Interview

Onvrede Maxflex en blokken blijft: ‘Andere cao nodig voor kleinere taxibedrijven’

chauffeur Albert Zeef Taxi Hoeksewaard
Foto: Albert Zeef

Nadat er voor Albert Zeef vijf jaar geleden een einde kwam aan zijn baan bij de Hollandsche Bank-Unie, startte hij als taxichauffeur bij Taxi Hoeksewaard. Hij ontwikkelde een liefde voor het vak, maar de nieuwe regels op het gebied van de rij- en rusttijden verminderen de laatste tijd zijn werkplezier. Zijn oplossing: een andere cao voor kleinere taxibedrijven.

“Taxiwerk is heel wat anders dan mijn vorige baan, waar ik al op mijn achttiende mee begon”, vertelt Zeef. “Ik werkte bij de bank op verschillende afdelingen, maar de laatste vijftien jaar was ik werkzaam als adviseur betalingsverkeer voor het bedrijfsleven.” Om naar zakelijke relaties toe te gaan door heel Nederland, België en Duitsland, was hij veel onderweg. Bij een reorganisatie moest Zeef echter vertrekken. “Ik was toen 58 jaar en dacht dat ik nog wel aan de bak kwam met mijn papieren en het feit dat ik diverse talen spreek. Maar het tegengestelde bleek: overal werd ik als te oud gezien.”

Twee jaar lang solliciteerde hij op verschillende banen en deed daarnaast vrijwilligerswerk bij een zorginstelling en een stichting voor meervoudig gehandicapte kinderen op de rolstoelbus. “Toen het einde van mijn WW-uitkering in zicht kwam, begon ik echter steeds meer na te denken over wat ik leuk vind om te doen. Ik kwam al gauw uit op autorijden en het menselijk contact. Daarbij wilde ik het liefst een baan zonder stress. Taxiwerk sloot hier goed bij aan en ik besloot mijn stoute schoenen aan te trekken en te solliciteren bij Taxi Hoeksewaard.”

Diversiteit in het werk

Er werden nog chauffeurs gezocht bij dit taxibedrijf en dus mocht Zeef na zijn examen direct aan de slag. “De eerste keren in de taxi waren vreemd. Het werk is anders dan ik gewend was: minder nadenken maar ook minder stress. Omdat de planners ons ruim de tijd geven voor de routes, heb ik nooit echt werkdruk ervaren.” Het leuke aan het werk vindt hij de omgang met de klanten en de afwisseling in het werk. “Wij verzorgen leerlingen- en ziekenhuisvervoer, lokaal en zakelijk vervoer. Daarnaast doen we ook koerierswerk: pakjes met spoed van A naar B brengen voor diverse bedrijven in Nederland en een deel van België en Duitsland. Deze diversiteit maakt het werk interessanter en gaf in coronatijd een gevoel van veiligheid.”

Klant niet langer koning

De onregelmatige uren vallen hem daarentegen niet altijd mee. “Maar het is mijn boterham en de klant is koning”, stelt hij. Dit laatste is volgens hem echter steeds minder het geval omdat er gewerkt moet worden in Maxflex- en blokkendiensten. “Als kleinere taxiorganisatie moet je flexibel kunnen opereren en moeten je chauffeurs ook flexibel zijn. Als je je personeel van tevoren in blokken moet indelen is dit niet meer het geval, en zeker niet als dit nog een tijd van tevoren bekend moet zijn. Dit is ondoenlijk voor de planning in een kleinere organisatie.”

Lees ook: ‘Leerlingenvervoer kan beter, maar plaats kritiek in context’

Zeef spreekt van drie pieken in het werk: de ochtend-, middag- en avondpiek. “Een chauffeur kan in de ochtend een blok krijgen en moet daarna voor twee uur uitloggen. De planner moet dan maar een schietgebedje doen dat er in die tussenpoos geen klant onverwachts belt voor een taxi. Als dit wel het geval is, zal de klant moeten wachten. De zakelijke klant zoekt echter een alternatieve oplossing en die ben je als bedrijf kwijt.”

