Leerlingen. Foto: iStock / monkeybusinessimages

Apeldoorn gunt routevervoer grotendeels in afwachting kort geding

Foto ter illustratie. Foto: iStock/monkeybusinessimages

Apeldoorn heeft zijn dagbestedingsvervoer definitief gegund aan TCR. Het jeugdwet- en leerlingenvervoer kan nog niet definitief worden gegund aan Willemsen de Koning, omdat over een deel van dat vervoer op 9 juli een kort geding dient. Daarom blijft de huidige vervoerder Witteveen een aantal leerlingen in elk geval tot eind 2019 van en naar hun onderwijsinstellingen brengen. Deventer en Zutphen hebben hun gunningen voor het routevervoer wel definitief gemaakt.

Het is ook Witteveen dan naar de rechter stapt om een deel van de gunning aan te vechten. Vanwege het kort geding wordt de implementatieperiode voor het vervoer te kort, want op 1 augustus gaan de nieuwe vervoerscontracten in. Door Witteveen voor de rest van het jaar een deel van het leerlingenvervoer te laten verzorgen, is het routevervoer vanaf 1 augustus geregeld voor alle personen die daar gebruik van maken.

De gemeente schrijft het volgende over de tussenoplossing: “Met de huidige vervoerder, Taxi Witteveen, is afgesproken dat die in ieder geval tot het einde van het jaar de kinderen blijft vervoeren die gebruik maken van het leerlingen- en jeugdwetvervoer. Dit geldt alleen voor het vervoer naar scholen en instellingen buiten de gemeente Apeldoorn, verder dan 15 kilometer. Dit gaat om ruim 100 kinderen.”

Vier plus twee jaar

“Het vervoer naar de andere bestemmingen (binnen 15 kilometer van de gemeente Apeldoorn, inclusief Wilp, Emst, Hoenderloo en Voorst) is nu voor de komende zes jaar definitief gegund aan Willemsen de Koning. In beginsel is dit voor vier jaar, waarna er nog twee keer met een jaar kan worden verlengd. Dit gaat over bijna 350 kinderen. Ook het wmo-dagbestedingsvervoer van ongeveer 325 personen is nu definitief gegund aan Taxicentrale Raalte (TCR).”

Apeldoorn had, net als acht andere gemeenten, de afgelopen jaren zijn routevervoer ondergebracht bij PlusOV. Bij de start van het schooljaar 2017-2018 ging er echter van alles mis in met name het leerlingenvervoer. Toen dat een jaar later opnieuw gebeurde, was dat voor de drie grootste gemeenten aanleiding om hun routegebonden vervoer weg te halen bij PlusOV en dit zelf te gaan aanbesteden. Deventer en Zutphen namen hetzelfde besluit. Deze drie gemeenten laten hun vraagafhankelijke vervoer nog wel via PlusOV lopen, aangezien dit zonder noemenswaardige problemen loopt.

Binnen en buiten de gemeente

Deventer heeftt zijn vervoer aan dezelfde partijen gegund. WdK gaat vanag 1 augustus het leerlingen- en jeugdwetvervoer doen terwijl TCR uit Raalte het wmo-dagbestedingsvervoer gaat doen. Ook in Zutphen kwam TCR als winnaar uit de bus, samen met Noot. Beide bedrijven gaan het leerlingenvervoer, dagbestedingsvervoer en jeugdwetvervoer rijden. TCR zal dat binnen de gemeente Zutphen doen en Noot daarbuiten. In deze opdracht gaat het om zo’n 300 te vervoeren personen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Apeldoorn gunt routevervoer grotendeels in afwachting kort geding | TaxiPro
Leerlingen. Foto: iStock / monkeybusinessimages

Apeldoorn gunt routevervoer grotendeels in afwachting kort geding

Foto ter illustratie. Foto: iStock/monkeybusinessimages

Apeldoorn heeft zijn dagbestedingsvervoer definitief gegund aan TCR. Het jeugdwet- en leerlingenvervoer kan nog niet definitief worden gegund aan Willemsen de Koning, omdat over een deel van dat vervoer op 9 juli een kort geding dient. Daarom blijft de huidige vervoerder Witteveen een aantal leerlingen in elk geval tot eind 2019 van en naar hun onderwijsinstellingen brengen. Deventer en Zutphen hebben hun gunningen voor het routevervoer wel definitief gemaakt.

Het is ook Witteveen dan naar de rechter stapt om een deel van de gunning aan te vechten. Vanwege het kort geding wordt de implementatieperiode voor het vervoer te kort, want op 1 augustus gaan de nieuwe vervoerscontracten in. Door Witteveen voor de rest van het jaar een deel van het leerlingenvervoer te laten verzorgen, is het routevervoer vanaf 1 augustus geregeld voor alle personen die daar gebruik van maken.

De gemeente schrijft het volgende over de tussenoplossing: “Met de huidige vervoerder, Taxi Witteveen, is afgesproken dat die in ieder geval tot het einde van het jaar de kinderen blijft vervoeren die gebruik maken van het leerlingen- en jeugdwetvervoer. Dit geldt alleen voor het vervoer naar scholen en instellingen buiten de gemeente Apeldoorn, verder dan 15 kilometer. Dit gaat om ruim 100 kinderen.”

Vier plus twee jaar

“Het vervoer naar de andere bestemmingen (binnen 15 kilometer van de gemeente Apeldoorn, inclusief Wilp, Emst, Hoenderloo en Voorst) is nu voor de komende zes jaar definitief gegund aan Willemsen de Koning. In beginsel is dit voor vier jaar, waarna er nog twee keer met een jaar kan worden verlengd. Dit gaat over bijna 350 kinderen. Ook het wmo-dagbestedingsvervoer van ongeveer 325 personen is nu definitief gegund aan Taxicentrale Raalte (TCR).”

Apeldoorn had, net als acht andere gemeenten, de afgelopen jaren zijn routevervoer ondergebracht bij PlusOV. Bij de start van het schooljaar 2017-2018 ging er echter van alles mis in met name het leerlingenvervoer. Toen dat een jaar later opnieuw gebeurde, was dat voor de drie grootste gemeenten aanleiding om hun routegebonden vervoer weg te halen bij PlusOV en dit zelf te gaan aanbesteden. Deventer en Zutphen namen hetzelfde besluit. Deze drie gemeenten laten hun vraagafhankelijke vervoer nog wel via PlusOV lopen, aangezien dit zonder noemenswaardige problemen loopt.

Binnen en buiten de gemeente

Deventer heeftt zijn vervoer aan dezelfde partijen gegund. WdK gaat vanag 1 augustus het leerlingen- en jeugdwetvervoer doen terwijl TCR uit Raalte het wmo-dagbestedingsvervoer gaat doen. Ook in Zutphen kwam TCR als winnaar uit de bus, samen met Noot. Beide bedrijven gaan het leerlingenvervoer, dagbestedingsvervoer en jeugdwetvervoer rijden. TCR zal dat binnen de gemeente Zutphen doen en Noot daarbuiten. In deze opdracht gaat het om zo’n 300 te vervoeren personen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.