Staatssecretaris, Mansveld, Infrastructuur en Milieu

Mansveld vraagt uitstel beantwoording Kamervragen BCT

Staatssecretaris Mansveld heeft meer tijd nodig om de Kamervragen over de Boordcomputer Taxi te beantwoorden. VVD-Kamerlid Barbara Visser had op 2 mei de staatssecretaris om opheldering gevraagd over de Boordcomputer Taxi. “Voor de beantwoording daarvan is onder meer informatie nodig van externe partijen zoals KNV Taxi, RDW en de fabrikanten van boordcomputers”, laat Mansveld weten.

Normaliter moeten Kamervragen binnen drie weken beantwoord worden. Maar dat is volgens haar niet mogelijk. “Ik streef ernaar u de antwoorden op de vragen zo snel mogelijk, doch uiterlijk rond half juni, toe te zenden”, belooft Mansveld de Tweede Kamer.

Boordcomputer Taxi

Visser had op aandringen van Duco Douwstra van Stichting Taxibelangen Nederland opheldering gevraagd over de invoering van de Boordcomputer Taxi. Ze wil weten wat de staatssecretaris vindt van de inbouw- en leveringsperikelen bij een aantal BCT-leveranciers, het functioneren van het apparaat en de bewering in de Telegraaf dat de Boordcomputer Taxi zo lek als een mandje zou zijn.

Taxibedrijven hebben nog enkele dagen de tijd om een BCT te bestellen. Iedere taxi moet per 1 juli 2014 over een werkende BCT beschikken. Indien door problemen bij de leverancier de inbouw pas ná die datum plaatsvindt, terwijl de taxi-ondernemer toch vóór 1 juni heeft besteld, dan kan nog 1 september 2014 subsidie aangevraagd worden.

Subsidietermijn

Het ministerie heeft alle taxi-ondernemers woensdag 28 mei een brief gestuurd met uitleg over de verlenging van de subsidietermijn. Daarin meldt het ministerie: “De controle op de tijdige bestellingen gebeurt door uitwisseling van informatie tussen de fabrikanten, de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport), RDW en RVO. Als de ILT bij controle na 1 juli 2014 vaststelt dat u geen werkende BCT j, uw straattaxi heeft, en ook niet een BCT voor 1 juni heeft besteld, volgt een boete van € 1750.”

De vragen van Kamerlid Visser zullen halverwege volgende maand beantwoord zijn, schrijft de staatssecretaris. Overigens is het niet ongebruikelijk dat het kabinet uitstel vraagt voor het beantwoorden van Kamervragen. Dat komt vrijwel dagelijks voor.

Bart Pals

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

13 reacties op “Mansveld vraagt uitstel beantwoording Kamervragen BCT”

Taxibelangen Nederland|27.05.14|17:25

RDW en de leveranciers zijn geen externe partijen,maar partijen die belang hebben bij de doorgang van de BCT,dat zijn dus partijen die hun eigen vlees mogen keuren.Ik hoop dat het KNV een eerlijk advies uit gaat brengen,over dat de BCT inmiddels een achterhaald systeem is.En dat het KNV de Staatssecretaris mee gaan delen dat de leveranciers vals spel spelen,door maandelijks extra toeslagen te berekenen,dat is tegen de afspraken in die bij de KNV vergaderingen over de BCT nadrukkelijk besproken.

Taxibelangen Nederland|27.05.14|17:45

zijn.Daarbij is het BCT belijd een zwalkend project,de BCT is vanaf 2007 al 8 X uitgesteld,de BCT hangt al 8 jaar,als het zwaard van Damocles boven de hoofden van alle taxiondernemers,niet in de laatste plaats door de dreigementen van de ILT.Heel veel taxiondernemers weten nog steeds niet wat ze precies moeten doen,via via horen ze wat of lezen wat via TaxiPro.Ik ben dan ook van mening dat ILT geen poot heeft om op te staan.Ze spreken elkaar steeds tegen en de ILT een schandalige organisatie

Hasan Bicklar|27.05.14|20:08

Laatste week heb ik de BCT in laten bouwen. Kon geen ene dag normaal werken.
Elke dag een andere storing in de BCT…en vandaag doet die het helemaal niet meer…een complete rotzooi. De storingsdienst zegt dat ze niet gaan over de software en ook niet over de hardware. De taximeter is blijven hangen door de kapotte BCT en kan niet meer uitgeschakeld worden. Morgen heb ik dus een lege accu en een kapotte BCT en moet weer terug naar de werkmap en rittenstaat.