Chauffeurs Maxflex inzetten is volgens hem echter ook geen optie voor een klein bedrijf. “Ook als er geen werk is moeten wij dan namelijk doorbetaald worden, zonder dat er inkomsten tegenover staan. Dit kan een faillissement tot gevolg hebben.” Hij spreekt van de druppel die de emmer kan laten overlopen. “Zeker na de afgelopen periode, waarin we eerst te maken hadden met minder inkomsten door corona, de verzekeringspremies onbetaalbaar werden voor taxi’s en bedrijfswagens en de dieselprijzen enorm gestegen zijn.”

Cafetariamodel als uitkomst

Volgens Zeef heeft niemand baat bij de nieuwe regels. “Chauffeurs werden voorheen per saldo niet voor de loze uren tussendoor betaald, maar er was regelmatig in die uren wel iets te doen. Dit leverde dan weer wat extra’s op. Nu zitten de chauffeurs minimaal twee uur stil en krijgen ook niet betaald.” Bovendien stelt hij dat het nieuwe systeem boze klanten oplevert. “De klant zou nu langer dan eerder gebruikelijk was, namelijk vijftien minuten, mogen wachten. Dit maakt hen ontevreden en de chauffeur is de eerste die dit te horen krijgt.”

Voor grotere ondernemingen is het werken in blokken- of Maxflexdiensten wellicht wel goed te doen, maar voor kleinere bedrijven volgens hem niet. Werken via het cafeteriamodel naar zijn idee de uitkomst. “Voor kleinere organisaties tot een bepaald aantal chauffeurs een andere cao hanteren dan voor grotere organisaties: namelijk de oude cao maar met een hoger salaris. Het bedrijf moet daarbij in overleg met de chauffeurs kiezen uit een van de twee cao’s. Dit maakt het vak een stuk aantrekkelijker, wat met het oog op het huidige chauffeurstekort in de branche van groot belang is.”

De branche redden

De hoop van Zeef is dat er tijdig iets gaat veranderen. “Oudere chauffeurs gaan door de nieuwe regels vervroegd met pensioen en chauffeurs die al met pensioen zijn stoppen, wat ten koste gaan van de hele taxibranche.” Zeef zelf moet nog twee jaar werken tot hij de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Hij stelt echter dat als het bedrijf waar hij werkt omvalt, hij ook vervroegd met pensioen gaat. “Maar liever zou ik hebben dat de branche wordt gered en ook weer aantrekkelijk wordt voor de jongere chauffeur. De verschillende cao’s kunnen hierbij helpen.”

Lees ook: Taxichauffeur Tom ziet zijn vak nooit verdwijnen: ‘Mooiste wat er is’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

18 reacties op “Onvrede Maxflex en blokken blijft: ‘Andere cao nodig voor kleinere taxibedrijven’”

richard Jaasma|05.05.22|11:11

Hallo Allemaal ,
Kijk hier nou ,wat een prachtige reactie/woorden van deze man ,Heer Zeef!!!
kan me hierin zeker vinden!! en er moet onmiddelijk wat aan gedaan worden, aan de nieuwe CAO (dit kost klanten en Chauffeurs uren & flexibliteit)
Dus FNV &KNV & sociaal fonds laat alsjeblieft wat van je horen!!!

Taxi Richard Sneek

Hans Kuipers|05.05.22|11:48

Beste Alfred,
Enig idee wat het uurloon van de chauffeur moet worden in het cafetaria model?
Ik ben bang dat de kleine taxionderneming nog sneller failliet gaat.
Helaas probeert iedereen de gaten in de Maxflextegeling te vinden, vaak is de chauffeur dan de dupe.

Rex Urban|05.05.22|11:55

De bemoeizucht door allerlei instantie’s hebben veel Taxibedrijven de laatste 20 jaar om zeep gebracht.
Deze negatieve trant zet helaas door.
Dit gaat ook ten koste van het beschikbaar zijn van een taxi in jou buurt
en levert op zijn beurt weer een slecht imago voor de branche op.
Zo hollen we steeds verder achteruit.
Goed voorbeeld van de heer Zeef!
Taxibranche is kennelijk een makkelijke prooi voor betweters.
Ze lopen zelf geen enkel financieel risico met hun praatjes.
Risico is voor jou!

