Leerlingenvervoer

Doelgroepenvervoer Noordoost Friesland gegund aan vier taxibedrijven

Gepubliceerd op 16-03-2017 om 11:17

Zes gemeenten in Friesland hebben hun doelgroepenvervoer voor de komende jaren voorlopig gegund aan vier verschillende vervoerders. Het gaat om VMNN, Taxi- en Bergingsbedrijf Dorenbos, Taxicentrale Witteveen en Taxi- en touringcarcentrale Noord Oost Friesland. Eerder werd de regie op het doelgroepenvervoer in dit deel van de provincie al gegund aan Connexxion.

De gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel, Kollummerland en Tytsjerksteradiel werken al enige tijd aan een andere opzet van het doelgroepenvervoer in hun verzorgingsgebied. Daarbij zijn regie en vervoer van elkaar gescheiden. Vanaf 1 augustus zorgt de mobiliteitscentrale ervoor dat het leerlingenvervoer, het wmo-vervoer en het kleinschalig openbaar vervoer onder de naam Opstapper beter op elkaar afgestemd worden. Die taken zijn tot eind 2020 in handen van Connexxion.

Het vervoer is voorlopig gegund aan de genoemde vier inschrijvers. Als er geen bezwaren tegen dit voornemen zijn, wordt de gunning op 4 april definitief. Vanaf 1 augustus kunnen de vervoerders dan het leerlingenvervoer en wmo-vervoer voor hun rekening gaan nemen. Het kleinschalig openbaar vervoer wordt in december aan het systeem toegevoegd. Ook de vervoerscontracten lopen tot eind 2020. Deze kunnen vervolgens nog vier keer met een jaar worden verlengd.

Vier soorten percelen

Bijkomend is dat dat de gemeenten Ameland en Schiermonnikoog vanaf 1 augustus hun leerlingenvervoer en wmo-vervoer inkopen bij het mobiliteitsbureau dat in de praktijk als opdrachtgever dient. Deze gemeenten sloten later aan bij het nieuwe vervoersysteem. Dit vervoer is meegegaan in de aanbesteding, maar in het geval van Ameland kwam er geen geldige inschrijving binnen. Voor deze gemeente zal dus een andere procedure worden opgestart.

Het vervoer is verdeeld over 24 percelen, waarbij er vier types zijn gehanteerd: de basisvervoercapaciteit, de piekvervoercapaciteit (beide elf percelen) en de vervoercapaciteit Ameland en de flexibele schil (ieder één perceel). Deze vervoercapaciteit werkt op basis van afroep door de mobiliteitscentrale; er geldt geen inzetgarantie en ook geen leveringsverplichting. Alle acht vervoerders die zich voor één of meerdere percelen inschreven, voldoen aan de eisen voor het perceel flexibele schil. Naast de vier winnende inschrijvers komen dus ook de vervoersbedrijven Postma, Waaksma, Taxi D & L de Jong en Taxi Nuis voor dit werk op afroep in aanmerking.

Geen prijsvechter

Het werk in de flexibele schil is geheel op prijs gegund. Voor alle andere percelen werd een afweging gemaakt van de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Dat laatste criterium telde voor 60 procent mee; prijs voor 40 procent. In de basisvervoerscapaciteit was de kwaliteit onderverdeeld in de uitvoering (80 procent) en de mate van flexibiliteit (20 procent). Bij het piekvervoer werd de kwaliteit voor 60 procent op de uitvoering beoordeeld, en voor 40 procent op duurzaamheid.

De gemeentes zijn tevreden met de voorlopige gunning. Duurzaamheid werd van belang geacht, maar ook de betrokkenheid van vervoerders, reizigers en andere belanghebbenden. Ook was het de insteek dat niet al het doelgroepenvervoer in Noordoost Friesland in handen zou komen van één grote speler of een prijsvechter.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.