Instroomdag. Foto: FSO

Veel potentiële touringcarchauffeurs op informatiedag in Rotterdam

Instroomdag. Foto: FSO

De organisatie was vanwege het matige weer nog bang voor een slechte opkomst, maar uiteindelijk kwamen er maar liefst tachtig belangstellenden naar een informatiedag over het beroep van touringcarchauffeur. De komende tijd moet blijken of dit de betrokken bedrijven ook helpt met het invullen van hun openstaande vacatures.

Het groeiende tekort aan touringcarchauffeurs is één van de grootste uitdagingen waar de sector zich voor gesteld ziet. Dat heeft enerzijds te maken met vergrijzing en anderzijds met een gebrek aan instroom. Van de huidige chauffeurs is ruim 43 procent tussen de 51 en 64 jaar oud. Bijna 20 procent zit tussen de 36 en 50 jaar, en een kleine 9 procent is 21 tot 35 jaar oud. Slechts 0,2 procent is jonger dan 21 jaar. Maar het meest opvallende is dat de op één na grootste groep, ruim 28 procent, 65 jaar of ouder is.

De aanwas van nieuwe chauffeurs wordt ook beperkt doordat in dezelfde vijver wordt gevist als transportbedrijven en OV-bedrijven. In de branche leeft het besef dat nieuwe chauffeurs zich niet vanzelf massaal zullen aandienen. Zo ook bij de zestien bedrijven die met elkaar de Touringcar Kring Rotterdam vormen. Samen met het Fonds Scholing en Ordening voor het Besloten Busvervoer, kortweg FSO, werd in januari een informatiedag gehouden voor iedereen die meer wilde weten over het vak van touringcarchauffeur. Plaats van handeling was het parkeerterrein bij de SS Rotterdam, waar voldoende ruimte was om de bussen te plaatsen en uitproberen.

Aangeklopt bij UWV

“Met geld van het Europees Sociaal Fonds hadden we afgelopen zomer al een soortgelijke dag georganiseerd”, vertelt Annemarie Ebbendorf. Zij is beleidsmedewerker bij FSO. “De samenwerkende touringcarbedrijven uit Rotterdam verzochten ons om nogmaals aan zo’n dag mee te werken en dat deden we graag.” De bedrijven hebben werk gemaakt van de promotie van de dag, want zoiets valt of staat natuurlijk met voldoende deelnemers.

Tekst loopt door onder de foto

Instroomdag. Foto: FSO

Daarom werd er ook aangeklopt bij uitkeringsorganisatie UWV. Mensen uit de regio met een WW- of bijstandsuitkering zijn op bepaalde competenties gescreend om te bekijken of het bezoeken van de informatiedag voor hen interessant kon zijn. “Eén van die competenties is hospitality, ofwel gastvriendelijkheid. Maar natuurlijk ook of iemand al een rijbewijs D heeft dat hij of zij nog niet heeft gebruikt om als touringcarchauffeur te werken”, legt Ebbendorf uit. 

Een interessante doelgroep wordt bijvoorbeeld gevormd door mensen die als vrachtwagenchauffeur hebben gewerkt en vanuit een uitkeringssituatie graag weer iets met hun groot rijbewijs willen gaan doen. Andere groepen liggen wellicht minder voor de hand. Ebbendorf: “Zo is er ook gekeken naar mensen die hebben gewerkt voor een bank of verzekeraar. Dat zijn namelijk sectoren die vaak gebruik maken van touringcars, waardoor er al enige bekendheid mee is. En bovendien zijn dat branches waar gastvriendelijkheid, die ook voor een touringcarchauffeur belangrijk is, hoog in het vaandel staat.”

Tevreden met de opkomst

Aan de promotie en voorbereiding lag het dus zeker niet. Maar het weer had nog wel roet in het eten kunnen gooien. Tijdens een soortgelijke dag vorige zomer was de opkomst met zo’n dertig mensen namelijk niet denderend. En halverwege januari was het in Rotterdam geen al te best weer. De organisatie was dus wel een beetje bevreesd dat de dag misschien voor een handjevol mensen op poten was gezet.

