Controle TX-Keur
Interview

‘Belang keurmerk voor zelfstandigen nog groter door chauffeurstekort’

Foto ter illustratie. Foto: Yvonne Botterhuis

Nu het werk aantrekt, is het belang voor zelfstandig chauffeurs om hun keurmerk te behouden of te behalen groot. Er is namelijk een enorm personeelstekort bij bedrijven, waardoor zelfstandig chauffeurs worden ingehuurd om vervoer te rijden. Zonder keurmerk mogen zij echter niet zomaar al het vervoer rijden, omdat opdrachtgevers dit in bepaalde contracten eisen. Dit wordt niet door alle zelfstandig chauffeurs voldoende ingezien.

Alle grote bedrijven in de taxibranche zijn voorzien van het taxikeurmerk, mede omdat steeds meer opdrachtgevers hierom vragen. De inspecties waarbij wordt bekeken of er aan de eisen van het keurmerk wordt voldaan, waren vanwege corona de afgelopen twee jaar moeilijker uit te voeren. “Met name wanneer bedrijven klein behuisd zijn of in situaties waar de anderhalve meter voor inspecteurs moeilijk te handhaven was, hebben we soms gekke trucken uit moeten halen”, vertelt inspecteur Terry Bouhuizen. “De stichting TX-Keur was hier gelukkig meegaand in en heeft tijdens de eerste golf een goed pakket aan maatregelen geïntroduceerd, waaronder het online opleiden van chauffeurs en een uitstel van maximaal drie maanden op de inspectie, een coulante omgang met schades aan voertuigen en 50 procent korting op de licentiekosten.”

De bedrijven hebben hierdoor hun keurmerk veelal kunnen behouden, maar omdat het tekort aan chauffeurs toenam is het eigen personeelsbestand steeds vaker te klein om opdrachten goed uit te voeren. ABC Taxikeurmerk Advies en Training maakt onder andere cursus- en instructiemateriaal voor de Stichting TX-Keur. Waar het volgens directeur Yvonne Botterhuis misgaat nu het chauffeurstekort groot is en het werk aantrekt, is dat veel zzp-chauffeurs geen keurmerk hebben en willen. “Als je als bedrijf zzp’ers inhuurt voor een opdracht waar een keurmerk voor nodig is, ben je verplicht om te zorgen dat onderaannemers binnen een bepaalde termijn ook het keurmerk hebben. En als het keurmerk verloopt, moet deze tijdig verlengd worden.”

Mogelijkheden wegen op tegen de kosten

Omdat veel zelfstandige chauffeurs het keurmerk niet willen halen of verlengen, kunnen ze niet als onderaannemer werken en lopen ze dus werk mis. “Vaak worden de kosten als reden aangehaald om het keurmerk niet te halen, maar de mogelijkheden die het biedt wegen hier zeker tegen op”, stelt zij. “Zo kunnen ze met het keurmerk gemakkelijk voor partijen rijden zoals Trevvel, Munckhof of Valys. Maar ook in Amsterdam bij Schiphol mag je rijden als je een keurmerk hebt. Het zou dus meer gezien moeten worden als investering dan iets wat alleen geld kost.”

Tevens is het behalen van het keurmerk volgens haar vele malen gemakkelijker voor zelfstandig chauffeurs dan voor bedrijven met personeel. “Er worden veel minder eisen gesteld aan hen. Een zelfstandig chauffeur moet onder andere vergunningen, verzekeringen, betaalbewijzen en voltooide cursussen laten zien. Bedrijven met personeel daarentegen moeten ook bijvoorbeeld een verklaring afgeven van het Sociaal Fonds Mobiliteit dat ze de cao goed naleven.”

Tegemoetkoming en speciale cursus

De zware coronatijd verlaagde de drempel om het keurmerk te halen voor zelfstandig chauffeurs echter allesbehalve. Om deze reden heeft TX-Keur aantal maatregelen geïntroduceerd om deze doelgroep tegemoet te komen. “Zelfstandig chauffeurs kwamen veelal niet in aanmerking voor coronasteun. Om het alsnog zo makkelijk mogelijk te maken om het keurmerk te behalen, is er een tegemoetkoming ingevoerd. Daarnaast werden de opleidingen gratis en de schadeverzekering voor chauffeurs bij eenzijdige ongevallen niet meer verplicht gesteld. Inmiddels heeft TX-Keur besloten om deze maatregelen te continueren, ook nu het werk weer aantrekt.”

