Bertho Eckhardt
Capaciteitsproblemen

KNV luidt noodklok: ‘Tekorten bij CBR zorgen voor grote problemen bij zorgvervoerders’

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

Zorgvervoerders ondervinden massaal problemen door capaciteitsproblemen bij het CBR, zegt werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Steeds meer chauffeurs kunnen daardoor niet op tijd hun praktijkexamen doen. De organisatie pleit op de lange termijn voor een compleet ander systeem waarin zij minder afhankelijk zijn van het CBR.

De instroom van nieuw personeel bij zorgvervoerders dreigt vast te lopen, meldt KNV. Dit komt volgens hen extra hard aan, doordat er in de sector meer dan 1200 vacatures voor chauffeurs openstaan. Het tekort aan chauffeurs kan leiden tot rituitval en daaropvolgend ongemak bij klanten die afhankelijk zijn van het zorgvervoer. “Bij bedrijven en chauffeurs zorgt het bovendien voor onzekerheid, stress en extra uitval door ziekteverzuim. Zij worden immers geconfronteerd met een te groot werkpakket door de beschikbare capaciteit”, aldus de werkgeversorganisatie.

KNV luidt daarom de noodklok. “Dat de druk in het zorgvervoer door de personeelstekorten hoog was, bleek na vorige zomer al toen het leerlingenvervoer hierdoor in het nieuws kwam. De sector zet met man en macht in op het werven van chauffeurs, wat nog steeds lastig is”, meldt KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. “De problemen bij het CBR ondervonden we toen ook al en deze dragen nog steeds negatief bij aan het personeelstekort. Er moet snel een oplossingen gevonden worden als we het zorgvervoer in stand willen houden.”

Korte termijn

KNV pleit uiteraard voor meer examencapaciteit bij het CBR om zo meer chauffeurs te kunnen laten instromen. Echter is dat geen oplossing voor de korte termijn. Eckhardt: “Recent is de termijn van het leerwerktraject (LWT) in de sector van vier naar zes maanden gegaan. Dat geeft ruimte. Ook het CBR nam extra maatregelen. Maar dat is allemaal niet genoeg. We zien dat bedrijven klem blijven zitten en er inmiddels meer dan 250 chauffeurs in afwachting zijn van een examen. We pleiten er daarom ook voor dat de termijn van het LWT-traject wordt verlengd, al is het maar totdat het CBR de vraag weer aan kan.”

Bovendien leiden de lange wachttijden er volgens de voorzitter toe dat een deel van de chauffeurs vroegtijdig uitstroomt, omdat ze werk vinden buiten het zorgvervoer. Een langer leerwerktraject helpt dat volgens hem voorkomen.

Lange termijn

Wat de lange termijn betreft pleit de werkgeversorganisatie voor een compleet ander systeem, waarin een goede opleiding centraal staat, maar de branche minder afhankelijk is van het CBR. “Bedrijven met personeel in dienst kunnen veel zelf doen en organiseren. Er zit meer dan genoeg kennis in de branche om kwalitatief goede chauffeurs ook zelf op te leiden, zonder dat daarbij iedereen geëxamineerd moet worden door het CBR”, aldus Eckhardt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Else van Andel

10 reacties op “KNV luidt noodklok: ‘Tekorten bij CBR zorgen voor grote problemen bij zorgvervoerders’”

Eric van Dulst|08.06.23|20:05

Er zijn chauffeurs genoeg naar mijn idee. Werk wordt alleen verkeerd verdeeld.Het ene bedrijf heeft zoveel ritten,dat ze overal te laat komen en het niet voor kunnen rijden,terwijl het andere bedrijf duimen zit te draaien.Ook de opbrengst van ziekenvervoer is bedroevend laag zodat bedrijven niet de moeite nemen om te rijden voor een verzekering of centrale.

