KNV Taxi roept gemeenten op te stoppen met social return

Jan Zaaijer, Voorziter, KNV Taxi

Als gemeenten een taxi-aanbesteding uitvoeren, moeten ze stoppen met de verplichting voor taxibedrijven om mensen met een uitkering aan te nemen; het zogenaamde ‘social return’. En anders zou er een grens van 3 tot 5 % gesteld moeten worden van het chauffeursbestand. Daartoe roept brancheorganisatie KNV de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) op. Anders leidt het er alleen maar toe dat taxibedrijven hun vaste personeel ontslaan, waardoor zij werkloos worden. Onder de streep is dan niemand aan een baan geholpen.

“Steeds vaker wordt in bestekken eisen gesteld over het in dienst nemen van mensen die in een uitkeringssituatie zitten en voor wie het lastig is betaald werk te vinden”, schrijft voorzitter Jan Zaaijer namens KNV Taxi.

Taxi-ondernemers

Tot op zekere hoogte kunnen de aangesloten taxi-ondernemers dat begrijpen. De taxi-sector kent immers al jaren een netto-instroom van medewerkers die een arbeidshandicap hebben. “Ook nemen onze leden veel mensen in dienst die bij andere werkgevers met (vervroegd) pensioen gingen”, meldt KNV. Zij zijn zeer geschikt voor het verrichten van zorgvervoer.

De brancheorganisatie ziet echter de laatste jaren een toename van in het percentage nieuwe medewerkers die uit een uitkeringssituatie komen dat volgens de bestek-eisen moet worden aangenomen. Als gevolg van zware bezuinigingen op het zorgvervoer door decentrale overheden, maar ook door awbz-instelllingen, daalt bovendien de vervoersvraag.

Vast personeel

“Deze combinatie van factoren leidt ertoe dat onze leden vast personeel moeten ontslaan, om te kunnen voldoen aan de eisen binnen de nieuwe vervoersopdrachten”, zegt Zaaijer. Deze vaste medewerkers, vaak 55-plussers en niet in het bezit van veel diploma’s, kunnen moeilijk ander werk vinden en zullen ook vaak met een uitkering eindigen.

Een bijkomend probleem is dat ‘social return’ de bepaling in de CAO Taxivervoer doorkruist, die stelt dat chauffeurs het werk dat na een aanbesteding naar een andere vervoerder gaat, moet kunnen volgen met behoud van arbeidsvoorwaarden.

Doelgroepen

“Aan het eind van de dag is niemand extra aan werk geholpen, gaat ervaring in het omgaan met speciale doelgroepen verloren, bestaat er dus een gerede kans dat cliënten gemiddeld genomen iets minder goed worden bediend en, tenslotte, zijn de ontslagen chauffeurs met lage kansen op de arbeidsmarkt stress en verdriet aangedaan”, waarschuwt Zaaijer.

Ook zonder een verplichting tot social return zal de taxisector een netto-instroom kennen van mensen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt, verwacht KNV. “Dit brengt het grote aandeel van deeltijdfuncties en de voorkeur van werkgevers voor chauffeurs met levenservaring met zich mee.”

Social return

Daarom roept KNV de gmeenten op te stoppen met de verplichting tot social return bij aanbestedingen. Zeker de komende twee jaar, waarin de vervoersvolumes nog verder gaan dalen. “Social return als verplichting, of als aspect waarop punten kunnen worden verdiend in de aanbesteding, zou achterwege moeten blijven. Of tot 3 a 5% van het chauffeursbestand moeten worden beperkt”, aldus de KNV Taxi-voorzitter.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “KNV Taxi roept gemeenten op te stoppen met social return”

Henk Mullem|27.10.13|14:21

he he eindelijk een actie van Werkgevers zijde,om het rondpompen van mensen met een rugzakje (subsidie=geld) te minimaliseren,waardoor het onder kostprijs inschrijven op concessies ook minder zou moeten worden en concurrentie weer dat wordt wat het moet wezen namelijk met gezond verstand zaken doen.
vriendelijke groet Henk van Mullem

Duco Douwstra|31.10.13|09:42

Voor de invoering van de chauffeursexamens kwamen afgestudeerde goed opgeleide mensen of studenten tijdelijk op de taxi rijden.Daarna moesten vaak langdurig werkeloze niet gemotiveerde “chauffeurs” met subsidies en kostbare examens aangenomen worden, de goede niet te na gesproken. Maar we zijn er niks mee opgeschoten en ik denk dat we ook daarmee weer het tegenovergestelde bereikt hebben.Zoals met alles wat de ambtenaren bedenken, maar moeten we ons daarbij neerleggen?kom op de barricade!

Frank Boxtel|31.10.13|10:21

De aard van de mens en diens belangen belemmeren hem voortdurend om de dingen te doen die goed zijn voor velen. Het stoppen van ‘social return’ zal de prijsdruk en de aantasting van kwaliteit en arbeidsomstandigheden niet stoppen. Omdat 80% van de vraag uit contractvervoer bestaat dan kun je niet zonder. Biedt je weerstand door riskant in te schrijven dan ervaren we samen de pijn die daarmee gepaard gaat. Barricades zien we al lang niet meer. Wel ludieke acties maar grappig is het allemaal niet.

