegen kosten”, zei BVN-voorzitter Bertho Eckhardt daar gisteren over.

Volgens Lutz Kressin is BVN tijdens de onderhandelingen echter niet als de grote winnaar uit de bus gekomen. “Eerder als grote verliezer. We hebben een aantal goede werkgevers in deze sector, met name de kleinere. Maar als het gaat over de toekomst van deze sector, dan hebben de werkgevers net zo hard verloren want als er mensen weg blijven lopen gaat de hele sector ten onder. Daar heeft uiteindelijk niemand wat aan”, zo besluit de FNV-bestuurder.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “FNV niet tevreden over nieuwe cao Besloten Busvervoer”

Stef Bouwhuis|22.12.22|14:41

Normaal sta ik niet zo achter het FNV qua standpunt, maar het is natuurlijk wél zo dat door de vergrijzing het aantal taxi chauffeurs razendsnel zal afnemen. Je zal het inkomen en het beroep op allerlei punten aantrekkelijker moeten maken en de kosten daarvan doorberekenen aan passagier en opdrachtgevers; anders verlies je op de lange termijn alnog!