Hubert Andela. Foto: Bart Maat.

KNV: geef snel duidelijkheid over schermen in taxi’s

De doorgevoerde en aangekondigde versoepelingen van de coronamaatregelen brengen veel werk met zich mee voor KNV Zorgvervoer en Taxi. De herstart van het leerlingenvervoer is over het algemeen goed verlopen. Maar er moet nog duidelijkheid komen over welke beschermingsmiddelen in taxi’s wel of juist niet nodig en nuttig zijn, vertelt KNV-directeur Hubert Andela.

De RDW heeft nog steeds niet inzichtelijk gemaakt of schermen van plexiglas, plasticfolie of ander materiaal in taxi’s zijn toegestaan, al wordt daar intussen wel onderzoek naar gedaan. “Wat meespeelt is hoe je het scherm bevestigt en of dat een ingrijpende verandering aan het voertuig is, want dan komt de typegoedkeuring in het gedrang”, zegt Andela daarover.

“Wellicht dat een afscheiding van zacht materiaal eerder gedoogd wordt dan plexiglas, maar dat zijn bespiegelingen. De RDW moet er formeel iets over zeggen en Infrastructuur en Waterstaat heeft daar nu ook om gevraagd. We hopen dat met name het voorbeeld uit Duitsland en Vlaanderen wordt gevolgd, waar ondernemers nu precies weten waar een scherm aan moet voldoen. En we dringen er als KNV op aan dat er snel duidelijkheid komt.”

Leerlingenvervoer weer van start

Eerder deze week gingen de basisscholen weer open en daardoor kwam het leerlingenvervoer voor een flink deel op gang. Enkele weken geleden kwam KNV samen met FNV en CNV met een protocol voor veilig leerlingenvervoer, waarin de richtlijnen van het RIVM en de PO Raad (primair onderwijs) zijn meegenomen. Kort samengevat: in het vervoer zelf verandert niets en mondkapjes zijn niet nodig, maar ouders moeten wel op afstand blijven, zoals dat ook in en rond de scholen zelf het geval is. Het advies is verder dat betrokken partijen samen aanvullende afspraken maken om te zorgen dat iedereen zich prettig voelt bij de situatie.

“Vanuit onze leden waren er vooral enthousiaste reacties omdat ze eindelijk weer mochten gaan rijden”, vertelt Andela. Over onrust onder chauffeurs heeft hij de leden niet gehoord. “In het protocol staat dat chauffeurs in de risicogroep niet hoeven te rijden. Het staat ondernemers wel vrij om extra maatregelen te nemen, zoals een scherm tussen de chauffeur en de leerlingen. Dat kan voor de chauffeurs uit de risicogroep een veilige situatie creëren en bij hen ongerustheid wegnemen.”

“Er waren flink wat KNV-leden betrokken bij het maken van het protocol. Na publicatie kwamen er wel vragen, maar we hebben zeker geen grote kritiek op de voorschriften gekregen”, vervolgt Andela. Uiteraard wordt de praktijk gemonitord en zijn intussen de eerste dagen van het hervatte vervoer achter de rug. “Daar hebben we verder niks over gehoord van onze leden. En dat is eigenlijk altijd een goed teken.”

Mondkapjes

Er is de laatste tijd ook veel te doen over wel of geen mondkapjes gebruiken in de taxi. Vanaf 1 juni schaalt het openbaar vervoer op en alle reizigers moeten dan mondkapjes dragen. Voor taxi’s is die verplichting er niet. En omdat de beschermende werking ervan beperkt is, vraagt KNV zich ook af in hoeverre het nut kan hebben om de kapjes te gebruiken. “Het RIVM is van mening dat mondkapjes alleen werken om anderen te beschermen tegen datgene waar de drager eventueel mee besmet is. Andersom werken ze nauwelijks, zo blijkt uit onderzoeken. En als je ze gebruikt, moet je er als drager goed mee omgaan.”

