Onderwijsstaking. Foto: ANP / Koen van Weel

Stakingen onderwijs jagen leerlingenvervoerders op kosten

Leerlingenvervoerders ervaren negatieve gevolgen van de huidige onderwijsstakingen: ze hebben minder inkomsten én maken meer kosten. Brancheorganisatie KNV verwijt de leraren niet dat ze staken, maar wil wel met opdrachtgevers in overleg over risicoverdeling in situaties waar vervoerders geen invloed op hebben.

Op 30 en 31 januari staken leerkrachten in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. De afgelopen tijd legden ze het werk vaker neer en nieuwe protesten zijn niet uitgesloten. De docenten willen dat er iets wordt gedaan aan hun werkdruk en het lerarentekort. Als gevolg van de stakingen blijven veel leerlingen thuis, ook zij die door taxibedrijven van en naar school worden gebracht. Een kleine rondgang langs vervoerders maakt duidelijk wat daar de gevolgen van zijn.

Geen dekking vaste kosten

Volgens Wim Brouwer, directeur van De Vier Gewesten, is er voor de aangesloten vervoerders veel onduidelijk. Zo doen niet alle scholen (beide dagen) aan de staking mee. “Uitzoeken welke scholen wel en niet participeren, brengt veel extra werkzaamheden met zich mee”, vertelt Brouwer. Daarmee houdt het niet op. “Ingeroosterde chauffeurs moeten betaald worden, maar daar staan geen inkomsten tegenover. Niet gereden ritten kunnen niet worden gefactureerd. Het gevolg: geen dekking van vaste kosten. En wanneer er per leerling wordt betaald, dan is de ritopbrengst lager.”

Max Kühner van het Amsterdams Vervoer Collectief heeft soortgelijke ervaringen. “Wij rijden gespecialiseerd vervoer naar verschillende instellingen voor Voortgezet Special Onderwijs in Amsterdam. Dat zijn uitsluitend kinderen met zeer ernstige beperkingen, die wél vallen onder de leerplicht. Zij kunnen niet mee met het reguliere, gemeentelijk leerlingenvervoer omdat ze heel specifieke aandoeningen hebben. Elke stakingsdag staan er minstens twee van onze rolstoelbussen stil en moeten de vaste kosten en chauffeurs in vaste dienst wél worden doorbetaald.”

Verschilt per opdrachtgever

Ook Martijn Kersing van Noot erkent de problemen als gevolg van de onderwijsstakingen. “Uiteraard ervaren wij hier hinder van. Met name wanneer de opdrachtgever van mening is dat er niet gereden wordt en dus niet gefactureerd mag worden. Of dit zo is, verschilt per opdrachtgever. Daarnaast moet je alle mutaties verwerken, dus je doet extra werk zonder extra inkomsten.” En het zijn niet alleen deze stakingen die de vervoerder raken. “Ook wanneer de boeren protesteren en het hele wegennet platgooien, mogen wij niet extra factureren maar hebben we wel extra kosten.”

Geen vervoer? Niet betaald

Hubert Andela van KNV Zorgvervoer en Taxi schat dat de stakingen de leden opgeteld tienduizenden euro’s kosten. “Voor zover wij weten staat er namelijk in de vervoercontracten dat er niet betaald wordt als er geen vervoer is. De vervoerder mist dus de opbrengst op zo’n stakingsdag. Terwijl de kosten misschien wel hoger zijn dan normaal. Je hebt immers allerlei extra regelwerk: chauffeurs informeren, contact met scholen en ouders, extra administratie. Alleen als je chauffeurs hebt die toevallig wel vrij willen nemen op zo’n dag, bijvoorbeeld omdat ze zelf schoolgaande kinderen hebben, bespaar je een deel van je kosten.”

Andela benadrukt dat KNV de leraren niet wil afvallen. “Zij hebben het wettelijke recht om te staken. Bovendien kunnen leerkrachten er helemaal niets aan doen dat gemeenten in hun bestekken en vervoerscontracten teveel risico’s bij vervoerders neerleggen.” Maar in de nieuwe protesten ziet KNV wel aanleiding om het afwentelen van die risico’s op vervoerders nog eens te bespreken met opdrachtgevers.

Risico afgewenteld op vervoerder

“Via het Aanbestedinginstituut Mobiliteit (AIM) doen we dat al met het becommentariëren van bestekken en het adviseren vóór aanbestedingsrondes. We noemen dan bijvoorbeeld het risico van schommelingen in de vraag naar vervoer. Die worden ook te vaak maar gewoon op de vervoerder afgewenteld, terwijl die wel moet investeren in voertuigen en medewerkers. Dergelijke risico’s niet accepteren betekent dat je geen kans maakt op een opdracht, dus als individuele vervoerder móet je ze wel aanvaarden.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

3 reacties op “Stakingen onderwijs jagen leerlingenvervoerders op kosten”

Wim Bras|06.02.20|12:16

Niet te vergeten dat chauffeurs in het leerlingenvervoer daardoor uren missen, die kunnen zij nergens declareren. Dit geldt ook voor de leerling tijd dagen en de studie vrije dagen.

Wim Bras|06.02.20|12:17

.Niet te vergeten dat chauffeurs in het leerlingenvervoer daardoor uren missen, die kunnen zij nergens declareren. Dit geldt ook voor de leerling tijd dagen en de studie vrije dagen

Hrodhger|06.02.20|23:33

Een race naar de bodem houdt nooit vanzelf op.
Die houdt pas op als jij als ondernemer dergelijke bedingen in een overeenkomst niet meer accepteert.

Gaat dan de aanbesteding naar een andere organisatie; het zij zo. Dan zit deze met de genoemde problemen en heb jij meer tijd om je te concentreren op andere, misschien lucratievere, vormen van vervoer.

Zolang er ondernemers zijn die de vooraf bekende risico’s voor lief nemen moeten zij niet piepen als zij ermee geconfronteerd worden.