Omnibuzz

Omnibuzz wil meer klanten naar regulier OV leiden

Bron: site Omnibuzz

Reizigers geven gemiddeld een 8,2 aan Omnibuzz, dat nu bijna een jaar namens 32 Limburgse gemeenten wmo-vervoer verzorgt. En bovendien ging de overgang op 10 december vorig jaar geruisloos. Klaar is de operatie nog niet. Omnibuzz wil meer klanten verleiden om met het ‘gewone’ openbaar vervoer te gaan. Dat vertelde directeur Guido Vreuls op het Nationaal Congres Contractvervoer, afgelopen maand in Expo Houten.

Guido Vreuls heeft een grote grijns op zijn gezicht. Hij hééft ook een positief verhaal te brengen. Het gaat namelijk best lekker met Omnibuzz. Sinds 10 december vorig jaar verzorgt de organisatie het wmo-vervoer namens 32 Limburgse gemeentes. En die overgang ging ‘geruisloos’, vertelt hij. Niemand merkte iets – en dat was precies de bedoeling. Klachten zijn er weinig. In tegendeel: gemiddeld geven reizigers Omnibuzz een 8,2. “En in bepaalde gebieden zelfs een 8,3”, onderstreept Vreuls nog even extra. Een klantenkring van 42.000 mensen heeft zijn organisatie; 5.000 ritten leggen die dagelijks gemiddeld af. En dat aantal groeit zelfs – de oorzaak daarvan wordt onderzocht, zegt Vreuls.

Anders doen

Hoe doet hij dat, zou je denken. Daarvoor moeten we terug naar 10 december vorig jaar. Op die datum zou het openbaar vervoer en het collectief vervoer opnieuw aanbesteed worden. Nu kunnen we het anders doen, dachten Vreuls en zijn collega’s. Vreuls: “Ons doel was: een nieuw vervoersconcept in Limburg bedenken.” Ze beseffen dat ze moeten samenwerken met de provincie en met alle gemeentes in Limburg. Mook en Middelaar haakt af. Vreuls: “Niet uit onwil, maar uit praktisch oogpunt: de gemeente is meer op Nijmegen en omgeving gericht.” Vervolgens moesten ze antwoord vinden op de vraag: beginnen we met iets totaal nieuws of sluiten we aan bij bij de bestaande regeling en vormen we het om? Vreuls en zijn collega’s kozen voor de laatste optie.

Verantwoordelijkheden

Omnibuzz zit middenin het omvormingstraject, vertelt Vreuls aan de hand van een schema. Tot en met 10 december 2016 waren gemeenten verantwoordelijk voor het beleid. Omnibuzz en Trafficon legden zich toe op contractmanagement, en de vervoerder nam de regie, ritaanname, planning en uitvoering voor zijn rekening.

Na die 10de december zijn de verantwoordelijkheden verschoven. Oke, de gemeentes doen nog steeds het beleid, maar Omnibuzz heeft het contractmanagement en de regie en ritaanname op zich genomen. Ritten plannen en uitvoeren is het enige dat de vervoerder nu nog doet. Dit jaar heeft Omnibuzz er nog meer verplichtingen bij gekregen: het wmo-dagverzorgingsvervoer is ingestroomd. En Omnibuzz moet meer klanten naar het ‘gewone’ OV toeleiden.

In 2020 moet het takenplaatje er zo uit zien, schetst Vreuls: de gemeentes doen nog steeds alleen het beleid, de vervoerder doet alleen het vervoer en de rest doet Omnibuzz. En vanaf dat jaar valt ook al het doelgroepenvervoer onder hun verantwoordelijkheid.

‘Gewoon’ OV

Op die toeleiding van klanten naar het ‘gewone’ OV zet Omnibuzz zich komende jaren extra in. Vreuls’ ervaring is namelijk dat veel klanten gebruik maken van doelgroepenvervoer, maar soms eigenlijk best zonder kunnen. “Kan iemand één rit met het OV niet maken, dan krijgt iemand bijna altijd een indicatie in volle omvang”, zegt Vreuls. “Maar er zijn heel wat ritten die zo iemand nog wél met het OV kan maken.” Deze mensen gebruik laten maken van het reguliere OV, dat is het doel – en veel andere, vergelijkbare initiatieven in Nederland als Omnibuzz willen hetzelfde, ziet hij.

Tools

Om dit voor elkaar te krijgen, heeft Omnibuzz verschillende ‘tools’, vertelt Vreuls. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van klantprofielen. Vreuls: “Samen met de klant kijken we wat wat wél en wat niet mogelijk is. En op basis daarvan geven we een reisadvies op maat voor het OV.” Een andere tool is het verstrekken van uitgebreide reisinformatie via de website www.ikwilvervoer.nl. Vreuls: “Vaak hebben mensen al zo lang niet meer met het OV gereisd, dat ze niet meer weten hoe het moet.” Deze site moet daar verandering in brengen. Nog zo’n tool is de speciale Voor Elkaar Pas, een uitgebreide, op maat toegesneden OV-chipkaart. Groot voordeel: één begeleider mag gratis meerijzen met het OV van Arriva in Limburg. 9.500 mensen hebben al zo’n kaart, schetst Vreuls. En de eerste 350 klanten hebben in augustus gemiddeld zeven ritten gemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur voor Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor de andere ProMedia-websites.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Omnibuzz wil meer klanten naar regulier OV leiden | TaxiPro
Omnibuzz

Omnibuzz wil meer klanten naar regulier OV leiden

Bron: site Omnibuzz

Reizigers geven gemiddeld een 8,2 aan Omnibuzz, dat nu bijna een jaar namens 32 Limburgse gemeenten wmo-vervoer verzorgt. En bovendien ging de overgang op 10 december vorig jaar geruisloos. Klaar is de operatie nog niet. Omnibuzz wil meer klanten verleiden om met het ‘gewone’ openbaar vervoer te gaan. Dat vertelde directeur Guido Vreuls op het Nationaal Congres Contractvervoer, afgelopen maand in Expo Houten.

