Taxiborden

Kamervragen over gemiste ziektebehandelingen door late taxi’s

Foto: TaxiPro (VK)

Het komt geregeld voor dat patiënten hun behandeling in een ziekenhuis missen omdat ze te laat worden opgehaald door taxi’s. Dit lijkt een gevolg te zijn van de lage vergoedingen voor dit vervoer. SP-Kamerlid Henk van Gerven wil onder meer van minister Bruins weten of hij bereid is minimumtarieven af te spreken om de uitwassen te voorkomen.

Dat het geregeld misgaat, is aan het licht gebracht door Radar Radio. Dit programma kreeg de laatste tijd veel meldingen binnen van mensen die aan kanker en andere ziektes lijden en voor zware medische behandelingen meerdere keren per week naar het ziekenhuis moeten. Daarvoor hebben ze vanuit de zorgverzekering recht op taxivervoer. Dat blijkt echter lang niet altijd goed te verlopen.

Uren wachten

Radar haalt het voorbeeld aan van een vrouw die vijf keer per week naar Amsterdam reist voor behandelingen. De taxi kwam meestal te laat, waardoor ze veel behandelingen miste en soms uren moest wachten op de terugrit. Niet zelden werd haar reis door het taxibedrijf gecombineerd met ander vervoer, omdat het voor de vergoeding van 15 cent per kilometer niet uit zou kunnen. Verzekeraar Menzis sprak het taxibedrijf op de gang van zaken aan en besloot uiteindelijk om de vrouw in kwestie persoonlijk taxivervoer aan te bieden.

Ook andere voorbeelden worden aangehaald. Zo is er een vrouw die na behandeling in het ziekenhuis om 13.00 uur werd opgehaald voor een rit van drie kwartier. Uiteindelijk kwam ze echter pas om 19.00 uur thuis, volledig gebroken van vermoeidheid. Deze en andere uitwassen bewogen Tweede Kamerlid Henk van Gerven om namens de SP vragen te stellen aan Minister Bruins van Medische Zorg.

Recht op individueel vervoer

Hij vraagt zich onder meer af of mensen die vanuit hun verzekering recht hebben op ziekenvervoer er niet gewoon op moeten kunnen rekenen dat het goed wordt uitgevoerd. Ook wil Van Gerven weten of mensen die naar het ziekenhuis moeten voor zware behandelingen het recht hebben om individueel te worden vervoerd, en dus niet in combinatie met passagiers uit andere vervoersstromen.

Van Gerven kijkt in zijn vragen ook naar de vermeende oorzaak: de te lage tarieven waarvoor taxibedrijven het vervoer moeten doen. “Bent u bereid een minimumbasisvergoeding per gereden kilometer af te spreken om uitwassen waarbij patiënten ernstig worden gedupeerd ten gevolge van aanbesteding te voorkomen? Zo nee, waarom niet?”, wil hij van de minister weten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Kamervragen over gemiste ziektebehandelingen door late taxi’s”

Johan Nijmeijer|02.01.19|18:04

zo zie je maar weer dat aanbesteden en aanbesteden niet het juiste resultaat geeft.
kijk en lees maar hoe taxi Borger hier mee omgaat. kleinschalig bedrijf.

http://www.taxiborger.nl

https://www.facebook.com/taxiborger.nl/photos/pcb.1886854878050242/1886853928050337/?type=3&theater

Willem Dubbelman|03.01.19|03:41

door de toename van de verkeersdrukte in de grote steden van 20% zou de politiek nu maar eens in actie moeten komen en de busbanen landelijke voor taxi bedrijven vrij geven er wordt in Rotterdam al jaren onderhandeld over gebruik van busbaan en elke keer komen er nieuwe eisen mag als niet Amsterdamse taxi bedrijf geen busbaan gebruiken in Amsterdam regel dit nu eens landelijke keurmerk taxi busbaan anderen niet

Hans de Koning|03.01.19|23:05

Raar dat je iemand niet kunt vervoeren voor 15 cent per kilometer zeg. Auto’s kosten toch niks en chauffeurs werken toch gratis? Al geprobeerd om een postzegel op de neus van de passagier te plakken en bij een brievenbus neer te zetten? Moet je toch bijna 6 km voor kunnen redden…

arno palmen|04.01.19|11:05

Klanten zouden een stem moeten krijgen bij het aanbesteden, zorgverzekeringen zijn niet echt erg transparant met het aanbesteden, landelijk klachtenportaal?

https://m.facebook.com/zorgvervoer1/

Richard Teo|05.01.19|08:49

VZA weer in het leven roepen en andere goed opgeleide chauffeurs van zieken vervoerders. We kenden de patiënten bij naam en wanneer ze naar het ziekenhuis moeten. Alles moet zo goedkoop mogelijk, zo jammer

