Staatssecretaris, Mansveld, Infrastructuur en Milieu

Boordcomputer Taxi wordt eind 2015 geëvalueerd

De Boordcomputer Taxi wordt eind 2015 geëvalueerd. Omdat de invoering ervan nog loopt, is het volgens staatssecretaris Mansveld niet zinvol om het apparaat al mee te nemen in de evaluatie van de nieuwe Taxiwet dit najaar. En als de apparaten nog niet goed functioneren, dan zijn de fabrikanten volgens haar verantwoordelijk voor een oplossing. Dat antwoordt Mansveld op Kamervragen van Barbara Visser (VVD). 

De Kamervragen van Visser waren in overleg met Duco Douwstra van de Stichting Taxibelangen Nederland ingediend. De stichting wilt dat de invoering wordt uitgesteld. Maar daar piekert Infrastructuur en Milieu niet over.

Verplichting

“Ik handhaaf de feitelijke datum van verplichting van een werkende BCT op 1 juli 2014”, meldt Mansveld nogmaald. “Maar ik heb besloten dat taxi-ondernemers die voor 1 juni 2014 een BCT hebben besteld, nog tot 1 september 2014 subsidie kunnen aanvragen conform de voorwaarden van de subsidieregeling. Het is verder aan de leveranciers en ondernemers om tijdig te voldoen aan de BCT-verplichting.”

Visser wilde van de staatssecretaris weten of ze het signaal herkent dat de BCT nog diverse technische problemen ondervindt en of ze bereid is de pincode-verplichting te laten vallen. “Fabrikanten moeten eventuele technische problemen met typegoedgekeurde BCT’s oplossen”, schrijft Mansveld. De problemen die men ervaart met de pincode zijn met de taxibranche besproken in het periodieke overleg.

Pin- en pukcode

“Naar aanleiding van dit overleg is er opnieuw via verschillende kanalen gecommuniceerd dat men de pin- en pukcode goed moet bewaren. En dat deze persoonlijk zijn en dus niet met derden gedeeld mogen worden. Het is niet reëel de pincode-verplichting te laten vallen en te gaan werken met een online registratiesysteem: dit kan fraude in de hand werken.”

Taxichauffeurs kunnen fraude plegen door bijvoorbeeld met de chauffeurskaart van een ander te gaan rijden. Of door het apparaat tijdens een taxirit op ‘niet-beladen’ te zetten. Maar toch is het huidige systeem volgens Mansveld de beste oplossing. “Wanneer wordt geconstateerd dat een chauffeur de BCT offline heeft staan tijdens het verrichten of aanbieden van taxivervoer, dan ontvangt hij hiervoor een boete.”

Fraude

“Fraude met de BCT valt niet geheel uit te sluiten. Maar de fraudegevoeligheid is ten opzichte van de huidige handmatige wijze van registratie van ritten en rij- en rusttijden zeer beperkt. Hiermee kunnen de hoofddoelstellingen van de BCT worden gerealiseerd: een effectievere en efficiëntere controle door handhavende instanties en meer gelijke concurrentievoorwaarden tussen taxibedrijven”, vindt Mansveld.

Van aantasting van de privacy is geen sprake, zegt ze. “Bij het opstellen van de specificaties voor de BCT zijn destijds alle afwegingen daarover in overleg met de taxibranche gemaakt. Ook het College Bescherming Persoonsgegevens heeft toen aangegeven dat voldoende rekening is gehouden met de privacybelangen van betrokkenen”, schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.

Alternatieven

Voor de uitvoering van het apparaat is in een vroeg stadium uitvoerig overleg geweest met de taxibranche en de potentiële fabrikanten. “Daarbij zijn verschillende alternatieven besproken en is uiteindelijk in gezamenlijk overleg besloten tot deze variant. De alternatieven zijn afgevallen omdat deze onuitvoerbaar bleken of onvoldoende voldeden aan de eisen van fraudebestendigheid.”

Met de BCT wordt volgens haar zoveel als mogelijk voorkomen dat chauffeurs met de BCT-kaart van een ander gaan rijden. “Met de digitale handtekening stellen we vast dat de data die uit de BCT komen authentiek zijn. En daarmee juist, onweerlegbaar en volledig”, aldus Mansveld.

Digitale rittenstaten

Honderden taxibedrijven gebruiken nu al dataterminals waarmee digitale rittenstaten worden vastgelegd. Toch moeten ook zij overstappen op een BCT, want deze apparaten beschikken niet over de digitale handtekening. En daarmee worden de huidige apparaten waardeloos. Maar daar is volgens Mansveld een goede reden voor.

“Deze computersystemen hebben niet de benodigde functionaliteiten van de BCT (digitale handtekening, uniforme registratie, opslag in voertuig) en voldoen daarom niet aan de uitgangspunten en doelstellingen van de BCT”, vindt Mansveld.

Digitale handtekening

“Het is essentieel dat de in de BCT geregistreerde gegevens juist, onweerlegbaar en volledig zijn. Met de digitale handtekening krijgen de BCT-gegevens rechtskracht. Een BCT zonder digitale handtekening is geen reële en werkbare optie.”

Ook wilde kamerlid Visser weten of de BCT in de praktijk voldoende getest was, voordat de verplichting werd ingevoerd. Mansveld: “Fabrikanten zorgen ervoor dat de door hen ontwikkelde en gefabriceerde BCT’s worden getest. De RDW toetst de BCT’s op basis van de testrapporten aan de opgestelde specificaties. Als alles in orde is, verleent de RDW de typegoedkeuring. Vervolgens is het aan de fabrikanten om eventuele problemen met het functioneren van hun BCT’s, die intussen zijn ingebouwd in taxi’s, op te lossen.”

