John Plaggenborg, taxichauffeur, Aethon, Connexxion, taxi, taxibus

‘Als taxichauffeur verdiep ik mezelf niet in social return’

Hij werkte al voor diverse taxibedrijven, raakte zijn baan kwijt en kwam in een uitkering. Nu rijdt John Plaggenborg (63) uit Zaandam op de taxi voor Connexxion en is in dienst via Aethon. Hij mag meegeteld worden om te voldoen aan de verplichting tot social return. “Dat is fijn voor mijn werkgever. Zelf verdiep ik me er eigenlijk niet in.”

Plaggenborg rijdt vaste routes voor het leerlingenvervoer (15 uur) en is ook nog beschikbaar als oproep-chauffeur voor het AOV-rolstoelvervoer in Amsterdam (meestal zo’n 16 uur). Connexxion won deze aanbesteding omdat het veel punten kreeg op het onderdeel Social Return.

Social return

Plaggenborg is een van de taxichauffeurs die in de groep van social return valt. Omdat hij uit een uitkeringssituatie komt, wordt zijn inkomen aangevuld als hij te weinig uren maakt.

“Mijn gewerkte uren geef ik altijd netjes op. Want anders zit het UWV meteen in mijn nek”, lacht hij. “Gelukkig kan ik uren maken, want een ww-uitkering op basis van het salaris van een taxichauffeur is echt geen vetpot.”

UWV

Tijdens zijn uitkering kreeg Plaggenborg een cursus solliciteren van het UWV. Die duurde 10 halve dagen. “Daar heb je eigenlijk helemaal niets aan”, vindt de chauffeur. “Want brieven schrijven kan ik wel. Het is gewoon moeilijk op de arbeidsmarkt als je bijna tegen je pensioen aan zit. Ook al schrijf je nog zulke mooien brieven.”

Nu werkt hij met gedeeltelijk behoud van uitkering bij Aethon. “Ik rijd dagelijks mijn vaste route en geef verder mijn beschikbare tijden voor het AO-vervoer op. Dat werkt best goed. Als ik wil kan ik iedere avond en weekend werken. Ik werk dan ook zoveel mogelijk. Maar mijn vrouw wil ook wel eens dat ik ’s avonds thuis ben”, lacht hij.

Loon

Tot zijn 65e wordt zijn loon aangevuld door het UWV. Daarna moet hij het nog 5 maanden zonder uitkering redden totdat Plaggenborg de AOW gaat ontvangen. “Zo lang ik gezond blijf en kan werken, red ik dat wel.”

Hij is overigens zeer te spreken over Connexxion als werkgever. “Ze komen alle afspraken na. Bovendien zijn ze altijd goed bereikbaar, ook als ik op de weg zit. Dat is bij sommige taxibedrijven wel eens anders. Ook de uren die via Aethon bijgehouden en betaald worden kloppen altijd. En ze betalen die ook meteen iedere maand uit.”

Werkgever

Onlangs was Plaggenborg even uit de running omdat hij een operatie moest ondergaan. “Aethon was echt geïnteresseerd in hoe het met me ging. Ze stuurden zelfs een kaartje met ‘beterschap’. Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij een werkgever. Er was persoonlijke interesse, dat deed me goed.”

Plaggenborg doet het taxiwerk met veel plezier. “De kinderen in het schoolvervoer hebben allemaal een verhaal. Anders krijg je ze niet in de taxi. Dat is ook zo bij het AOV. Dat maakt het leuk, ik heb veel gesprekken onderweg. En iedereen is daarbij anders. Geen dag is daardoor hetzelfde.”

Bart Pals 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “‘Als taxichauffeur verdiep ik mezelf niet in social return’”

Rodney Barten|16.12.14|12:22

Haha, ik denk dat de heer Plaggenborg de enige werknemer bij Connexxion is die tevreden is, wellicht werkt hij er nog niet zo lang! Strakjes mag hij ook weer plaats maken voor de volgende collega voor Social Return…hopeloos…snik…wat een drama!

Peter van Opduin|26.12.14|22:13

“Social Return”, het klinkt netjes maar is eigenlijk een schofterige manier om mensen in de WW te trappen die “te duur” zijn en te vervangen door goedkope krachten. Als je alle kosten zou doorrekenen, WW uitkering te dure chauffeur, kosten en aanvulling uitkering goedkope chauffeur, opleiding(en) voor beide, etc. etc. dan pas hoe duur “Social Return” is. Het zou eerder “Sociale Dienst Return” moeten heten, dat dekt de lading veel beter.

Rob Rörik|09.01.15|12:28

Rodney dat Connexxion dit toepast is bedrijfsmatig gezien het goedkoopst om aan personeel te komen.Dit heeft onze regering toch toegestaan en de bonden zijn er ook nog mee accoord.Het is echt een “DRAMA”.

Marco de Vries|20.02.15|17:47

“DRAMA”? Schandaal kun je beter zeggen. Ze schoppen je er na 3 jaar uit, nadat je al je diploma’s, certificaten en ontheffingen heb gehaald. Geen vaste aanstelling dus voor mij, maar WW. En nog van je salaris en resterende vakantiedagen inhouden, wat volgens mij ook belastingfraude impliceert. Maar ja, wat je zegt: Als de overheid die subsidiepot weer opentrekt zijn die werkgevers weer botergeil om te gaan graaien en word je zonder pardon afgeserveerd.

