Rotterdamse Mobiliteits Centrale, taxi, taxibedrijf, taxibus, RTC

Amsterdam gunt aanvullend OV aan RMC

Gepubliceerd op 29-03-2017 om 07:50

Vervoersbedrijf RMC heeft voorlopig het Aanvullend Openbaar Vervoer in Amsterdam gegund gekregen. De opdracht heeft een waarde van zo’n 20 miljoen euro per jaar. RMC versloeg in de aanbesteding onder meer de huidige vervoerder, Connexxion. Die heeft al aangegeven zich niet zonder meer bij de voorlopige gunning neer te leggen.

Voor het contract geldt een wat afwijkende termijn van drie jaar en drie maanden vanaf 1 juli aanstaande.  De einddatum is door de gekozen contractperiode gelijk aan die van andere vormen van doelgroepenvervoer in Amsterdam. De gemeente is namelijk druk bezig een nieuwe visie op dat doelgroepenvervoer te ontwikkelen, en het samenvoegen van de verschillende stromen wordt daarbij niet op voorhand uitgesloten. Na afloop van de reguliere contractperiode kan de overeenkomst voor het AOV nog twee keer met een jaar worden verlengd.

Gedurende drie jaar en drie maanden mag RMC dus jaarlijks zo’n 850.000 ritten gaan verzorgen voor ouderen en mensen voor wie het reguliere openbaar vervoer niet goed toegankelijk is. In Amsterdam bestaat die groep uit zo’n 40.000 personen, die dagelijks goed zijn voor gemiddeld 3.000 taxiritten. De gemeente Amsterdam raamt de waarde van de opdracht op 20,2 miljoen euro per jaar, al kan aan dat bedrag door de inschrijvers geen enkel recht worden ontleend.

Trots en teleurstelling

Cees Tommel, algemeen directeur van RMC, is vanzelfsprekend blij met de voorlopige gunning. “Ik ben zeer trots. RMC bewijst opnieuw een gewilde partner te zijn om doelgroepenvervoer te verzorgen. Onze dienstverlening maakt het voor iedereen mogelijk om actief deel te nemen aan de maatschappij. Om naar school te gaan, uitstapjes te maken of familie te bezoeken. Die vrijheid is zó belangrijk en drijft ons tot de beste service en kwaliteit.”

Connexxion eindigde als vierde in de aanbesteding. Daarmee is de huidige vervoerder deze omvangrijke opdracht dus vooralsnog kwijt. Het bedrijf spreekt van een “zeer teleurstellende uitslag. Wij hebben moeten kiezen voor de bovenzijde van de bandbreedte van de prijs om het contract rendabel te kunnen uitvoeren. Naar onze mening hebben wij een zeer mooi voorstel gedaan met innovaties. Wij zullen de uitkomsten bekijken en hierover een standpunt innemen, waar wij ons niet bij voorbaat zullen neerleggen bij de voorlopige gunning. Mocht na definitieve gunning blijken dat wij het werk definitief hebben verloren, dan zullen wij al het mogelijke doen om het personeel te begeleiden naar de nieuwe vervoerder.”

Gunningscriteria

Van de winnende vervoerder wordt verwacht dat er een bijdrage wordt geleverd aan meer mobiliteit op maat binnen het Amsterdamse doelgroepenvervoer, zodat de kwaliteit en efficiëntie van dat vervoer toenemen.  Er wordt gezocht naar slimme oplossingen, onder meer om te zorgen dat mensen langer of vaker van het reguliere openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Tegelijk is het de verwachting dat de opdracht net als de voorgaande jaren in omvang zal blijven groeien. Dat komt bijvoorbeeld door de vergrijzing, maar ook door een ander indicatiebeleid. Mensen krijgen minder snel een indicatie voor individuele voorzieningen als een scootmobiel, maar deze mensen rest dan wel de mogelijkheid om van het AOV gebruik te maken. Anderzijds kan een betere toegankelijkheid van het reguliere OV weer een krimp van de omvang het AOV tot gevolg hebben.

