Duco Douwstra: ‘Overheid moet nu echt BCT uitstellen’

Duco Douwstra, voorzitter, Stichting Taxibelangen Nederland

Duco Douwstra, voorzitter van de Stichting Taxibelangen, is niet verrast door het faillissement van Quipment. Douwstra is al jarenlang fervent tegenstander van het BCT-project. “Taxibedrijven zijn nu massaal de dupe van dit overheidsproject. Er is sprake van paniekvoetbal. Het kan toch niet blijven bestaan dat de overheid dit apparaat per 1 juli verplicht stelt voor de hele taxibranche”, reageert Douwstra.

Douwstra roept al jaren dat het hele BCT-project zal uitdraaien op een mislukking. Door de korte tijd die de overheid heeft gegeven voor de inbouw, lijkt hij deels gelijk te krijgen. Want van de oorspronkelijke vier aanbieders, zijn er nu nog maar twee over.

BCT-verplichting

Douwstra: “De lang verwachte voorspelling is uitgekomen. Veel ondernemers hebben forse bedragen bij Quipment aanbetaald om te voldoen aan de achterlijke BCT-verplichting. Deze ondernemers hebben onder druk en dreigende taal van de ILT hun goed werkende apparatuur omgeruild voor niet goed of zelfs helemaal niet werkende BCT’s.”

De Stichting Taxibelangen is de mogelijkheden aan het bekijken tot een proces tegen de overheid, wegens de BCT-verplichting. Het doel daarvan is om alle door het ministerie van Infrastructuur veroorzaakte schade vergoed te krijgen.

Kredietwaardigheid

“Zij heeft nagelaten om de kredietwaardigheid van de BCT-leveranciers te monitoren en voldoende te waarborgen. Terwijl de overheid de taxi-ondernemers onder bedreiging van hoge boetes en zelfs stilzetting van het bedrijf verplicht om de BCT’s bij deze bedrijven af te nemen. De overheid heeft een zorgplicht jegens haar burgers, maar in plaats daarvan, storten ze deze in de afgrond. Er doen zich echt drama’s voor.”

Bart Pals

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Duco Douwstra: ‘Overheid moet nu echt BCT uitstellen’”

Rijschool Ras|04.06.14|14:29

Dit gebeurt ook door een nieuwe school op Urk te bouwen EN GEEN KREDIETWAARDIGHEID EN GEEN BEVOEGD PERSONEEL (komen ze later pas achter)??? Maar zo werkt het in Ne
erland

Chand Malik|04.06.14|14:46

“op dit moment zijn er alleen 2 BCT’s Cabman en Taxitronic. Terwijl keuzevrijheid voor ondernemers en een gezonde marktwerking altijd al de voorwaarden waren voor invoering van de Boordcomputer Taxi. En daarvan is nu niet echt meer sprake.”

Mansveld moet hiervoor aangeklaagd worden
Ze geeft een deadline van 1 juli maar houdt zich niet aan de voorwaarde van meerdere keuzes bct

Taxi Volendam|04.06.14|14:49

Maak een betrouwbaar product. Test dat zoals het hoort eerst in de praktijk uit. Wanneer het dan voldoet verkoopt het zich vanzelf. Nu kunnen we van de verplichtte waardeloze BCT af zonder nog meer geld over de balk te gooien. Er is een paar jaar uitstel nodig. Dat zullen de overgebleven fabrikanten niet redden.
Geen fabrikanten is ook geen BCT. Einde BCT.

Jan Pastoor|04.06.14|14:51

Snel geld terug boeken,,heb ik vanmorgen gedaan,,staat wer op me rekening

Taxi Nul Vier Vijf|04.06.14|15:03

Iedere fabrikant wist dat het risicovol is om iets te ontwikkelen voor de overheid. Toch hebben zij zich hiervoor ingeschreven. Lang leve het grote geld was de achter liggende gedachte. Medelijden heb ik dus niet. Dat de minister naderhand aanpassingen maakt, maakt het nog eens extra horror. Stel dat deze 4 fabrikanten (2 zijn van tevoren al afgehaakt?) alles bij het oude hadden gelaten. Was er dan een bct verplichting geweest?

Peter Arendse|04.06.14|15:14

Ik heb het onding van Taxitronic en ben al meerdere keren terug geweest omdat hun BCT gemiddeld 3 x per week meerdere malen vastloopt. De licentie om de data uit te lezen wordt een geweldige melkkoe voor dit bedrijf, iedere maand € 7.50 per gemiddeld verkochte BCT……kassa! Volgens het inbouwstation zijn wij taxi ondernemers verwent geraakt in de afgelopen jaren omdat we nooit ergens voor hebben moeten betalen!?!?! Geen idee waar dan mijn geld gebleven is?