Bart van den Berg|06.01.19|17:56

Vreemd dat verzekeraars de aan zorg gerelateerde en noodzakelijke mobiliteit zo mondjesmaat vergoeden. Na een chemokuur of andere ingrijpende behandeling een rondreis maken met 6 anderen in een busje, dat is toch niet de bedoeling, het is zeker geen goede zorg. De kilometervergoedingen moeten omhoog zodat het taxibedrijf mensen solo kan vervoeren, of een rit zo combineren dat er nauwelijks vertraging is. Geef die ritten aan de integere lokale taxibedrijven. Die doen het vaak veel beter.

Bart van den Berg|06.01.19|18:01

De grote volumevervoerders die de aanbestedingen winnen zijn mede oorzaak van veel te krappe en niet haalbare planningen. Ze hebben laag ingeschreven en moeten zoveel mogelijk mensen en soorten vervoer combineren (WMO, Valys, regiotaxi, en het zittend ziekenvervoer)om hun marge te kunnen halen. Gemeenten en ziektekostenverzekeraars zal het een worst zijn. Ze zijn er vanaf. Terug naar de lokale ondernemer die tijd maakt en aandacht geeft. Het voorbeeld van Taxi Nijmeijer hierboven deugt!

Bart van den Berg|06.01.19|18:11

De grote volumevervoerders willen “de markt pakken”. Dat doen ze letterlijk door laag in te schrijven op een aanbesteding, waardoor het in de planning vaak misloopt. Niemand bij gebaat. Het voorbeeld van Taxi Nijmeijer hierboven spreekt me aan. Tijd nemen en aandacht geven, solo vervoer of goed gecombineerd, dat is goed voor de passagier die na een behandeling uit het ziekenhuis komt.

Arnoldus Palmen|29.01.19|00:42

Wordt er wel altijd aanbesteed of gaat dit ook wel onder de tafel ?
Hoeveel aanbestedingen heeft Munckhof intussen gewonnen en wat doen ze daar ?
De ritten gewoon verder verdelen.
En hoe kun je als zorgvervoerder vaak failliet gaan en toch de aanbestedingen krijgen, is toch gewoon vragen om problemen.

Kamervragen over gemiste ziektebehandelingen door late taxi’s | TaxiPro
Taxiborden

Kamervragen over gemiste ziektebehandelingen door late taxi’s

Foto: TaxiPro (VK)

Het komt geregeld voor dat patiënten hun behandeling in een ziekenhuis missen omdat ze te laat worden opgehaald door taxi’s. Dit lijkt een gevolg te zijn van de lage vergoedingen voor dit vervoer. SP-Kamerlid Henk van Gerven wil onder meer van minister Bruins weten of hij bereid is minimumtarieven af te spreken om de uitwassen te voorkomen.

Dat het geregeld misgaat, is aan het licht gebracht door Radar Radio. Dit programma kreeg de laatste tijd veel meldingen binnen van mensen die aan kanker en andere ziektes lijden en voor zware medische behandelingen meerdere keren per week naar het ziekenhuis moeten. Daarvoor hebben ze vanuit de zorgverzekering recht op taxivervoer. Dat blijkt echter lang niet altijd goed te verlopen.

Uren wachten

Radar haalt het voorbeeld aan van een vrouw die vijf keer per week naar Amsterdam reist voor behandelingen. De taxi kwam meestal te laat, waardoor ze veel behandelingen miste en soms uren moest wachten op de terugrit. Niet zelden werd haar reis door het taxibedrijf gecombineerd met ander vervoer, omdat het voor de vergoeding van 15 cent per kilometer niet uit zou kunnen. Verzekeraar Menzis sprak het taxibedrijf op de gang van zaken aan en besloot uiteindelijk om de vrouw in kwestie persoonlijk taxivervoer aan te bieden.

Ook andere voorbeelden worden aangehaald. Zo is er een vrouw die na behandeling in het ziekenhuis om 13.00 uur werd opgehaald voor een rit van drie kwartier. Uiteindelijk kwam ze echter pas om 19.00 uur thuis, volledig gebroken van vermoeidheid. Deze en andere uitwassen bewogen Tweede Kamerlid Henk van Gerven om namens de SP vragen te stellen aan Minister Bruins van Medische Zorg.

Recht op individueel vervoer

Hij vraagt zich onder meer af of mensen die vanuit hun verzekering recht hebben op ziekenvervoer er niet gewoon op moeten kunnen rekenen dat het goed wordt uitgevoerd. Ook wil Van Gerven weten of mensen die naar het ziekenhuis moeten voor zware behandelingen het recht hebben om individueel te worden vervoerd, en dus niet in combinatie met passagiers uit andere vervoersstromen.