Naast deze maatregelen wordt er ook op andere manieren gepoogd om zelfstandig chauffeurs over de streep te trekken om het keurmerk te behalen. “Als chauffeurs het keurmerk willen halen en ze zien het reglement, schrikken ze vaak en hebben ze het idee dat de inspectie niet haalbaar is voor hen. Het is natuurlijk een juridisch document die aan bepaalde eisen moet voldoen. Anders is het open voor interpretatie.” Dit maakt het volgens haar echter wel moeilijke stof om te begrijpen. “Hier waren al cursussen voor, maar deze waren alleen gericht op bedrijven met personeel.”

ABC heeft daarom de opdracht gekregen om speciale cursus te maken voor deze doelgroep, waarin op een heldere manier wordt uitgelegd wat het keurmerk inhoudt, hoe het verkregen kan worden én behouden kan blijven. “Als de chauffeurs deze cursus eenmaal hebben doorlopen en snappen wat er nodig is om een inspectie goed door te komen, vinden ze het veelal meevallen. Ze zien dan namelijk in dat het een kwestie is van documenten verzamelen en opleidingen volgen.” De cursussen werpen volgens Botterhuis dus zeker hun vruchten af en de hoop is dat deze positieve ontwikkeling zich voortzet.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

9 reacties op “‘Belang keurmerk voor zelfstandigen nog groter door chauffeurstekort’”

Peter Vriens|14.04.22|13:06

Het lijkt prachtig, een Keurmerk .
Er moet dan wel goed voor betaald worden door de opdrachtgever, wat ik mis ik het intervieuw.
Je wordt op voorhand uitgesloten door opdrachtgevers, wanneer je er geen bezit.
In een winkel kan je ook kiezen voor een A of een B merk, dat is aan de klant.
Er zijn genoeg Taxi bedrijven die hoge kwaliteit bieden zonder keurmerk, niks mis mee.
Verzekeringsmaatschappijen willen voor een dubbeltje op de eerste rang.
Chauffeurs zat, als je ze maar goed betaald!

Cor Taxisnor Vandijk|14.04.22|17:38

goede middag alweer je moet om te mogen werken mooi he dat vrij onder nemers schap

betalen om te mogen werken

Jorg|14.04.22|18:11

Nooit gemist, altijd glimlachend langs die TX-Keur hesjes gereden die voorheen op Schiphol controleerden.
als ik geen kwaliteit bied lopen de klanten vanzelf weg dus heb ik zelf in de hand; en aanbestedingen die mogen ze houden.

Ton van Dalfsen|14.04.22|18:55

Ik sluit mij helemaal aan bij Peter. Het is zelfs zo dat de plaatselijke kleine taxibedrijven nog beter zijn dan een grote met keurmerk.
Om mee te doen aan aanbestedingen moet je tegenwoordig een keurmerk hebben om dan voor een dubbeltje te gaan rijden.
En ik heb zo een gezegde: Wie voor een dubbeltje rijdt. zal nooit een kwartje worden omdat je dan al failliet bent gegaan.

Taxi Volendam|15.04.22|12:56

Een cursus om een cursus te begrijpen?
Hoe dol wil je het maken.
Wat een eenzijdig verkoop praatje.
Ben bang dat er waarschijnlijk 1 is die hier beter van wordt.
U mag het zeggen.

Ton van Dalfsen|15.04.22|17:56

Zolang je eigen zaakjes goed heb geregeld. Heb je volgens mij geen TX keurmerk nodig.
Allemaal overbodig. Dus de taxibedrijven van voor al die aanbestedingen deden dus hun werk niet goed.

Jeroen van Amstel|21.04.22|14:09

Taxikeur…dat is toch die sticker op de voorruit waarmee je zwaar onderbetaald gesubsidieerd vervoer mag rijden? Mij niet bellen!

Ali Ates|21.04.22|14:13

Ik heb geen personeel tekort loop als trein ,haha 😊.

Als je personeel tekort hebt ga je toch niet nog meer TX papiertjes vragen aan de eigen rijders .

Zo een tx keurmeester vroeg mij keer of de klanten koffie mogen drinken bij mij in de taxi ,ik zij nee mogen ze niet.
Toen zij die is koffie beker van jou in de taxi,ik zij ja
En hij zij mag jij koffie drinken in de taxi als chauffeur,ik moest met tegen zin nee zeggen mag ook niet.

Maar ben wel door de TX controle gekomen.

Ali Ates|21.04.22|14:15

Jeroen je ben een topper,haha mij ook niet bellen.