Cor Taxisnor Vandijk|05.05.22|11:58

GOEDE MORGEN HET MOET STUK HOE DAN OOK

Bianca Adriaanse|05.05.22|13:09

Het is voor de hele beroepsgroep niet acceptabel.
Hoe je het ook went of keert iedereen word hier op wat voor wijze dan ook door getroffen in tijd en /of geld

Henk Reinders|05.05.22|13:12

Hallo Allemaal

Heb een simpele oplossing.
Laat de werknemer die bij je wilt komen werken dat je als klein bedrijf niet kan voldoen niet qua loon maar wel qua werktijden en de keus maken dat hij bij wilt komen werken zonder gebruik te maken van de nu bestaande regelingen.
Als we deze mogelijkheid als kleine werkgever krijgen dan ziet het anders en bepaalt de werknemer dat hij daar mee akkoord gaat ja of nee.

Groetjes Henk Taxi Reinders

Bianca Adriaanse|05.05.22|14:06

En ter aanvulling
Een hoge organisatiegraad heeft macht en kracht.
Onderhandelaars hebben achterban nodig die hen met raad en daad terzijde staan
Dus motiveer collega’s om lid te worden van een vakbond zodat we samen sterk staan.

Stef Bouwhuis|05.05.22|14:14

De werkgeversorganisatie moet met ALLE partijen in de branche praten; niet alleen met actieve ‘grote’ leden. Het bindend verklaren van de CAO voor alle bedrijven in de sector wordt altijd onderschat. De vakbond heeft nu zijn zin. In structuur-vervoer zijn de nieuwe maatregelen mogelijk, maar bij kleine regionale bedrijven met voornamelijk ad hoc werk niet! Voor die laatste bedrijven moet een werkvorm worden toegevoegd, waarbij de werknemer schriftelijk akkoord gaat met een afwijkend systeem.

Duco Douwstra|05.05.22|19:36

Zou het misschien allemaal opzet zijn, om kleine ondernemers het ondernemen moeilijker of zelfs onmogelijk te maken. De grote ondernemers hebben hier geen last van, anders was het er sowieso niet gekomen dus 1 + 1 = 2 probeer of je chauffeurs als ZZP-ers kan laten werken, dan ben je van heel veel ellende verlost.

Margreet de Vries|05.05.22|22:26

Het is drama die maxflex en blokken. Blokken worden soms bij ons dan maxflex want er zijn niet genoeg chauffeurs. Die draai ik liever als die vervelende blokken dienst.

marco bauwens|06.05.22|00:44

Deze cao is juist beter voor de werknemer. Of willen jullie weer kosteloos stand-by (lees huisarrest) staan voor de werkgever. 10u per dag rijden/stand-by en er maar 6 betaald krijgen. En werkgevers, jullie willen natuurlijk gratis chauffeurs stand-by hebben staan. Beetje misbruik maken van chauffeurs. Bij blokdienst heb je echt 2 uur vrij en hoef je geen zorgen te maken dat je toch tussendoor moet gaan rijden. Bij Maxflex werk je aaneengesloten en is stand-by verleden tijd of betaald.

Pascal T|06.05.22|08:50

Marco, als ik die voorbeelden hoor denk ik altijd: het is de schuld van de werknemer dat hij daar bleef werken en de werkgever ermee weg liet komen.

Met de nieuwe regeling is voor ons als bedrijf met enkele tientallen voertuigen de flexibiliteit weg. En ook bij de grotere collega-bedrijven hoor ik hetzelfde. Meerdere collega’s zijn sinds de nieuwe regeling voortaan ’s nachts gesloten.

Dit systeem werkt denk ik alleen als je alleen maar planmatig vervoer doet, en geen ziekenvervoer/valys etc.

Taxi Volendam|06.05.22|12:15

Noem je bedrijf geen Taxibedrijf maar b.v. Ouderen vervoer, belbus of iets dergelijks.
Als het maar aandoenlijk klinkt.
Je hebt geen last meer van een C.A.O., geen keuringen geen controle’s niets meer.
De subsidie’s stromen vanzelf binnen.
Vrijwillige chauffeurs hoeven alleen een rijbewijs kunnen tonen. Ze krijgen € 2000 vergoeding per jaar.
Dit alles onder het mom van vervoer zonder winstoogmerk.
De directeur hiervan onvangt € 80.000 per jaar zonder winstoogmerk?
Snapt U het nog allemaal?

Bert D|06.05.22|16:31

Het wordt de taxichauffeurs ongeveer onmogelijk gemaakt nog een fatsoenlijke boterham te verdienen.
De vakbonden hebben veel werk te verrichten voor de komende CAO.
Een tip aan de vakbonden: maak de CAO in Jip-en-Janneke-taal, dan begrijpt werkgeversorganisatie KNV het ook.