Van Gerven kijkt in zijn vragen ook naar de vermeende oorzaak: de te lage tarieven waarvoor taxibedrijven het vervoer moeten doen. “Bent u bereid een minimumbasisvergoeding per gereden kilometer af te spreken om uitwassen waarbij patiënten ernstig worden gedupeerd ten gevolge van aanbesteding te voorkomen? Zo nee, waarom niet?”, wil hij van de minister weten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

9 reacties op “Kamervragen over gemiste ziektebehandelingen door late taxi’s”

Johan Nijmeijer|02.01.19|18:04

zo zie je maar weer dat aanbesteden en aanbesteden niet het juiste resultaat geeft.
kijk en lees maar hoe taxi Borger hier mee omgaat. kleinschalig bedrijf.

http://www.taxiborger.nl

https://www.facebook.com/taxiborger.nl/photos/pcb.1886854878050242/1886853928050337/?type=3&theater

Willem Dubbelman|03.01.19|03:41

door de toename van de verkeersdrukte in de grote steden van 20% zou de politiek nu maar eens in actie moeten komen en de busbanen landelijke voor taxi bedrijven vrij geven er wordt in Rotterdam al jaren onderhandeld over gebruik van busbaan en elke keer komen er nieuwe eisen mag als niet Amsterdamse taxi bedrijf geen busbaan gebruiken in Amsterdam regel dit nu eens landelijke keurmerk taxi busbaan anderen niet

Hans de Koning|03.01.19|23:05

Raar dat je iemand niet kunt vervoeren voor 15 cent per kilometer zeg. Auto’s kosten toch niks en chauffeurs werken toch gratis? Al geprobeerd om een postzegel op de neus van de passagier te plakken en bij een brievenbus neer te zetten? Moet je toch bijna 6 km voor kunnen redden…

arno palmen|04.01.19|11:05

Klanten zouden een stem moeten krijgen bij het aanbesteden, zorgverzekeringen zijn niet echt erg transparant met het aanbesteden, landelijk klachtenportaal?

https://m.facebook.com/zorgvervoer1/

Richard Teo|05.01.19|08:49

VZA weer in het leven roepen en andere goed opgeleide chauffeurs van zieken vervoerders. We kenden de patiënten bij naam en wanneer ze naar het ziekenhuis moeten. Alles moet zo goedkoop mogelijk, zo jammer

Bart van den Berg|06.01.19|17:56

Vreemd dat verzekeraars de aan zorg gerelateerde en noodzakelijke mobiliteit zo mondjesmaat vergoeden. Na een chemokuur of andere ingrijpende behandeling een rondreis maken met 6 anderen in een busje, dat is toch niet de bedoeling, het is zeker geen goede zorg. De kilometervergoedingen moeten omhoog zodat het taxibedrijf mensen solo kan vervoeren, of een rit zo combineren dat er nauwelijks vertraging is. Geef die ritten aan de integere lokale taxibedrijven. Die doen het vaak veel beter.

Bart van den Berg|06.01.19|18:01

De grote volumevervoerders die de aanbestedingen winnen zijn mede oorzaak van veel te krappe en niet haalbare planningen. Ze hebben laag ingeschreven en moeten zoveel mogelijk mensen en soorten vervoer combineren (WMO, Valys, regiotaxi, en het zittend ziekenvervoer)om hun marge te kunnen halen. Gemeenten en ziektekostenverzekeraars zal het een worst zijn. Ze zijn er vanaf. Terug naar de lokale ondernemer die tijd maakt en aandacht geeft. Het voorbeeld van Taxi Nijmeijer hierboven deugt!

Bart van den Berg|06.01.19|18:11

De grote volumevervoerders willen “de markt pakken”. Dat doen ze letterlijk door laag in te schrijven op een aanbesteding, waardoor het in de planning vaak misloopt. Niemand bij gebaat. Het voorbeeld van Taxi Nijmeijer hierboven spreekt me aan. Tijd nemen en aandacht geven, solo vervoer of goed gecombineerd, dat is goed voor de passagier die na een behandeling uit het ziekenhuis komt.

Arnoldus Palmen|29.01.19|00:42

Wordt er wel altijd aanbesteed of gaat dit ook wel onder de tafel ?
Hoeveel aanbestedingen heeft Munckhof intussen gewonnen en wat doen ze daar ?
De ritten gewoon verder verdelen.
En hoe kun je als zorgvervoerder vaak failliet gaan en toch de aanbestedingen krijgen, is toch gewoon vragen om problemen.