‘Belang keurmerk voor zelfstandigen nog groter door chauffeurstekort’ | TaxiPro
Controle TX-Keur
Interview

‘Belang keurmerk voor zelfstandigen nog groter door chauffeurstekort’

Foto ter illustratie. Foto: Yvonne Botterhuis

Nu het werk aantrekt, is het belang voor zelfstandig chauffeurs om hun keurmerk te behouden of te behalen groot. Er is namelijk een enorm personeelstekort bij bedrijven, waardoor zelfstandig chauffeurs worden ingehuurd om vervoer te rijden. Zonder keurmerk mogen zij echter niet zomaar al het vervoer rijden, omdat opdrachtgevers dit in bepaalde contracten eisen. Dit wordt niet door alle zelfstandig chauffeurs voldoende ingezien.

Alle grote bedrijven in de taxibranche zijn voorzien van het taxikeurmerk, mede omdat steeds meer opdrachtgevers hierom vragen. De inspecties waarbij wordt bekeken of er aan de eisen van het keurmerk wordt voldaan, waren vanwege corona de afgelopen twee jaar moeilijker uit te voeren. “Met name wanneer bedrijven klein behuisd zijn of in situaties waar de anderhalve meter voor inspecteurs moeilijk te handhaven was, hebben we soms gekke trucken uit moeten halen”, vertelt inspecteur Terry Bouhuizen. “De stichting TX-Keur was hier gelukkig meegaand in en heeft tijdens de eerste golf een goed pakket aan maatregelen geïntroduceerd, waaronder het online opleiden van chauffeurs en een uitstel van maximaal drie maanden op de inspectie, een coulante omgang met schades aan voertuigen en 50 procent korting op de licentiekosten.”

De bedrijven hebben hierdoor hun keurmerk veelal kunnen behouden, maar omdat het tekort aan chauffeurs toenam is het eigen personeelsbestand steeds vaker te klein om opdrachten goed uit te voeren. ABC Taxikeurmerk Advies en Training maakt onder andere cursus- en instructiemateriaal voor de Stichting TX-Keur. Waar het volgens directeur Yvonne Botterhuis misgaat nu het chauffeurstekort groot is en het werk aantrekt, is dat veel zzp-chauffeurs geen keurmerk hebben en willen. “Als je als bedrijf zzp’ers inhuurt voor een opdracht waar een keurmerk voor nodig is, ben je verplicht om te zorgen dat onderaannemers binnen een bepaalde termijn ook het keurmerk hebben. En als het keurmerk verloopt, moet deze tijdig verlengd worden.”

Mogelijkheden wegen op tegen de kosten

Omdat veel zelfstandige chauffeurs het keurmerk niet willen halen of verlengen, kunnen ze niet als onderaannemer werken en lopen ze dus werk mis. “Vaak worden de kosten als reden aangehaald om het keurmerk niet te halen, maar de mogelijkheden die het biedt wegen hier zeker tegen op”, stelt zij. “Zo kunnen ze met het keurmerk gemakkelijk voor partijen rijden zoals Trevvel, Munckhof of Valys. Maar ook in Amsterdam bij Schiphol mag je rijden als je een keurmerk hebt. Het zou dus meer gezien moeten worden als investering dan iets wat alleen geld kost.”

Tevens is het behalen van het keurmerk volgens haar vele malen gemakkelijker voor zelfstandig chauffeurs dan voor bedrijven met personeel. “Er worden veel minder eisen gesteld aan hen. Een zelfstandig chauffeur moet onder andere vergunningen, verzekeringen, betaalbewijzen en voltooide cursussen laten zien. Bedrijven met personeel daarentegen moeten ook bijvoorbeeld een verklaring afgeven van het Sociaal Fonds Mobiliteit dat ze de cao goed naleven.”

Tegemoetkoming en speciale cursus

De zware coronatijd verlaagde de drempel om het keurmerk te halen voor zelfstandig chauffeurs echter allesbehalve. Om deze reden heeft TX-Keur aantal maatregelen geïntroduceerd om deze doelgroep tegemoet te komen. “Zelfstandig chauffeurs kwamen veelal niet in aanmerking voor coronasteun. Om het alsnog zo makkelijk mogelijk te maken om het keurmerk te behalen, is er een tegemoetkoming ingevoerd. Daarnaast werden de opleidingen gratis en de schadeverzekering voor chauffeurs bij eenzijdige ongevallen niet meer verplicht gesteld. Inmiddels heeft TX-Keur besloten om deze maatregelen te continueren, ook nu het werk weer aantrekt.”