Tekst loopt door onder de foto

Instroomdag. Foto: FSO

“Gelukkig kwamen er rond de tachtig mensen op af”, meldt Ebbendorf. “Wij vonden dat best veel en we waren ook echt tevreden met die opkomst. Qua achtergrond waren ze heel divers. Zo waren er diverse mensen die voor Albert Heijn boodschappen bezorgen en die er wel oren naar hebben om over te stappen op de touringcar. Er waren ook veel mensen die al langere tijd een rijbewijs D hebben maar er nog nooit iets mee hebben gedaan. In de huidige arbeidsmarkt durven ze het dan wat eerder aan om voor een ander beroep te kiezen. Daarnaast waren er deelnemers met ervaring in de taxibranche of het bank- en verzekeringswezen, en binnen dat alles viel het op dat er best veel vrouwen op de informatiedag waren.”

Goed woordje doen

De aanwezige touringcarbedrijven hadden diverse bussen meegenomen naar Rotterdam, waardoor er een goed beeld ontstond van de verschillende voertuigtypen. Naast ondernemers waren er ook touringcarchauffeurs aanwezig om een goed woordje voor hun beroep te doen. “Zij kunnen natuurlijk als geen ander uitleggen wat het vak inhoudt en wat er allemaal bij komt kijken”. aldus Ebbendorf. “Dat laatste verschilt ook weer bedrijf en het soort opdrachten dat wordt uitgevoerd.”

Tekst loopt door onder de foto

Instroomdag. Foto: FSO

Er werden ook verschillende workshops verzorgd. Eén daarvan was ‘Pak die microfoon’ genoemd. Touringcarchauffeurs moeten met enige regelmaat hun passagiers toespreken over de intercom. Het praten in een microfoon is niet voor iedereen even makkelijk, dus met deze workshop werd die drempel alvast weggenomen voor de toekomstige chauffeurs. In een andere sessie werd uitgelegd wat je allemaal moet kunnen om als touringcarchauffeur te werken, maar ook wat je leuk moet vinden om er daadwerkelijk plezier in te kunnen hebben.

De touwtjes in handen

“Sociale vaardigheden zijn belangrijk, maar je moet bijvoorbeeld ook van flexibele werktijden houden. En een beetje handigheid in voertuigtechniek komt ook wel van pas. Daarnaast is zelfstandgheid belangrijk, want die bus vol mensen rekent er op dat jij de touwtjes in handen hebt. Veel mensen vonden het erg verhelderend om aan deze workshop mee te doen”, vertelt Annemarie Ebbendorf. “Onderdeel ervan was een test waaruit bleek of diegene het in zich heeft om als touringcarchauffeur te werken.” Verder konden er ook onder meer proefritten worden gemaakt met diverse touringcars.

De deelnemers aan de dag gingen dus heel wat wijzer weer naar huis. Mensen met belangstelling hoeven nog niet in bezit te zijn van een D-rijbewijs. Middels het instroomproject van FSO kunnen toekomstige chauffeurs eerst worden opgeleid alvorens ze in dienst komen bij één van de bedrijven, die allemaal vacatures open hebben staan. Aan het volgen van de opleiding is wel de tegenprestatie verbonden dat de kandidaat een arbeidscontract tekent voor een 32-urige werkweek met een looptijd van twee jaar.

Contact opnemen

Intussen is de informatiedag alweer even geleden. Of het daadwerkelijk oplevert dat er vacatures worden ingevuld bij de touringcarbedrijven, is ook iets dat over een langere periode moet blijken. “De bedrijven hebben op de dag zelf directe afspraken gemaakt met mensen als die belangstelling hebben om als touringcarchauffeur aan de slag te gaan. Daarnaast konden de deelnemers op een soort sollicitatieformulier aangeven bij welk van de bedrijven ze het beste denken te passen. Via die voorkeuren nemen de bedrijven in kwestie contact op met die mensen om te kijken wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Dat loopt nu allemaal nog, dus de komende tijd zal meer duidelijk worden over wat de dag uiteindelijk allemaal heeft opgeleverd.”

Instroomdag. Foto: FSO

Instroomdag. Foto: FSO

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.