Rex Urban|27.05.14|21:46

KNV, ILT, Fabrikanten, zijn bepaald niet onpartijdig en objectief bij het doordrukken van de Bct. De totale taxibranche is door hen op het verkeerde been gezet. Van leugens, halve waarheden , misleiding , belangenverstrengeling , enz. zit de bct soap in elkaar. Barbara Visser probeert dit boven tafel krijgen. Met onafhankelijke deskundigen hopelijk. Zolang de deugdelijkheid en uitgangspunten van de Bct niet aantoonbaar en waar gemaakt kunnen worden, niet aanschaffen.

Marco Mens|27.05.14|23:18

Niet inbouwen is mijninziens geen optie.Of fabrikanten, ILT en KNV onpartijdige deskundige zijn is niet de vraag. Ze zijn wel externe partijen als het om de politieke verantwoording gaat. Dat met de BTC een kind met waterhoofd gecreërd is mij inmiddels wel duidelijk. Bv Hoe te handelen bij het overstappen van voertuig naar voertuig. Doe hun toets op inet eens. Daar staat dus de vraag en het antwoord alleen vind dat uit op de BTC. Dus bellen met Euphoria: “Antwoord dat werkt “nog”niet”.

Rex Urban|28.05.14|10:47

Wacht de ophanden zijnde rechtzaak aangaande de bct af is, zeker een optie.
Ook de antwoorden van Mansveld op de vragen van Barbera Visser zijn belangrijk.
Of vraag zwart op wit garantie van je leverancier dat hij de BCT deugdelijk maakt op zijn kosten.

Nico Gerards|28.05.14|13:48

Wat willen wij nou? De directeur openbaar vervoer en spoor Dhr. ir. J.M. FUKKEN dreigt met een boete van €1750,- als de bct niet voor 1 juni 2014 is besteld!! Bij controle door het ILT na 1 juli en er is geen bct ingebouwd c.q. niet voor 1 juni besteld wordt er onherhoepelijk een boete van €1750,- opgelegd. Dus bestellen en inbouwen, deugdelijk of niet.

Gino de Vries|28.05.14|15:01

Tijdens de implementatie van de wetgeving en de invoer c.q. inbouw van de BCT worden er (weer) kamervragen (Lees: vraagtekens gezet)gesteld, vraagt de weldenkende mensch zich toch serieus af of die lutsers daar in Den Haag eigenlijk wel weten waar ze mee bezig zijn of dat het gewoon een kwestie is van:”ONZE wil is WET achterlijke burger!” want met de dagelijkse realiteit heeft het weinig te maken!!.

Hardy Brunink|28.05.14|18:26

Jammer allemaal. Veel taxibedrijven waar al verregaand geautomatiseerd,met veel betere systemen dan de BCT. Deze moeten ze toch inbouwen. Ontheffing van de BCT was hier op zijn plaats geweest. Had heel veel rompslomp en geld bespaard. Het had ook een boel subsidie gescheeld,extra geld dat we in de tijd van crisis goed hadden kunnen gebruiken. Hopelijk wordt er nu wat aan gedaan.

Duco Douwstra|29.05.14|21:20

Weer een dreigende brief 1 werkdag voor 1 juni bestel de BCT nu,anders hakken we je kop er af.Wij zijn de overheid en daarom eigenen wij ons het recht toe om taxichauffeurs als schorem te behandelen.Er zijn enkele taxichauffeurs die niet deugen,dus daarom schoren we ze allemaal over èèn kam.Doe als Uber bekijk deze uitnodiging geen meter geen dakbord,gratis vervoer enz.Schijt aan de ILT in Den Haag het hol van de leeuw. http://us4.campaign-archive2.com/?u=a5cb70e8a5250a14acfd62c9b&id=e11d5dd0a1

Ed Van Eecke|29.05.14|22:46

Hoe is het mogelijk dat een Minister die niet op de hoogte is van de aan haar gestelde vragen, dus mijn inziens dus totaal niets weet over de werking en wat de BCT doet, de BCT kan verplichten.
Dus wij worden eerst verplicht iets aan te schaffen en daarna krijgen wij te horen of het wel een nuttig produkt is. Zelfs de boete staat al vast.
Dit is echt de omgedraaide wereld hier!!!

Duco Douwstra|07.06.14|12:38

Beste Ed, Bel eens naar ILT of IenM en vraag iets over de BCT, dat raken ze in paniek. Het enige wat de ILT van IenM moet roepen is “WIJ ZULLEN HANDHAVEN” De ILT klaagt over de IenM dat ze daar niet weten waar ze mee bezig zijn. En de IenM roep uit de ivoren toren op de Plesmanweg in Den Haag “JULLIE MOETEN MEER EN BETER HANDHAVEN” En als je vraagt of ze normaal willen doen, dat roepen ze “maar er zit toch veel tuig op de taxi” dat ruim 90% eerlijk hardwerkende mensen zijn,vergeten ze maar.

Ed Van Eecke|17.06.14|10:38

Waar blijven de antwoorden van de gestelde vragen?

