Nederland steeds verder van het slot: wat merkt de taxibranche?

Daklicht taxibus
Foto: Toyota

Nederland gaat steeds verder van het slot. Bijna alle coronamaatregelen zijn komen te vervallen, steeds meer mensen zijn gevaccineerd en het aantal besmettingen nam tot voor kort sterk af. Ondernemers in het zorgvervoer, het luchthavenvervoer en de straattaxiwereld leggen uit wat dit voor hen betekent. 

Toen het coronavirus in 2020 zijn intrede deed in Nederland, stond de hele taxisector op zijn kop. De vraag naar ritten nam fors af door de beperkingen die er door de regering werden opgelegd. Daarbij moesten chauffeurs en passagiers zich gaan houden aan speciale protocollen die meermaals werden gewijzigd, zoals de maximering in voertuigen en het dragen van mondmaskers.

Toen de vaccinatiecampagne op 6 januari van start ging, was er vooral voor vervoersbedrijven in het doelgroepenvervoer licht aan het einde van de tunnel. Avan verzorgt het doelgroepenvervoer in de regio Arnhem en Nijmegen. Directeur Math van den Beucken legt uit dat het aantal ritten bij hen rond maart 2020 daalde naar 10 Ă  15 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Vaccinaties kickstart voor het zorgvervoer

Pas toen de 65-plussers aan de beurt waren voor hun vaccinatie werd er echt weer een duidelijke stijging zichtbaar in het aantal ritten, stelt Van den Beucken. “Deze stijging heeft zich in de afgelopen maanden behoorlijk doorgezet. In juni zijn we weer boven de 70 procent van het aantal ritten die we in 2019 reden uitgekomen. Een behoorlijk herstel van het vervoer dus.”

Van den Beucken stelt dat de oorzaak van deze groei, naast het groeiend aantal gevaccineerden, ook te maken heeft met de heropening van winkels en terrassen. Hierdoor hebben mensen weer meer reden gekregen om op stap te gaan. “Maar het belangrijkste is dat mensen het vertrouwen weer hebben om de taxi in te stappen. Als ik de cijfers zie, durf ik dit wel zo te stellen. We zitten nog niet op het oude niveau, maar er is veel vooruitgang.” Zo lang het coronavirus niet opnieuw oplaait, verwacht Avan dat het aantal ritten dit jaar nog zal stijgen naar 80 Ă  85 procent van het aantal ritten in 2019.

De heropleving van de straattaximarkt

Voor straattaxiondernemers zijn evenementen, de horeca, nachtclubs en het toerisme de belangrijkste bronnen van inkomen. Juist dit lag vanwege de scherpe coronamaatregelen voor een lange tijd helemaal of grotendeels plat, waardoor ook het meeste taxiwerk wegviel. Davor Bogicevic van Rotterdamse Taxicentrale (RTC) legt uit dat deze taxicentrale de rustige periode onder andere heeft aangegrepen om de bestelmogelijkheden te updaten en om een nieuwe versie van hun apps te lanceren. Inmiddels neemt het werk ook voor hen weer langzaam toe.

Anthony Notos van myPOS bevestigt dit met cijfers van het aantal transacties in de taxiwereld. “Tussen april en juni zien we een toename van 10 tot 15 procent van het aantal transacties via onze betaalplatforms.” De heropening van de nachtclubs heeft hieraan bijgedragen. Zo stelt Bogicevic dat het aantal ritten via TCR op de ‘heropeningsdag’, zaterdag 26 juni, 13,5 procent hoger uitviel dan de week daarvoor.

Ook bij boekingsplatform Sneleentaxi.nl ziet men het aantal ritten toenemen. Algemeen directeur Sven Braam vertelt dat dit bij hen vooral de afgelopen vier weken het geval is. “Het gewicht zit hem met name in de toename van vakantieverkeer en het aantal boekingen van taxibussen voor kleine groepen.” Braam verwacht tot eind juli in principe elke week nog een groei te zien die mogelijk wat langer aanhoudt dan normaal. “Hierdoor zal september een mooie graadmeter zal zijn hoe de situatie er ‘echt’ uitziet.”

