Publiek Vervoer

Hubtaxi Groningen en Drenthe niet goed vindbaar voor doelgroep

Bron: Publiek Vervoer

De vindbaarheid van de hubtaxi in Groningen en Drenthe laat te wensen over en moet snel worden verbeterd. Nu weten te veel mensen niet dat ze van deze vervoersdienst gebruik kunnen maken. Aan een betere vindbaarheid wordt gewerkt, maar het probleem kan niet ineens worden opgelost. 

Voordat publiek vervoer op 9 april van dit jaar begon, kende men in Groningen en Drenthe zowel de lijnbelbus als de regiotaxi. De eerste deed dienst als verlengstuk van de reguliere busdienst. “Dit was voor ons een duur product om in stand te houden”, legt Gert Veringa van OV-bureau Groningen Drenthe uit. Deze organisatie is beleidsmatig verantwoordelijk voor de hubtaxi, waar Publiek Vervoer verantwoordelijk is voor een goede uitvoering. Het vervoer heeft als verzamelnaam ‘publiek vervoer’ gekregen, dus met kleine letters.

“De meest gebruikte lijnbelbussen zijn omgezet in vaste ritten. Met de relatief weinig gebruikte lijnbelbussen zijn we gestopt, omdat er met de regiotaxi een goed alternatief was.” De regiotaxi is, inclusief een deel van het voormalige lijnbelbusvervoer, per 9 april verder gegaan als de hubtaxi.

‘Geen goede vervanger van regiotaxi’

De problemen met deze hubtaxi werden aangekaart door de Brede Overleggroep Kleine Dorpen (BOKD), een organisatie die de belangen van 245 dorpsbelangenverenigingen en dorpshuizen in Drenthe vertegenwoordigt. De BOKD is niet bepaald te spreken over deze nieuwe versie van de regiotaxi en een deel van de lijnbelbussen.

“Het spijt ons te moeten constateren dat deze hubtaxi absoluut geen goede vervanger is voor noch de lijnbelbus, noch de regiotaxi”, aldus de BOKD in een brief aan onder meer gemeente en provincie. “De hubtaxi is voor zowel inwoner als bezoeker nauwelijks te vinden, kost veel meer tijd onder andere door gebrek aan betrouwbare aansluitingen op het aanwezige OV, maar bovenal: is veel en veel te duur.” De organisatie pleit voor een versterking van het OV in de regio en denkt dan onder meer aan de terugkeer van lijnbelbussen.

Eerder evalueren

Statenlid Martin Kremers (CDA) kaartte dit aan tijdens de meest recente vergadering van Provinciale Staten in Drenthe. Eerder vroeg Kremers al om een vroegtijdige evaluatie van publiek vervoer, waar de hubtaxi onderdeel van is. Kremers wil graag dat de provincie snel met het OV-Bureau om tafel gaat om duidelijke afspraken te maken over het beter vindbaar maken van de hubtaxi. Verder dringt hij aan op het zo snel mogelijk evalueren van de hubtaxi, en niet pas zoals oorspronkelijk bedacht na het eerste jaar.

De BOKD geeft aan dat de hubtaxi in vergelijking met de eerdere lijnbelbus veel te duur is. Voor een kleine groep mensen is de hubtaxi inderdaad  een stuk duurder dan vroeger de lijnbelbus was, erkent Gert Veringa van het OV-Bureau. “We kunnen helaas niet iedereen tevreden stellen. Voor een tijdelijke compensatieregeling zijn tot nu toe slechts twee verzoeken binnengekomen, dus voor zo ver dat probleem er is, is het niet erg groot.” De hubtaxi is duurder dan de lijnbelbus, maar nagenoeg net zo duur als de regiotaxi eerst was.

Vindbaarheid is een probleem

Veringa geeft, net als de gedeputeerde aan, dat er geen redenen zijn om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de hubtaxi. “Maar de vindbaarheid is wel een probleem”, erkent hij. “Als mensen de reisplanner van 9292 gebruiken, staat er niet bij dat zij voor de last mile een rit met hubtaxi kunnen boeken. Samen met 9292 hebben wij een banner bedacht die deze informatie bij relevante reizen wel geeft. Maar dat werkt technisch niet helemaal goed, waardoor de banner niet altijd verschijnt als hij moet verschijnen.”

Het OV-Bureau is bezig om met 9292 een oplossing voor dit probleem te vinden. “We willen ook dat als mensen via de site van hun gemeente een reis proberen te organiseren, ze indien nodig doorgelinkt worden naar informatie over de hubtaxi op de website van publiek vervoer. We erkennen het probleem van de vindbaarheid van de hubtaxi en werken er ook aan om het op te lossen. Maar dat moet wel op een gerichte manier. Het heeft namelijk geen zin om bij een miljoen mensen een flyer in de bus te doen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Hubtaxi Groningen en Drenthe niet goed vindbaar voor doelgroep”

Henk de Vries|12.08.18|19:00

Als taxi chauffeur zijn de HUB plaatsen ook moeilijk te vinden.Maar een app voor de klanten en taxi chauffeurs waar in ieder geval de juiste plaatsen in vermeld zijn zou welkom zijn.