Kevin Wormerveer|08.06.23|20:34

De branche probeert het CBR de schuld te geven, een makkelijke zondebok. Maar het echte probleem is natuurlijk het schrale salaris. Geen reiskostenvergoeding, geen avondtoeslag, geen nachttoeslag, geen Zat/Zondag toeslag, geen 13de maand. En zelfs als je even stilstaat wordt die tijd van je dienst afgetrokken. Nogal logisch dat er een groot tekort is, en de mensen die uitstromen? Goed voor hun, die zien ook wel in dat elke andere sector beter betaald.

Peter Walgreen|10.06.23|18:38

Maar Alexander Pechtold zou alles hier toch wel even oplossen…

Sjaak Hoek|13.06.23|13:22

wij zijn als klein taxi bedrijfje op zoek naar personeel er hebben er 3 gesolliciteerd alle 3 zonder pas ze hebben nagekeken hoe lang het duurt bij het CBR 4/6 maanden voor ze aan de beurt zijn waar is de tijd gebleven dat je alleen je rijbewijs moest laten zien aan een bedrijf dat je een VOG moet hebben ok en door een keuringsarts moet laten keuren ok maar iemand die al 30 jaar zijn rijbewijs heeft opnieuw examen moet doen bij het CBR is gewoon te gek voor woorden

Sjaak Hoek|13.06.23|13:27

maar dit kan allemaal binnen een maand geregeld worden een keer had ik iemand in de auto die ook examen had gedaan mar zakte omdat hij niet helemaal wist hoe de navigatie werkte in de auto die ook stuk bleek te zijn hij ree daardoor een beetje om maar vergat tegen de examinator te zeggen dat hij omgereden had en wat van de meterprijs af zou trekken daarvoor zakte hij hij is er gelijk mee gestopt het is gewoon pure geldklopperij die CBR nergens voor nodig

Sjaak Hoek|13.06.23|13:28

gewoon pure geld klopperij

Hessels Taxi Bv|13.06.23|15:33

De branche heeft goed opgeleide mensen nodig. Taxibranche creeer een opleiding. Kandidaten zakken CBR examen omdat ze de knopjes op het dashboard niet beheersen niet op de kneepjes van het vak! Vrijwillige chauffeurs stappen in allerlei alternatieven voor taxivervoer van Gemeenten, zorginstellingen. Er zijn dus wel genoeg kandidaat chauffeurs zo blijkt, vooral onder senioren. Waarom zou iemand liever vrijwilliger willen zijn moet je je afvragen. CBR examen en praktijk, mijlenver uit elkaar!

Juliette Lourdes|14.06.23|08:05

Veel slechter dan de taxi cao kan bijna niet, zou haast denken dat je voor een uitzendbureau werkt met zulke voorwaarden. Geen enkele toeslag, en geen enkele betaalde officiele vrije dag

Peter Vriens|15.06.23|10:15

Wanneer je zo zonder enig papiertje / vergunninkje bij b.v een belbusbedrijf gesponsord door je gemeente terecht kan, zou je wel gek zijn om een dure opleiding die 6 maanden kan duren te volgen.
De taxibranche wordt op onzinnige kosten gejaagd door ondeugdelijke wetgeving, die geen enkel aanwijsbaar nut heeft.
ILT spreekt over eerlijke concurrentie en veiligheid, hun stokpaardje.
KNV / ILT, Toon maar aan dan d.m.v. de verplichte (ondeugdelijke) bct.
De politiek moet eindelijk wakker worden!

Taxi Volendam|15.06.23|10:53

Dames Heren.
We zijn overgeleverd aan moderne slavernij en worden nu afhankelijk van dit soort uitbuiting.
Hang Uw chaufferspet maar aan de kapstok.
Misschien komen we over 100 jaar in aanmerking voor een vergoeding voor de misstanden die nu aan de orde zijn.
De wereld veranderd.
De regelneuten ook, zij slapen, behalve Mevr. K, die er over onze rug beter van geworden is.