Mansveld vraagt uitstel beantwoording Kamervragen BCT | TaxiPro
Staatssecretaris, Mansveld, Infrastructuur en Milieu

Mansveld vraagt uitstel beantwoording Kamervragen BCT

Staatssecretaris Mansveld heeft meer tijd nodig om de Kamervragen over de Boordcomputer Taxi te beantwoorden. VVD-Kamerlid Barbara Visser had op 2 mei de staatssecretaris om opheldering gevraagd over de Boordcomputer Taxi. “Voor de beantwoording daarvan is onder meer informatie nodig van externe partijen zoals KNV Taxi, RDW en de fabrikanten van boordcomputers”, laat Mansveld weten.

Normaliter moeten Kamervragen binnen drie weken beantwoord worden. Maar dat is volgens haar niet mogelijk. “Ik streef ernaar u de antwoorden op de vragen zo snel mogelijk, doch uiterlijk rond half juni, toe te zenden”, belooft Mansveld de Tweede Kamer.

Boordcomputer Taxi

Visser had op aandringen van Duco Douwstra van Stichting Taxibelangen Nederland opheldering gevraagd over de invoering van de Boordcomputer Taxi. Ze wil weten wat de staatssecretaris vindt van de inbouw- en leveringsperikelen bij een aantal BCT-leveranciers, het functioneren van het apparaat en de bewering in de Telegraaf dat de Boordcomputer Taxi zo lek als een mandje zou zijn.

Taxibedrijven hebben nog enkele dagen de tijd om een BCT te bestellen. Iedere taxi moet per 1 juli 2014 over een werkende BCT beschikken. Indien door problemen bij de leverancier de inbouw pas ná die datum plaatsvindt, terwijl de taxi-ondernemer toch vóór 1 juni heeft besteld, dan kan nog 1 september 2014 subsidie aangevraagd worden.

Subsidietermijn

Het ministerie heeft alle taxi-ondernemers woensdag 28 mei een brief gestuurd met uitleg over de verlenging van de subsidietermijn. Daarin meldt het ministerie: “De controle op de tijdige bestellingen gebeurt door uitwisseling van informatie tussen de fabrikanten, de ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport), RDW en RVO. Als de ILT bij controle na 1 juli 2014 vaststelt dat u geen werkende BCT j, uw straattaxi heeft, en ook niet een BCT voor 1 juni heeft besteld, volgt een boete van € 1750.”

De vragen van Kamerlid Visser zullen halverwege volgende maand beantwoord zijn, schrijft de staatssecretaris. Overigens is het niet ongebruikelijk dat het kabinet uitstel vraagt voor het beantwoorden van Kamervragen. Dat komt vrijwel dagelijks voor.

Bart Pals

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

13 reacties op “Mansveld vraagt uitstel beantwoording Kamervragen BCT”

Taxibelangen Nederland|27.05.14|17:25

RDW en de leveranciers zijn geen externe partijen,maar partijen die belang hebben bij de doorgang van de BCT,dat zijn dus partijen die hun eigen vlees mogen keuren.Ik hoop dat het KNV een eerlijk advies uit gaat brengen,over dat de BCT inmiddels een achterhaald systeem is.En dat het KNV de Staatssecretaris mee gaan delen dat de leveranciers vals spel spelen,door maandelijks extra toeslagen te berekenen,dat is tegen de afspraken in die bij de KNV vergaderingen over de BCT nadrukkelijk besproken.

Taxibelangen Nederland|27.05.14|17:45

zijn.Daarbij is het BCT belijd een zwalkend project,de BCT is vanaf 2007 al 8 X uitgesteld,de BCT hangt al 8 jaar,als het zwaard van Damocles boven de hoofden van alle taxiondernemers,niet in de laatste plaats door de dreigementen van de ILT.Heel veel taxiondernemers weten nog steeds niet wat ze precies moeten doen,via via horen ze wat of lezen wat via TaxiPro.Ik ben dan ook van mening dat ILT geen poot heeft om op te staan.Ze spreken elkaar steeds tegen en de ILT een schandalige organisatie

Hasan Bicklar|27.05.14|20:08

Laatste week heb ik de BCT in laten bouwen. Kon geen ene dag normaal werken.
Elke dag een andere storing in de BCT…en vandaag doet die het helemaal niet meer…een complete rotzooi. De storingsdienst zegt dat ze niet gaan over de software en ook niet over de hardware. De taximeter is blijven hangen door de kapotte BCT en kan niet meer uitgeschakeld worden. Morgen heb ik dus een lege accu en een kapotte BCT en moet weer terug naar de werkmap en rittenstaat.

