Rapport: vraag naar touringcarvervoer explodeerde na coronajaren
De vraag naar touringcarvervoer explodeerde na het afschaffen van de laatste coronamaatregelen in 2022. Dat blijkt uit de kerncijfers omtrent het Nederlandse touringcarvervoer, die door onderzoeksbureau Panteia eind vorige week in opdracht van Stichting FSO werden gepubliceerd.
Uit de kerncijfers blijkt dat de Nederlandse touringcarsector vorig jaar de malaise van de coronajaren snel achter zich heeft gelaten. “De vraag naar touringcarvervoer explodeerde omdat iedereen behoefte had om de misgelopen bedrijfsuitjes, schoolreisjes, evenementen en vakanties in te halen”, zo concludeert Panteia in het rapport.
Reizigerskilometers
De gestegen kosten als gevolg van de hoge inflatie veroorzaakt door de oorlog in de Oekraïne, had volgens de kerncijfers geen effect op de stijgende lijn die de touringcarsector na de coronajaren heeft ingezet. “Nederlandse touringcarondernemingen hebben in 2022 gezamenlijk 6,9 miljard reizigerskilometers gemaakt”, zo blijkt uit het rapport. Dit betekent een stijging van 141 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. 4,8 miljard reizigerskilometers werden binnen de Nederlandse landsgrenzen gereden, terwijl 2,1 miljard kilometers in het buitenland werden afgelegd.
Omzet
Naast het aantal reizigerskilometers, is ook de gezamenlijke omzet van alle touringcarondernemingen flink gestegen. “De totale omzet in het besloten busvervoer van Nederlandse ondernemingen bedraagt 486 miljoen euro.” Dit betekent een stijging van maar liefst 150 procent in vergelijking met 2021.
De dagtochten leverden touringcarbedrijven vorig jaar de meeste omzet op, namelijk 203,7 miljoen euro. In het coronajaar 2021 lag dat getal nog op 76,5 miljoen. Pendelritten en internationale lijndiensten behaalden in totaal 94,5 miljoen euro omzet, gevolgd door touringcars die meerdaagse reizen verzorgen. De meerdaagse reizen waren vorig jaar goed voor 85,8 miljoen euro omzet.
Lees ook: