Valys

Nieuwe aanbesteding Valys

De nieuwe aanbesteding van het sociaal-recreatief vervoer buiten de eigen regio onder de naam Valys is recent begonnen. Begin dit jaar werd al bekend dat de huidige contracten niet worden verlengd vanwege een gebrek aan transparantie in de vorige gunning. De nieuwe contracten moeten in principe ingaan op 1 juli 2018 en verlopen op 30 juni 2022.

Het Valysvervoer wordt sinds 1 januari 2014 verzorgd door de combinatie Rotterdamse Mobiliteitcentrale (RMC), Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN) en Transvision. Maar al sinds de gunning lopen er juridische procedures, zelfs tot aan de Hoge Raad. Die ging op zijn beurt te rade bij het Europese Hof van Justitie.

Volgens dit orgaan was er in de aanbesteding sprake van een ‘intransparantie’, en dat was voor staatssecretaris Van Rijn reden om de contracten niet te verlengen. In plaats daarvan is er een nieuwe aanbesteding uitgeschreven. Daarbij is met de huidige vervoerders een overbruggingsperiode overeengekomen.

Aansluiting op OV

Aan de nieuwe gunningsprocedure is een marktconsultatie voorafgegaan. Toen Van Rijn zijn besluit om de contracten niet te verlengen bekendmaakte, sprak hij ook het streven uit om de mogelijkheden te verkennen om Valys te innoveren. Dan gaat het onder meer om de aansluiting met het OV, zo blijkt ook uit het Programma van Eisen.

“De Opdrachtnemer neemt bij het uitvoeren van het Valys Vervoer in acht dat de toekomstige positie van het Valys Vervoer relaties heeft met een aantal ontwikkelingen, zoals het steeds toegankelijker worden van het openbaar vervoer, ontstaan van nieuwe vervoersmodaliteiten en (de)centralisatie van overheidsverantwoordelijkheid.”

Vraag en aanbod

Met andere woorden: het Valysvervoer kan er de komende jaren heel anders uit komen te zien. Dat er ruimte is voor verbetering bleek eind vorig jaar al uit een verkennend onderzoek door MuConsult. Eén van de conclusies luidde dat het huidige gebruik niet goed aansluit op de behoefte van reizigers met een mobiliteitsbeperking.

Soms is de vraag groter dan het aanbod, op andere momenten is de ondersteuning van reizigers onvoldoende. Maar er is ook sprake van scheefgebruik, want Valys wordt vrijwel uitsluitend gebruikt voor vervoer van deur tot deur en nauwelijks als het bedoelde onderdeel van een ketenreis, aldus het rapport.

Wil je alles weten over de laatste ontwikkelingen in het Nederlandse doelgroepenvervoer? Kom dan op 12 oktober naar het Nationaal Congres Contractvervoer in Expo Houten. Schrijf je alleen vandaag nog in met vroegboekkorting.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Nieuwe aanbesteding Valys”

Jan van Houtum|09.09.17|17:22

Graag het individueel vervoer terug in het pakket. Hierdoor heb ik de laatste jaren geen gebruik kunnen maken van Valys en ik zou graag bij mijn tweelingzus op visite gaan.

Pierre van Aert|10.09.17|11:52

Valys is verlies !

Linda de Lang|10.09.17|18:32

Zolang Transvision mee doet heb ik er GEEN vertrouwen in. Ik maak zelden gebruik van Valys mede om deze reden. Ze doen ook de Valleilhopper en dat is 1 grote bende in Ede. Er word gezegd dat er nu scheefgebruik is. Ik kan met mijn meervoudige beperkingen niet met het openbaar vervoer reizen en moet dus Valys gebruiken voor de hele rit als ik bv naar Amsterdam of Utrecht moet. Ik hoop dat het in de toekomst beter gaat.

Reinier Veen|10.11.17|01:27

Ik heb nog nooit met mensen onder de 70 in de taxi gezeten (als 33 jarige). En mensen met Autisme heb ik al helemaal nooit gebruik zien maken van dit soort vervoer. Hoe zal dat toch komen?

Simpel, maak een regel “indien je met (professionele) begeleiding kan reizen, dan krijg je niet het hoge pakket. Zo sluit je 95 procent van iedereen met een verstandelijke of psychiatrische beperking buiten, want die vertrouwde begeleiding is duur. Zoveelste discriminatie in zorgvoorzieningen van de overheid.

Reinier Veen|10.11.17|01:35

Even met begeleiding (43 euro per uur) heen en weer naar Haarlem.. Je moet maar rade welke taxi je krijgt, waar die stopt en minstens een marge van totaal 45 minuten inplannen (overstappen) Vervolgens kun je achterin gaan zitten tussen de vriendinnen van Ingrid, omdat Ingrid een voorin indicatie heeft. Maar als je die zelf aanvraagt, dan bestaat die indicatie ineens niet. (fijn terwijl je Autisme hebt) Kortom, deze hele manier van vervoer is Autisme ontoegankelijk/ Autisme onvriendelijk.

