Rolstoelbus. Foto: iStock / Martin Bowra

Protocol leerlingenvervoer uitgebreid met voortgezet speciaal onderwijs

Het protocol voor veilig leerlingenvervoer en kinderopvangvervoer is uitgebreid. Het gaat nu ook over vervoer naar scholen in het voortgezet speciaal onderwijs. Op 2 juni gaan de scholen in deze categorie namelijk weer volledig open, wat betekent dat er opnieuw een aanzienlijk deel van het leerlingenvervoer kan worden hervat.

Het coronaprotocol voor veilig leerlingenvervoer is niet nieuw, maar vervangt wel de versie die op 24 april werd gepubliceerd. Die was destijds door KNV, FNV en CNV in het leven geroepen omdat de basisscholen per 11 mei weer hun deuren openden. De reguliere basisscholen op halve capaciteit; het speciaal onderwijs zelfs volledig – en juist daar komt veel leerlingenvervoer bij kijken. Op 2 juni volgen de middelbare scholen en op 8 juni gaat het primair onderwijs helemaal open.

Met het oog op de herstart van het voortgezet speciaal onderwijs wat het nodig het protocol voor veilig leerlingenvervoer aan te passen. In het document staan onder meer algemene hygiënemaatregelen (regelmatig handen wassen, 1,5 meter afstand houden) en uitgangspunten voor onder meer het ophalen en afzetten van kinderen en voor alle betrokken instellingen en personen. Ook staan er voorschriften voor de bedrijfslocaties van de vervoerders in.

Wel of geen extra maatregelen

Groot verschil met het basisschoolvervoer is dat van en naar scholen in het voortgezet speciaal onderwijs kinderen van 12 jaar en ouder vervoerd worden. En waar de groep tot 12 jaar onderling en ten opzichte van de chauffeur geen 1,5 meter afstand hoeft te houden, moet iedereen boven de 12 jaar dat wel. Als dat gewoon kan aan boord van het taxibusje, dan zijn er geen extra maatregelen nodig. Lukt dat niet, dan draagt de chauffeur een chirurgisch mondkapje en de leerlingen niet-medische mondkapjes. Dat is wel alleen als is beoordeeld dat het vervoer kan plaatsvinden en het kind in kwestie dus geen klachten heeft die wijzen op corona.

“Voor het protocol voor de andere vormen van vervoer, waaronder dagbesteding, wachten we nog wel op de antwoorden van RIVM die hopelijk snel komen”, schrijft KNV in een toelichting. Benadrukt wordt ook dat het een eigen protocol van de sector betreft, opgesteld door werkgevers- en werknemersorganisaties. De richtlijnen van het RIVM zijn gevolgd, maar een officiële goedkeuring van het protocol is er niet en het toepassen ervan valt dus onder het ondernemersrisico. Ook kan het protocol in de toekomst veranderingen ondergaan als ontwikkelingen daar aanleiding toe geven.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.