Oostenrijk Group

Oostenrijk Group op volle toeren voor EK voetbal: ‘kickstart na corona’

De taxi’s en touringcars van Oostenrijk Group worden momenteel volop ingezet voor het EK voetbal. Hoewel de verplaatsing van het evenement naar 2021 een teleurstelling was, zorgde het bij de vervoerder wel voor licht aan het einde van de tunnel. Na meer dan een jaar corona voelt het EK dan ook als een kickstart van het vervoer. 

De chauffeurs van Oostenrijk Group stonden na een jaar langer wachten op de Europese kampioenschappen voetbal te popelen om voor het grote evenement de weg op te mogen. Na een uitgebreide aanbestedingsprocedure won het bedrijf deze opdracht in 2020, maar in verband met corona werd het evenement een jaar verplaatst. “Natuurlijk was dit een teleurstelling, maar we hoorden al vrij snel dat wij het in 2021 alsnog mochten gaan doen”, legt Angelo Musch van Oostenrijk Group uit.

Volgens hem heeft de KNVB dit heel goed opgepakt. “We waren al in een zo ver stadium met alle voorbereidingen, dus ze zeiden dat we ons geen zorgen hoefden te maken.” Dit bleek waar te zijn, want de UEFA koos er voor om geen nieuwe aanbesteding te staren. Het moment dat het contract opnieuw werd getekend omschrijft Musch dan ook als heel mooi. “Het gaf ons in tijden van corona perspectief om te weten dat we in ieder geval iets moois hadden dat er aan zou komen. Iets wat vast staat.”

De chauffeurs van Oostenrijk Group vervoeren de nationale voetbalploegen die in de Johan Cruijff Arena spelen, de UEFA-officials en alle staf. Er worden hiervoor touringcars, shuttlebusjes en taxi’s ingezet. “Het volume van het vervoer is in Nederland wat groter omdat daarnaast ook het International Broadcast-center gevestigd is in ons land, namelijk in Haarlemmermeer. Vanuit daar worden alle media geregeld en worden alle wedstrijden gecoördineerd. Het vervoer van en naar dit centrum verzorgen wij ook.”

Back-up chauffeurs

Net als voor het gehele toernooi moeten ook voor het vervoer de coronaregels heel streng gehandhaafd worden. Musch legt uit dat er strenge protocollen gelden en de chauffeurs meerdere keren getest worden, zodat er een zogenoemde bubbel wordt gecreëerd. “Alles om te voorkomen dat er een besmetting in het team voorkomt.” Op het moment dat er een chauffeur in een later stadium alsnog positief wordt getest, staat er een back-up chauffeur klaar. “Hiermee is rekening gehouden door extra chauffeurs te testen en in thuisquarantaine te laten gaan. Op het moment het dit nodig is, kunnen zij inspringen.”

Ondanks dat het evenement anders is dan anders en in verband met corona meer van hen vraagt, is er vanuit de chauffeurs veel bereidheid om een bijdrage te leveren aan het vervoer. “Doordat wij ook een openbaar vervoerstak hebben, hebben de meeste chauffeurs zeker niet stil hoeven zitten. Maar er was wel behoefte aan weer wat reuring bij de meesten van hen.”

Niet gemaakt om stil te staan

Het evenement verloopt tot nu volgens Musch boven verwachting goed. “De eerste keer dat de chauffeurs weggaan is het natuurlijk heel spannend en zijn er veel vragen, maar we merken nu dat ze in de sfeer van het toernooi zitten en alles goed opgepakt wordt.” Er is nu dan ook vooral sprake van veel enthousiasme. “Je merkt aan iedereen dat ze er echt plezier in hebben en zin hebben om het werk door te pakken en aan de slag te blijven. Stil staan daar zijn we niet voor gemaakt, uiteraard.”

De vervoerder blikt daarom alvast voorzichtig vooruit naar de toekomst. Zo worden er onder andere gesprekken gevoerd met organisatoren van evenementen. “Daar zien we nu hele goede tekenen van leven omdat ze straks weer van start mogen nu er meer versoepeld wordt.” De hoop is dat daarnaast ook al het andere vervoer weer gaat opstarten. “Als straks de internationale reizen weer gaan toenemen, hopen we in Amsterdam wel weer veel met toerisme te kunnen doen.”

Voor nu ligt de focus echter nog even bij het EK. Zaterdag wordt de achtste finale gespeeld in Amsterdam, wat ook meteen de laatste wedstrijd is in ons land. De chauffeurs van Oostenrijk Group zullen dan nog de spelers van Wales en Denemarken mogen verwelkomen in hun voertuigen.

Lees ook:

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.