In het openbaar vervoer zijn mondkapjes vanaf 1 juni wel verplicht omdat er anders te weinig capaciteit zou zijn. Andela legt uit dat er in onder meer het wmo- en zorgvervoer eenzelfde dilemma speelt. “Voor die doelgroep is het vervoer door onze leden in feite hun OV. Mensen die minder goed ter been zijn willen natuurlijk ook weer naar de kapper en een noodzakelijke boodschap doen. En de dagopvang wil weer beginnen voor cliënten die het echt nodig hebben. Als er in dit zorgvervoer helemaal niet gecombineerd mag worden, gaat het te veel geld kosten voor gemeenten en zullen er op een bepaald moment te weinig voertuigen en chauffeurs zijn.”

Er komen dus veel overwegingen kijken bij het grootschaliger opstarten van al dat vervoer. “Maar dit en meer zullen we voor 1 juni, als de volgende versoepelingen van de coronaregels gepland staan, vertalen in een protocol voor veilig zorgvervoer. Dat doen we in samenspraak met onze leden en de vakbonden. Ook werken we aan het actualiseren van het protocol voor als het consumententaxivervoer en zakelijk taxivervoer per 1 juni weer langzaam toe gaan nemen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

9 reacties op “KNV: geef snel duidelijkheid over schermen in taxi’s”

Karin Roest|14.05.20|11:33

Volgens mij hadden ze dat beter voor die tijd kunnen doen of schermen wel mogen of niet mogen.

Er zit zoveel verschil in de protocollen van de leraren en de taxichauffeurs dat het niet meer te snappen is.
Leraren moeten afstand houden van de kinderen maar waarom de taxichauffeurs niet? Ik snap er echt niets meer van .

Eigenlijk is er totaal geen bescherming voor de chauffeurs en blijft het net als voor de virus hetzelfde.

Uuuh dat Vind ik

Johan Zevenbergen|14.05.20|12:00

Goedemorgen word de KNV-directeur Hubert Andela ook wakker na een 1,5 maand,
snappen we ook meteen waarom alle lobby van de branche organisatie op niks uit draait.

Hettie van Beek|14.05.20|12:39

Over onrust bij de chauffeurs heeft deze meneer niets gehoord??? Volgende keer beter luisteren denk ik!!

Joost W. L.L.|14.05.20|12:52

Ik mag mijn kleinkinderen niet zien maar moet wel geheel onbeschermd met 7 kinderen in mijn busje rijden.
Mijn vrouw is hartpatiënt.
Ik val dus daardoor ook in een risicogroep?

Jeroen van Amstel|14.05.20|12:55

Wat voor nut heeft zo’n scherm? Wanneer je de airco aan hebt of je circuleert de lucht in de cabine dan verspreid je het virus wanneer dit in het voertuig aanwezig is, als er dan toch bescherming moet komen dan bieden mondkapjes volgens mij de beste bescherming , zijn ook een stuk goedkoper dan schermen

Will Deriks|14.05.20|13:43

ik ben van mening dat het hoog tijd werd dat de ouders ontlast werden.vandaar dat de leraren en wij als chauffeur opgezadeld worden met hun probleem.

Jorg|14.05.20|18:29

Puike mentaliteit Will, de kinderen als probleem zien.

Karin Roest|14.05.20|18:34

Hettie van Beek

Ik denk dat die man het niet wil zien die onrust bij de taxichauffeurs

Waar haalt hij het lef vandaan om te ontkennen dat er geen onrust is.Een beter idee is dat hij zijn ogen gaat openen.
Of het nou de FNV site is overal zie je bezorgde chauffeurs die man praat onzin.

Jac Janssen|14.05.20|20:49

Het bestaan word niet beter door wildgroei niet voorstellen dat er werkgever niet alles zal aangrijpen om zijn zaak te behouden .beloofde geld kosten lopen door, de kinderen mogen naar school ! dus instappen maar chauffeur word je niet geholpen met de wildgroei laat duidelijk zijn,schijn bescherming ook niet , veilig kan gebeuren open vraag ,zolang er mensen ziek beschermende maatregelen en middelen gebruiken ,verpleging /ziekenhuis/ IC / erg vreemd los te laten mis gaat draaien weer terug

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.