Kijlstra, wmo-vervoer

Smallingerland gunt wmo-vervoer aan Kijlstra en Waaksma

Foto aangevraagd bij Kijlstra

Het wmo-vervoer in de gemeente Smallingerland wordt in elk geval de komende twee jaar gereden door Kijlstra Personenvervoer en Taxicentrale Waaksma. Tot voor kort werd er in de Friese gemeente niet met vevoerscontracten gewerkt. De circa 1.700 inwoners met een wmo-indicatie mogen zelf kiezen van welke vervoerder ze gebruik maken.

Op zich is dat laatste geen verandering, want tot en vorig jaar ontvingen alle mensen uit deze groep een vervoersbudget van de gemeente. Dat konden ze naar eigen inzicht besteden bij één van de vier beschikbare vervoerders. Bij deze aanpak had de gemeente echter beperkt zicht en grip op het vervoer. Daarom is nu gekozen om met meerdere partijen contracten voor het vervoer en de regie daarop af te sluiten.

Twee tot vier jaar

Op de aanbesteding kwamen twee inschrijvingen binnen en het werk is ook aan die twee bedrijven gegund. Taxicentrale Waaksma en Kijlstra Personenvervoer zijn op 1 januari jongstleden in de nieuwe werksituatie van start gegaan. Dat werk is gegund voor twee jaar en de opdracht kan nog twee keer met een jaar worden verlengd. Mensen met een wmo-indicatie kiezen telkens voor een jaar voor één van beide vervoerders en zonder opzegging wordt die keuze telkens met een jaar verlengd. Ritten mogen niet worden geweigerd op straffe van geldboetes.

Bij de gunning is niet gekeken naar prijs, omdat de tarieven vooraf zijn vastgesteld. In die zin is er dan ook volledig gegund op kwaliteit: inschrijvingen die aan de gestelde eisen voldeden, kwamen voor gunning in aanmerking. In dit geval leidde dat voor beide inschrijvers dus tot gunning. 

Friese taal

Naast de gebruikelijke uitsluitingsgronden en geschiktheidseisen zijn onder meer afspraken gemaakt over het voeren van TX-Keur, het vervoeren van begeleiders en kinderen, voertuigen en functie-eisen voor chauffeurs, waarbij onder meer opvalt dat zij de Friese taal in elk geval moeten begrijpen. Gemeente en vervoerders zullen tenminste tweemaal per jaar overleggen over de stand van zaken, al zal dat in het begin waarschijnlijk wat vaker gebeuren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Smallingerland gunt wmo-vervoer aan Kijlstra en Waaksma | TaxiPro
Kijlstra, wmo-vervoer

Smallingerland gunt wmo-vervoer aan Kijlstra en Waaksma

Foto aangevraagd bij Kijlstra

Het wmo-vervoer in de gemeente Smallingerland wordt in elk geval de komende twee jaar gereden door Kijlstra Personenvervoer en Taxicentrale Waaksma. Tot voor kort werd er in de Friese gemeente niet met vevoerscontracten gewerkt. De circa 1.700 inwoners met een wmo-indicatie mogen zelf kiezen van welke vervoerder ze gebruik maken.

Op zich is dat laatste geen verandering, want tot en vorig jaar ontvingen alle mensen uit deze groep een vervoersbudget van de gemeente. Dat konden ze naar eigen inzicht besteden bij één van de vier beschikbare vervoerders. Bij deze aanpak had de gemeente echter beperkt zicht en grip op het vervoer. Daarom is nu gekozen om met meerdere partijen contracten voor het vervoer en de regie daarop af te sluiten.

Twee tot vier jaar

Op de aanbesteding kwamen twee inschrijvingen binnen en het werk is ook aan die twee bedrijven gegund. Taxicentrale Waaksma en Kijlstra Personenvervoer zijn op 1 januari jongstleden in de nieuwe werksituatie van start gegaan. Dat werk is gegund voor twee jaar en de opdracht kan nog twee keer met een jaar worden verlengd. Mensen met een wmo-indicatie kiezen telkens voor een jaar voor één van beide vervoerders en zonder opzegging wordt die keuze telkens met een jaar verlengd. Ritten mogen niet worden geweigerd op straffe van geldboetes.

Bij de gunning is niet gekeken naar prijs, omdat de tarieven vooraf zijn vastgesteld. In die zin is er dan ook volledig gegund op kwaliteit: inschrijvingen die aan de gestelde eisen voldeden, kwamen voor gunning in aanmerking. In dit geval leidde dat voor beide inschrijvers dus tot gunning. 

Friese taal

Naast de gebruikelijke uitsluitingsgronden en geschiktheidseisen zijn onder meer afspraken gemaakt over het voeren van TX-Keur, het vervoeren van begeleiders en kinderen, voertuigen en functie-eisen voor chauffeurs, waarbij onder meer opvalt dat zij de Friese taal in elk geval moeten begrijpen. Gemeente en vervoerders zullen tenminste tweemaal per jaar overleggen over de stand van zaken, al zal dat in het begin waarschijnlijk wat vaker gebeuren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.