Nieuwe aanbesteding Valys | TaxiPro
Valys

Nieuwe aanbesteding Valys

De nieuwe aanbesteding van het sociaal-recreatief vervoer buiten de eigen regio onder de naam Valys is recent begonnen. Begin dit jaar werd al bekend dat de huidige contracten niet worden verlengd vanwege een gebrek aan transparantie in de vorige gunning. De nieuwe contracten moeten in principe ingaan op 1 juli 2018 en verlopen op 30 juni 2022.

Het Valysvervoer wordt sinds 1 januari 2014 verzorgd door de combinatie Rotterdamse Mobiliteitcentrale (RMC), Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN) en Transvision. Maar al sinds de gunning lopen er juridische procedures, zelfs tot aan de Hoge Raad. Die ging op zijn beurt te rade bij het Europese Hof van Justitie.

Volgens dit orgaan was er in de aanbesteding sprake van een ‘intransparantie’, en dat was voor staatssecretaris Van Rijn reden om de contracten niet te verlengen. In plaats daarvan is er een nieuwe aanbesteding uitgeschreven. Daarbij is met de huidige vervoerders een overbruggingsperiode overeengekomen.

Aansluiting op OV

Aan de nieuwe gunningsprocedure is een marktconsultatie voorafgegaan. Toen Van Rijn zijn besluit om de contracten niet te verlengen bekendmaakte, sprak hij ook het streven uit om de mogelijkheden te verkennen om Valys te innoveren. Dan gaat het onder meer om de aansluiting met het OV, zo blijkt ook uit het Programma van Eisen.

“De Opdrachtnemer neemt bij het uitvoeren van het Valys Vervoer in acht dat de toekomstige positie van het Valys Vervoer relaties heeft met een aantal ontwikkelingen, zoals het steeds toegankelijker worden van het openbaar vervoer, ontstaan van nieuwe vervoersmodaliteiten en (de)centralisatie van overheidsverantwoordelijkheid.”

Vraag en aanbod

Met andere woorden: het Valysvervoer kan er de komende jaren heel anders uit komen te zien. Dat er ruimte is voor verbetering bleek eind vorig jaar al uit een verkennend onderzoek door MuConsult. Eén van de conclusies luidde dat het huidige gebruik niet goed aansluit op de behoefte van reizigers met een mobiliteitsbeperking.

Soms is de vraag groter dan het aanbod, op andere momenten is de ondersteuning van reizigers onvoldoende. Maar er is ook sprake van scheefgebruik, want Valys wordt vrijwel uitsluitend gebruikt voor vervoer van deur tot deur en nauwelijks als het bedoelde onderdeel van een ketenreis, aldus het rapport.

Wil je alles weten over de laatste ontwikkelingen in het Nederlandse doelgroepenvervoer? Kom dan op 12 oktober naar het Nationaal Congres Contractvervoer in Expo Houten. Schrijf je alleen vandaag nog in met vroegboekkorting.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

5 reacties op “Nieuwe aanbesteding Valys”

Jan van Houtum|09.09.17|17:22

Graag het individueel vervoer terug in het pakket. Hierdoor heb ik de laatste jaren geen gebruik kunnen maken van Valys en ik zou graag bij mijn tweelingzus op visite gaan.

Pierre van Aert|10.09.17|11:52

Valys is verlies !

Linda de Lang|10.09.17|18:32

Zolang Transvision mee doet heb ik er GEEN vertrouwen in. Ik maak zelden gebruik van Valys mede om deze reden. Ze doen ook de Valleilhopper en dat is 1 grote bende in Ede. Er word gezegd dat er nu scheefgebruik is. Ik kan met mijn meervoudige beperkingen niet met het openbaar vervoer reizen en moet dus Valys gebruiken voor de hele rit als ik bv naar Amsterdam of Utrecht moet. Ik hoop dat het in de toekomst beter gaat.

Reinier Veen|10.11.17|01:27

Ik heb nog nooit met mensen onder de 70 in de taxi gezeten (als 33 jarige). En mensen met Autisme heb ik al helemaal nooit gebruik zien maken van dit soort vervoer. Hoe zal dat toch komen?

Simpel, maak een regel “indien je met (professionele) begeleiding kan reizen, dan krijg je niet het hoge pakket. Zo sluit je 95 procent van iedereen met een verstandelijke of psychiatrische beperking buiten, want die vertrouwde begeleiding is duur. Zoveelste discriminatie in zorgvoorzieningen van de overheid.

Reinier Veen|10.11.17|01:35

Even met begeleiding (43 euro per uur) heen en weer naar Haarlem.. Je moet maar rade welke taxi je krijgt, waar die stopt en minstens een marge van totaal 45 minuten inplannen (overstappen) Vervolgens kun je achterin gaan zitten tussen de vriendinnen van Ingrid, omdat Ingrid een voorin indicatie heeft. Maar als je die zelf aanvraagt, dan bestaat die indicatie ineens niet. (fijn terwijl je Autisme hebt) Kortom, deze hele manier van vervoer is Autisme ontoegankelijk/ Autisme onvriendelijk.