Drechthopper uitsnede

Test met elektrisch voertuig voor korte taxiritten

Met de zogenaamde Wijkhopper wordt de komende weken in Dordrecht een proef gedaan met korte taxiritten in elektrische voertuigen. Men wil bekijken of deze oplossing kan helpen om de groeiende behoefte aan doelgroepenvervoer in te vullen. De vervoerders van Drechthopper leveren de chauffeurs, maar de voertuigen kunnen ook worden bestuurd door vrijwilligers of chauffeurs in opleiding.

Iets meer dan een jaar geleden ging Stroomlijn van start, het mobiliteitsplatform waar uiteindelijk al het doelgroepenvervoer in de regio Drechtsteden onder moet gaan vallen. Per 1 januari van dit jaar wordt ook het jeugdwet-vervoer door Stroomlijn verzorgd. Vervoer en regie zijn van elkaar gescheiden, waarbij het vervoer wordt verzorgd door Munckhof en een combinatie van DVG-franchisenemers Haars en Stam. Het systeem voor collectief vraagafhankelijk vervoer in de regio heet Drechthopper.

Snel en comfortabel

In de Dordrechtse wijk Sterrenburg is de Wijkhopper gedurende drie weken een alternatief voor de Drechthopper. De Wijkhopper houdt in dat mensen met een mobiliteitsbeperking binnen de wijk korte ritjes maken meteen elektrisch voertuig. Aan het einde die drie weken moet er iets meer duidelijk zijn over de geschiktheid van deze oplossing. Kan de doelgroep met zo’n voertuig snel en comfortabel worden vervoerd? Na Dordrecht zal de proef in februariin Sliedrecht worden gedaan.

De regie voor de test ligt bij Stroomlijn, dat hiervoor een samenwerking is aangegaan met zorginstelling Waardeburgh, stichting E-Wheels en de vervoerders van de Drechthopper. Zij leveren de chauffeurs, maar omdat het geen officiële taxi’s betreft, kunnen de voertuigen ook worden bestuurd door vrijwilligers of chauffeurs in opleiding. Aan de chauffeurs wordt net als aan de passagiers gevraagd wat hun ervaringen met deze nieuwe oplossing zijn.

14.000 ritten per maand

En dit concept is niet in de eerste plaats bedoeld ter vervanging van wat we nu is. De verwachting is dat de vraag naar collectief vraagafhankelijk vervoer de komende jaren zal groeien. Om dat vervoer op niveau te houden, wordt door opdrachtgever Sociale Dienst Drechtsteden gekeken naar nieuwe oplossingen in aanvulling op het bestaande vervoer. Bijna de helft van de Drechthopper-ritten vindt plaats binnen een straal van 5 tot 7 kilometer. Wellicht kunnen deze 10.000 tot 14.000 ritten per maand slimmer en goedkoper worden georganiseerd. De tests met de Wijkhopper moeten die vraag helpen beantwoorden.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

1 reactie op “Test met elektrisch voertuig voor korte taxiritten”

Taxi Volendam|15.01.18|15:23

Het is mij een raadsel ?
Chauffeurs inhuren van Taxibedrijven ?
Vraag aan ILT:
Geef eens duidelijkheid hoe dit kan of dan wel gedoogd gedoogd wordt ???????????????

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.