Naast deze maatregelen wordt er ook op andere manieren gepoogd om zelfstandig chauffeurs over de streep te trekken om het keurmerk te behalen. “Als chauffeurs het keurmerk willen halen en ze zien het reglement, schrikken ze vaak en hebben ze het idee dat de inspectie niet haalbaar is voor hen. Het is natuurlijk een juridisch document die aan bepaalde eisen moet voldoen. Anders is het open voor interpretatie.” Dit maakt het volgens haar echter wel moeilijke stof om te begrijpen. “Hier waren al cursussen voor, maar deze waren alleen gericht op bedrijven met personeel.”

ABC heeft daarom de opdracht gekregen om speciale cursus te maken voor deze doelgroep, waarin op een heldere manier wordt uitgelegd wat het keurmerk inhoudt, hoe het verkregen kan worden én behouden kan blijven. “Als de chauffeurs deze cursus eenmaal hebben doorlopen en snappen wat er nodig is om een inspectie goed door te komen, vinden ze het veelal meevallen. Ze zien dan namelijk in dat het een kwestie is van documenten verzamelen en opleidingen volgen.” De cursussen werpen volgens Botterhuis dus zeker hun vruchten af en de hoop is dat deze positieve ontwikkeling zich voortzet.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

9 reacties op “‘Belang keurmerk voor zelfstandigen nog groter door chauffeurstekort’”

Peter Vriens|14.04.22|13:06

Het lijkt prachtig, een Keurmerk .
Er moet dan wel goed voor betaald worden door de opdrachtgever, wat ik mis ik het intervieuw.
Je wordt op voorhand uitgesloten door opdrachtgevers, wanneer je er geen bezit.
In een winkel kan je ook kiezen voor een A of een B merk, dat is aan de klant.
Er zijn genoeg Taxi bedrijven die hoge kwaliteit bieden zonder keurmerk, niks mis mee.
Verzekeringsmaatschappijen willen voor een dubbeltje op de eerste rang.
Chauffeurs zat, als je ze maar goed betaald!

Cor Taxisnor Vandijk|14.04.22|17:38

goede middag alweer je moet om te mogen werken mooi he dat vrij onder nemers schap

betalen om te mogen werken

Jorg|14.04.22|18:11

Nooit gemist, altijd glimlachend langs die TX-Keur hesjes gereden die voorheen op Schiphol controleerden.
als ik geen kwaliteit bied lopen de klanten vanzelf weg dus heb ik zelf in de hand; en aanbestedingen die mogen ze houden.

Ton van Dalfsen|14.04.22|18:55

Ik sluit mij helemaal aan bij Peter. Het is zelfs zo dat de plaatselijke kleine taxibedrijven nog beter zijn dan een grote met keurmerk.
Om mee te doen aan aanbestedingen moet je tegenwoordig een keurmerk hebben om dan voor een dubbeltje te gaan rijden.
En ik heb zo een gezegde: Wie voor een dubbeltje rijdt. zal nooit een kwartje worden omdat je dan al failliet bent gegaan.

Taxi Volendam|15.04.22|12:56

Een cursus om een cursus te begrijpen?
Hoe dol wil je het maken.
Wat een eenzijdig verkoop praatje.
Ben bang dat er waarschijnlijk 1 is die hier beter van wordt.
U mag het zeggen.

Ton van Dalfsen|15.04.22|17:56

Zolang je eigen zaakjes goed heb geregeld. Heb je volgens mij geen TX keurmerk nodig.
Allemaal overbodig. Dus de taxibedrijven van voor al die aanbestedingen deden dus hun werk niet goed.

Jeroen van Amstel|21.04.22|14:09

Taxikeur…dat is toch die sticker op de voorruit waarmee je zwaar onderbetaald gesubsidieerd vervoer mag rijden? Mij niet bellen!

Ali Ates|21.04.22|14:13

Ik heb geen personeel tekort loop als trein ,haha 😊.

Als je personeel tekort hebt ga je toch niet nog meer TX papiertjes vragen aan de eigen rijders .

Zo een tx keurmeester vroeg mij keer of de klanten koffie mogen drinken bij mij in de taxi ,ik zij nee mogen ze niet.
Toen zij die is koffie beker van jou in de taxi,ik zij ja
En hij zij mag jij koffie drinken in de taxi als chauffeur,ik moest met tegen zin nee zeggen mag ook niet.

Maar ben wel door de TX controle gekomen.

Ali Ates|21.04.22|14:15

Jeroen je ben een topper,haha mij ook niet bellen.