Taxibord

Mogelijk extra steun voor door coronacrisis getroffen zzp’ers

Het kabinet overweegt zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) extra te ondersteunen indien zij door de coronacrisis in financiële problemen komen. Er wordt gekeken naar mogelijkheden om meer inkomensondersteuning te bieden aan bijvoorbeeld zelfstandig taxiondernemers die nu veel werk mislopen.

Die bijzondere bijstand wordt mogelijk ruimhartiger toegekend, zegt het ministerie van Economische Zaken. Ook kijkt het kabinet naar andere mogelijkheden nu de zorgen over de gevolgen van de corona-pandemie onder zelfstandig ondernemers groeien. Eerder deze week meldde TaxiPro al dat het straattaxivervoer in met name Amsterdam al een filinke afname in werk te verduren kreeg. Nu de samenleving voor een groot deel tot stilstand komt, zal dat effect alleen maar sterker worden en zijn faillissementen onder zelfstandige taxiondernemers nauwelijks nog uit te sluiten.

Bewust risico genomen

Over enkele dagen hoopt het kabinet meer te kunnen zeggen over de eventuele extra steun voor zzp’ers. Minister Eric Wiebes van Economische Zaken heeft hierover gesproken met minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken. Wiebes kwam onder vuur te liggen door uitspraken over zzp’ers in WNL op Zondag. De bewindsman zei dat zelfstandigen “wel de groep zijn die zelf hebben gezegd ‘ik hoef geen vast dienstverband’. Dit zijn mensen die hebben zelf bewust dat risico genomen”. Wiebes voegde er aan toe dat er voor zelfstandigen wel de wettelijke vangnetten, zoals de bijstand, beschikbaar zijn. Vakbonden en oppositiepartijen reageerden woedend op deze uitspraken.

Bron: ANP

TaxiPro houdt alle ontwikkelingen in de taxibranche als gevolg van de coronacrisis bij in een dossier.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

24 reacties op “Mogelijk extra steun voor door coronacrisis getroffen zzp’ers”

Esther Gruppen|16.03.20|10:23

Byzondere bijstand !!!! minumum loon…. 1100 euro.. aflossing lease 800 euro, verzekering 450 euro, aangesloten bij een taxibedrijf 700 euro. Je vaste lasten thuis 1400 euro.
Het is een aardige oplossing, maar het is echt te weinig. Blijkt einde jaar dat je meer hebt verdient dan die bijdrage, dan terugbetalen.
Contact opnemen met je lease bedrijf, vragen om uitstel zonder rente. De verzekering zal een vraagteken zijn. De taxicentrale abon, daarmee een deal sluiten.

Esther Gruppen|16.03.20|10:25

Als zzp-er weet je eigenlijk dat je altijd WAT achter de hand moet hebben. Ik vind het echt erg voor alle taxi ondernemers. Voor het personeel kan je een korting aanvragen. Wens iedere zzp-er heel veel sterkte.

Baira Niamsuran|16.03.20|11:39

Ik ben zelfstandig ondernemer taxi. Hoe moet ik bijzonder bijstand aanvragen?

Erik Boom|16.03.20|12:33

BBZ kan als renteloze lening, dat wordt dan een maandelijkse ondersteuning op bijstand niveau, ben je levensvatbaar als bedrijf kan je ook een lening krijgen in de vorm van een rentedragende lening. Meer info via je gemeente.

Je zou ook nog via de BMKB regeling kunnen proberen een overbruggingskrediet aan te vragen via de bank, waarbij de overheid voor een groot deel van de lening garant staat, dit kan een krediet zijn of een rekening courant (rood staan) of verruiming van de rekening courant.

Erik Boom|16.03.20|12:35

@Baira Niamsuran, voor een aanvraag kan je je tot je gemeente wenden, zorg dat je de jaarcijfers en aangiften IB klaar heb dat bespoedigt je aanvraag.

Informeer ook even bij je bank naar de mogelijkheden, omdat een BBZ normaal gesproken pas kan als de bank nee zegt, er is nog niet heel veel duidelijk hoe de gemeente er nu mee om gaat maar informeren kan geen kwaad.

Wil je daarnaast stoppen met je bedrijf dan zou ik mij direct tot de gemeente richten, succes

Rik de Swart|16.03.20|13:27

Iedere zzper moet minimaal 2 maanden kunnen uitzingen, anders ben je per definitie al geen gezonde zzper. Een flinke sanering in de toch al overhitte taxibranche zal geen overbodige luxe zijn. Al jaren is de gemiddelde omzet 15euro per uur als zzp taxi. En toch zijn er weer duizenden bijgekomen de laatste jaren. Kan toch ook niet goed gaan. Degene die na de eerste dag tegenslag al janken, gelijk stoppen met zzp en ga morgen maar in de supermarkt werken bijvoorbeeld.

Rik de Swart|16.03.20|13:30

Ok, dit is wel een extreme situatie. Enige hulp zal er dus wel moeten komen, maar a.u.b wel zeer kritisch zijn en per bedrijf en per situatie bekijken.

Erik Boom|16.03.20|13:58

@Rik eens dat iedere ondernemer niet alleen ZZP een buffer zou moeten hebben, persoonlijk heb ik daar wel een hele goede tool voor, maar daar is het nu niet de tijd voor.

De overspannen taximarkt is een reden dat het voor veel ondernemers te doen is om te overleven alleen geen ruimte hebben om vet op de botten te kweken, daar zitten ook een heleboel chauffeurs bij die al van voor het Uber tijdperk zijn.

