regiotaxi, taxi, passagier, taxichauffeur

West-Brabant kampt met tekort aan chauffeurs deeltaxi

De gemeente Geertruidenberg roept gebruikers van de deeltaxi om tijdig hun ritten te reserveren. Een tekort aan chauffeurs speelt het vervoer parten en daar heeft de kwaliteit van de deeltaxi onder te lijden. Dat geldt niet alleen in Geertruidenberg, maar ook in de andere vijftien gemeenten die meedoen aan Deeltaxi West-Brabant.

De deeltaxi ziet het aantal aanvragen na de coronacrisis weer toenemen, terwijl er minder capaciteit beschikbaar is. Veel van de bedrijven die het vervoer verzorgen hebben taxichauffeurs ontslagen tijdens de pandemie omdat het vervoer toen grotendeels stillag. “Onze taxibedrijven doen er alles aan om nieuwe chauffeurs te werven, maar dat loopt moeizaam door de schaarste aan personeel”, stellen de gemeente Geertruidenberg en de Deeltaxi West-Brabant op de hun websites.

Reserveertermijn

Om de vervoersbedrijven te ontlasten vragen ze de klanten van de deeltaxi om ritten tijdig te reserveren, liefst minimaal vier uur tevoren. Daarnaast luidt het advies om zo veel mogelijk buiten de spits te reizen en ook ritten buiten de spitstijden te plannen. Ook afmelden van een rit die bij nader inzien niet meer nodig is helpt mee om beter te kunnen plannen.

Het deeltaxivervoer in zestien gemeenten in West-Brabant (waaronder Geertruidenberg) wordt uitgevoerd door PZN, een dochterbedrijf van Transdev Nederland. PZN regisseert het vervoer en werkt daarbij samen met een aantal lokale vervoerders.

“Personeelskrapte is een landelijk issue”, zegt een woordvoerster van Transdev. “We vissen allemaal in dezelfde vijver.” Er zijn meerdere oorzaken voor het personeelstekort. Niet alleen neemt de vervoersvraag weer toe, maar chauffeurs nemen bijvoorbeeld ook uitgestelde vakanties op. Daarnaast speelt de vergrijzing een belangrijke rol.

Werving

Transdev doet er volgens haar alles aan om nieuwe chauffeurs te vinden, niet alleen in West-Brabant, maar ook in alle andere regio’s in het land waar het concern doelgroepenvervoer verzorgt. Dat gebeurt bijvoorbeeld door banenmarkten te organiseren, recruiters in te zetten en taxibusjes te beplakken met vacatures. Landelijk heeft Transdev minimaal 150 chauffeurs nodig voor taxivervoer.

Al die inspanningen leveren ook wel kandidaten op, maar niet genoeg. Bovendien is het vak niet voor iedereen geschikt gezien de vaak kwetsbare passagiersgroep, zegt de woordvoerster.

Vooralsnog heeft Transdev alleen in West-Brabant afspraken gemaakt met de opdrachtgevende gemeenten van de deeltaxi om klanten op te roepen ruim op tijd hun rit te reserveren. Volgens de woordvoerster valt niet uit te sluiten dat er ook in andere regio maatwerkafspraken gemaakt zullen worden als gevolg van het chauffeurstekort.

Lees ook

West-Brabant steunt vervoerders deeltaxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

West-Brabant kampt met tekort aan chauffeurs deeltaxi | TaxiPro
regiotaxi, taxi, passagier, taxichauffeur

West-Brabant kampt met tekort aan chauffeurs deeltaxi

De gemeente Geertruidenberg roept gebruikers van de deeltaxi om tijdig hun ritten te reserveren. Een tekort aan chauffeurs speelt het vervoer parten en daar heeft de kwaliteit van de deeltaxi onder te lijden. Dat geldt niet alleen in Geertruidenberg, maar ook in de andere vijftien gemeenten die meedoen aan Deeltaxi West-Brabant.

De deeltaxi ziet het aantal aanvragen na de coronacrisis weer toenemen, terwijl er minder capaciteit beschikbaar is. Veel van de bedrijven die het vervoer verzorgen hebben taxichauffeurs ontslagen tijdens de pandemie omdat het vervoer toen grotendeels stillag. “Onze taxibedrijven doen er alles aan om nieuwe chauffeurs te werven, maar dat loopt moeizaam door de schaarste aan personeel”, stellen de gemeente Geertruidenberg en de Deeltaxi West-Brabant op de hun websites.

Reserveertermijn

Om de vervoersbedrijven te ontlasten vragen ze de klanten van de deeltaxi om ritten tijdig te reserveren, liefst minimaal vier uur tevoren. Daarnaast luidt het advies om zo veel mogelijk buiten de spits te reizen en ook ritten buiten de spitstijden te plannen. Ook afmelden van een rit die bij nader inzien niet meer nodig is helpt mee om beter te kunnen plannen.

Het deeltaxivervoer in zestien gemeenten in West-Brabant (waaronder Geertruidenberg) wordt uitgevoerd door PZN, een dochterbedrijf van Transdev Nederland. PZN regisseert het vervoer en werkt daarbij samen met een aantal lokale vervoerders.

“Personeelskrapte is een landelijk issue”, zegt een woordvoerster van Transdev. “We vissen allemaal in dezelfde vijver.” Er zijn meerdere oorzaken voor het personeelstekort. Niet alleen neemt de vervoersvraag weer toe, maar chauffeurs nemen bijvoorbeeld ook uitgestelde vakanties op. Daarnaast speelt de vergrijzing een belangrijke rol.

Werving

Transdev doet er volgens haar alles aan om nieuwe chauffeurs te vinden, niet alleen in West-Brabant, maar ook in alle andere regio’s in het land waar het concern doelgroepenvervoer verzorgt. Dat gebeurt bijvoorbeeld door banenmarkten te organiseren, recruiters in te zetten en taxibusjes te beplakken met vacatures. Landelijk heeft Transdev minimaal 150 chauffeurs nodig voor taxivervoer.

Al die inspanningen leveren ook wel kandidaten op, maar niet genoeg. Bovendien is het vak niet voor iedereen geschikt gezien de vaak kwetsbare passagiersgroep, zegt de woordvoerster.

Vooralsnog heeft Transdev alleen in West-Brabant afspraken gemaakt met de opdrachtgevende gemeenten van de deeltaxi om klanten op te roepen ruim op tijd hun rit te reserveren. Volgens de woordvoerster valt niet uit te sluiten dat er ook in andere regio maatwerkafspraken gemaakt zullen worden als gevolg van het chauffeurstekort.

Lees ook

West-Brabant steunt vervoerders deeltaxi

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.