Rolstoelbus. Foto: iStock / Jan Schneckenhaus

SFM: ‘Chauffeurstekort en welzijn personeel stonden centraal in 2021’

Rolstoelbus. Foto: iStock / Jan Schneckenhaus (onbeperkt gebruik)

Vanwege corona was 2021 wederom een bijzonder jaar voor de taxibranche. De werkzaamheden van Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) zijn desondanks onverminderd doorgegaan. Hierbij voerden het enorme chauffeurstekort en het welzijn van personeel de boventoon, zo schrijft Henk van Gelderen in zijn eindejaarsblog. 

Het jaar 2021 was voor de branche moeilijk, turbulent en hectisch. Natuurlijk door de coronacrisis met als gevolg een dalende omzet en onzekerheid over het voortbestaan van de onderneming en werkgelegenheid. Maar ook de wisselende coronamaatregelen die veel flexibiliteit van het personeel vroegen.

Wat Sociaal Fonds Mobiliteit betreft waren er naast de coronacrisis nog twee opvallende zaken in 2021. Allereerst het personeelstekort dat in de maanden maart en april ineens een issue werd en uitgroeide tot een enorm probleem. Eerst moesten er mensen afvloeien als gevolg van de coronacrisis en toen de vraag naar vervoer weer toenam waren er simpelweg geen mensen meer die het werk konden en wilden doen.

Honderden vacatures en gezond en gemotiveerd personeel

Op dit moment is het personeelstekort de oorzaak dat bedrijven slecht in het nieuws komen en niet kunnen voldoen aan hun contractuele verplichtingen met de opdrachtgevers. Overmacht, want er is simpelweg geen voldoende personeel. En door corona moet een deel van het personeel in quarantaine of is zelf ziek. SFM heeft een vacaturewebsite gelanceerd. Er staan inmiddels honderden vacatures op. De uitdaging is nu om deze website nog meer onder de aandacht te brengen van gegadigden.

Daarnaast vonden we het opvallend dat in zo’n slecht jaar er toch veel aandacht was om het bestaande personeel gezond en gemotiveerd aan het werk te houden. Onder de noemer Sterk aan het Stuur heeft SFM diverse gratis activiteiten aan de branche aangeboden. Stoppen met roken, tegengaan van overgewicht, financiële gezondheid, omgaan met stress, goed werkgeverschap en ga zo maar door. Het project is begin december gestopt maar wordt vanwege succes volgend jaar verlengd. In februari kan iedereen die interesse heeft zich weer aanmelden.

2022 nieuwe uitdagende paragraaf

En natuurlijk hebben we in 2021 ook onze cao-controlewerkzaamheden voortgezet. Afwisselend controle ter plekke of een controle helemaal online, afhankelijk van de coronamaatregelen. De resultaten wijken niet veel af van de jaren voor de coronapandemie.

SFM gaat in 2022 door met haar werkzaamheden, zowel op het gebied van de cao-controle met een nieuwe uitdagende paragraaf over zowel verloonde tijd als op het gebied van arbo, opleidingen, NEA-index en Sterk aan het Stuur. We wensen de werknemers en werkgevers en goed en voorspoedig 2022.

Auteur: Henk van Gelderen, Sociaal Fonds Mobiliteit

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

SFM: ‘Chauffeurstekort en welzijn personeel stonden centraal in 2021’ | TaxiPro
Rolstoelbus. Foto: iStock / Jan Schneckenhaus

SFM: ‘Chauffeurstekort en welzijn personeel stonden centraal in 2021’

Rolstoelbus. Foto: iStock / Jan Schneckenhaus (onbeperkt gebruik)

Vanwege corona was 2021 wederom een bijzonder jaar voor de taxibranche. De werkzaamheden van Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) zijn desondanks onverminderd doorgegaan. Hierbij voerden het enorme chauffeurstekort en het welzijn van personeel de boventoon, zo schrijft Henk van Gelderen in zijn eindejaarsblog. 

Het jaar 2021 was voor de branche moeilijk, turbulent en hectisch. Natuurlijk door de coronacrisis met als gevolg een dalende omzet en onzekerheid over het voortbestaan van de onderneming en werkgelegenheid. Maar ook de wisselende coronamaatregelen die veel flexibiliteit van het personeel vroegen.

Wat Sociaal Fonds Mobiliteit betreft waren er naast de coronacrisis nog twee opvallende zaken in 2021. Allereerst het personeelstekort dat in de maanden maart en april ineens een issue werd en uitgroeide tot een enorm probleem. Eerst moesten er mensen afvloeien als gevolg van de coronacrisis en toen de vraag naar vervoer weer toenam waren er simpelweg geen mensen meer die het werk konden en wilden doen.

Honderden vacatures en gezond en gemotiveerd personeel

Op dit moment is het personeelstekort de oorzaak dat bedrijven slecht in het nieuws komen en niet kunnen voldoen aan hun contractuele verplichtingen met de opdrachtgevers. Overmacht, want er is simpelweg geen voldoende personeel. En door corona moet een deel van het personeel in quarantaine of is zelf ziek. SFM heeft een vacaturewebsite gelanceerd. Er staan inmiddels honderden vacatures op. De uitdaging is nu om deze website nog meer onder de aandacht te brengen van gegadigden.

Daarnaast vonden we het opvallend dat in zo’n slecht jaar er toch veel aandacht was om het bestaande personeel gezond en gemotiveerd aan het werk te houden. Onder de noemer Sterk aan het Stuur heeft SFM diverse gratis activiteiten aan de branche aangeboden. Stoppen met roken, tegengaan van overgewicht, financiële gezondheid, omgaan met stress, goed werkgeverschap en ga zo maar door. Het project is begin december gestopt maar wordt vanwege succes volgend jaar verlengd. In februari kan iedereen die interesse heeft zich weer aanmelden.

2022 nieuwe uitdagende paragraaf

En natuurlijk hebben we in 2021 ook onze cao-controlewerkzaamheden voortgezet. Afwisselend controle ter plekke of een controle helemaal online, afhankelijk van de coronamaatregelen. De resultaten wijken niet veel af van de jaren voor de coronapandemie.

SFM gaat in 2022 door met haar werkzaamheden, zowel op het gebied van de cao-controle met een nieuwe uitdagende paragraaf over zowel verloonde tijd als op het gebied van arbo, opleidingen, NEA-index en Sterk aan het Stuur. We wensen de werknemers en werkgevers en goed en voorspoedig 2022.

Auteur: Henk van Gelderen, Sociaal Fonds Mobiliteit

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.