KNV luidt noodklok: ‘Tekorten bij CBR zorgen voor grote problemen bij zorgvervoerders’ | TaxiPro
Bertho Eckhardt
Capaciteitsproblemen

KNV luidt noodklok: ‘Tekorten bij CBR zorgen voor grote problemen bij zorgvervoerders’

KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. Foto: TaxiPro

Zorgvervoerders ondervinden massaal problemen door capaciteitsproblemen bij het CBR, zegt werkgeversorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV). Steeds meer chauffeurs kunnen daardoor niet op tijd hun praktijkexamen doen. De organisatie pleit op de lange termijn voor een compleet ander systeem waarin zij minder afhankelijk zijn van het CBR.

De instroom van nieuw personeel bij zorgvervoerders dreigt vast te lopen, meldt KNV. Dit komt volgens hen extra hard aan, doordat er in de sector meer dan 1200 vacatures voor chauffeurs openstaan. Het tekort aan chauffeurs kan leiden tot rituitval en daaropvolgend ongemak bij klanten die afhankelijk zijn van het zorgvervoer. “Bij bedrijven en chauffeurs zorgt het bovendien voor onzekerheid, stress en extra uitval door ziekteverzuim. Zij worden immers geconfronteerd met een te groot werkpakket door de beschikbare capaciteit”, aldus de werkgeversorganisatie.

KNV luidt daarom de noodklok. “Dat de druk in het zorgvervoer door de personeelstekorten hoog was, bleek na vorige zomer al toen het leerlingenvervoer hierdoor in het nieuws kwam. De sector zet met man en macht in op het werven van chauffeurs, wat nog steeds lastig is”, meldt KNV-voorzitter Bertho Eckhardt. “De problemen bij het CBR ondervonden we toen ook al en deze dragen nog steeds negatief bij aan het personeelstekort. Er moet snel een oplossingen gevonden worden als we het zorgvervoer in stand willen houden.”

Korte termijn

KNV pleit uiteraard voor meer examencapaciteit bij het CBR om zo meer chauffeurs te kunnen laten instromen. Echter is dat geen oplossing voor de korte termijn. Eckhardt: “Recent is de termijn van het leerwerktraject (LWT) in de sector van vier naar zes maanden gegaan. Dat geeft ruimte. Ook het CBR nam extra maatregelen. Maar dat is allemaal niet genoeg. We zien dat bedrijven klem blijven zitten en er inmiddels meer dan 250 chauffeurs in afwachting zijn van een examen. We pleiten er daarom ook voor dat de termijn van het LWT-traject wordt verlengd, al is het maar totdat het CBR de vraag weer aan kan.”

Bovendien leiden de lange wachttijden er volgens de voorzitter toe dat een deel van de chauffeurs vroegtijdig uitstroomt, omdat ze werk vinden buiten het zorgvervoer. Een langer leerwerktraject helpt dat volgens hem voorkomen.

Lange termijn

Wat de lange termijn betreft pleit de werkgeversorganisatie voor een compleet ander systeem, waarin een goede opleiding centraal staat, maar de branche minder afhankelijk is van het CBR. “Bedrijven met personeel in dienst kunnen veel zelf doen en organiseren. Er zit meer dan genoeg kennis in de branche om kwalitatief goede chauffeurs ook zelf op te leiden, zonder dat daarbij iedereen geëxamineerd moet worden door het CBR”, aldus Eckhardt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Else van Andel

10 reacties op “KNV luidt noodklok: ‘Tekorten bij CBR zorgen voor grote problemen bij zorgvervoerders’”

Eric van Dulst|08.06.23|20:05

Er zijn chauffeurs genoeg naar mijn idee. Werk wordt alleen verkeerd verdeeld.Het ene bedrijf heeft zoveel ritten,dat ze overal te laat komen en het niet voor kunnen rijden,terwijl het andere bedrijf duimen zit te draaien.Ook de opbrengst van ziekenvervoer is bedroevend laag zodat bedrijven niet de moeite nemen om te rijden voor een verzekering of centrale.

