Rolstoelbus

Werkdruk zorgvervoer steeds hoger: zo blijven de gevolgen beperkt

Terwijl het aantal chauffeurs flink is afgenomen in coronatijd, is de vraag naar zorgvervoer weer nagenoeg op pre-coronaniveau. Dit leidt tot een hoge werkdruk. Hoewel het onzeker is of de maatregelen tegen het virus verder worden aangescherpt, is het voor werkgevers en chauffeurs belangrijk om te weten hoe de gevolgen van een hoge werkdruk beperkt kunnen worden. 

Volgens Suzanne Aslander, deskundige op het gebied van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, is de situatie momenteel schrijnend. In de laatste uitzending van TaxiPro TV vertelde zij dat uit recent onderzoek van onderzoeksorganisatie TNO is gebleken dat 36 procent van de werknemers uit verschillende branches werkstress ervaart. Dat is het gevolg van een chronisch hoge werkdruk.

Met het oog op de grote personeelstekort wordt het steeds belangrijker dat vervoerders hun chauffeurs aan boord houden. Het tijdig herkennen van een hoge werkdruk kan hieraan bijdragen. Aslander legt uit dat een werkgever op verschillende signalen kan letten. “Kortdurend verzuim dat regelmatig voorkomt kan het aanduiden, maar ook concentratieproblemen en emotionele veranderingen. Dat iemand bijvoorbeeld wat agressiever, cynischer of droeviger wordt.”

Luisterend oor bieden

Aslander pleit ervoor dat er regelmatig één-op-één gesprekken worden gevoerd tussen werkgever en werknemer over de werkdruk. “Hierbij is het belangrijk dat een werkgever laat merken dat er een luisterend oor wordt geboden op het moment dat er problemen zijn.” Dit is een win-winsituatie, legt zij uit. “De chauffeur blijft dan hopelijk zo vitaal mogelijk aan het werk en de werkgever weet dat er niet aan het einde van de rit veel onkosten gemaakt hoeven worden voor een medewerker die langdurig verzuimt door bijvoorbeeld een burn-out.”

Werkdruk kan daarnaast voorkomen door ervoor te zorgen dat chauffeurs in moeilijke periodes als deze zoveel mogelijk licht aan het eind van de tunnel zien. Een werkgever moet hen proberen perspectief te bieden, meent Aslander. Zo is het goed om chauffeurs mee te nemen in waar het bedrijf mee bezig is om de moeilijke tijd door te komen. “Zo zijn werkgevers ongetwijfeld heel hard bezig om nieuwe collega’s te vinden.”

Werkdruktest

Op het moment dat voorkomen niet meer mogelijk is en er dus al sprake is van een hoge werkdruk, is het belangrijk dat chauffeurs hier zelf ook bewust van worden. “Als werknemer zit je vaak in je eigen bubbel en in de drukte van de dag. Toch is het goed om af en toe een stap terug te nemen en jezelf kritisch af te vragen hoe het echt gaat en of je het wel aankan wat je allemaal op je bordje hebt.”

Een zogenoemde online werkdruktest, bijvoorbeeld van de FNV, kan hier volgens Aslander bij helpen. Zo’n test geeft een concreet beeld van hoe het op dat moment gesteld is met je werkdruk. “Veel mensen nemen hier de tijd niet voor, maar ik adviseer om het toch te doen. Vaak wordt er namelijk gedacht dat het wel oké gaat, maar als je zo’n test invult kan je daar best van schrikken.” Nu is deze schrikreactie niet het doel van de test, benadrukt Aslander, maar om aan de hand van dit inzicht actie te ondernemen.

Microtijd voor jezelf

Wat de chauffeur verder zelf kan doen is werken aan zijn of haar werk-privébalans. “Mensen denken dan al gauw aan een uur of een middag iets voor jezelf doen, maar ik heb het dan echt over microtijd. Door werkdruk is je stresslevel constant hoog. Dat kan leiden tot lichamelijke problemen, concentratieproblemen, slaapproblemen en veel gepieker.” Dit zou volgens Aslander voorkomen kunnen worden door regelmatig tien minuten of een kwartier iets rustig voor jezelf te doen, zoals een blokje om wandelen of te luisteren naar rustgevende muziek.

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.