Touringcars

Code 95 oudere touringcarchauffeurs wordt ongeldig

Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Veel touringcarchauffeurs die voor 1 juli 1955 geboren zijn, zien per april 2020 de geldigheid van hun Code 95 vervallen. Dat geldt ook voor zo’n bewijs van vakbekwaamheid op rijbewijzen die na 2020 nog geldig zijn. Oudere chauffeurs die daarna nog door willen werken, zullen verplicht 35 uur nascholing moeten volgen bij een door het CBR goedgekeurde opleider en dan de code laten bijschrijven op het rijbewijs.

Oudere beroepschauffeurs op vrachtwagen en bus kregen de Code 95 altijd automatisch voor de duur van het rijbewijs. Maar dat is niet in lijn met de Europese regels. De vrijstelling verviel al eerder; nu gaat dat ook gebeuren met de Code 95 op rijbewijzen die na 2020 nog geldig zijn. Dat gebeurt op basis van een wetswijziging, die waarschijnlijk per 1 april 2020 ingaat.

Voor wie na 2020 niet meer beroepsmatig op een bus of vrachtwagen wil rijden, heeft dat geen gevolgen. Maar zij die dat wel willen, moeten 35 uur nascholing volgen bij een door het CBR goedgekeurde opleider om de Code 95 opnieuw te verkrijgen. Het gaat dus om chauffeurs die voor 1 juli 1955 geboren zijn. Specifiek voor touringcars, waar ook veel 65-plussers op rijden, zou het om een groep van zo’n duizend chauffeurs gaan. Of en in welke mate die na 2020 nog op de bus (willen) rijden, is echter niet duidelijk.

Rijbewijs vervalt

Wat voor Carlo Cahn van Busvervoer Nederland wel vaststaat: “De overheid heeft op dit vlak echt lopen prutsen. Voor Code 95 geldt een verplichte nascholing. Chauffeurs van vóór 1 juli 1955 waren daarvan vrijgesteld, maar dat is dus een paar jaar geleden al afgeschaft. De Code 95 is echter geldig voor de duur van het rijbewijs, dus sommige chauffeurs konden en kunnen daar nog jaren mee vooruit. Dus nu is besloten dat voor die groep met het ingaan van de nieuwe wet ook hun Code 95 vervalt.”

Het rijbewijs van een beroepschauffeur waar die code op staat vervalt niet. Iemand met een rijbewijs tot 2022 of 2023 kan kan dat pasje in principe houden, maar de Code 95 die er op vermeld staat, geldt dan niet meer. “Van oudere werknemers die altijd een vrijstelling hebben gehad en nu 35 uur bijscholing moeten gaan volgen, kan ik op zich wel begrijpen dat ze daar geen trek meer in hebben. Maar voor de werkgevers brengt dat een groot risico met zich mee. Als er onderweg iets gebeurt en de Code 95 van de chauffeur blijkt ongeldig, dan zal een verzekeraar nooit uitkeren en is het touringcarbedrijf aansprakelijk.”

Nieuw aangenomen

Busvervoer Nederland waarschuwt de aangesloten touringcarondernemers daarom ook nu al: vraag een solliciterende, oudere chauffeur of hij met een CBR-bewijs kan aantonen de benodigde opleidingspunten voor zijn of haar Code 95 te hebben. “Het gaat dan met name om chauffeurs die nieuw worden aangenomen. Chauffeurs die al jaren bij een bedrijf werken zijn doorgaans meegegaan in het algemene opleidings- en bijscholingsbeleid en hebben die punten dus gewoon”, legt Cahn uit. “Blijkt dat iemand de 35 uur nascholing toch moet volgen, dan is het uiteraard aan de ondernemer in kwestie om af te wegen of dat een waardevolle investering is.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Code 95 oudere touringcarchauffeurs wordt ongeldig | TaxiPro
Touringcars

Code 95 oudere touringcarchauffeurs wordt ongeldig

Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Veel touringcarchauffeurs die voor 1 juli 1955 geboren zijn, zien per april 2020 de geldigheid van hun Code 95 vervallen. Dat geldt ook voor zo’n bewijs van vakbekwaamheid op rijbewijzen die na 2020 nog geldig zijn. Oudere chauffeurs die daarna nog door willen werken, zullen verplicht 35 uur nascholing moeten volgen bij een door het CBR goedgekeurde opleider en dan de code laten bijschrijven op het rijbewijs.

Oudere beroepschauffeurs op vrachtwagen en bus kregen de Code 95 altijd automatisch voor de duur van het rijbewijs. Maar dat is niet in lijn met de Europese regels. De vrijstelling verviel al eerder; nu gaat dat ook gebeuren met de Code 95 op rijbewijzen die na 2020 nog geldig zijn. Dat gebeurt op basis van een wetswijziging, die waarschijnlijk per 1 april 2020 ingaat.

Voor wie na 2020 niet meer beroepsmatig op een bus of vrachtwagen wil rijden, heeft dat geen gevolgen. Maar zij die dat wel willen, moeten 35 uur nascholing volgen bij een door het CBR goedgekeurde opleider om de Code 95 opnieuw te verkrijgen. Het gaat dus om chauffeurs die voor 1 juli 1955 geboren zijn. Specifiek voor touringcars, waar ook veel 65-plussers op rijden, zou het om een groep van zo’n duizend chauffeurs gaan. Of en in welke mate die na 2020 nog op de bus (willen) rijden, is echter niet duidelijk.

Rijbewijs vervalt

Wat voor Carlo Cahn van Busvervoer Nederland wel vaststaat: “De overheid heeft op dit vlak echt lopen prutsen. Voor Code 95 geldt een verplichte nascholing. Chauffeurs van vóór 1 juli 1955 waren daarvan vrijgesteld, maar dat is dus een paar jaar geleden al afgeschaft. De Code 95 is echter geldig voor de duur van het rijbewijs, dus sommige chauffeurs konden en kunnen daar nog jaren mee vooruit. Dus nu is besloten dat voor die groep met het ingaan van de nieuwe wet ook hun Code 95 vervalt.”

Het rijbewijs van een beroepschauffeur waar die code op staat vervalt niet. Iemand met een rijbewijs tot 2022 of 2023 kan kan dat pasje in principe houden, maar de Code 95 die er op vermeld staat, geldt dan niet meer. “Van oudere werknemers die altijd een vrijstelling hebben gehad en nu 35 uur bijscholing moeten gaan volgen, kan ik op zich wel begrijpen dat ze daar geen trek meer in hebben. Maar voor de werkgevers brengt dat een groot risico met zich mee. Als er onderweg iets gebeurt en de Code 95 van de chauffeur blijkt ongeldig, dan zal een verzekeraar nooit uitkeren en is het touringcarbedrijf aansprakelijk.”

Nieuw aangenomen

Busvervoer Nederland waarschuwt de aangesloten touringcarondernemers daarom ook nu al: vraag een solliciterende, oudere chauffeur of hij met een CBR-bewijs kan aantonen de benodigde opleidingspunten voor zijn of haar Code 95 te hebben. “Het gaat dan met name om chauffeurs die nieuw worden aangenomen. Chauffeurs die al jaren bij een bedrijf werken zijn doorgaans meegegaan in het algemene opleidings- en bijscholingsbeleid en hebben die punten dus gewoon”, legt Cahn uit. “Blijkt dat iemand de 35 uur nascholing toch moet volgen, dan is het uiteraard aan de ondernemer in kwestie om af te wegen of dat een waardevolle investering is.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.