Cabman BCT

Geldigheid kaarten en software boordcomputer taxi bijna verlopen

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman

Alle taxibedrijven en taxichauffeurs moeten vanaf zaterdag 21 maart nieuwe BCT-kaarten hebben en gebruiken. Ook moet vanaf die datum de boordcomputer taxi zelf een software-update hebben gehad. Zonder nieuwe kaarten en updates gaan de BCT’s onherroepelijk op zwart. Kiwa heeft intussen alle kaarten geproduceerd en aangeboden. Wie door eigen schuld nog geen nieuwe kaart heeft en bij een controle tegen de lamp loopt, zal worden beboet.

Dat vrijdag 20 maart de laatste dag is waarop de huidige BCT-kaarten en software-versies geldig zijn, was al even bekend. Het afgelopen jaar werkte Kiwa aan het gefaseerd aanbieden van nieuwe kaarten voor ondernemers, chauffeurs en keuringen. De laatste batch is in de periode van 9 tot 13 maart aangeboden. Alle kaarten moeten echter ook persoonlijk afgehaald of in ontvangst genomen worden en dat zorgt gedurende de hele omwisselactie al voor problemen.

Veel betrokkenen hebben volgens Kiwa lang gewacht met het maken van een afhaal- of bezorgafspraak, waardoor nu, aan het eind van de rit, niet iedereen zijn kaart op tijd heeft. KNV vindt overigens dat productieproblemen bij Kiwa ook voor vertragingen hebben gezorgd. Omdat sommige chauffeurs en ondernemers buiten hun toedoen om nog geen nieuwe kaart hebben, zal die groep bij controles niet meteen een probleem hebben. Daarover later meer.

BCT functioneert niet meer

Feit blijft namelijk dat de coronacrisis afgelopen week alle aandacht van de taxibranche opeiste, maar dat de oude kaarten en BCT-softwareversies vanaf aanstaande zaterdag niet meer geldig zijn, kan voor niemand een verrassing zijn. Het verlengen van de veiligheidscertificaten op de kaarten is ook niet mogelijk, laat een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving en Transport weten.

“Vanaf 21 maart moeten taxiondernemingen en -chauffeurs in het bezit zijn van een nieuwe BCT-kaart en deze gebruiken. Daarnaast is het nodig dat de boordcomputer op die datum is geüpdatet. Is dat niet gebeurd, dan functioneert de boordcomputer niet meer, Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor het (laten) uitvoeren van de software update via de fabrikant – Cabman, Neone of Quipment – of een BCT-werkplaats. Zij zijn hier ook meermaals op gewezen vanuit de fabrikanten. De BCT-kaart zelf heeft geen invloed op het functioneren van de boordcomputer.”

25 van de 70.000 kaarten

Zoals gezegd is Kiwa verantwoordelijk voor de uitgifte van BCT-kaarten en dus ook voor de omwisselactie van de laatste maanden. De ILT-woordvoerder laat weten dat vrijwel alle 70.000 nieuwe kaarten op tijd zijn gemaakt en aangeboden. Zo’n 25 kaarten zijn niet op tijd af en worden nog uitgezocht, omdat er een productiefout mee is gemaakt of om dat de NAW-informatie van de kaarthouder niet bleek te kloppen. Maar, zo benadrukt de ILT-woordvoerder: Het overgrote deel van de kaarthouders heeft tijdig zijn nieuwe kaart in bezit of heeft een afspraak staan om deze op korte termijn in bezit te krijgen.”

Wel of geen boete

Zoals gezegd is er wel een situatie ontstaan waardoor niet iedereen de kaart op tijd in zijn of haar bezit heeft. Als dat aan de persoon in kwestie zelf ligt, gaat deze bij een controle voor de bijl. “Chauffeurs mogen zonder geldige kaart immers geen taxivervoer verrichten en rijden op Burgerservicenummer (BSN) is niet toegestaan. In geval van eigen schuld krijgt de chauffeur een boete en moet er zo snel mogelijk een afspraak met Kiwa worden gemaakt om de kaart alsnog in bezit te krijgen.”

Categorie twee zijn de chauffeurs die goede wil hebben getoond, maar buiten hun schuld om niet op tijd de nieuwe BCT-kaart hebben. “Omdat te kunnen aantonen moet een chauffeur bij controle laten zien dat hij of zij een afspraak heeft gemaakt bij Kiwa vóór 21 maart. Die afspraak mag wel na 21 maart plaatsvinden. Ook moet de chauffeur in bezit zijn van een overmachtsbrief.” In zo’n geval mag er tijdelijks wel op het BSN worden gereden. “Daarbij is de chauffeur verplicht om een handmatige arbeidstijden- en rusttijdregistratie bij te houden en te ondertekenen”, aldus de woordvoerder.