Rik de Swart|04.06.14|15:29

Ik ben blij dat ik het geld nog terug heb gekregen van quipment. Nu in 3 auto,s cabman. Het heeft geen enkele meerwaarde voor mijn bedrijf, maar het kost me wel €4500. Ja leuk dat je dan subsidie krijgt. maar die simpele apparaatjes zijn nog geen €200 waard. Oplichterij is het. 20 jaar geleden hadden we in de vrachtwagen ook al van die boordcomputers. Echt niks nieuws hoor! En je kunt nog net zoveel frauderen als daarvoor. En dan nog het geklungel van de kiwa erbij… wat een feest

Gino de Vries|04.06.14|16:24

Mijn TaxiTronic BCT draait als een tierelier in combinatie met een TaxiTronic taxameter, dat de hele bubs de gebruikelijke Overheids farce/faal is gelijk de “liberalisering” doet voor mij persoonlijk niet zoveel af, dat stomme geschrijf, kruisjes zetten en lijntjes trekken plus allerlei andere achterlijke regeltjes aangaande registratie ben ik(persoonlijk)vanaf, ik raak geen pen meer aan, usb stick in z’n naat en klaar is Kees..voor andere is het één grote ramp, de hele taxibranch is een ramp.

Chris Hardwood|05.06.14|00:33

Kersing is verantwoordlijk voor deze actie, zij hebben de verhuiswagen voor de deur gezet dinsdag ochtend. Dit is een truc. Ze hebben namelijk op het laatst nog zoveel mogelijk van hun eigen voertuigen in laten bouwen, zelfs op hemelvaartsdag. Aan het personeel en de ingehuurde partijen van Quipment heeft het niet gelegen, wij hebben ons best gedaan.

Vraag jezelf af waarom je zoiets in hemelsnaam zou doen als je weet dat je de stekker eruit gaat trekken.

;) inside info

Chand Malik|05.06.14|03:01

#Taxamatic: Falliet || #Quipment: Falliet || #Taxitronic: bij velen regelmatig storing plus je kan de data niet uitlezen zonder een softwere licentie van €7,50 per maand per auto || #Cabman: de enigste waarover je weinig negatiefs hoort. Conclusie keuze uit 1 mogelijk goed werkende en 1 met storing/licentie. Lekker veel keuze krijgen we voor 1 Juli.

Rex Urban|05.06.14|08:38

Ja Chand,geen keuze. De bedrijven die systemen hadden kunnen niet overschakelen op een ander merk omdat je dan je komplete automatisering moet vernieuwen. Dat is onbetaalbaar. Wat betekend voor veel bedrijven noodgedwongen ook stoppen, of bankroet gaan. En niet vergeten, dat allemaal door de eis van Mansveld dat er een electronische handtekening in de bct moet zitten. Niet nodig voor taxibedrijven , maar ten gunste van ILT. Dit is het uiteindelijke BCT probleem geworden ondanks waarschuwingen.

Duco Douwstra: ‘Overheid moet nu echt BCT uitstellen’ | TaxiPro

Duco Douwstra: ‘Overheid moet nu echt BCT uitstellen’

Duco Douwstra, voorzitter, Stichting Taxibelangen Nederland

Duco Douwstra, voorzitter van de Stichting Taxibelangen, is niet verrast door het faillissement van Quipment. Douwstra is al jarenlang fervent tegenstander van het BCT-project. “Taxibedrijven zijn nu massaal de dupe van dit overheidsproject. Er is sprake van paniekvoetbal. Het kan toch niet blijven bestaan dat de overheid dit apparaat per 1 juli verplicht stelt voor de hele taxibranche”, reageert Douwstra.

Douwstra roept al jaren dat het hele BCT-project zal uitdraaien op een mislukking. Door de korte tijd die de overheid heeft gegeven voor de inbouw, lijkt hij deels gelijk te krijgen. Want van de oorspronkelijke vier aanbieders, zijn er nu nog maar twee over.

BCT-verplichting

Douwstra: “De lang verwachte voorspelling is uitgekomen. Veel ondernemers hebben forse bedragen bij Quipment aanbetaald om te voldoen aan de achterlijke BCT-verplichting. Deze ondernemers hebben onder druk en dreigende taal van de ILT hun goed werkende apparatuur omgeruild voor niet goed of zelfs helemaal niet werkende BCT’s.”

De Stichting Taxibelangen is de mogelijkheden aan het bekijken tot een proces tegen de overheid, wegens de BCT-verplichting. Het doel daarvan is om alle door het ministerie van Infrastructuur veroorzaakte schade vergoed te krijgen.

Kredietwaardigheid

“Zij heeft nagelaten om de kredietwaardigheid van de BCT-leveranciers te monitoren en voldoende te waarborgen. Terwijl de overheid de taxi-ondernemers onder bedreiging van hoge boetes en zelfs stilzetting van het bedrijf verplicht om de BCT’s bij deze bedrijven af te nemen. De overheid heeft een zorgplicht jegens haar burgers, maar in plaats daarvan, storten ze deze in de afgrond. Er doen zich echt drama’s voor.”

Bart Pals

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Duco Douwstra: ‘Overheid moet nu echt BCT uitstellen’”

Rijschool Ras|04.06.14|14:29

Dit gebeurt ook door een nieuwe school op Urk te bouwen EN GEEN KREDIETWAARDIGHEID EN GEEN BEVOEGD PERSONEEL (komen ze later pas achter)??? Maar zo werkt het in Ne
erland

Chand Malik|04.06.14|14:46

“op dit moment zijn er alleen 2 BCT’s Cabman en Taxitronic. Terwijl keuzevrijheid voor ondernemers en een gezonde marktwerking altijd al de voorwaarden waren voor invoering van de Boordcomputer Taxi. En daarvan is nu niet echt meer sprake.”