Taxi Volendam|07.05.22|10:10

Aanbestedingen zijn een race naar de bodem.
Op auto’s is niet te bezuinigen, alles moet electrisch. Materiaal moet nieuw ingekocht worden.
Dan blijft de chauffeur over die uitgeknepen kan worden.
Gemeente’s zien liever bedrijven uit een ander deel van het land die het werk in de regio komen doen waardoor het lokale en regionale vervoer niet meer rendabel uitgevoerd kan worden. Gecombineerd vervoer staat hierdoor onder druk.
Regiotaxi wordt volgepomt met subsidie.
Concurrentie vervalsing!

Duco Douwstra|08.05.22|07:44

Taxi Volendam zegt allemaal dingen die eigenlijk niet gezegd mogen worden, maar hij heeft wel gelijk.

marco bauwens|18.05.22|09:51

Pascal T, wij doen juist ziekenvervoer, valys, ect. Geloof me, ik werk nu meer en aaneengesloten, onbetaald thuis stand-by hangen is voor mij verleden tijd. Blokdienst is voor planmatig vervoer handiger. En daarbij zijn we helemaal geen groot bedrijf. Natuurlijk zijn er wel eens dingen dat dan minder goed uitkomt, maar dan moet de klant maar wat langer wachten.

Peter Vriens|18.05.22|10:19

Bedrijven laten zich uitknijpen door opdrachtgevers van alle soorten Taxi vervoer.
De goedkoopste wint de aanbesteding.
Chauffeurs doen feitelijk hetzelfde, ze nemen die job aan voor een te laag salaris.
Je kan zelf nee zeggen en het niet doen, daar heb je echt geen vakbond voor nodig.
Er is ander werk zat.
Slecht betaald is ook oorzaak dat er jaren een te kort is aan chauffeurs voor dit werk.
Bovendien wordt je knettergek van doorgeslagen onzinnige regelgeving die bakken met geld kost.

Onvrede Maxflex en blokken blijft: ‘Andere cao nodig voor kleinere taxibedrijven’ | TaxiPro
Interview

Onvrede Maxflex en blokken blijft: ‘Andere cao nodig voor kleinere taxibedrijven’

chauffeur Albert Zeef Taxi Hoeksewaard
Foto: Albert Zeef

Nadat er voor Albert Zeef vijf jaar geleden een einde kwam aan zijn baan bij de Hollandsche Bank-Unie, startte hij als taxichauffeur bij Taxi Hoeksewaard. Hij ontwikkelde een liefde voor het vak, maar de nieuwe regels op het gebied van de rij- en rusttijden verminderen de laatste tijd zijn werkplezier. Zijn oplossing: een andere cao voor kleinere taxibedrijven.

“Taxiwerk is heel wat anders dan mijn vorige baan, waar ik al op mijn achttiende mee begon”, vertelt Zeef. “Ik werkte bij de bank op verschillende afdelingen, maar de laatste vijftien jaar was ik werkzaam als adviseur betalingsverkeer voor het bedrijfsleven.” Om naar zakelijke relaties toe te gaan door heel Nederland, België en Duitsland, was hij veel onderweg. Bij een reorganisatie moest Zeef echter vertrekken. “Ik was toen 58 jaar en dacht dat ik nog wel aan de bak kwam met mijn papieren en het feit dat ik diverse talen spreek. Maar het tegengestelde bleek: overal werd ik als te oud gezien.”

Twee jaar lang solliciteerde hij op verschillende banen en deed daarnaast vrijwilligerswerk bij een zorginstelling en een stichting voor meervoudig gehandicapte kinderen op de rolstoelbus. “Toen het einde van mijn WW-uitkering in zicht kwam, begon ik echter steeds meer na te denken over wat ik leuk vind om te doen. Ik kwam al gauw uit op autorijden en het menselijk contact. Daarbij wilde ik het liefst een baan zonder stress. Taxiwerk sloot hier goed bij aan en ik besloot mijn stoute schoenen aan te trekken en te solliciteren bij Taxi Hoeksewaard.”