Leveranciers

Volgens Mansveld kunnen de huidige leveranciers zonder problemen de hele taxibranche op tijd voorzien van het apparaat. Zij hebben desgevraagd in maart 2014 aan het ministerie gemeld 30.000 BCT’s te kunnen leveren voor 1 juli 2014. “Nadien hebben fabrikanten niet meer aangegeven dat zij niet meer zouden kunnen leveren.” Over de gevolgen voor Quipment-klanten wordt op dit moment overleg gevoerd.

In totaal heeft de invoering van de BCT de overheid nu al 36,1 miljoen euro gekost, meldt Mansveld. Het gaat daarbij om kosten van personeel en inhuur van deskundigen (14,2 miljoen). De subsidieregeling kost de Staat zo’n 21,9 miljoen euro. Verder heeft Kiwa nog zo’n 2,2 miljoen euro ontvangen voor het omwisselen van de chauffeurskaarten. De taxibranche zelf moet voor zo’n 35 miljoen euro investeren.

Kosten

“Tegenover deze kosten voor de ondernemer staat wel een vermindering van administratieve lasten”, laat Mansveld weten in de brief. “De exacte omvang hiervan is nu nog niet te becijferen. Maar de overgang van een papieren naar een digitale registratie levert financieel voordeel op.”

Bart Pals

Wil je al je vragen over de Boordcomputer Taxi beantwoord zien? Kom dan naar de Nationale Taxidag op 18 september in Maarssen met een speciale workshop over de BCT.

Banner, NTD4, Nationale Taxidag, Congres Contractvervoer, 2014

Auteur: Bart Pals

58 reacties op “Boordcomputer Taxi wordt eind 2015 geëvalueerd”

Taner Turacak|25.06.14|21:53

Heb zojuist de bestanden die ik vorige week had opgeslagen op me USB eens uitgelezen.
Die bestanden maar eens uitgeprint , maar ik dacht laat ik t opnieuw doen tot en met vandaag, scheelt me weer wat werk en administratie.
En hoppa , de eerste blad van me eerste uitdraai met daarop de begin km 6 t/m 33 is foetsie (inbouw dag incl testrit).
Het begint gelijk bij 52km.
En ook een rit van 28.80 is foetsie op de 2 de uitdraai. Gaat goed zo met de BCT :) Arbeidstijden grafiek is wel gewoon goed.

Duco Douwstra|26.06.14|18:05

Overheid stopt met de ontwikkeling van de DIGI-D kaart.Wanneer stoppen ze met de chaos creërende BCT? Wanneer mogen ondernemers gaan ondernemen,zonder dat zij een strijd hoeven te voeren met domme dwarsliggende ambtenaren die hun bij het ondernemen enorm dwarsbomen.Ambtenaren die de politiek en rad voor de ogen draaien.

Duco Douwstra|26.06.14|22:07

Voor iedereen die geen BCT heeft ingebouwd,download dan deze verklaring.Ik verwacht niet dat ILT gaat handhaven,maar doen ze dat toch,overhandig dan deze verklaring.Door het chaotische verloop van het BCT project,nader genoemd in deze verklaring,heeft de overheid haar recht op handhaving verspeeld.Het BCT project voldoet niet aan de vooraf in KNV vergaderingen afgesproken voorwaarden.Vervolg wat nu. https://docs.google.com/document/d/1cW2qMiuof0oOUyyL3SxAgmOeWtlTr8PC9gkwsuoJnmg/edit

Duco Douwstra|26.06.14|22:18

Het zou mooi zijn als het KNV het falen ook zou erkennen en aan de overheid zou mededelen dat de langdurige en huidige gang van zaken,veroorzaakt door het zwalkende eigenzinnige en halsstarrige overheid belijd,nooit de bedoeling is geweest van het KNV en haar leden.Het project en de dreigementen zouden per direct bevroren moeten worden.Eerst evalueren,stabiliseren en opnieuw bespreken met ter zake deskundigen,waarbij het belang van de gehele taxibranche voorop staat.Ga niet in op dreigementen

Duco Douwstra|26.06.14|22:28

Voor veel dreigementen van leveranciers of de ILT zijn oplossingen samen met de steun van http://www.taxibelangen.nl(STN) maar ook van het KNV zijn standaard antwoorden op te stellen, zodat niet ieder bedrijf een eigen advocaat in de arm behoeft te nemen.De dreigementen zijn veelal identiek,dus kan de verdediging meestal ook hetzelfde zijn.Eendracht maakt macht, en daar heeft het altijd aan gemankeerd,STN zet zich voor jullie in,maar dat moet wel wederzijds zijn en kan jammer genoeg niet langer gratis.

Rodney Barten|07.07.14|15:41

Heeft iemand enig idee of je verplicht bent om de ++ Einde Dienst ++ bonnen uit te printen en te bewaren? Voor de inspectie hoeft dit niet, maar voor de Belastingdienst weet ik niet.

t_x04|08.07.14|19:33

Ik print ze uit voor in het archief, mijn inziens onnodig.

Rittenkaarten print ik niet, alleen de omzet einde van de maand.

Danny Karssen|19.08.14|03:38

Die hele mansveld heeft geen verstand van taxi en uberhaubt het rijden en wachten .. die zouden ze is op de taxi moeten zetten voor een half jaar voordat ze beslissingen gaat maken over een vak waar ze geen verstand van heeft. Volgens mij komt Ilent ook zwaar personeel tekort, sinds dit hele gedoe met de boordcomputer is zie je ze ineens niet meer. Allemaal ellende die hele bct, fouten overal, km afwijking, ding heeft helemaal geen nut. Weg €1750 euro.. hoeveel ritten waren dat? 400? 800??