Reserveringstermijnen

CBR treft maatregelen om te voldoen aan stijgende vraag naar taxi-examens

Shutterstock - CBR
Het logo van CBR. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/JPstock

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) bereidt twee maatregelenpakketten voor om te kunnen voldoen aan de stijgende vraag naar taxi-examens. Dat laat het CBR weten aan TaxiPro. Volgens de rijvaardigheidsinstantie is dat noodzakelijk, omdat sinds corona de vraag naar beroepsexamens flink is toegenomen.

“Bij taxi zien we sinds dit jaar herstel en snelle groei in de vraag naar examens”, zegt het CBR daarover. “Het verloop in de sector is groot en taxibedrijven zitten te springen om nieuwe chauffeurs. Door het chauffeurstekort kunnen vervoersbedrijven soms niet meer aan hun contractuele vervoersverplichting voldoen. Zo komt het geregeld voor dat ritten voor het leerlingenvervoer niet meer uitgevoerd kunnen worden.”

Maatregelen

Daarom neemt het CBR per 1 juni een aantal maatregelen. Zo kan het reserveren van praktijkexamens vanaf volgende maand alleen nog via een opleider en kunnen kandidaten die zakken voor hun herexamen, op z’n vroegst na vijf weken opnieuw praktijkexamen doen. “Dit geldt voor elk volgende praktijkexamen waarvoor de kandidaat zakt”, zo verduidelijkt de rijvaardigheidsinstantie. “Na een afgebroken examen door verkeersonveilig gedrag kan de kandidaat op zijn vroegst na tien weken opnieuw examen doen. We adviseren de kandidaat in dat geval om deze periode te gebruiken voor het (opnieuw) volgen van een opleiding tot taxichauffeur en het goed voorbereiden van het volgende examen.”

Ook per 1 september treden er een aantal maatregelen in werking. Vanaf die datum verandert de verdeling van beschikbare examenplekken en de regels rondom het reserveren voor opleiders. Tot slot moeten kandidaten die praktijkexamen willen afleggen vanaf die datum eerst het theorie-examen gehaald hebben. “Wij verwachten dat deze maatregelen een positief effect hebben op de reserveringstermijnen van praktijkexamen en zal leiden tot een beter gebruik van beschikbare examenplekken”, aldus CBR.

Nieuwe examinatoren

Naast deze korte termijn maatregelen, neemt het CBR ook maatregelen voor de lange termijn. De grote vraag naar beroepsexamens heeft volgens de rijvaardigheidsinstantie namelijk invloed op de reserveringstermijnen van praktijkexamens. Daarom heeft het CBR gekeken naar de benodigde examencapaciteit tot en met 2027 en in totaal 25 nieuwe examinatoren aangenomen. “De eerste groep examinatoren is opgeleid en al aan het werk. De tweede groep heeft medio 2024 hun opleiding afgerond en voldoende werkervaring om beroepsexamens af te nemen. Voor de derde groep loopt de werving en selectie.”

Toch is er volgens het CBR meer nodig om op korte termijn aan de stijgende vraag naar taxi-examens te kunnen voldoen. “Een deel van de door opleiders ingekochte examens wordt nu namelijk niet gebruikt. Dat is zonde. Ook komen kandidaten steeds vaker slecht voorbereid naar het examen. Kandidaten die slechter presteren zijn vooral kandidaten die op eigen gelegenheid examen doen, zonder opleider en opleiding. Hoe meer herexamens er nodig zijn, hoe langer het duurt voor kandidaten aan de beurt zijn”, zo besluit CBR.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “CBR treft maatregelen om te voldoen aan stijgende vraag naar taxi-examens”

Wensis Rompas|16.05.23|13:42

Dit noem ik tegen gaan van werkgelegenheid. Meeste taxi cursisten hebben al ruimschoots een rijbewijs. De veiligheid wordt hiermee echt niet beter. Het gaat puur om het goed volbrengen van een taxi rit van a naar b. Niet meer niet minder. Regels t.o.v. rij veiligheid is nog steeds een tweede. Wel een belangrijke tweede.. Maar een tweede anzich. CBR kiest voor een constructie als dit om geld redenen. Het zelfde geld voor AD(H)D-ers en/of mensen met Autisme. Meer betalen maar niet meer zorg.

Hessels Taxi Bv|16.05.23|15:04

CBR examen is een last geen lust en voegt niets toe aan de vakbekwaamheid van een goede chauffeur voor doelgroepenvervoer/Zorgvervoer/leerlingenvervoer.
Laat de branche een gedegen theorie/praktijk opleiding schrijven gericht op doelgroepenvervoer. Daar zit de kennis. Behandel de doelgroepen i.p.v. dasboardlampjes.

Eric van Dulst|17.05.23|00:12

Ik vond het cbr examen echt top en streng. Voor doelgroepen is er een aparte extra opleiding. Aan te bevelen. Alleen dat er nu te weinig chauffeurs zijn is een fabeltje. Net als in de ziekenhuizen zijn het parttime banen dus daar kan je niet van leven. Dus om meer parttime chauffeurs te krijgen gaan ze de opleidingen uitbreiden. Hmmm,er zijn helemaal niet te weinig chauffeurs. Ze mogen alleen niet langer werken.