Dat het anders moet ben ik met je eens, maar dat is voor na het virus

Rik de Swart|16.03.20|14:08

Dat is waar Erik, voor nu geldt dat we allemaal onze schouders er onder moeten zetten, en er voor elkaar moeten zijn. Maar laten we er een wijze les uithalen hierna. Ik zal verder mijn mond maar dichthouden over het ondernemersdiploma, dat heb ik inmiddels al vaak genoeg geroepen.

Holland Taxi Peter Walgreen|16.03.20|16:43

Ik ben het helemaal met Rik eens, hoe kan je als je gemiddeld al minder dan € 25.00 per uur en € 0.75 cent per kilometer bruto omzet rijd wat verdienen, laat staan een buffer opbouwen…..

Harry Keijser|16.03.20|19:31

Is er al gekeken op welke wijze taxi’s nog meer kunnen worden ingezet?
– bezorging maaltijden voor restaurants die nog geen afhaalservice hebben.
– aanvulling capaciteit winkelketens met bezorgservice.
– …………

Pierre van Aert|16.03.20|23:45

@ Harry
Dan moet je wel toestemming krijgen van de ILT en belastingdienst, want een taxi mag in principe geen goederen vervoeren.

Harry Keijser|17.03.20|12:42

Heb de indruk dat overheid in deze crisis wat makkelijker omgaat met regelgeving. Nood breekt immers wet! Zij hebben er immers geen enkel belang bij het “omvallen” van een branche, noch uit economische-, noch uit menselijke overwegingen. Als je ook maar het idee hebt dat het zou kunnen helpen, dan is het toch het proberen waard?

Erik Boom|17.03.20|14:48

@pierre, ik zou niet weten waarom niet. De belastingdienst zal het worst wezen, zolang je maar het juiste BTW percentage gebruikt.

Wel heb je een probleem als je BPM hebt teruggevraagd en vrijstelling MRB. Die raak je dan kwijt ivm de 90% regeling.

Het staat de ondernemer overigens wel vrij om met een prive auto deze ritten te doen

Erik Boom|17.03.20|14:52

@Holland Taxi Peter Walgreen, buffer opbouwen heeft niet alleen met het tarief te maken, ik ken zat taxi ondernemers die genoeg verdienen / verdienden en ook geen buffer hebben opgebouwd.

Ben het wel eens dat er structureel iets moet veranderen, omdat wel is gebleken dat zelfregulering van de markt een averechts effect heeft gehad.

Misschien als dit straks achter de rug is al voor een deel zichzelf heeft opgelost, hoor dat er best wel wat zijn die gaan stoppen.

Johan Schurink|17.03.20|15:50

Als een ZZP’er geen buffer heeft, dan heeft die zijn/haar verstand ergens anders zitten dan op de gebruikelijke plek. Ik ben nu ruim 5 jaar actief in de taxibranch en heb gewoon een gezonde buffer, ik kan het wel 5 maanden uithouden inclusief alle kosten, dat is ondernemen.

Holland Taxi Peter Walgreen|17.03.20|17:49

Johan,
Dat doe je dan goed, ik kan het ook wel een tijd volhouden (ik schat 1 – 1,5 jaar) door inderdaad net als jou een buffer te hebben opgebouwd.

Jorg|18.03.20|10:46

Ok Johan maar nu gaat het tot het einde van het jaar duren……
Geen of kleine buffer maakt je nog niet gelijk een slechte ondernemer of achterlijk.
ik vermoed ook dat de afschaffing van bpm teruggave eind vorig jaar ook wel heeft geleid tot meer investeren en kleinere buffers.

Pierre van Aert|18.03.20|12:39

Dan hebben de ZZP/ers die gewend zijn om de ritten te rijden zonder de meter aan te zetten dubbel pech, want hoe tonen die nu hun omzet aan.

Holland Taxi Peter Walgreen|18.03.20|18:36

Ja Pierre,
Eerlijk duurt toch het langst, en nu vallen dat soort gasten/oplichters door de mand.

Rodney Barten|19.03.20|12:47

Taxi Peter: Ik ben ZZP-er en ik heb helemaal geen taximeter in de auto..ik rij ook niet voor Uber, ben ik nu een oplichter?? Ik denk verder dat het voor bijna alle taxibedrijven en ZZP-ers een lastige tijd word, ongeacht of je een kleine of grote buffer hebt, iedereen die zijn omzet ziet wegvallen heef nu recht op hulp van de overheid, lang leve de verzorgingsstaat!

Holland Taxi Peter Walgreen|19.03.20|18:08

Rodney,
Pierre heeft het over bedrijven MET een meter maar die deze niet aanzetten.

Ton Van Dalfsen|21.03.20|11:14

Het treft niet alleen de ZZP-ers in de taxibranche maar ook alle andere ZZP-ers in elke branche treft het. We zitten hier over allerlei zaken te eikelen. MAAR ik denk aan iedereen in alle branches. Wel of geen buffertje. Wel of geen meter, Wel of geen ondernemersdiplomaatje etc. etc. Heel nederland is in crisis. PUNT.

Greet Kloet|28.03.20|09:08

Mijn zoon is ZZper en is rijinstructeur met heel veel werk Nu heeft hij de overbruggingsregeling aangevraagd en dat komt vast goed.
Nu zou er ook een regeling komen dat ZZpers misschien in aanmerken komen voor die overbrugging van 4000,- Echter… Dan mag de bedrijfsnaam niet op het huisadres in geschreven staan. Ik denk dat van menigeen dat wel het geval is. Ook hij heeft de kosten van de auto die doorgaan en niets opleveren. Wordt hier ook nog aan gedacht..iets meegedaan? Bedankt.