Spannende laatste maanden voor GOAN!: ‘Zonde als app zou stilvallen’
Met nog vijf maanden te gaan, bevindt de MaaS-pilot in Twente zich in een cruciale fase. Het aantal gebruikers van de GOAN!-app blijft nog achter vanwege corona. Omdat er wel veel kennis is opgedaan, hopen procesmanager Paul Veelenturf en projectleider Paul Pietersen dat de app na 2 oktober niet stilvalt.
De GOAN!-app is een van zeven landelijke MaaS-pilots. Qarin Tranzer won als MaaS-dienstverlener in april 2020 de Twentse inschrijving en mocht de pilot gaan uitvoeren. Vanwege de coronacrisis was de start echter later dan gepland. De app is sinds juni 2021 beschikbaar voor Regiotaxi-reizigers en werd zo’n drie maanden later uitgerold in heel Nederland.
Ondanks de stroeve start is er inmiddels een breed mobiliteitsaanbod van OV, deeltaxi’s, deelscooters en deelfietsen op de app te vinden, vertelt Veelenturf in een interview met OV Magazine. Van de 12.500 wmo-pashouders in Twente werden in juni vorig jaar 5.500 reizigers die jaarlijks minstens één rit benaderd. Uiteindelijk hebben zo’n duizend mensen de app gedownload en 400 pashouders hun regiotaxipas gekoppeld.
Wmo- en deeltaxi
Daadwerkelijk de reis maken blijkt voor deze doelgroep echter niet altijd een kleine stap vanwege corona. Het doel is om aan het einde van de pilot op 1 oktober 600 wmo-pashouders te bereiken. Momenteel zit Qarin Tranzer met ruim zestig reizigers die de app meerdere keren gebruikten op zo’n 10 procent van dit streefaantal. Hoewel dit nog niet erg veel is, wijst Pietersen erop dat de juiste doelgroep wel in kaart is gebracht en dat er veel lessen geleerd zijn.
Lees ook: ‘Taxi onmisbare schakel in MaaS, maar er is nog werk aan de winkel’
Momenteel worden de pijlen gericht op de Noaberhopper: de nieuwe commerciële deeltaxidienst die medio maart is opgestart en alleen te boeken is via de GOAN!-app. Brookhuis heeft deze dienst ontwikkeld en verzorgd de exploitatie hiervan. Pietersen benadrukt dat de maatschappelijke businesscase voor reguliere reizigers in een gebied als Twente lastiger is om sluitend te krijgen. Toch is hij van mening dat het ook voor deze doelgroep interessant is om ook na de pilot door te gaan.
Zonder overheidssteun doorgaan
De kosten van de MaaS-pilot bedragen in totaliteit ruim een miljoen euro. Qarin Tranzer neemt hiervan één derde voor zijn rekening en het overige deel komt vanuit het ministerie, de provincie en de acht pilotgemeenten. Brookhuis heeft een innovatiesubsidie vanuit de overheid gekregen voor de opstart van de Noaberhopper. Volgens Veenlenturf is momenteel nog geen enkele MaaS-pilot rendabel genoeg is om zonder overheidssteun door te kunnen gaan. De techniek is volgens hem overal in orde, maar voornamelijk de marketing en het verbinden van reizigers zouden lastige opgaves zijn.
Beide heren hebben er vertrouwen in dat de komende maanden goed zullen verlopen, maar ze zijn wel benieuwd naar wat er gebeurt als de pilot per 1 oktober stopt. Pietersen en Veelenturf vinden het zonde als alle kennis verloren gaat en het vervoer stilvalt. Hoewel het doel was om 600 wmo-reizigers en 10.000 Twentenaren te bereiken, zijn zij met enkele duizenden inwoners ook tevreden. De komende maanden zal er in ieder geval hard gewerkt worden om met genoeg munitie de evaluatie van de pilot in te gaan en een besluit te nemen over het vervolg van de pilot.
Lees ook: