Bios

BIOS wil stoppen met RegioRijder

Door de scheiding van regie en vervoer verloopt de samenwerking binnen de RegioRijder verre van optimaal. Dat stelt vervoerder BIOS-groep, die het liefst met deze opdracht zou stoppen. Het bedrijf zegt onder meer nauwelijks grip op planning en uitvoering te krijgen. Ook zouden er veel minder rij-uren worden toebedeeld dan mocht worden verwacht.

RegioRijder betreft het wmo-vervoer in tien Noord-Hollandse gemeenten en het leerlingenvervoer in vijf van die gemeenten. BIOS verzorgt met dochterbedrijf ZCN het vervoer in Velsen in Heemskerk, maar is niet te spreken over de manier waarop dat gaat. En dat komt volgens BIOS vooral omdat de scheiding van regie en vervoer in de praktijk voor veel problemen zorgt.

“Kapot beboet”

Zo krijgt ZCN naar eigen zeggen nauwelijks greep op de planning, uitvoering en administratieve afhandeling van ritopdrachten vanuit de regiecentrale. Dat maakt roosters maken erg lastig en zorgt voor veel onnodige kilometers, aldus BIOS. Er zouden tevens te weinig rij-uren worden toebedeeld terwijl BIOS daar wel mensen voor op de loonlijst heeft staan. Het bedrijf zegt “kapot beboet” te worden voor uitval als er niet plotsklaps chauffeurs kunnen worden geleverd, terwijl net daarvoor chauffeurs naar huis zijn gestuurd omdat de regievoerder teveel ritten had uitgevraagd.

Zo schort er wat BIOS betreft nog wel meer aan deze opdracht. Er zouden meer vervoerders worden ingezet voor het leerlingenvervoer, terwijl volgens BIOS daarmee de oorzaken niet worden aangepakt. “Symptoombestrijding vinden wij, want meer grip en transparantie is wat er nodig is. Dan kunnen we die capaciteit wél leveren.”

Niet zomaar stoppen

“Opdrachtgever gooit het allemaal op tekortschietende capaciteit bij de zittende vervoerders, maar gaat eraan voorbij dat juist de door haarzelf opgezette organisatie van de regievoering (waarin ze geen druk weet uit te oefenen op de regievoerder) ervoor zorgt dat die capaciteit niet vrij is te maken. Een jaar lang aan de boom schudden bij de opdrachtgever leidde tot niets. Wij zien dit niet meer goed komen en willen er voortijdig mee stoppen.”

APPM beheert de aanbesteding van de RegioRijder voor gemeenten en reageert op de kwestie in de IJmuider Courant. In het openbaar op de kritiek ingaan wil men niet, maar APPM zegt wel dat zomaar stoppen met de opdracht niet zomaar kan. Volgens BIOS is die oplossing echter juist door APPM aangedragen. De laatste tijd lijkt het overigens wel beter te gaan met het vervoer zelf, maar volgens BIOS is het eigenlijk onvermijdelijk dat het weer misgaat.

Wil je alles weten over het doelgroepenvervoer in Nederland? Dan is deelnemen aan het Nationaal Congres Contractvervoer 2018 een must. Aanmelden kan nu nog tegen een aantrekkelijke vroegboekkorting.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

4 reacties op “BIOS wil stoppen met RegioRijder”

Ruud Dusseldorp|21.08.18|09:34

Hier kijk ik niet van op ! Wel kijk ik er van op dat men het nu heeft over torenhoge boetes die simpelweg in het bestek stonden. Ook de zeer beperkte invloed op de planning was toch bekend, daar kan je nu toch niet meer op terug vallen of kan je toch niet verrassen of dacht men dat het in de praktijk wel zou meevallen ? Het is dan ook niet voor niets dat er regionale vervoerders niet ingeschreven hebben op dit vreselijk risicovolle bestek !

Peter Vriens|21.08.18|13:50

Het zoveelste bezwaar van aanbesteden Taxivervoer en de daarbij horende regelgeving.
Bij vrije marktwerking ontbreekt vrije keuze door passagiers.
Daarnaast is buiten de steden in avond en weekenden geen Taxi te verkrijgen als gevolg van aanbestedingen doordat bedrijven failliet gaan op aanbesteed vervoer.
De regelgeving kan eenvoudiger/goedkoper zonder vervoersmakelaars en hun kosten.
Het is te hopen dat er in het Nationaal Congres sprekers uitgenodigd zijn die dit onderschrijven.

Paul Jacobs|25.08.18|09:36

Jammer dat ‘aanbesteden’ dan meteen de schuld krijgt. Ik blijf het zeggen, het komt niet door het aanbesteden maar door de manier van aanbesteden en de (soms vreemde) achterliggende keuzes van opdrachtgevers. Aanbestedende diensten gunnen soms voor 80% op kwaliteit maar hebben niet door dat het nog steeds een prijsaanbesteding is. Dan heb ik het nog niet over de scheve verdeling van de risico’s, looptijden van 2+1+1 jaar (waarom?), onmogelijke implementatieperioden en copy past gunningscriteria.

Taxi Volendam|27.08.18|11:36

Je kunt overwegen de gebruikers van het aanbestede vervoer de keuze te geven: aanbesteed vervoer, of hen een K.M. vergoeding verstrekken.
Daarmee kunnen de gebruikers zelf hun vervoeder en kwaliteit kiezen.
Doordat de consument rechtstreeks bij de vervoerder kan bestellen zullen door het vervallen van vervoersmakelaars e.d. de kosten afnemen.
keuzevrijheid ligt altijd bij de consument en hoort ook bij Taxi vervoer.
Na 20 jaar mislukt aanbesteden is het tijd voor verandering.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.