Bijzondere situatie door corona

Hoewel dit alles dus gewoon doorgaat, maakt de taxibranche door de coronacrisis zeer bijzondere tijden door. Werk is er op dit moment nauwelijks. De inspectiedienst speelt daar op zijn eigen manier op in. “De ILT kan, hoewel minder op locatie, veel inspecties toch uitvoeren”, legt de woordvoerder uit. “Sommige controles kunnen ook op afstand worden gedaan, bijvoorbeeld door digitale ‘deskhandhaving’ waarbij documenten worden bekeken. Andere controles kunnen op een later moment ‘met terugwerkende kracht’ plaatsvinden, omdat veel data langdurig wordt bewaard. Daarbij houden we rekening met de bijzondere omstandigheden die met de coronamaatregelen te maken hebben.”

Lees ook: ‘Zonder update gaat de boordcomputer taxi op zwart’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Geldigheid kaarten en software boordcomputer taxi bijna verlopen”

airport-taxi vervoer|20.03.20|13:13

De legitimiteit van de bct zelf is al lang verlopen.

Kan iemand uitleggen welke van de oorspronkelijke doelstellingen van dat geldverslindende project überhaupt zijn behaald?

Ton Van Dalfsen|20.03.20|14:03

In ieder geval klopt mijn update niet. Bij uitlezen van de BCT geeft hij aan: Belaste km’s en totale km’s zijn het zelfde. Rara. DUS: hij deugt nog steeds niet

Taxi Volendam|04.04.20|09:34

@ Airport-taxi, Lees de 0 en 1 meting uitgevoerd door Anderson ElffersFelix I.O.V. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Daar worden 5 doelstellingen genoemd terwijl er 10 zijn afgesproken door ILT met KNV.
Geen enkele doelstelling is overigens gehaald, zelfs de aanschafprijs niet.

Geldigheid kaarten en software boordcomputer taxi bijna verlopen | TaxiPro
Cabman BCT

Geldigheid kaarten en software boordcomputer taxi bijna verlopen

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman

Alle taxibedrijven en taxichauffeurs moeten vanaf zaterdag 21 maart nieuwe BCT-kaarten hebben en gebruiken. Ook moet vanaf die datum de boordcomputer taxi zelf een software-update hebben gehad. Zonder nieuwe kaarten en updates gaan de BCT’s onherroepelijk op zwart. Kiwa heeft intussen alle kaarten geproduceerd en aangeboden. Wie door eigen schuld nog geen nieuwe kaart heeft en bij een controle tegen de lamp loopt, zal worden beboet.

Dat vrijdag 20 maart de laatste dag is waarop de huidige BCT-kaarten en software-versies geldig zijn, was al even bekend. Het afgelopen jaar werkte Kiwa aan het gefaseerd aanbieden van nieuwe kaarten voor ondernemers, chauffeurs en keuringen. De laatste batch is in de periode van 9 tot 13 maart aangeboden. Alle kaarten moeten echter ook persoonlijk afgehaald of in ontvangst genomen worden en dat zorgt gedurende de hele omwisselactie al voor problemen.

Veel betrokkenen hebben volgens Kiwa lang gewacht met het maken van een afhaal- of bezorgafspraak, waardoor nu, aan het eind van de rit, niet iedereen zijn kaart op tijd heeft. KNV vindt overigens dat productieproblemen bij Kiwa ook voor vertragingen hebben gezorgd. Omdat sommige chauffeurs en ondernemers buiten hun toedoen om nog geen nieuwe kaart hebben, zal die groep bij controles niet meteen een probleem hebben. Daarover later meer.

BCT functioneert niet meer

Feit blijft namelijk dat de coronacrisis afgelopen week alle aandacht van de taxibranche opeiste, maar dat de oude kaarten en BCT-softwareversies vanaf aanstaande zaterdag niet meer geldig zijn, kan voor niemand een verrassing zijn. Het verlengen van de veiligheidscertificaten op de kaarten is ook niet mogelijk, laat een woordvoerder van de Inspectie Leefomgeving en Transport weten.

