rolstoeltaxi, rolstoelbus, taxi

Taxibedrijf mag scootmobieler gebruik van lift weigeren

Taxibedrijven worden niet verplicht gesteld passagiers in een scootmobiel per lift in te laten stappen. Dat schrijft minister Schultz van Haegen aan Tweede Kamerlid De Mos. Als een lift niet is berekend op het gewicht van scootmobiel en passagier, moet gewoon de normale instap gebruikt worden.

“Verkeersveiligheid bepaalt de grens van wat vervoerders mogen doen. Hieraan kunnen geen concessies worden gedaan”, schrijft de minister.

Scootmobiel

Scootmobielen zijn zwaarder en hebben een ander zwaartepunt dan rolstoelen. De huidige voertuigen in het contractvervoer zijn er niet altijd op ingericht om deze in te laden terwijl de passagier op de scootmobiel blijft zitten.

“De veiligheid van passagiers op scootmobielen bij taxivervoer dient vooropgesteld te worden. De verantwoordelijkheid voor handhaving van dit uitgangspunt berust bij de vervoerder. Dit betekent dat, afhankelijk van het ingezette vervoermiddel en per individuele situatie moet worden beoordeeld, op welke wijze het vervoer veilig kan plaatsvinden”, schrijft de minister.

Kosten

De minister vindt het vanuit kostenoogpunt niet nodig hiervoor maatregelen te nemen. “Uiteraard is het van belang dat de vervoerder met betrokkene zo goed mogelijk omgaat met deze situatie, bijvoorbeeld door adequate assistentie te verlenen bij het betreden en het verlaten van het voertuig.”

De minister gaat wel bekijken of het mogelijk is met een geringe aanpassing van de bestaande regels eventuele problemen rond de zit-lighouding op te lossen. “Het is mij duidelijk geworden dat voornamelijk rolstoelinzittenden die niet rechtop in hun rolstoel kunnen zitten, soms door vervoerders, waaronder Valys, voor vervoer worden geweigerd”, schrijft Schultz van Haegen.

Rolstoeltaxi

“De reden hiervan is dat bij het gebruik van standaard veiligheidsgordels in rolstoeltaxi’s door rolstoelinzittenden met een afwijkende zithouding kan leiden tot gevaarlijke situaties. De betreffende vervoerders kunnen geen concessies doen aan de verkeersveiligheid, waardoor zij geen andere uitweg zien dan weigeren van vervoer.”

Omdat het uitgangspunt is dat mensen met een handicap veilig vervoerd moeten kunnen worden maar daarbij ook zoveel mogelijk getracht moet worden te voorkomen dat gehandicapten maatschappelijk geïsoleerd raken, gaat de minister dit probleem nader bekijken.

Belasting lift

Om ervoor te zorgen dat klanten altijd in de meest veilige rolstoelbussen zitten, heeft Tribus de jaarlijkse LPK met Tribus Check. “Hierin wordt ook de belasting van de lift getest. Wij doen dat door er 500 kg op te plaatsen”, vertelt Iddo Verweij van Tribus. 

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Taxibedrijf mag scootmobieler gebruik van lift weigeren”

Ernst-Jan Poel|05.05.11|22:38

Kemperink Taxi ombouw Enschede is in samenwerking met Autolift Italië een lift aan het ontwikkelen voor deze problemen.

Martijn|06.05.11|00:47

Mijn lift kan 300KG aan. Daar hoef je dus dan op voorhand ook geen 500KG op te plaatsen voor zo’n onzinnige LPK check
De problemen bij scoot-mobiels zijn voornamelijk in de lengte/diepte van de beschikbare ruimte
Ook mag de passagier niet worden vervoerd terwijl hij plaats neemt op zijn scoot-mobiel
Eventueel kan hij gebruikt worden om de passagier gelijkvloers naar een zitplaats te krijgen
Mijn ervaring is overigens niet dat scoot-mobiels zwaarder zijn dan (electr.) rolstoelen

Taxibedrijf mag scootmobieler gebruik van lift weigeren | TaxiPro
rolstoeltaxi, rolstoelbus, taxi

Taxibedrijf mag scootmobieler gebruik van lift weigeren

Taxibedrijven worden niet verplicht gesteld passagiers in een scootmobiel per lift in te laten stappen. Dat schrijft minister Schultz van Haegen aan Tweede Kamerlid De Mos. Als een lift niet is berekend op het gewicht van scootmobiel en passagier, moet gewoon de normale instap gebruikt worden.

