Shutterstock - Daklicht
Werkgeversorganisatie

IRU presenteert plan om chauffeurstekort te bestrijden

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Philip Lange

Het chronische wereldwijde tekort aan professionele vrachtwagen-, bus-, touringcar- en taxichauffeurs versnelt en treft miljoenen werknemers in het wegvervoer. Dat stelt IRU, de wereldwijde werkgeversorganisatie voor wegvervoer. Samen met de International Transport Workers’ Federation (IFT) komt IRU met een driepuntenplan, om deze trend te bestrijden.

“Het chauffeurstekort loopt snel uit de hand”, zo stelt Umberto de Pretto, secretaris-generaal van IRU. “Het in evenwicht brengen van het wereldwijde arbeidsaanbod en de vraag naar eenvoudige maatregelen om legale immigratie te vergemakkelijken en een einde te maken aan de uitbuiting van niet-ingezeten chauffeurs, is een manier om het probleem op te lossen, fatsoenlijk werk te ondersteunen en vitale wegvervoersdiensten in beweging te houden.”

Vergrijzing

Volgens IRU was vorig jaar ongeveer 11 procent van de chauffeursposities wereldwijd onvervuld. “Aangezien in veel landen tot een derde van de chauffeurs binnen de komende drie jaar met pensioen gaat, kunnen de onvervulde chauffeursposities tegen 2026 meer dan verdubbelen”, aldus de werkgeversorganisatie.

Om dit tegen te gaan heeft IRU, samen met IFT (internationale vakbondsfederatie voor transportaanbieders red.), een driepuntenplan opgesteld. Het plan heeft tot doel de nationale arbeidspools beter in evenwicht te brengen. Binnen het plan zijn daarvoor speciale rollen weggelegd voor Verenigde Naties (VN), nationale regeringen en de sector zelf.

Modaal kader

Zo roept IRU de VN en internationale organisaties op een modaal kader met duidelijke richtlijnen te ontwikkelen, om niet-ingezeten chauffeurs te beschermen. Aan de nationale regeringen vraagt de internationale werkgeversorganisatie de arbeidsimmigratieprocedures te wijzigen en strenger te handhaven om niet-ingezeten chauffeurs te beschermen, bureaucratie te verminderen en om legale immigratie voor huidige en potentiële chauffeurs te vergemakkelijken. Aan de vervoerssector zelf vraagt IRU operationele integratieprogramma’s voor niet-ingezeten chauffeurs te ontwikkelen, zodat zij dezelfde voorwaarden krijgen als binnenlandse werknemers.

Andere oplossingen zijn onder meer het subsidiëren van licentie- en opleidingskosten, het aanleggen van veiligere en beveiligde parkeerplaatsen met betere faciliteiten, het stimuleren van meer vrouwen en jongeren voor het beroep en het verbeteren van de behandeling van chauffeurs.

Samenwerking

“Overheden, transportwerkgevers en de multinationale klanten van transport moeten samenwerken met vakbonden om fatsoenlijk werk te creëren en een ​​einde te maken aan het tekort aan chauffeurs”, zegt ITF-secretaris-generaal Stephen Cotton daarover. “Het wegvervoer zal alleen chauffeurs kunnen aantrekken en behouden, als het gebaseerd is op samenwerking tussen alle belanghebbenden en rechthebbenden om fatsoenlijk werk, fundamentele arbeidsrechten en échte sociale bescherming te garanderen.”

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “IRU presenteert plan om chauffeurstekort te bestrijden”

Kevin Wormerveer|24.06.23|19:48

En er word met geen één woord gerept over een hoger salaris, bijzonder. Je loopt enkel risico als taxichauffeur, één foutje en je hebt een dag of meerdere dagen voor niets gewerkt. Denk hierbij aan een boete voor stilstaan waar het niet mag of per ongeluk een inrijverbod inrijden.

Rob Orsel|27.06.23|16:51

Taxipro rept nooit over de slechte cao van de taxichauffeurs.
Alleen over de passagiers die last hebben van ritten die niet of niet op tijd gereden worden.
Mijn zwager rijdt op een stadsbus en verdient ruim 5 euro per uur meer.
Daar bovenop krijgt hij avondtoeslag en weekendtoeslag.
Beloon de taxichauffeurs op een behoorlijke manier en er komen er vanzelf meer.

Rob Orsel|27.06.23|17:45

En vergeet niet alle buurtbusjes, zorginstellingen en scholen die met privébusjes en vrijwillige bestuurders, mensen vervoeren. Dit is gewoon illegaal taxiwerk. Alleen hoeven deze bestuurders geen taxipas te halen en ook geen jaarlijkse cursussen te doen.
Ook hierdoor wordt de taxisector uitgehold.

