Congres Stroomlijn

Mobiliteitsplatform Stroomlijn heeft ‘ander stuur in handen’

In de regio Drechtsteden is de regie van het collectieve taxivervoer niet in handen van een marktpartij, maar van de opdrachtgever zelf. Als publiek mobiliteitsplatform kan Stroomlijn echt kijken naar de wensen van de reiziger, zonder dat hierbij een commercieel belang meespeelt. Dit vertelde directeur Lisette de Lijster de Raadt onlangs tijdens het Congres Contractvervoer. 

Stroomlijn is nu ruim twee kwartalen bezig, waarbij ze klanten naar verschillende vormen van collectief taxivervoer kunnen doorverwijzen. Vanwege succes wordt gekeken naar de mogelijkheden om andere modaliteiten en extra gebieden onder te brengen bij het publieke mobiliteitsplatform, waaronder het openbaar vervoer.

Contracten

Het is de taak van Stroomlijn om de visie van de gemeente over te brengen naar de operatie. Maar ook vervoerders zelf hadden behoefte aan een meer klantgerichte aanpak. In de eerdere contracten was het namelijk niet altijd gelukt om de klant centraal te stellen en om het maatwerk te bieden waar wel behoefte aan was. Bovendien werden de vervoerders niet uitgedaagd om de beste oplossing aan te bieden. Volgens de directeur gebeurde het wel eens dat vervoerders ervoor kozen om de boete te accepteren, omdat dit goedkoper was dan het oplossen van het probleem.

Dat is tegenwoordig niet langer zo. Nu zorgt Stroomlijn ervoor dat er als eerste gekeken wordt naar de wens van de reiziger. Dit kan de organisatie doen omdat ze als publieke organisatie geen commercieel belang heeft. “De klant komt centraal te staan en de andere belangen komen op plek 2 of 3 te staan”, aldus De Lijster de Raadt. “Wij hebben een ander stuur in handen.”

Planning

“Het plannen van het vervoer wordt niet beter of anders gedaan, maar als publieke partij hebben wij meer vrijheid om middelen aan te bieden die klanten nodig hebben”, zei De Lijster de Raadt. Daarom worden bijvoorbeeld vrijwilligersinitiatieven omarmd door Stroomlijn, iets wat een marktpartij nooit zou kunnen. “Normaal zeg je niet als vervoerder: laat een vrijwilliger die rit maar rijden. Je hebt er belang bij om jouw klanten te bewaren.

Maar wanneer de opdrachtgever de regie voor zijn rekening neemt, speelt dit allemaal niet mee. Stroomlijn is in eerste instantie bezig met de behoefte van de reiziger en zijn vervoer. Welk middel daarvoor wordt gebruikt is geen probleem. “Privaat heb je altijd een commercieel belang en moet je een resultaat hebben. Maar het middel moet er niet toe doen; dat is de stip op de horizon die wij beogen.”

Verantwoordelijkheid

Stroomlijn is verantwoordelijk voor de regie in brede zin. De organisatie bewaakt het vervoer en de uitvoering van het contract, maar is het ook verantwoordelijk voor het plannen van ritten, de verwerking van die ritten en de facturering en de communicatie richting de klant.

Daarbij neemt Stroomlijn ook de verantwoordelijkheid bij klachten en zorgt het voor een goede punctualiteit. Daarvoor heeft de organisatie ingestoken op een goede samenwerking met alle andere partijen in de mobiliteitsketen, zodat er kwalitatief vervoer wordt geboden zonder dat het veel duurder wordt. “Ik pretendeer niet dat het perfect is of dat we geen fouten maken, maar tot op heden is dit gelukt”, aldus De Lijster de Raadt.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.