Mansveld moet hiervoor aangeklaagd worden
Ze geeft een deadline van 1 juli maar houdt zich niet aan de voorwaarde van meerdere keuzes bct

Taxi Volendam|04.06.14|14:49

Maak een betrouwbaar product. Test dat zoals het hoort eerst in de praktijk uit. Wanneer het dan voldoet verkoopt het zich vanzelf. Nu kunnen we van de verplichtte waardeloze BCT af zonder nog meer geld over de balk te gooien. Er is een paar jaar uitstel nodig. Dat zullen de overgebleven fabrikanten niet redden.
Geen fabrikanten is ook geen BCT. Einde BCT.

Jan Pastoor|04.06.14|14:51

Snel geld terug boeken,,heb ik vanmorgen gedaan,,staat wer op me rekening

Taxi Nul Vier Vijf|04.06.14|15:03

Iedere fabrikant wist dat het risicovol is om iets te ontwikkelen voor de overheid. Toch hebben zij zich hiervoor ingeschreven. Lang leve het grote geld was de achter liggende gedachte. Medelijden heb ik dus niet. Dat de minister naderhand aanpassingen maakt, maakt het nog eens extra horror. Stel dat deze 4 fabrikanten (2 zijn van tevoren al afgehaakt?) alles bij het oude hadden gelaten. Was er dan een bct verplichting geweest?

Peter Arendse|04.06.14|15:14

Ik heb het onding van Taxitronic en ben al meerdere keren terug geweest omdat hun BCT gemiddeld 3 x per week meerdere malen vastloopt. De licentie om de data uit te lezen wordt een geweldige melkkoe voor dit bedrijf, iedere maand € 7.50 per gemiddeld verkochte BCT……kassa! Volgens het inbouwstation zijn wij taxi ondernemers verwent geraakt in de afgelopen jaren omdat we nooit ergens voor hebben moeten betalen!?!?! Geen idee waar dan mijn geld gebleven is?

Rik de Swart|04.06.14|15:29

Ik ben blij dat ik het geld nog terug heb gekregen van quipment. Nu in 3 auto,s cabman. Het heeft geen enkele meerwaarde voor mijn bedrijf, maar het kost me wel €4500. Ja leuk dat je dan subsidie krijgt. maar die simpele apparaatjes zijn nog geen €200 waard. Oplichterij is het. 20 jaar geleden hadden we in de vrachtwagen ook al van die boordcomputers. Echt niks nieuws hoor! En je kunt nog net zoveel frauderen als daarvoor. En dan nog het geklungel van de kiwa erbij… wat een feest

Gino de Vries|04.06.14|16:24

Mijn TaxiTronic BCT draait als een tierelier in combinatie met een TaxiTronic taxameter, dat de hele bubs de gebruikelijke Overheids farce/faal is gelijk de “liberalisering” doet voor mij persoonlijk niet zoveel af, dat stomme geschrijf, kruisjes zetten en lijntjes trekken plus allerlei andere achterlijke regeltjes aangaande registratie ben ik(persoonlijk)vanaf, ik raak geen pen meer aan, usb stick in z’n naat en klaar is Kees..voor andere is het één grote ramp, de hele taxibranch is een ramp.

Chris Hardwood|05.06.14|00:33

Kersing is verantwoordlijk voor deze actie, zij hebben de verhuiswagen voor de deur gezet dinsdag ochtend. Dit is een truc. Ze hebben namelijk op het laatst nog zoveel mogelijk van hun eigen voertuigen in laten bouwen, zelfs op hemelvaartsdag. Aan het personeel en de ingehuurde partijen van Quipment heeft het niet gelegen, wij hebben ons best gedaan.

Vraag jezelf af waarom je zoiets in hemelsnaam zou doen als je weet dat je de stekker eruit gaat trekken.

;) inside info

Chand Malik|05.06.14|03:01

#Taxamatic: Falliet || #Quipment: Falliet || #Taxitronic: bij velen regelmatig storing plus je kan de data niet uitlezen zonder een softwere licentie van €7,50 per maand per auto || #Cabman: de enigste waarover je weinig negatiefs hoort. Conclusie keuze uit 1 mogelijk goed werkende en 1 met storing/licentie. Lekker veel keuze krijgen we voor 1 Juli.

Rex Urban|05.06.14|08:38

Ja Chand,geen keuze. De bedrijven die systemen hadden kunnen niet overschakelen op een ander merk omdat je dan je komplete automatisering moet vernieuwen. Dat is onbetaalbaar. Wat betekend voor veel bedrijven noodgedwongen ook stoppen, of bankroet gaan. En niet vergeten, dat allemaal door de eis van Mansveld dat er een electronische handtekening in de bct moet zitten. Niet nodig voor taxibedrijven , maar ten gunste van ILT. Dit is het uiteindelijke BCT probleem geworden ondanks waarschuwingen.