etten-leur

TCMB en DVG winnen leerlingenvervoer Etten-Leur

Taxi Centrale Midden-Brabant en DVG Personenvervoer verzorgen vanaf 1 augustus 2016 het leerlingenvervoer in Etten-Leur en Zundert. Die bedrijven hebben de aanbesteding gewonnen. Tot het einde van dit schooljaar blijft huidig vervoerder Dutax Reizen de leerlingen vervoeren.

De overeenkomst met Dutax loopt af op 1 augustus 2016. Daarom hebben de gemeenten het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed. Taxi Centrale Midden-Brabant en DVG Personenvervoer scoorden het beste op prijs/kwaliteit.

Twee vervoerders

Taxi Centrale Midden-Brabant vervoert de leerlingen die een korte rit maken. Dit gaat dan om leerlingen die binnen het gebied Breda, Oosterhout, Rijsbergen, Etten-Leur, Roosendaal blijven. DVG Personenvervoer vervoert de leerlingen die een langere rit maken. Dit gaat dan om bestemmingen als Sint-Michielsgestel, Tilburg, Vught, Eindhoven, Rotterdam, Halsteren, Bergen op Zoom. “Bij de aanbesteding is dit onderscheid gemaakt om ook kleinere vervoerders de kans te geven zich in te schrijven”, meldt de gemeente Etten-Leur.

Programma van Eisen

“Op dit moment werken we al jaren samen met Dutax reizen”, vertelt wethouder Schouw. “De nieuwe aanbesteding zagen we als een goed moment om het leerlingenvervoer verder te professionaliseren. Dit hebben we gedaan door in het Programma van Eisen extra kwaliteitseisen toe te voegen. Dit gaat dan bijvoorbeeld om vastigheid van chauffeurs, een digitaal klantsysteem, een jaarlijkse kennismakingsbijeenkomst voor ouders en een gestroomlijnde klachtenafhandeling.”

“Taxi Centrale Midden-Brabant en DVG Personenvervoer scoorden allebei erg hoog op deze kwaliteitseisen, maar wél tegen een voordelig tarief”, vult wethouder Jean Pierre Schouw er nog aan toe. “Ik heb dan ook alle vertrouwen in de toekomstige samenwerking”.

Digitaal klantsysteem

“We hebben bij de aanbesteding gekeken naar kwaliteit én prijs”, legt wethouder Aarts uit(wethouder Zorg en Onderwijs in Zundert). “Vanaf schooljaar 2016-2017 kunnen ouders bijvoorbeeld gebruik maken van een digitaal klantsysteem. Dat betekent dat ze via een app dag en nacht wijzigingen in de ritten voor hun kinderen kunnen maken. Erg handig. De app geeft ook de mogelijkheid om de rit van de kinderen te volgen. Dat is klantvriendelijk en gemakkelijk.”

“Maar uiteindelijk gaat het toch om de chauffeurs, daar kan geen app tegenop”, vertellen de Lucien Brouwers (directeur Taxi Centrale Midden-Brabant) en Wim Brouwer (directeur DVG Personenvervoer). “Bij ons staan de medewerkers dan ook op de eerste plaats. En we selecteren hen op basis van een aantal competenties, die verder gaan dan alleen het besturen van de taxi. Dat zien we ook terug in de prestaties van onze chauffeurs, bijvoorbeeld door het lage ziekteverzuim. Hierdoorervaren de kinderen die met ons meerijden vastigheid: ze hebben hun eigen vaste chauffeur.”

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “TCMB en DVG winnen leerlingenvervoer Etten-Leur”

Pascal Do|08.03.16|11:19

Ik lees helemaal niets over de aanbesteding in zeeuwsvlaanderen
Waar 3 bedrijven nu 75% minder werk krijgen…

Taxi Volendam|08.03.16|11:28

Het zal er op papier weer prachtig uitzien.
De praktijk is vaak even anders gezien al de faillissementen de laatste 10 jaren.
Oorzaak: Aanbestedingen die de ondernemers tot op het bot uitknijpen.
Iedere keer weer worden er zo op het oog prachtige dingen geeist, die vaak kosten verhogend zijn die uiteindelijk niet vergoed worden.
Bij faillissement zou ook de betreffende consultant aansprakelijk gesteld moeten worden of niet meer mee mogen doen aan aanbestedingen.

Huib van der Kleij|08.03.16|13:19

handig als ouders via app. wijzigingen kunnen aanbrengen, hopelijk alleen “mijn kind is ziek” elke andere wijziging is funest voor het systeem.
Dit systeem werkt alleen als de ritten niet uitbesteed worden aan andere ondernemers. Want die kan je dan niet meer volgen behalve wanneer kinderen in het bezit zijn van een smartphone met ” find my Phone.” Jammer dat niet op duurzaam is aanbesteed gemiste kans overheid . Ik dacht dat dit tegenwoordig verplicht was

Huib van der Kleij|08.03.16|13:40

Trouwens wat is kwaliteit die app leuk maar niet relevant Hoe kan je vooruit op kwaliteit oordelen. Ik kan de kwaliteit op voorhand niet weten alleen als ik iets geproefd heb of bekeken heb. Ik ken een accountant die een bedrijf op papier heel stabiel kan neerzetten maar in de praktijk bijna omvalt. Dus zal wel weer op prijs zijn gewonnen . Dus de franchise nemers moeten voor minder dan afgesproken prijs rijden. Ik dacht even dat het aan plaatselijke ondernemingen was gegund maar neehoor veolia

Veronica Van Heeswijk|08.03.16|18:29

selecteren vaste chauffeurs? Connexxion neemt niemand meer aan en houdt zich nergens aan de OPOV, dat worden alleen uitzendkrachten vrees ik, kijk uit Dutax chauffeurs!

Maurits Pluto|08.03.16|20:32

Wethouder Schouw vindt dit een goed moment om extra kwaliteitseisen toe te voegen. Wat ik mij wel afvraag is of de ouders ook gevraagd is naar de huidige kwaliteit.

Wat ik wel weet is dat de aanbesteder (wethouder Schouw) waarschijnlijk maar naar één ding heeft gekeken. “Tegen de laagste prijs de idioot vinden die het laagst inschrijft”. En nu maar wachten op het volgende faillissement. En wie worden dan weer de dupe? Juist, de kinderen, ouders en chauffeurs”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.