Diversiteit in het werk

Er werden nog chauffeurs gezocht bij dit taxibedrijf en dus mocht Zeef na zijn examen direct aan de slag. “De eerste keren in de taxi waren vreemd. Het werk is anders dan ik gewend was: minder nadenken maar ook minder stress. Omdat de planners ons ruim de tijd geven voor de routes, heb ik nooit echt werkdruk ervaren.” Het leuke aan het werk vindt hij de omgang met de klanten en de afwisseling in het werk. “Wij verzorgen leerlingen- en ziekenhuisvervoer, lokaal en zakelijk vervoer. Daarnaast doen we ook koerierswerk: pakjes met spoed van A naar B brengen voor diverse bedrijven in Nederland en een deel van België en Duitsland. Deze diversiteit maakt het werk interessanter en gaf in coronatijd een gevoel van veiligheid.”

Klant niet langer koning

De onregelmatige uren vallen hem daarentegen niet altijd mee. “Maar het is mijn boterham en de klant is koning”, stelt hij. Dit laatste is volgens hem echter steeds minder het geval omdat er gewerkt moet worden in Maxflex- en blokkendiensten. “Als kleinere taxiorganisatie moet je flexibel kunnen opereren en moeten je chauffeurs ook flexibel zijn. Als je je personeel van tevoren in blokken moet indelen is dit niet meer het geval, en zeker niet als dit nog een tijd van tevoren bekend moet zijn. Dit is ondoenlijk voor de planning in een kleinere organisatie.”

Lees ook: ‘Leerlingenvervoer kan beter, maar plaats kritiek in context’

Zeef spreekt van drie pieken in het werk: de ochtend-, middag- en avondpiek. “Een chauffeur kan in de ochtend een blok krijgen en moet daarna voor twee uur uitloggen. De planner moet dan maar een schietgebedje doen dat er in die tussenpoos geen klant onverwachts belt voor een taxi. Als dit wel het geval is, zal de klant moeten wachten. De zakelijke klant zoekt echter een alternatieve oplossing en die ben je als bedrijf kwijt.”

Chauffeurs Maxflex inzetten is volgens hem echter ook geen optie voor een klein bedrijf. “Ook als er geen werk is moeten wij dan namelijk doorbetaald worden, zonder dat er inkomsten tegenover staan. Dit kan een faillissement tot gevolg hebben.” Hij spreekt van de druppel die de emmer kan laten overlopen. “Zeker na de afgelopen periode, waarin we eerst te maken hadden met minder inkomsten door corona, de verzekeringspremies onbetaalbaar werden voor taxi’s en bedrijfswagens en de dieselprijzen enorm gestegen zijn.”

Cafetariamodel als uitkomst

Volgens Zeef heeft niemand baat bij de nieuwe regels. “Chauffeurs werden voorheen per saldo niet voor de loze uren tussendoor betaald, maar er was regelmatig in die uren wel iets te doen. Dit leverde dan weer wat extra’s op. Nu zitten de chauffeurs minimaal twee uur stil en krijgen ook niet betaald.” Bovendien stelt hij dat het nieuwe systeem boze klanten oplevert. “De klant zou nu langer dan eerder gebruikelijk was, namelijk vijftien minuten, mogen wachten. Dit maakt hen ontevreden en de chauffeur is de eerste die dit te horen krijgt.”

Voor grotere ondernemingen is het werken in blokken- of Maxflexdiensten wellicht wel goed te doen, maar voor kleinere bedrijven volgens hem niet. Werken via het cafeteriamodel naar zijn idee de uitkomst. “Voor kleinere organisaties tot een bepaald aantal chauffeurs een andere cao hanteren dan voor grotere organisaties: namelijk de oude cao maar met een hoger salaris. Het bedrijf moet daarbij in overleg met de chauffeurs kiezen uit een van de twee cao’s. Dit maakt het vak een stuk aantrekkelijker, wat met het oog op het huidige chauffeurstekort in de branche van groot belang is.”

De branche redden

De hoop van Zeef is dat er tijdig iets gaat veranderen. “Oudere chauffeurs gaan door de nieuwe regels vervroegd met pensioen en chauffeurs die al met pensioen zijn stoppen, wat ten koste gaan van de hele taxibranche.” Zeef zelf moet nog twee jaar werken tot hij de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Hij stelt echter dat als het bedrijf waar hij werkt omvalt, hij ook vervroegd met pensioen gaat. “Maar liever zou ik hebben dat de branche wordt gered en ook weer aantrekkelijk wordt voor de jongere chauffeur. De verschillende cao’s kunnen hierbij helpen.”

