Brookhuis Personenvervoer, taxi, taxibus

Brookhuis daagt Twentse gemeenten voor de rechter wegens Regiotaxi

Taxibedrijf Brookhuis heeft een kort geding aangespannen tegen zeven Twentse gemeenten. Volgens Brookhuis moeten de gemeenten met het bedrijf in gesprek over de tegenvallende ritaantallen in het Regiotaxi-vervoer. De vervoerder wil daarvoor compensatie. Maar de gemeenten weigeren dat.

Volgens Brookhuis hebben ze afgesproken dat bij een lager aantal ritten dan verwacht, de gemeenten met het taxibedrijf in overleg gaan om te kijken naar een compensatie.

Kort geding

“Het is waar dat er aankomende week een kort geding plaatsvindt. Maar inhoudelijk kunnen wij over het kort geding geen uitspraken doen. Het betreft namelijk een zakelijk geschil waar volgens Brookhuis de rechter een uitspraak over moet doen. Als de contractuele afspraken door de gemeenten worden nagekomen is er geen probleem”, vertelt Hans Landman, operationeel directeur Brookhuis.

De regionale krant Tubantia berichtte donderdag over het geschil van de gemeenten met Brookhuis. Volgens de krant verkeert het taxibedrijf in zwaar weer, omdat het contract zwaar verlieslatend zou zijn. Brookhuis zou eisen dat de gemeenten Almelo, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente en Oldenzaal samen ruim 400.000 euro tegemoetkoming moeten betalen, omdat de rit-aantallen zouden tegevnallen. Maar Landman zegt zich niet te herkennen in het artikel.

Geschil

“Vandaag is een tendentieus artikel in de Tubantia verschenen inzake een zakelijk geschil tussen Brookhuis en 7 Twentse gemeenten”, reageert Landman. “De informatie in dit artikel is niet afkomstig vanuit Brookhuis en ook niet vanuit Brookhuis haar advocaat. Brookhuis herkent zich dan ook niet volledig in de informatie in het artikel in de Tubantia. Het lijkt er in het bericht in de Tubantia zelfs op dat de advocaat van Brookhuis wordt geciteerd, dit is pertinent niet correct. Er is voorafgaand aan het plaatsen van het artikel ook geen enkel wederhoor geweest bij Brookhuis.”

Brookhuis won eind 2014 de aanbesteding voor het Regiotaxi-vervoer in de Twentse gemeenten. Het contract gaat over de periode van 1 februari 2015 t/m 30 juni 2016. De waarde is zo’n 5 miljoen euro per jaar.

Aanbesteding

Overigens zeggen diverse taxibedrijven die ook geïnteresseerd waren in de aanbesteding dat Brookhuis destijds tientallen procenten onder hun prijs was gedoken. Omdat Brookhuis nog voldoende eigen chauffeurs had uit andere contracten die afliepen, werd toen aan slechts 40% van de Connexxion-chauffeurs die het vervoer voorheen uitvoerden een baan-aanbod gedaan. Normaal moet dat percentage via OPOV 75% bedragen. Dat viel niet altijd in goede aarde, omdat Brookhuis daarnaast met het project SmartCab gebruik maakt van werklozen die met behoud van uitkering taxivervoer verrichten. En die vervoersdienst ook inzet voor de utivoering van het Regiotaxi-vervoer.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Brookhuis daagt Twentse gemeenten voor de rechter wegens Regiotaxi”

Paul Dijkhuizen|12.11.15|13:09

Het blijft toch iedere keer fout gaan… regels worden als het zo uitkomt verbogen of even makkelijk terzijde geschoven, afspraken worden regelmatig wederzijds geschonden en uiteindelijk ontaard het in rechtszaken, faillissementen, arbeidsverdringing, ontslagen, ellende…. Als iets niet werkt kun je daar maar beter mee stoppen lijkt me, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, voor niks gaat de zon op…

Harry Dupa|12.11.15|14:19

Mooi gevalletje WDK vs Gelderland. Vergeet het maar. Realisme is het nieuwe regeren.

Ton van Dalfsen|12.11.15|15:17

Wisten wij niet allemaal dat het regiotaxi vervoer dalende zou worden omdat de gemeentes het nu zelf moesten regelen en de kosten besparen. Met ver onder de prijs gaan zitten krijg je nu de deksel op de neus. Velen zijn al voor gegaan

Ruud Dusseldorp|12.11.15|19:53

Ton je reageert erg voorbarig : of heb jij het betreffende bestek, de Nota’s van Inlichtingen allemaal gelezen en de antwoorden bestudeerd ? Een toename van 10% meer of minder is gebruikelijk maar als dit al meer dan het dubbele is, dan wordt het een probleem. Het grote probleem is dat gemeenten blij zijn met een concurrerende offerte (lees minder geld) maar als ze hun beloften moeten nakomen, ze niet thuis zijn. Dat gebeurd niet alleen daar in Twente, dat gebeurd overal helaas, telkens weer !

Ingeborg Topchef|13.11.15|11:23

deja vu……..

Gerhard Verhoek|14.11.15|14:38

Hoe naief kan je zijn om in te schrijven op een aanbesteding en dan ook nog heel laag met toen al de wetenschap dat het vervoer in 2015 drastisch zou terug lopen.

Inge Drosten|14.11.15|19:05

Nu staat er in het regionale dagblad een poll waarin gesteld wordt of men het een ondernemersrisico vindt en dat gemeenten moeten bijdragen. In mijn ogen is het een ondernemersrisico, want als elke ondernemer bij de gemeente(n) aan zouden kunnen kloppen om hulp dan had menig bedrijf kunnen blijven bestaan lijkt me. Ieder bedrijf heeft immers te maken met een risico en dat hoort nu eenmaal bij het bedrijfsleven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.