Hubtaxi Groningen en Drenthe niet goed vindbaar voor doelgroep | TaxiPro
Publiek Vervoer

Hubtaxi Groningen en Drenthe niet goed vindbaar voor doelgroep

Bron: Publiek Vervoer

De vindbaarheid van de hubtaxi in Groningen en Drenthe laat te wensen over en moet snel worden verbeterd. Nu weten te veel mensen niet dat ze van deze vervoersdienst gebruik kunnen maken. Aan een betere vindbaarheid wordt gewerkt, maar het probleem kan niet ineens worden opgelost. 

Voordat publiek vervoer op 9 april van dit jaar begon, kende men in Groningen en Drenthe zowel de lijnbelbus als de regiotaxi. De eerste deed dienst als verlengstuk van de reguliere busdienst. “Dit was voor ons een duur product om in stand te houden”, legt Gert Veringa van OV-bureau Groningen Drenthe uit. Deze organisatie is beleidsmatig verantwoordelijk voor de hubtaxi, waar Publiek Vervoer verantwoordelijk is voor een goede uitvoering. Het vervoer heeft als verzamelnaam ‘publiek vervoer’ gekregen, dus met kleine letters.

“De meest gebruikte lijnbelbussen zijn omgezet in vaste ritten. Met de relatief weinig gebruikte lijnbelbussen zijn we gestopt, omdat er met de regiotaxi een goed alternatief was.” De regiotaxi is, inclusief een deel van het voormalige lijnbelbusvervoer, per 9 april verder gegaan als de hubtaxi.

‘Geen goede vervanger van regiotaxi’

De problemen met deze hubtaxi werden aangekaart door de Brede Overleggroep Kleine Dorpen (BOKD), een organisatie die de belangen van 245 dorpsbelangenverenigingen en dorpshuizen in Drenthe vertegenwoordigt. De BOKD is niet bepaald te spreken over deze nieuwe versie van de regiotaxi en een deel van de lijnbelbussen.

“Het spijt ons te moeten constateren dat deze hubtaxi absoluut geen goede vervanger is voor noch de lijnbelbus, noch de regiotaxi”, aldus de BOKD in een brief aan onder meer gemeente en provincie. “De hubtaxi is voor zowel inwoner als bezoeker nauwelijks te vinden, kost veel meer tijd onder andere door gebrek aan betrouwbare aansluitingen op het aanwezige OV, maar bovenal: is veel en veel te duur.” De organisatie pleit voor een versterking van het OV in de regio en denkt dan onder meer aan de terugkeer van lijnbelbussen.

Eerder evalueren

Statenlid Martin Kremers (CDA) kaartte dit aan tijdens de meest recente vergadering van Provinciale Staten in Drenthe. Eerder vroeg Kremers al om een vroegtijdige evaluatie van publiek vervoer, waar de hubtaxi onderdeel van is. Kremers wil graag dat de provincie snel met het OV-Bureau om tafel gaat om duidelijke afspraken te maken over het beter vindbaar maken van de hubtaxi. Verder dringt hij aan op het zo snel mogelijk evalueren van de hubtaxi, en niet pas zoals oorspronkelijk bedacht na het eerste jaar.

De BOKD geeft aan dat de hubtaxi in vergelijking met de eerdere lijnbelbus veel te duur is. Voor een kleine groep mensen is de hubtaxi inderdaad  een stuk duurder dan vroeger de lijnbelbus was, erkent Gert Veringa van het OV-Bureau. “We kunnen helaas niet iedereen tevreden stellen. Voor een tijdelijke compensatieregeling zijn tot nu toe slechts twee verzoeken binnengekomen, dus voor zo ver dat probleem er is, is het niet erg groot.” De hubtaxi is duurder dan de lijnbelbus, maar nagenoeg net zo duur als de regiotaxi eerst was.

Vindbaarheid is een probleem

Veringa geeft, net als de gedeputeerde aan, dat er geen redenen zijn om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van de hubtaxi. “Maar de vindbaarheid is wel een probleem”, erkent hij. “Als mensen de reisplanner van 9292 gebruiken, staat er niet bij dat zij voor de last mile een rit met hubtaxi kunnen boeken. Samen met 9292 hebben wij een banner bedacht die deze informatie bij relevante reizen wel geeft. Maar dat werkt technisch niet helemaal goed, waardoor de banner niet altijd verschijnt als hij moet verschijnen.”

Het OV-Bureau is bezig om met 9292 een oplossing voor dit probleem te vinden. “We willen ook dat als mensen via de site van hun gemeente een reis proberen te organiseren, ze indien nodig doorgelinkt worden naar informatie over de hubtaxi op de website van publiek vervoer. We erkennen het probleem van de vindbaarheid van de hubtaxi en werken er ook aan om het op te lossen. Maar dat moet wel op een gerichte manier. Het heeft namelijk geen zin om bij een miljoen mensen een flyer in de bus te doen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Hubtaxi Groningen en Drenthe niet goed vindbaar voor doelgroep”

Henk de Vries|12.08.18|19:00

Als taxi chauffeur zijn de HUB plaatsen ook moeilijk te vinden.Maar een app voor de klanten en taxi chauffeurs waar in ieder geval de juiste plaatsen in vermeld zijn zou welkom zijn.