De inschrijvers konden voor hun totaalplaatje maximaal 1.000 punten scoren. Daarvan waren er 200 te behalen met de laagste totaalprijs. De overige 800 punten konden worden verdiend met verschillende aspecten van het criterium kwaliteit. Voor de inzet op een positieve beleving van het vervoer door de AOV-cliënten waren 58 (onvoldoende) tot 350 punten te behalen. Ook voor duurzaamheid / luchtkwaliteit werd die scoretabel gebruikt. Verder konden de inschrijvers 100 punten verdienen met hun visie op de toekomst van het doelgroepenvervoer.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

10 reacties op “Amsterdam gunt aanvullend OV aan RMC”

Ton van Dalfsen|29.03.17|09:17

Rotterdams taxibedrijf in Amsterdam Hmmmmm

Hoe is het mogelijk dat dit vervoer niet regionaal in Amsterdam blijft onvoorstelbaar??????

Iets waar de gemeente Amsterdam helemaal NIET trots op mag zijn.

taxibelangen STN|30.03.17|15:35

Gemeente Amsterdam wil dus wel dat de lokale taximarkt zich verenigd in TTO’s, stelt daar allerlei eisen aan, laat de taximarkt daar een hoop geld voor betalen maar gunt het AOV-vervoer aan een aanbesteder uit Rotterdam… Wie verzint zoiets?

Ton van Dalfsen|30.03.17|15:45

Dan heb je ook nog een raadslid die een chauffeurspas heeft gehaald en NIETS MAAR DAN OOK TOTAAL NIETS hier aan doet. Gemeente Amsterdam moet zich zeker schamen. Daarbij ook diverse TTO organisaties die dit werk laten liggen. Klaag dan ook niet!

W!llem|03.04.17|08:32

Rotterdam of Amsterdam. Het werk moet verricht worden. Tja, werken en Rotterdam liggen elkaar nu eenmaal beter.

taxibelangen STN|06.04.17|13:02

Willem, misschien moet je eerst even dit stukje doorlezen… alinea 2: ‘Rotterdam was van de vier grootste gemeenten in 2015 opnieuw koploper met 12,0 procent werklozen’ chapeau! (Ter vergelijking: Amsterdam 7,7 procent) https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/08/amsterdam-voorop-in-daling-werkloosheid

Robert Dorreboom|02.07.17|10:39

Ze gaan alleen op de prijs!! af geen gelul over kwaliteit innovaties en dergelijke.Ik heb dit al twee keer mee gemaakt bij stadsmobiel en nu bij connexxion afgestompte kinderlijke beslissing.

Marcel Kuil|03.07.17|19:38

goed geregeld , rmc laat mensen de hele dag zitten het vumc wat een aanfluiting is dat aov toch weer

Wiebe Schenginga|10.07.17|13:28

Wiebe Schenginga 10-07-2017
Niet elke verandering is een verbetering dat blijkt maar weer.
Heb ik de eerste keer bij RMC een rit besteld voor mijn vrouw om 11.00 uur komt deze niet opdagen bel ik op word er verteld we hebben een beetje vertraging hij komt om ongeveer 12.15 uur dat is dus een uur en vijftien minuten later terwijl ze garanderen dat ze vijftien minuten later of eerder kunnen zijn.
Daarbij hang ik ook nog eens vijftien minuten aan de telefoon voor er iemand op neemt

Estella Mendels|17.07.17|13:51

Zaterdag j.l.voor het eerst rit gereserveerd, heen iets eerder en terug was het knudde. Om half 5 terug naar huis besteld, om tien voor 5 gebeld, ja er was een midverstand, zou om 5 uur komen. Om 5.15 nog geen taxi, weer gebeld. Zou binnen 2 minuten komen en ja, 1 uur na bestelling kwam taxi eindelijk. Chauffeur zei, dat het altijd zo ging. Dus naar ziekenhuis of afspraak: altijd een uur eerder reserveren?? Dat kan toch niet. De organisatie MOET BETER!!!!
Ook de telefoon traag voor iemand komt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.