IRU presenteert plan om chauffeurstekort te bestrijden | TaxiPro
Shutterstock - Daklicht
Werkgeversorganisatie

IRU presenteert plan om chauffeurstekort te bestrijden

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/Philip Lange

Het chronische wereldwijde tekort aan professionele vrachtwagen-, bus-, touringcar- en taxichauffeurs versnelt en treft miljoenen werknemers in het wegvervoer. Dat stelt IRU, de wereldwijde werkgeversorganisatie voor wegvervoer. Samen met de International Transport Workers’ Federation (IFT) komt IRU met een driepuntenplan, om deze trend te bestrijden.

“Het chauffeurstekort loopt snel uit de hand”, zo stelt Umberto de Pretto, secretaris-generaal van IRU. “Het in evenwicht brengen van het wereldwijde arbeidsaanbod en de vraag naar eenvoudige maatregelen om legale immigratie te vergemakkelijken en een einde te maken aan de uitbuiting van niet-ingezeten chauffeurs, is een manier om het probleem op te lossen, fatsoenlijk werk te ondersteunen en vitale wegvervoersdiensten in beweging te houden.”

Vergrijzing

Volgens IRU was vorig jaar ongeveer 11 procent van de chauffeursposities wereldwijd onvervuld. “Aangezien in veel landen tot een derde van de chauffeurs binnen de komende drie jaar met pensioen gaat, kunnen de onvervulde chauffeursposities tegen 2026 meer dan verdubbelen”, aldus de werkgeversorganisatie.

Om dit tegen te gaan heeft IRU, samen met IFT (internationale vakbondsfederatie voor transportaanbieders red.), een driepuntenplan opgesteld. Het plan heeft tot doel de nationale arbeidspools beter in evenwicht te brengen. Binnen het plan zijn daarvoor speciale rollen weggelegd voor Verenigde Naties (VN), nationale regeringen en de sector zelf.

Modaal kader

Zo roept IRU de VN en internationale organisaties op een modaal kader met duidelijke richtlijnen te ontwikkelen, om niet-ingezeten chauffeurs te beschermen. Aan de nationale regeringen vraagt de internationale werkgeversorganisatie de arbeidsimmigratieprocedures te wijzigen en strenger te handhaven om niet-ingezeten chauffeurs te beschermen, bureaucratie te verminderen en om legale immigratie voor huidige en potentiële chauffeurs te vergemakkelijken. Aan de vervoerssector zelf vraagt IRU operationele integratieprogramma’s voor niet-ingezeten chauffeurs te ontwikkelen, zodat zij dezelfde voorwaarden krijgen als binnenlandse werknemers.

Andere oplossingen zijn onder meer het subsidiëren van licentie- en opleidingskosten, het aanleggen van veiligere en beveiligde parkeerplaatsen met betere faciliteiten, het stimuleren van meer vrouwen en jongeren voor het beroep en het verbeteren van de behandeling van chauffeurs.

Samenwerking

“Overheden, transportwerkgevers en de multinationale klanten van transport moeten samenwerken met vakbonden om fatsoenlijk werk te creëren en een ​​einde te maken aan het tekort aan chauffeurs”, zegt ITF-secretaris-generaal Stephen Cotton daarover. “Het wegvervoer zal alleen chauffeurs kunnen aantrekken en behouden, als het gebaseerd is op samenwerking tussen alle belanghebbenden en rechthebbenden om fatsoenlijk werk, fundamentele arbeidsrechten en échte sociale bescherming te garanderen.”

Lees ook:

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “IRU presenteert plan om chauffeurstekort te bestrijden”

Kevin Wormerveer|24.06.23|19:48

En er word met geen één woord gerept over een hoger salaris, bijzonder. Je loopt enkel risico als taxichauffeur, één foutje en je hebt een dag of meerdere dagen voor niets gewerkt. Denk hierbij aan een boete voor stilstaan waar het niet mag of per ongeluk een inrijverbod inrijden.

Rob Orsel|27.06.23|16:51

Taxipro rept nooit over de slechte cao van de taxichauffeurs.
Alleen over de passagiers die last hebben van ritten die niet of niet op tijd gereden worden.
Mijn zwager rijdt op een stadsbus en verdient ruim 5 euro per uur meer.
Daar bovenop krijgt hij avondtoeslag en weekendtoeslag.
Beloon de taxichauffeurs op een behoorlijke manier en er komen er vanzelf meer.

Rob Orsel|27.06.23|17:45

En vergeet niet alle buurtbusjes, zorginstellingen en scholen die met privébusjes en vrijwillige bestuurders, mensen vervoeren. Dit is gewoon illegaal taxiwerk. Alleen hoeven deze bestuurders geen taxipas te halen en ook geen jaarlijkse cursussen te doen.
Ook hierdoor wordt de taxisector uitgehold.