Elektrisch laden. Foto: ProMedia (VK)

Nederland koploper op het gebied van elektrisch rijden

Elektrisch laden. Foto: ProMedia (VK)

De markt voor elektrische voertuigen in Nederland is het meest volwassen in vergelijking met andere koplopers in de wereld. Er zijn voldoende verschillende modellen beschikbaar, de voertuigen zijn relatief betaalbaar en het marktaandeel groeit flink ten opzichte van benzine- en dieselmodellen. 

Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van advies- en ingenieursorganisatie Arcadis. Ook als het gaat om voertuiglaadinfrastructuur loopt Nederland voorop. Op dit moment zijn er 183 elektrische modellen te koop, per oplaadpunt zijn er 6,8 auto’s in omloop en het marktaandeel van elektrische auto’s groeit naar zestig per duizend personen in 2025. De groei van het aantal elektrische auto’s en laadpunten loopt dus goed, met een volgens het rapport goede strategie.

Een punt van aandacht is wel de planning van laadpunten voor de langere termijn. Nederland kampt met netcongestie in sommige delen van het land. Dat wil zeggen dat de ruimte op het elektriciteitsnetwerk te beperkt is om projecten voor duurzame energieopwekking te kunnen realiseren. Hier worden al verschillende oplossingen voor bedacht. Zo worden er al slimme laadpalen op de markt gebracht die er middels een algoritme voor zorgen dat auto’s geladen worden met groene energie wanneer deze het goedkoopst beschikbaar is. 

Laadinfrastructuur en vergroening taxi- en touringcarsector

Daarnaast kan Nederland volgens het rapport nog winst behalen als de regels rondom infrastructuur voor elektrische voertuigen verbeterd worden. Arnoud Neidig, directeur van Arcadis, legt uit dat er hierbij gedacht kan worden aan veel meer voor iedereen toegankelijke oplaadpunten in woongebieden. “Ook kunnen laadnetwerken slim gekoppeld worden aan duurzame energieopwekking en opslag.”

Met specifiek de vergroening van de taxi- en touringcarsector gaat het volgens KNV ook de goede kant op. Op het vlak van personenvervoerbusjes en touringcars is de markt echter nog verre van volledig ontwikkeld. Hier wordt momenteel hard aan gewerkt, waardoor de brancheorganisatie verwacht dat de taxi- en touringcarsector nog voor het midden van deze eeuw klimaatneutraal is.

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.