Rex Urban|27.05.14|21:46

KNV, ILT, Fabrikanten, zijn bepaald niet onpartijdig en objectief bij het doordrukken van de Bct. De totale taxibranche is door hen op het verkeerde been gezet. Van leugens, halve waarheden , misleiding , belangenverstrengeling , enz. zit de bct soap in elkaar. Barbara Visser probeert dit boven tafel krijgen. Met onafhankelijke deskundigen hopelijk. Zolang de deugdelijkheid en uitgangspunten van de Bct niet aantoonbaar en waar gemaakt kunnen worden, niet aanschaffen.

Marco Mens|27.05.14|23:18

Niet inbouwen is mijninziens geen optie.Of fabrikanten, ILT en KNV onpartijdige deskundige zijn is niet de vraag. Ze zijn wel externe partijen als het om de politieke verantwoording gaat. Dat met de BTC een kind met waterhoofd gecreërd is mij inmiddels wel duidelijk. Bv Hoe te handelen bij het overstappen van voertuig naar voertuig. Doe hun toets op inet eens. Daar staat dus de vraag en het antwoord alleen vind dat uit op de BTC. Dus bellen met Euphoria: “Antwoord dat werkt “nog”niet”.

Rex Urban|28.05.14|10:47

Wacht de ophanden zijnde rechtzaak aangaande de bct af is, zeker een optie.
Ook de antwoorden van Mansveld op de vragen van Barbera Visser zijn belangrijk.
Of vraag zwart op wit garantie van je leverancier dat hij de BCT deugdelijk maakt op zijn kosten.

Nico Gerards|28.05.14|13:48

Wat willen wij nou? De directeur openbaar vervoer en spoor Dhr. ir. J.M. FUKKEN dreigt met een boete van €1750,- als de bct niet voor 1 juni 2014 is besteld!! Bij controle door het ILT na 1 juli en er is geen bct ingebouwd c.q. niet voor 1 juni besteld wordt er onherhoepelijk een boete van €1750,- opgelegd. Dus bestellen en inbouwen, deugdelijk of niet.

Gino de Vries|28.05.14|15:01

Tijdens de implementatie van de wetgeving en de invoer c.q. inbouw van de BCT worden er (weer) kamervragen (Lees: vraagtekens gezet)gesteld, vraagt de weldenkende mensch zich toch serieus af of die lutsers daar in Den Haag eigenlijk wel weten waar ze mee bezig zijn of dat het gewoon een kwestie is van:”ONZE wil is WET achterlijke burger!” want met de dagelijkse realiteit heeft het weinig te maken!!.

Hardy Brunink|28.05.14|18:26

Jammer allemaal. Veel taxibedrijven waar al verregaand geautomatiseerd,met veel betere systemen dan de BCT. Deze moeten ze toch inbouwen. Ontheffing van de BCT was hier op zijn plaats geweest. Had heel veel rompslomp en geld bespaard. Het had ook een boel subsidie gescheeld,extra geld dat we in de tijd van crisis goed hadden kunnen gebruiken. Hopelijk wordt er nu wat aan gedaan.

Duco Douwstra|29.05.14|21:20

Weer een dreigende brief 1 werkdag voor 1 juni bestel de BCT nu,anders hakken we je kop er af.Wij zijn de overheid en daarom eigenen wij ons het recht toe om taxichauffeurs als schorem te behandelen.Er zijn enkele taxichauffeurs die niet deugen,dus daarom schoren we ze allemaal over èèn kam.Doe als Uber bekijk deze uitnodiging geen meter geen dakbord,gratis vervoer enz.Schijt aan de ILT in Den Haag het hol van de leeuw. http://us4.campaign-archive2.com/?u=a5cb70e8a5250a14acfd62c9b&id=e11d5dd0a1

Ed Van Eecke|29.05.14|22:46

Hoe is het mogelijk dat een Minister die niet op de hoogte is van de aan haar gestelde vragen, dus mijn inziens dus totaal niets weet over de werking en wat de BCT doet, de BCT kan verplichten.
Dus wij worden eerst verplicht iets aan te schaffen en daarna krijgen wij te horen of het wel een nuttig produkt is. Zelfs de boete staat al vast.
Dit is echt de omgedraaide wereld hier!!!

Duco Douwstra|07.06.14|12:38

Beste Ed, Bel eens naar ILT of IenM en vraag iets over de BCT, dat raken ze in paniek. Het enige wat de ILT van IenM moet roepen is “WIJ ZULLEN HANDHAVEN” De ILT klaagt over de IenM dat ze daar niet weten waar ze mee bezig zijn. En de IenM roep uit de ivoren toren op de Plesmanweg in Den Haag “JULLIE MOETEN MEER EN BETER HANDHAVEN” En als je vraagt of ze normaal willen doen, dat roepen ze “maar er zit toch veel tuig op de taxi” dat ruim 90% eerlijk hardwerkende mensen zijn,vergeten ze maar.

Ed Van Eecke|17.06.14|10:38

Waar blijven de antwoorden van de gestelde vragen?