Lees ook: Taxichauffeur Tom ziet zijn vak nooit verdwijnen: ‘Mooiste wat er is’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

18 reacties op “Onvrede Maxflex en blokken blijft: ‘Andere cao nodig voor kleinere taxibedrijven’”

richard Jaasma|05.05.22|11:11

Hallo Allemaal ,
Kijk hier nou ,wat een prachtige reactie/woorden van deze man ,Heer Zeef!!!
kan me hierin zeker vinden!! en er moet onmiddelijk wat aan gedaan worden, aan de nieuwe CAO (dit kost klanten en Chauffeurs uren & flexibliteit)
Dus FNV &KNV & sociaal fonds laat alsjeblieft wat van je horen!!!

Taxi Richard Sneek

Hans Kuipers|05.05.22|11:48

Beste Alfred,
Enig idee wat het uurloon van de chauffeur moet worden in het cafetaria model?
Ik ben bang dat de kleine taxionderneming nog sneller failliet gaat.
Helaas probeert iedereen de gaten in de Maxflextegeling te vinden, vaak is de chauffeur dan de dupe.

Rex Urban|05.05.22|11:55

De bemoeizucht door allerlei instantie’s hebben veel Taxibedrijven de laatste 20 jaar om zeep gebracht.
Deze negatieve trant zet helaas door.
Dit gaat ook ten koste van het beschikbaar zijn van een taxi in jou buurt
en levert op zijn beurt weer een slecht imago voor de branche op.
Zo hollen we steeds verder achteruit.
Goed voorbeeld van de heer Zeef!
Taxibranche is kennelijk een makkelijke prooi voor betweters.
Ze lopen zelf geen enkel financieel risico met hun praatjes.
Risico is voor jou!

Cor Taxisnor Vandijk|05.05.22|11:58

GOEDE MORGEN HET MOET STUK HOE DAN OOK

Bianca Adriaanse|05.05.22|13:09

Het is voor de hele beroepsgroep niet acceptabel.
Hoe je het ook went of keert iedereen word hier op wat voor wijze dan ook door getroffen in tijd en /of geld

Henk Reinders|05.05.22|13:12

Hallo Allemaal

Heb een simpele oplossing.
Laat de werknemer die bij je wilt komen werken dat je als klein bedrijf niet kan voldoen niet qua loon maar wel qua werktijden en de keus maken dat hij bij wilt komen werken zonder gebruik te maken van de nu bestaande regelingen.
Als we deze mogelijkheid als kleine werkgever krijgen dan ziet het anders en bepaalt de werknemer dat hij daar mee akkoord gaat ja of nee.

Groetjes Henk Taxi Reinders

Bianca Adriaanse|05.05.22|14:06

En ter aanvulling
Een hoge organisatiegraad heeft macht en kracht.
Onderhandelaars hebben achterban nodig die hen met raad en daad terzijde staan
Dus motiveer collega’s om lid te worden van een vakbond zodat we samen sterk staan.

Stef Bouwhuis|05.05.22|14:14

De werkgeversorganisatie moet met ALLE partijen in de branche praten; niet alleen met actieve ‘grote’ leden. Het bindend verklaren van de CAO voor alle bedrijven in de sector wordt altijd onderschat. De vakbond heeft nu zijn zin. In structuur-vervoer zijn de nieuwe maatregelen mogelijk, maar bij kleine regionale bedrijven met voornamelijk ad hoc werk niet! Voor die laatste bedrijven moet een werkvorm worden toegevoegd, waarbij de werknemer schriftelijk akkoord gaat met een afwijkend systeem.

Duco Douwstra|05.05.22|19:36

Zou het misschien allemaal opzet zijn, om kleine ondernemers het ondernemen moeilijker of zelfs onmogelijk te maken. De grote ondernemers hebben hier geen last van, anders was het er sowieso niet gekomen dus 1 + 1 = 2 probeer of je chauffeurs als ZZP-ers kan laten werken, dan ben je van heel veel ellende verlost.