JE VE AA|31.10.13|11:49

Natuurlijk Frank van Boxtel, maar het personeelsbestand van Quattrotax bestaat dan ook voornamelijk uit dit soort mensen, die door jullie worden geschoold, na 3 maanden opleiding weer de straat op gaan zodat er weer een nieuwe goedkope ploeg aan de gang kan, prijsdruk veroorzaken bedrijven als Quattrotax zelf.

jan|31.10.13|12:52

het is te gek voor woorden, mensen met een vaste baan ontslaan, en iemand die er eigenlijk helemaal geen zin in heeft mensen laten vervoeren

A mper|01.11.13|00:23

Overigens leuk dat dhr Zaaijer aanhaalt dat vanwege de social return ontslagen chauffeurs stress en verdriet wordt aangedaan…. Naar mijn bescheiden mening behoeven chauffeurs niet te wachten tot aan hun ontslag om ten prooi te vallen aan stress en verdriet…Daar heeft het povere resultaat van de cao onderhandelingen al voor gezorgd..

Tjerk Vinckx|06.11.13|02:10

KNV taxi,

Oorverdovende stilte,

Deregulering.
SDU werkmap.
KIWA contract.
BCT computer.
Aanbesteding procedure.
TTO regeling.
Snorders probleem.

Hoogst mogelijke minachting,
Tjerk Vinckx.

Eduard Noorderijk|12.11.13|12:01

Smerige aanbestedingen de 2e keer dit jaar na einde jaar geen baan meer….eerst de regio dan de valys
Regiotaxi is regionaal hou het dan ook zo en zet geen bedrijf uit rotterdam in op de Veluwe.
Goedkoop inschrijven en allesbehalve service……
Ervaren chauffeurs met wegen,-en klant,-kennis komen gewoon op straat te staan….
En dan maar niet te spreken over de ergonomie geen vering in bussen slechte zittingen voor zowel chauffeurs als klanten geen lift, wat arbo technisch verplicht is!!!

Bert En Kitty Boeters|11.09.14|20:37

Lijkt wel of er niemand meer een vaste baan mag hebben in nederland !!! tegenwoordig willen ze alleen maar flex werkers zodat ze die er ook weer naar een jaar uit kunnen werken me zoon leeft nu al 4 jaar zo bij z,n baas half jaartje werken en 3 maanden thuis zitten gewoon belachelijk !!!

KNV Taxi roept gemeenten op te stoppen met social return | TaxiPro

KNV Taxi roept gemeenten op te stoppen met social return

Jan Zaaijer, Voorziter, KNV Taxi

Als gemeenten een taxi-aanbesteding uitvoeren, moeten ze stoppen met de verplichting voor taxibedrijven om mensen met een uitkering aan te nemen; het zogenaamde ‘social return’. En anders zou er een grens van 3 tot 5 % gesteld moeten worden van het chauffeursbestand. Daartoe roept brancheorganisatie KNV de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) op. Anders leidt het er alleen maar toe dat taxibedrijven hun vaste personeel ontslaan, waardoor zij werkloos worden. Onder de streep is dan niemand aan een baan geholpen.

“Steeds vaker wordt in bestekken eisen gesteld over het in dienst nemen van mensen die in een uitkeringssituatie zitten en voor wie het lastig is betaald werk te vinden”, schrijft voorzitter Jan Zaaijer namens KNV Taxi.

Taxi-ondernemers

Tot op zekere hoogte kunnen de aangesloten taxi-ondernemers dat begrijpen. De taxi-sector kent immers al jaren een netto-instroom van medewerkers die een arbeidshandicap hebben. “Ook nemen onze leden veel mensen in dienst die bij andere werkgevers met (vervroegd) pensioen gingen”, meldt KNV. Zij zijn zeer geschikt voor het verrichten van zorgvervoer.

De brancheorganisatie ziet echter de laatste jaren een toename van in het percentage nieuwe medewerkers die uit een uitkeringssituatie komen dat volgens de bestek-eisen moet worden aangenomen. Als gevolg van zware bezuinigingen op het zorgvervoer door decentrale overheden, maar ook door awbz-instelllingen, daalt bovendien de vervoersvraag.

Vast personeel

“Deze combinatie van factoren leidt ertoe dat onze leden vast personeel moeten ontslaan, om te kunnen voldoen aan de eisen binnen de nieuwe vervoersopdrachten”, zegt Zaaijer. Deze vaste medewerkers, vaak 55-plussers en niet in het bezit van veel diploma’s, kunnen moeilijk ander werk vinden en zullen ook vaak met een uitkering eindigen.

Een bijkomend probleem is dat ‘social return’ de bepaling in de CAO Taxivervoer doorkruist, die stelt dat chauffeurs het werk dat na een aanbesteding naar een andere vervoerder gaat, moet kunnen volgen met behoud van arbeidsvoorwaarden.