“Verkeersveiligheid bepaalt de grens van wat vervoerders mogen doen. Hieraan kunnen geen concessies worden gedaan”, schrijft de minister.

Scootmobiel

Scootmobielen zijn zwaarder en hebben een ander zwaartepunt dan rolstoelen. De huidige voertuigen in het contractvervoer zijn er niet altijd op ingericht om deze in te laden terwijl de passagier op de scootmobiel blijft zitten.

“De veiligheid van passagiers op scootmobielen bij taxivervoer dient vooropgesteld te worden. De verantwoordelijkheid voor handhaving van dit uitgangspunt berust bij de vervoerder. Dit betekent dat, afhankelijk van het ingezette vervoermiddel en per individuele situatie moet worden beoordeeld, op welke wijze het vervoer veilig kan plaatsvinden”, schrijft de minister.

Kosten

De minister vindt het vanuit kostenoogpunt niet nodig hiervoor maatregelen te nemen. “Uiteraard is het van belang dat de vervoerder met betrokkene zo goed mogelijk omgaat met deze situatie, bijvoorbeeld door adequate assistentie te verlenen bij het betreden en het verlaten van het voertuig.”

De minister gaat wel bekijken of het mogelijk is met een geringe aanpassing van de bestaande regels eventuele problemen rond de zit-lighouding op te lossen. “Het is mij duidelijk geworden dat voornamelijk rolstoelinzittenden die niet rechtop in hun rolstoel kunnen zitten, soms door vervoerders, waaronder Valys, voor vervoer worden geweigerd”, schrijft Schultz van Haegen.

Rolstoeltaxi

“De reden hiervan is dat bij het gebruik van standaard veiligheidsgordels in rolstoeltaxi’s door rolstoelinzittenden met een afwijkende zithouding kan leiden tot gevaarlijke situaties. De betreffende vervoerders kunnen geen concessies doen aan de verkeersveiligheid, waardoor zij geen andere uitweg zien dan weigeren van vervoer.”

Omdat het uitgangspunt is dat mensen met een handicap veilig vervoerd moeten kunnen worden maar daarbij ook zoveel mogelijk getracht moet worden te voorkomen dat gehandicapten maatschappelijk geïsoleerd raken, gaat de minister dit probleem nader bekijken.

Belasting lift

Om ervoor te zorgen dat klanten altijd in de meest veilige rolstoelbussen zitten, heeft Tribus de jaarlijkse LPK met Tribus Check. “Hierin wordt ook de belasting van de lift getest. Wij doen dat door er 500 kg op te plaatsen”, vertelt Iddo Verweij van Tribus. 

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Taxibedrijf mag scootmobieler gebruik van lift weigeren”

Ernst-Jan Poel|05.05.11|22:38

Kemperink Taxi ombouw Enschede is in samenwerking met Autolift Italië een lift aan het ontwikkelen voor deze problemen.

Martijn|06.05.11|00:47

Mijn lift kan 300KG aan. Daar hoef je dus dan op voorhand ook geen 500KG op te plaatsen voor zo’n onzinnige LPK check
De problemen bij scoot-mobiels zijn voornamelijk in de lengte/diepte van de beschikbare ruimte
Ook mag de passagier niet worden vervoerd terwijl hij plaats neemt op zijn scoot-mobiel
Eventueel kan hij gebruikt worden om de passagier gelijkvloers naar een zitplaats te krijgen
Mijn ervaring is overigens niet dat scoot-mobiels zwaarder zijn dan (electr.) rolstoelen