Margreet de Vries|05.05.22|22:26

Het is drama die maxflex en blokken. Blokken worden soms bij ons dan maxflex want er zijn niet genoeg chauffeurs. Die draai ik liever als die vervelende blokken dienst.

marco bauwens|06.05.22|00:44

Deze cao is juist beter voor de werknemer. Of willen jullie weer kosteloos stand-by (lees huisarrest) staan voor de werkgever. 10u per dag rijden/stand-by en er maar 6 betaald krijgen. En werkgevers, jullie willen natuurlijk gratis chauffeurs stand-by hebben staan. Beetje misbruik maken van chauffeurs. Bij blokdienst heb je echt 2 uur vrij en hoef je geen zorgen te maken dat je toch tussendoor moet gaan rijden. Bij Maxflex werk je aaneengesloten en is stand-by verleden tijd of betaald.

Pascal T|06.05.22|08:50

Marco, als ik die voorbeelden hoor denk ik altijd: het is de schuld van de werknemer dat hij daar bleef werken en de werkgever ermee weg liet komen.

Met de nieuwe regeling is voor ons als bedrijf met enkele tientallen voertuigen de flexibiliteit weg. En ook bij de grotere collega-bedrijven hoor ik hetzelfde. Meerdere collega’s zijn sinds de nieuwe regeling voortaan ’s nachts gesloten.

Dit systeem werkt denk ik alleen als je alleen maar planmatig vervoer doet, en geen ziekenvervoer/valys etc.

Taxi Volendam|06.05.22|12:15

Noem je bedrijf geen Taxibedrijf maar b.v. Ouderen vervoer, belbus of iets dergelijks.
Als het maar aandoenlijk klinkt.
Je hebt geen last meer van een C.A.O., geen keuringen geen controle’s niets meer.
De subsidie’s stromen vanzelf binnen.
Vrijwillige chauffeurs hoeven alleen een rijbewijs kunnen tonen. Ze krijgen € 2000 vergoeding per jaar.
Dit alles onder het mom van vervoer zonder winstoogmerk.
De directeur hiervan onvangt € 80.000 per jaar zonder winstoogmerk?
Snapt U het nog allemaal?

Bert D|06.05.22|16:31

Het wordt de taxichauffeurs ongeveer onmogelijk gemaakt nog een fatsoenlijke boterham te verdienen.
De vakbonden hebben veel werk te verrichten voor de komende CAO.
Een tip aan de vakbonden: maak de CAO in Jip-en-Janneke-taal, dan begrijpt werkgeversorganisatie KNV het ook.

Taxi Volendam|07.05.22|10:10

Aanbestedingen zijn een race naar de bodem.
Op auto’s is niet te bezuinigen, alles moet electrisch. Materiaal moet nieuw ingekocht worden.
Dan blijft de chauffeur over die uitgeknepen kan worden.
Gemeente’s zien liever bedrijven uit een ander deel van het land die het werk in de regio komen doen waardoor het lokale en regionale vervoer niet meer rendabel uitgevoerd kan worden. Gecombineerd vervoer staat hierdoor onder druk.
Regiotaxi wordt volgepomt met subsidie.
Concurrentie vervalsing!

Duco Douwstra|08.05.22|07:44

Taxi Volendam zegt allemaal dingen die eigenlijk niet gezegd mogen worden, maar hij heeft wel gelijk.

marco bauwens|18.05.22|09:51

Pascal T, wij doen juist ziekenvervoer, valys, ect. Geloof me, ik werk nu meer en aaneengesloten, onbetaald thuis stand-by hangen is voor mij verleden tijd. Blokdienst is voor planmatig vervoer handiger. En daarbij zijn we helemaal geen groot bedrijf. Natuurlijk zijn er wel eens dingen dat dan minder goed uitkomt, maar dan moet de klant maar wat langer wachten.

Peter Vriens|18.05.22|10:19

Bedrijven laten zich uitknijpen door opdrachtgevers van alle soorten Taxi vervoer.
De goedkoopste wint de aanbesteding.
Chauffeurs doen feitelijk hetzelfde, ze nemen die job aan voor een te laag salaris.
Je kan zelf nee zeggen en het niet doen, daar heb je echt geen vakbond voor nodig.
Er is ander werk zat.
Slecht betaald is ook oorzaak dat er jaren een te kort is aan chauffeurs voor dit werk.
Bovendien wordt je knettergek van doorgeslagen onzinnige regelgeving die bakken met geld kost.