Nog groter chauffeurstekort dreigt door vermindering capaciteit CBR
Het CBR heeft de capaciteit voor theorie-examens teruggeschroefd. Toch komen aspirant-taxichauffeurs waarvan het leerwerk-traject na 30 november afloopt niet meer in aanmerking voor een niet-handhavenbrief. Hiermee konden zij ook zonder BCT-kaart taxiwerkzaamheden verrichten. Dit komt hard aan bij taxiondernemers, die het al zwaar hebben vanwege het grote tekort aan personeel.
De capaciteit is door het CBR verminderd in verband met de terugkeer van de anderhalvemetermaatregel. Pas in januari is er weer capaciteit om een theorie-examen in te kopen. Aspirant-taxichauffeurs konden vanwege eerdere coronamaatregelen ook al niet tijdig examen doen voor het vakdiploma dat nodig is om hun leerwerktraject-kaart om te zetten in een BCT-kaart. De niet-handhavenbrief met een geldigheidsduur van zes maanden bood sinds februari een uitkomst.
Voormalig minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de aanwijzing gegeven om deze brief aan de aspirant-chauffeurs te verschaffen. De aanwijzing zou gelden tot 1 augustus 2021, maar ook nu worden de brieven nog verstuurd. Dit komt doordat chauffeurs met een leerwerktraject-kaart die voor 1 augustus is afgegeven, een geldigheidsverlenging van zes maanden krijgen van het ILT als zij hun examens niet halen. Deze loopt tot uiterlijk mei 2022.
Zeer onwenselijke situatie
Recent is er echter aangekondigd dat kandidaten waarvan het leerwerk-traject afloopt na 30 november 2021, geen recht meer hebben op de niet-handhavenbrief. Het dossier zal aflopen bij Kiwa. Ook moeten de chauffeurskaart, de VOG en de geneeskundige verklaring opnieuw worden aangevraagd als de termijn van de niet-handhavenbrief is verlopen. Rutger Smale van Taxiwerq spreekt van een zeer onwenselijke situatie met het oog op het grote personeelstekort in de branche.
“Het gaat alleen bij Taxiwerq al om tientallen chauffeurs die straks niet meer kunnen rijden”, stelt Smale. Hij begrijpt niet dat juist nu de examencapaciteit is teruggeschroefd, dit besluit wordt genomen. “Van twee kanten worden taxiondernemers nu ingeperkt. Als jij ruim in je jasje zit qua werknemers is dit niet zo erg, maar dat is bijna nergens zo op dit moment.” Zijn hoop is dan ook dat de niet-handhavenbrief na 30 november alsnog wordt afgegeven.
Ook KNV Zorgvervoer en Taxi ziet de problemen en heeft die kenbaar gemaakt bij CBR, ILT en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “KNV heeft aangegeven dat er een oplossing nodig is en dat pleit ervoor om opnieuw niet-handhavenbrieven versturen”, aldus de brancheorganisatie.
ILT in overleg met CBR
Het ILT gaat met het CBR in overleg als de geldigheidsverlenging van de niet-handhavenkaart niet voorziet in voldoende chauffeurs in het leerwerk-traject. Gezamenlijk kunnen ze dan bepalen of het noodzakelijk is om een nieuwe aanwijzing aan te vragen bij het ministerie van IenW. “De ILT heeft op dit moment de maximale bandbreedte van de aanwijzing ingezet om chauffeurs in een leerwerk-traject zo goed als mogelijk te ondersteunen.”
Lees ook:
Half Nederland mag taxivervoer verrichten zonder ook maar één regel te hoeven voldoen, ook de dramatische BCT hoeven deze vervoerders niet aan te schaffen. Je ziet ze overal rijden in alle soorten, maten en constructies, zoals Belbus en alles wat daar op lijkt, in Haarlem rijd ZoefZoef vervoer van deur tot deur. Allemaal de waanzinnigheid ten top. Zodra je blauwe platen voert en je Taxivervoer aanbied ben je de klos en komt er een mega aan verplichtingen bij te pas, concurrentie onrecht ten top
En daar komt bij dat ze echt schijt aan je hebben inclusief de Instanties van hoog tot laag