Touringcars
Beroepschauffeurs

ABW en HalloSlaap: ‘Slapen moet een prominente rol krijgen in Code 95-trainingen’

Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

ABW en HalloSlaap gaan ‘slapen’ een prominente rol geven in Code 95-trainingen. Volgens hen krijgt dit onderwerp namelijk veel te weinig aandacht onder beroepschauffeurs en transportondernemers. “En dat terwijl uitgerust plaatsnemen achter het stuur van levensbelang is.”

Dat meldt Jeroen Meijers van ABW, verzekeringsspecialist voor de logistieke sector. Op dit moment wordt in de Code 95-training wel aandacht besteed aan voeding en beweging, maar wordt er nog niet voldoende over rust en slaap gesproken. Dat terwijl uit eerdere onderzoeken blijkt dat in 25 procent van de ongevallen op de weg vermoeidheid een rol speelt. Daarnaast dut 23 procent van de weggebruikers wel eens in achter het stuur. Op het gebied van slaap valt er daarom nog veel te winnen volgens Meijers.

Slaapscan

Om dit thema verder uit te bouwen, gaat HalloSlaap een zogeheten slaapscan toevoegen voor iedere deelnemende chauffeur. “De slaapscan geeft op individueel niveau inzicht in hoe jouw nachtrust eruitziet. We creëren bewustwording om vervolgens stappen naar verbetering van de nachtrust te zetten. Wie op basis van de scan hulp of advies wil, kan bij ons terecht. Zo krijgen chauffeurs persoonlijke begeleiding”, aldus Ab Chakai van HalloSlaap.

Werkgevers kunnen deze persoonlijke scans niet inkijken, maar ontvangen wel een overzicht van de fitheid van al hun chauffeurs. “Op basis van deze informatie kan een werkgever actie ondernemen in zijn beleid”, vervolgt Chakai.

Beweging

Ook Irma Leijten, slaapexpert bij HalloSlaap, denkt dat er bij chauffeurs nog genoeg winst te behalen valt als het gaat over slapen. “Veel chauffeurs zetten de muziek wat harder of gaan in gesprek met collega’s om zich te verzetten tegen vermoeidheid, terwijl een powernap van twintig minuten je voor enkele uren nieuwe energie geeft. Hoe groot de tijdsdruk ook is, probeer je eigen herstel meer centraal te zetten.”

Daarom adviseert Leijten om tijdens een stop, zeker bij lange ritten, in beweging te komen om je lichaam en je hersenen even uit het verkeersritme te halen.

Lees ook:

Auteur: Else Van Andel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

ABW en HalloSlaap: ‘Slapen moet een prominente rol krijgen in Code 95-trainingen’ | TaxiPro
Touringcars
Beroepschauffeurs

ABW en HalloSlaap: ‘Slapen moet een prominente rol krijgen in Code 95-trainingen’

Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

ABW en HalloSlaap gaan ‘slapen’ een prominente rol geven in Code 95-trainingen. Volgens hen krijgt dit onderwerp namelijk veel te weinig aandacht onder beroepschauffeurs en transportondernemers. “En dat terwijl uitgerust plaatsnemen achter het stuur van levensbelang is.”

Dat meldt Jeroen Meijers van ABW, verzekeringsspecialist voor de logistieke sector. Op dit moment wordt in de Code 95-training wel aandacht besteed aan voeding en beweging, maar wordt er nog niet voldoende over rust en slaap gesproken. Dat terwijl uit eerdere onderzoeken blijkt dat in 25 procent van de ongevallen op de weg vermoeidheid een rol speelt. Daarnaast dut 23 procent van de weggebruikers wel eens in achter het stuur. Op het gebied van slaap valt er daarom nog veel te winnen volgens Meijers.

Slaapscan

Om dit thema verder uit te bouwen, gaat HalloSlaap een zogeheten slaapscan toevoegen voor iedere deelnemende chauffeur. “De slaapscan geeft op individueel niveau inzicht in hoe jouw nachtrust eruitziet. We creëren bewustwording om vervolgens stappen naar verbetering van de nachtrust te zetten. Wie op basis van de scan hulp of advies wil, kan bij ons terecht. Zo krijgen chauffeurs persoonlijke begeleiding”, aldus Ab Chakai van HalloSlaap.

Werkgevers kunnen deze persoonlijke scans niet inkijken, maar ontvangen wel een overzicht van de fitheid van al hun chauffeurs. “Op basis van deze informatie kan een werkgever actie ondernemen in zijn beleid”, vervolgt Chakai.

Beweging

Ook Irma Leijten, slaapexpert bij HalloSlaap, denkt dat er bij chauffeurs nog genoeg winst te behalen valt als het gaat over slapen. “Veel chauffeurs zetten de muziek wat harder of gaan in gesprek met collega’s om zich te verzetten tegen vermoeidheid, terwijl een powernap van twintig minuten je voor enkele uren nieuwe energie geeft. Hoe groot de tijdsdruk ook is, probeer je eigen herstel meer centraal te zetten.”

Daarom adviseert Leijten om tijdens een stop, zeker bij lange ritten, in beweging te komen om je lichaam en je hersenen even uit het verkeersritme te halen.

Lees ook:

Auteur: Else Van Andel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.