Guido Vreuls heeft een grote grijns op zijn gezicht. Hij hééft ook een positief verhaal te brengen. Het gaat namelijk best lekker met Omnibuzz. Sinds 10 december vorig jaar verzorgt de organisatie het wmo-vervoer namens 32 Limburgse gemeentes. En die overgang ging ‘geruisloos’, vertelt hij. Niemand merkte iets – en dat was precies de bedoeling. Klachten zijn er weinig. In tegendeel: gemiddeld geven reizigers Omnibuzz een 8,2. “En in bepaalde gebieden zelfs een 8,3”, onderstreept Vreuls nog even extra. Een klantenkring van 42.000 mensen heeft zijn organisatie; 5.000 ritten leggen die dagelijks gemiddeld af. En dat aantal groeit zelfs – de oorzaak daarvan wordt onderzocht, zegt Vreuls.

Anders doen

Hoe doet hij dat, zou je denken. Daarvoor moeten we terug naar 10 december vorig jaar. Op die datum zou het openbaar vervoer en het collectief vervoer opnieuw aanbesteed worden. Nu kunnen we het anders doen, dachten Vreuls en zijn collega’s. Vreuls: “Ons doel was: een nieuw vervoersconcept in Limburg bedenken.” Ze beseffen dat ze moeten samenwerken met de provincie en met alle gemeentes in Limburg. Mook en Middelaar haakt af. Vreuls: “Niet uit onwil, maar uit praktisch oogpunt: de gemeente is meer op Nijmegen en omgeving gericht.” Vervolgens moesten ze antwoord vinden op de vraag: beginnen we met iets totaal nieuws of sluiten we aan bij bij de bestaande regeling en vormen we het om? Vreuls en zijn collega’s kozen voor de laatste optie.

Verantwoordelijkheden

Omnibuzz zit middenin het omvormingstraject, vertelt Vreuls aan de hand van een schema. Tot en met 10 december 2016 waren gemeenten verantwoordelijk voor het beleid. Omnibuzz en Trafficon legden zich toe op contractmanagement, en de vervoerder nam de regie, ritaanname, planning en uitvoering voor zijn rekening.

Na die 10de december zijn de verantwoordelijkheden verschoven. Oke, de gemeentes doen nog steeds het beleid, maar Omnibuzz heeft het contractmanagement en de regie en ritaanname op zich genomen. Ritten plannen en uitvoeren is het enige dat de vervoerder nu nog doet. Dit jaar heeft Omnibuzz er nog meer verplichtingen bij gekregen: het wmo-dagverzorgingsvervoer is ingestroomd. En Omnibuzz moet meer klanten naar het ‘gewone’ OV toeleiden.

In 2020 moet het takenplaatje er zo uit zien, schetst Vreuls: de gemeentes doen nog steeds alleen het beleid, de vervoerder doet alleen het vervoer en de rest doet Omnibuzz. En vanaf dat jaar valt ook al het doelgroepenvervoer onder hun verantwoordelijkheid.

‘Gewoon’ OV

Op die toeleiding van klanten naar het ‘gewone’ OV zet Omnibuzz zich komende jaren extra in. Vreuls’ ervaring is namelijk dat veel klanten gebruik maken van doelgroepenvervoer, maar soms eigenlijk best zonder kunnen. “Kan iemand één rit met het OV niet maken, dan krijgt iemand bijna altijd een indicatie in volle omvang”, zegt Vreuls. “Maar er zijn heel wat ritten die zo iemand nog wél met het OV kan maken.” Deze mensen gebruik laten maken van het reguliere OV, dat is het doel – en veel andere, vergelijkbare initiatieven in Nederland als Omnibuzz willen hetzelfde, ziet hij.

Tools

Om dit voor elkaar te krijgen, heeft Omnibuzz verschillende ‘tools’, vertelt Vreuls. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van klantprofielen. Vreuls: “Samen met de klant kijken we wat wat wél en wat niet mogelijk is. En op basis daarvan geven we een reisadvies op maat voor het OV.” Een andere tool is het verstrekken van uitgebreide reisinformatie via de website www.ikwilvervoer.nl. Vreuls: “Vaak hebben mensen al zo lang niet meer met het OV gereisd, dat ze niet meer weten hoe het moet.” Deze site moet daar verandering in brengen. Nog zo’n tool is de speciale Voor Elkaar Pas, een uitgebreide, op maat toegesneden OV-chipkaart. Groot voordeel: één begeleider mag gratis meerijzen met het OV van Arriva in Limburg. 9.500 mensen hebben al zo’n kaart, schetst Vreuls. En de eerste 350 klanten hebben in augustus gemiddeld zeven ritten gemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur voor Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor de andere ProMedia-websites.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.