CBR treft maatregelen om te voldoen aan stijgende vraag naar taxi-examens | TaxiPro
Reserveringstermijnen

CBR treft maatregelen om te voldoen aan stijgende vraag naar taxi-examens

Shutterstock - CBR
Het logo van CBR. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/JPstock

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) bereidt twee maatregelenpakketten voor om te kunnen voldoen aan de stijgende vraag naar taxi-examens. Dat laat het CBR weten aan TaxiPro. Volgens de rijvaardigheidsinstantie is dat noodzakelijk, omdat sinds corona de vraag naar beroepsexamens flink is toegenomen.

“Bij taxi zien we sinds dit jaar herstel en snelle groei in de vraag naar examens”, zegt het CBR daarover. “Het verloop in de sector is groot en taxibedrijven zitten te springen om nieuwe chauffeurs. Door het chauffeurstekort kunnen vervoersbedrijven soms niet meer aan hun contractuele vervoersverplichting voldoen. Zo komt het geregeld voor dat ritten voor het leerlingenvervoer niet meer uitgevoerd kunnen worden.”

Maatregelen

Daarom neemt het CBR per 1 juni een aantal maatregelen. Zo kan het reserveren van praktijkexamens vanaf volgende maand alleen nog via een opleider en kunnen kandidaten die zakken voor hun herexamen, op z’n vroegst na vijf weken opnieuw praktijkexamen doen. “Dit geldt voor elk volgende praktijkexamen waarvoor de kandidaat zakt”, zo verduidelijkt de rijvaardigheidsinstantie. “Na een afgebroken examen door verkeersonveilig gedrag kan de kandidaat op zijn vroegst na tien weken opnieuw examen doen. We adviseren de kandidaat in dat geval om deze periode te gebruiken voor het (opnieuw) volgen van een opleiding tot taxichauffeur en het goed voorbereiden van het volgende examen.”

Ook per 1 september treden er een aantal maatregelen in werking. Vanaf die datum verandert de verdeling van beschikbare examenplekken en de regels rondom het reserveren voor opleiders. Tot slot moeten kandidaten die praktijkexamen willen afleggen vanaf die datum eerst het theorie-examen gehaald hebben. “Wij verwachten dat deze maatregelen een positief effect hebben op de reserveringstermijnen van praktijkexamen en zal leiden tot een beter gebruik van beschikbare examenplekken”, aldus CBR.

Nieuwe examinatoren

Naast deze korte termijn maatregelen, neemt het CBR ook maatregelen voor de lange termijn. De grote vraag naar beroepsexamens heeft volgens de rijvaardigheidsinstantie namelijk invloed op de reserveringstermijnen van praktijkexamens. Daarom heeft het CBR gekeken naar de benodigde examencapaciteit tot en met 2027 en in totaal 25 nieuwe examinatoren aangenomen. “De eerste groep examinatoren is opgeleid en al aan het werk. De tweede groep heeft medio 2024 hun opleiding afgerond en voldoende werkervaring om beroepsexamens af te nemen. Voor de derde groep loopt de werving en selectie.”

Toch is er volgens het CBR meer nodig om op korte termijn aan de stijgende vraag naar taxi-examens te kunnen voldoen. “Een deel van de door opleiders ingekochte examens wordt nu namelijk niet gebruikt. Dat is zonde. Ook komen kandidaten steeds vaker slecht voorbereid naar het examen. Kandidaten die slechter presteren zijn vooral kandidaten die op eigen gelegenheid examen doen, zonder opleider en opleiding. Hoe meer herexamens er nodig zijn, hoe langer het duurt voor kandidaten aan de beurt zijn”, zo besluit CBR.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “CBR treft maatregelen om te voldoen aan stijgende vraag naar taxi-examens”

Wensis Rompas|16.05.23|13:42

Dit noem ik tegen gaan van werkgelegenheid. Meeste taxi cursisten hebben al ruimschoots een rijbewijs. De veiligheid wordt hiermee echt niet beter. Het gaat puur om het goed volbrengen van een taxi rit van a naar b. Niet meer niet minder. Regels t.o.v. rij veiligheid is nog steeds een tweede. Wel een belangrijke tweede.. Maar een tweede anzich. CBR kiest voor een constructie als dit om geld redenen. Het zelfde geld voor AD(H)D-ers en/of mensen met Autisme. Meer betalen maar niet meer zorg.

Hessels Taxi Bv|16.05.23|15:04

CBR examen is een last geen lust en voegt niets toe aan de vakbekwaamheid van een goede chauffeur voor doelgroepenvervoer/Zorgvervoer/leerlingenvervoer.
Laat de branche een gedegen theorie/praktijk opleiding schrijven gericht op doelgroepenvervoer. Daar zit de kennis. Behandel de doelgroepen i.p.v. dasboardlampjes.

Eric van Dulst|17.05.23|00:12

Ik vond het cbr examen echt top en streng. Voor doelgroepen is er een aparte extra opleiding. Aan te bevelen. Alleen dat er nu te weinig chauffeurs zijn is een fabeltje. Net als in de ziekenhuizen zijn het parttime banen dus daar kan je niet van leven. Dus om meer parttime chauffeurs te krijgen gaan ze de opleidingen uitbreiden. Hmmm,er zijn helemaal niet te weinig chauffeurs. Ze mogen alleen niet langer werken.