“Vanaf 21 maart moeten taxiondernemingen en -chauffeurs in het bezit zijn van een nieuwe BCT-kaart en deze gebruiken. Daarnaast is het nodig dat de boordcomputer op die datum is geüpdatet. Is dat niet gebeurd, dan functioneert de boordcomputer niet meer, Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor het (laten) uitvoeren van de software update via de fabrikant – Cabman, Neone of Quipment – of een BCT-werkplaats. Zij zijn hier ook meermaals op gewezen vanuit de fabrikanten. De BCT-kaart zelf heeft geen invloed op het functioneren van de boordcomputer.”

25 van de 70.000 kaarten

Zoals gezegd is Kiwa verantwoordelijk voor de uitgifte van BCT-kaarten en dus ook voor de omwisselactie van de laatste maanden. De ILT-woordvoerder laat weten dat vrijwel alle 70.000 nieuwe kaarten op tijd zijn gemaakt en aangeboden. Zo’n 25 kaarten zijn niet op tijd af en worden nog uitgezocht, omdat er een productiefout mee is gemaakt of om dat de NAW-informatie van de kaarthouder niet bleek te kloppen. Maar, zo benadrukt de ILT-woordvoerder: Het overgrote deel van de kaarthouders heeft tijdig zijn nieuwe kaart in bezit of heeft een afspraak staan om deze op korte termijn in bezit te krijgen.”

Wel of geen boete

Zoals gezegd is er wel een situatie ontstaan waardoor niet iedereen de kaart op tijd in zijn of haar bezit heeft. Als dat aan de persoon in kwestie zelf ligt, gaat deze bij een controle voor de bijl. “Chauffeurs mogen zonder geldige kaart immers geen taxivervoer verrichten en rijden op Burgerservicenummer (BSN) is niet toegestaan. In geval van eigen schuld krijgt de chauffeur een boete en moet er zo snel mogelijk een afspraak met Kiwa worden gemaakt om de kaart alsnog in bezit te krijgen.”

Categorie twee zijn de chauffeurs die goede wil hebben getoond, maar buiten hun schuld om niet op tijd de nieuwe BCT-kaart hebben. “Omdat te kunnen aantonen moet een chauffeur bij controle laten zien dat hij of zij een afspraak heeft gemaakt bij Kiwa vóór 21 maart. Die afspraak mag wel na 21 maart plaatsvinden. Ook moet de chauffeur in bezit zijn van een overmachtsbrief.” In zo’n geval mag er tijdelijks wel op het BSN worden gereden. “Daarbij is de chauffeur verplicht om een handmatige arbeidstijden- en rusttijdregistratie bij te houden en te ondertekenen”, aldus de woordvoerder.

Bijzondere situatie door corona

Hoewel dit alles dus gewoon doorgaat, maakt de taxibranche door de coronacrisis zeer bijzondere tijden door. Werk is er op dit moment nauwelijks. De inspectiedienst speelt daar op zijn eigen manier op in. “De ILT kan, hoewel minder op locatie, veel inspecties toch uitvoeren”, legt de woordvoerder uit. “Sommige controles kunnen ook op afstand worden gedaan, bijvoorbeeld door digitale ‘deskhandhaving’ waarbij documenten worden bekeken. Andere controles kunnen op een later moment ‘met terugwerkende kracht’ plaatsvinden, omdat veel data langdurig wordt bewaard. Daarbij houden we rekening met de bijzondere omstandigheden die met de coronamaatregelen te maken hebben.”

Lees ook: ‘Zonder update gaat de boordcomputer taxi op zwart’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

3 reacties op “Geldigheid kaarten en software boordcomputer taxi bijna verlopen”

airport-taxi vervoer|20.03.20|13:13

De legitimiteit van de bct zelf is al lang verlopen.

Kan iemand uitleggen welke van de oorspronkelijke doelstellingen van dat geldverslindende project überhaupt zijn behaald?

Ton Van Dalfsen|20.03.20|14:03

In ieder geval klopt mijn update niet. Bij uitlezen van de BCT geeft hij aan: Belaste km’s en totale km’s zijn het zelfde. Rara. DUS: hij deugt nog steeds niet

Taxi Volendam|04.04.20|09:34

@ Airport-taxi, Lees de 0 en 1 meting uitgevoerd door Anderson ElffersFelix I.O.V. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Daar worden 5 doelstellingen genoemd terwijl er 10 zijn afgesproken door ILT met KNV.
Geen enkele doelstelling is overigens gehaald, zelfs de aanschafprijs niet.