‘Als taxichauffeur verdiep ik mezelf niet in social return’ | TaxiPro
John Plaggenborg, taxichauffeur, Aethon, Connexxion, taxi, taxibus

‘Als taxichauffeur verdiep ik mezelf niet in social return’

Hij werkte al voor diverse taxibedrijven, raakte zijn baan kwijt en kwam in een uitkering. Nu rijdt John Plaggenborg (63) uit Zaandam op de taxi voor Connexxion en is in dienst via Aethon. Hij mag meegeteld worden om te voldoen aan de verplichting tot social return. “Dat is fijn voor mijn werkgever. Zelf verdiep ik me er eigenlijk niet in.”

Plaggenborg rijdt vaste routes voor het leerlingenvervoer (15 uur) en is ook nog beschikbaar als oproep-chauffeur voor het AOV-rolstoelvervoer in Amsterdam (meestal zo’n 16 uur). Connexxion won deze aanbesteding omdat het veel punten kreeg op het onderdeel Social Return.

Social return

Plaggenborg is een van de taxichauffeurs die in de groep van social return valt. Omdat hij uit een uitkeringssituatie komt, wordt zijn inkomen aangevuld als hij te weinig uren maakt.

“Mijn gewerkte uren geef ik altijd netjes op. Want anders zit het UWV meteen in mijn nek”, lacht hij. “Gelukkig kan ik uren maken, want een ww-uitkering op basis van het salaris van een taxichauffeur is echt geen vetpot.”

UWV

Tijdens zijn uitkering kreeg Plaggenborg een cursus solliciteren van het UWV. Die duurde 10 halve dagen. “Daar heb je eigenlijk helemaal niets aan”, vindt de chauffeur. “Want brieven schrijven kan ik wel. Het is gewoon moeilijk op de arbeidsmarkt als je bijna tegen je pensioen aan zit. Ook al schrijf je nog zulke mooien brieven.”

Nu werkt hij met gedeeltelijk behoud van uitkering bij Aethon. “Ik rijd dagelijks mijn vaste route en geef verder mijn beschikbare tijden voor het AO-vervoer op. Dat werkt best goed. Als ik wil kan ik iedere avond en weekend werken. Ik werk dan ook zoveel mogelijk. Maar mijn vrouw wil ook wel eens dat ik ’s avonds thuis ben”, lacht hij.

Loon

Tot zijn 65e wordt zijn loon aangevuld door het UWV. Daarna moet hij het nog 5 maanden zonder uitkering redden totdat Plaggenborg de AOW gaat ontvangen. “Zo lang ik gezond blijf en kan werken, red ik dat wel.”

Hij is overigens zeer te spreken over Connexxion als werkgever. “Ze komen alle afspraken na. Bovendien zijn ze altijd goed bereikbaar, ook als ik op de weg zit. Dat is bij sommige taxibedrijven wel eens anders. Ook de uren die via Aethon bijgehouden en betaald worden kloppen altijd. En ze betalen die ook meteen iedere maand uit.”

Werkgever

Onlangs was Plaggenborg even uit de running omdat hij een operatie moest ondergaan. “Aethon was echt geïnteresseerd in hoe het met me ging. Ze stuurden zelfs een kaartje met ‘beterschap’. Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij een werkgever. Er was persoonlijke interesse, dat deed me goed.”

Plaggenborg doet het taxiwerk met veel plezier. “De kinderen in het schoolvervoer hebben allemaal een verhaal. Anders krijg je ze niet in de taxi. Dat is ook zo bij het AOV. Dat maakt het leuk, ik heb veel gesprekken onderweg. En iedereen is daarbij anders. Geen dag is daardoor hetzelfde.”

Bart Pals 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “‘Als taxichauffeur verdiep ik mezelf niet in social return’”

Rodney Barten|16.12.14|12:22

Haha, ik denk dat de heer Plaggenborg de enige werknemer bij Connexxion is die tevreden is, wellicht werkt hij er nog niet zo lang! Strakjes mag hij ook weer plaats maken voor de volgende collega voor Social Return…hopeloos…snik…wat een drama!

Peter van Opduin|26.12.14|22:13

“Social Return”, het klinkt netjes maar is eigenlijk een schofterige manier om mensen in de WW te trappen die “te duur” zijn en te vervangen door goedkope krachten. Als je alle kosten zou doorrekenen, WW uitkering te dure chauffeur, kosten en aanvulling uitkering goedkope chauffeur, opleiding(en) voor beide, etc. etc. dan pas hoe duur “Social Return” is. Het zou eerder “Sociale Dienst Return” moeten heten, dat dekt de lading veel beter.

Rob Rörik|09.01.15|12:28

Rodney dat Connexxion dit toepast is bedrijfsmatig gezien het goedkoopst om aan personeel te komen.Dit heeft onze regering toch toegestaan en de bonden zijn er ook nog mee accoord.Het is echt een “DRAMA”.

Marco de Vries|20.02.15|17:47

“DRAMA”? Schandaal kun je beter zeggen. Ze schoppen je er na 3 jaar uit, nadat je al je diploma’s, certificaten en ontheffingen heb gehaald. Geen vaste aanstelling dus voor mij, maar WW. En nog van je salaris en resterende vakantiedagen inhouden, wat volgens mij ook belastingfraude impliceert. Maar ja, wat je zegt: Als de overheid die subsidiepot weer opentrekt zijn die werkgevers weer botergeil om te gaan graaien en word je zonder pardon afgeserveerd.