Doelgroepen

“Aan het eind van de dag is niemand extra aan werk geholpen, gaat ervaring in het omgaan met speciale doelgroepen verloren, bestaat er dus een gerede kans dat cliënten gemiddeld genomen iets minder goed worden bediend en, tenslotte, zijn de ontslagen chauffeurs met lage kansen op de arbeidsmarkt stress en verdriet aangedaan”, waarschuwt Zaaijer.

Ook zonder een verplichting tot social return zal de taxisector een netto-instroom kennen van mensen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt, verwacht KNV. “Dit brengt het grote aandeel van deeltijdfuncties en de voorkeur van werkgevers voor chauffeurs met levenservaring met zich mee.”

Social return

Daarom roept KNV de gmeenten op te stoppen met de verplichting tot social return bij aanbestedingen. Zeker de komende twee jaar, waarin de vervoersvolumes nog verder gaan dalen. “Social return als verplichting, of als aspect waarop punten kunnen worden verdiend in de aanbesteding, zou achterwege moeten blijven. Of tot 3 a 5% van het chauffeursbestand moeten worden beperkt”, aldus de KNV Taxi-voorzitter.

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “KNV Taxi roept gemeenten op te stoppen met social return”

Henk Mullem|27.10.13|14:21

he he eindelijk een actie van Werkgevers zijde,om het rondpompen van mensen met een rugzakje (subsidie=geld) te minimaliseren,waardoor het onder kostprijs inschrijven op concessies ook minder zou moeten worden en concurrentie weer dat wordt wat het moet wezen namelijk met gezond verstand zaken doen.
vriendelijke groet Henk van Mullem

Duco Douwstra|31.10.13|09:42

Voor de invoering van de chauffeursexamens kwamen afgestudeerde goed opgeleide mensen of studenten tijdelijk op de taxi rijden.Daarna moesten vaak langdurig werkeloze niet gemotiveerde “chauffeurs” met subsidies en kostbare examens aangenomen worden, de goede niet te na gesproken. Maar we zijn er niks mee opgeschoten en ik denk dat we ook daarmee weer het tegenovergestelde bereikt hebben.Zoals met alles wat de ambtenaren bedenken, maar moeten we ons daarbij neerleggen?kom op de barricade!

Frank Boxtel|31.10.13|10:21

De aard van de mens en diens belangen belemmeren hem voortdurend om de dingen te doen die goed zijn voor velen. Het stoppen van ‘social return’ zal de prijsdruk en de aantasting van kwaliteit en arbeidsomstandigheden niet stoppen. Omdat 80% van de vraag uit contractvervoer bestaat dan kun je niet zonder. Biedt je weerstand door riskant in te schrijven dan ervaren we samen de pijn die daarmee gepaard gaat. Barricades zien we al lang niet meer. Wel ludieke acties maar grappig is het allemaal niet.

JE VE AA|31.10.13|11:49

Natuurlijk Frank van Boxtel, maar het personeelsbestand van Quattrotax bestaat dan ook voornamelijk uit dit soort mensen, die door jullie worden geschoold, na 3 maanden opleiding weer de straat op gaan zodat er weer een nieuwe goedkope ploeg aan de gang kan, prijsdruk veroorzaken bedrijven als Quattrotax zelf.

jan|31.10.13|12:52

het is te gek voor woorden, mensen met een vaste baan ontslaan, en iemand die er eigenlijk helemaal geen zin in heeft mensen laten vervoeren

A mper|01.11.13|00:23

Overigens leuk dat dhr Zaaijer aanhaalt dat vanwege de social return ontslagen chauffeurs stress en verdriet wordt aangedaan…. Naar mijn bescheiden mening behoeven chauffeurs niet te wachten tot aan hun ontslag om ten prooi te vallen aan stress en verdriet…Daar heeft het povere resultaat van de cao onderhandelingen al voor gezorgd..

Tjerk Vinckx|06.11.13|02:10

KNV taxi,

Oorverdovende stilte,

Deregulering.
SDU werkmap.
KIWA contract.
BCT computer.
Aanbesteding procedure.
TTO regeling.
Snorders probleem.

Hoogst mogelijke minachting,
Tjerk Vinckx.

Eduard Noorderijk|12.11.13|12:01

Smerige aanbestedingen de 2e keer dit jaar na einde jaar geen baan meer….eerst de regio dan de valys
Regiotaxi is regionaal hou het dan ook zo en zet geen bedrijf uit rotterdam in op de Veluwe.
Goedkoop inschrijven en allesbehalve service……
Ervaren chauffeurs met wegen,-en klant,-kennis komen gewoon op straat te staan….
En dan maar niet te spreken over de ergonomie geen vering in bussen slechte zittingen voor zowel chauffeurs als klanten geen lift, wat arbo technisch verplicht is!!!

Bert En Kitty Boeters|11.09.14|20:37

Lijkt wel of er niemand meer een vaste baan mag hebben in nederland !!! tegenwoordig willen ze alleen maar flex werkers zodat ze die er ook weer naar een jaar uit kunnen werken me zoon leeft nu al 4 jaar zo bij z,n baas half jaartje werken en 3 maanden thuis zitten gewoon belachelijk !!!