Kevin Wormerveer|08.06.23|20:34

De branche probeert het CBR de schuld te geven, een makkelijke zondebok. Maar het echte probleem is natuurlijk het schrale salaris. Geen reiskostenvergoeding, geen avondtoeslag, geen nachttoeslag, geen Zat/Zondag toeslag, geen 13de maand. En zelfs als je even stilstaat wordt die tijd van je dienst afgetrokken. Nogal logisch dat er een groot tekort is, en de mensen die uitstromen? Goed voor hun, die zien ook wel in dat elke andere sector beter betaald.

Peter Walgreen|10.06.23|18:38

Maar Alexander Pechtold zou alles hier toch wel even oplossen…

Sjaak Hoek|13.06.23|13:22

wij zijn als klein taxi bedrijfje op zoek naar personeel er hebben er 3 gesolliciteerd alle 3 zonder pas ze hebben nagekeken hoe lang het duurt bij het CBR 4/6 maanden voor ze aan de beurt zijn waar is de tijd gebleven dat je alleen je rijbewijs moest laten zien aan een bedrijf dat je een VOG moet hebben ok en door een keuringsarts moet laten keuren ok maar iemand die al 30 jaar zijn rijbewijs heeft opnieuw examen moet doen bij het CBR is gewoon te gek voor woorden

Sjaak Hoek|13.06.23|13:27

maar dit kan allemaal binnen een maand geregeld worden een keer had ik iemand in de auto die ook examen had gedaan mar zakte omdat hij niet helemaal wist hoe de navigatie werkte in de auto die ook stuk bleek te zijn hij ree daardoor een beetje om maar vergat tegen de examinator te zeggen dat hij omgereden had en wat van de meterprijs af zou trekken daarvoor zakte hij hij is er gelijk mee gestopt het is gewoon pure geldklopperij die CBR nergens voor nodig

Sjaak Hoek|13.06.23|13:28

gewoon pure geld klopperij

Hessels Taxi Bv|13.06.23|15:33

De branche heeft goed opgeleide mensen nodig. Taxibranche creeer een opleiding. Kandidaten zakken CBR examen omdat ze de knopjes op het dashboard niet beheersen niet op de kneepjes van het vak! Vrijwillige chauffeurs stappen in allerlei alternatieven voor taxivervoer van Gemeenten, zorginstellingen. Er zijn dus wel genoeg kandidaat chauffeurs zo blijkt, vooral onder senioren. Waarom zou iemand liever vrijwilliger willen zijn moet je je afvragen. CBR examen en praktijk, mijlenver uit elkaar!

Juliette Lourdes|14.06.23|08:05

Veel slechter dan de taxi cao kan bijna niet, zou haast denken dat je voor een uitzendbureau werkt met zulke voorwaarden. Geen enkele toeslag, en geen enkele betaalde officiele vrije dag

Peter Vriens|15.06.23|10:15

Wanneer je zo zonder enig papiertje / vergunninkje bij b.v een belbusbedrijf gesponsord door je gemeente terecht kan, zou je wel gek zijn om een dure opleiding die 6 maanden kan duren te volgen.
De taxibranche wordt op onzinnige kosten gejaagd door ondeugdelijke wetgeving, die geen enkel aanwijsbaar nut heeft.
ILT spreekt over eerlijke concurrentie en veiligheid, hun stokpaardje.
KNV / ILT, Toon maar aan dan d.m.v. de verplichte (ondeugdelijke) bct.
De politiek moet eindelijk wakker worden!

Taxi Volendam|15.06.23|10:53

Dames Heren.
We zijn overgeleverd aan moderne slavernij en worden nu afhankelijk van dit soort uitbuiting.
Hang Uw chaufferspet maar aan de kapstok.
Misschien komen we over 100 jaar in aanmerking voor een vergoeding voor de misstanden die nu aan de orde zijn.
De wereld veranderd.
De regelneuten ook, zij slapen, behalve Mevr. K, die er over onze rug beter van geworden is.