Luchthavenvervoer trekt slechts mondjesmaat aan

Doordat ook niet noodzakelijke reizen naar het buitenland lange tijd niet toegestaan waren, was het op de opstelstrook bij Schiphol vechten om een klant. Nu zijn de zomervakanties op sommige plaatsen van start gegaan en zijn de grenzen weer meer geopend. Toch blijken de taxiondernemers op Schiphol hier nog niet in grote mate van te profiteren.

Gamis el Bouakili, directeur van SchipholTaxi, vertelt dat zijn bedrijf aan het begin van dit jaar minder dan 10 procent van het aantal ritten reed ten opzichte van voor corona. “Ook de maanden daarna, toen er werd begonnen met vaccineren, is hier niet veel aan veranderd. De eerste veranderingen merken we nu pas, maar echt mondjesmaat.”

Dit lijkt verrassend, omdat de drukte op de luchthaven al flink is toegenomen. De reden dat dit wordt niet doorvertaald naar de taxiondernemers op Schiphol, is volgens Bouakili te wijten aan het feit dat zakelijke reizen nog niet op gang zijn gekomen. “Toeristen zijn maar goed voor 20 Ă  25 procent van ons werk. Zij maken over het algemeen namelijk meer gebruik van het openbaar vervoer.”

Pas na de zomer echt wat groei

Momenteel zit SchipholTaxi op 10 Ă  15 procent van het aantal ritten dat in juni 2019 werd gereden. In de zomer verwacht Bouakili een kleine opleving door het toerisme, maar pas na de zomer wordt Ă©cht wat groei verwacht. “Zoals het er nu naar uitziet zijn er na de zomer weer wat congressen en evenementen waar zakelijke reizigers op afkomen. Ik hoop dat we dan kunnen klimmen naar over de 40 procent van het aantal ritten, maar dat is afhankelijk van de mondiale situatie.”

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nederland steeds verder van het slot: wat merkt de taxibranche? | TaxiPro

Nederland steeds verder van het slot: wat merkt de taxibranche?

Daklicht taxibus
Foto: Toyota

Nederland gaat steeds verder van het slot. Bijna alle coronamaatregelen zijn komen te vervallen, steeds meer mensen zijn gevaccineerd en het aantal besmettingen nam tot voor kort sterk af. Ondernemers in het zorgvervoer, het luchthavenvervoer en de straattaxiwereld leggen uit wat dit voor hen betekent. 

Toen het coronavirus in 2020 zijn intrede deed in Nederland, stond de hele taxisector op zijn kop. De vraag naar ritten nam fors af door de beperkingen die er door de regering werden opgelegd. Daarbij moesten chauffeurs en passagiers zich gaan houden aan speciale protocollen die meermaals werden gewijzigd, zoals de maximering in voertuigen en het dragen van mondmaskers.

Toen de vaccinatiecampagne op 6 januari van start ging, was er vooral voor vervoersbedrijven in het doelgroepenvervoer licht aan het einde van de tunnel. Avan verzorgt het doelgroepenvervoer in de regio Arnhem en Nijmegen. Directeur Math van den Beucken legt uit dat het aantal ritten bij hen rond maart 2020 daalde naar 10 Ă  15 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Vaccinaties kickstart voor het zorgvervoer

Pas toen de 65-plussers aan de beurt waren voor hun vaccinatie werd er echt weer een duidelijke stijging zichtbaar in het aantal ritten, stelt Van den Beucken. “Deze stijging heeft zich in de afgelopen maanden behoorlijk doorgezet. In juni zijn we weer boven de 70 procent van het aantal ritten die we in 2019 reden uitgekomen. Een behoorlijk herstel van het vervoer dus.”

Van den Beucken stelt dat de oorzaak van deze groei, naast het groeiend aantal gevaccineerden, ook te maken heeft met de heropening van winkels en terrassen. Hierdoor hebben mensen weer meer reden gekregen om op stap te gaan. “Maar het belangrijkste is dat mensen het vertrouwen weer hebben om de taxi in te stappen. Als ik de cijfers zie, durf ik dit wel zo te stellen. We zitten nog niet op het oude niveau, maar er is veel vooruitgang.” Zo lang het coronavirus niet opnieuw oplaait, verwacht Avan dat het aantal ritten dit jaar nog zal stijgen naar 80 Ă  85 procent van het aantal ritten in 2019.

De heropleving van de straattaximarkt

Voor straattaxiondernemers zijn evenementen, de horeca, nachtclubs en het toerisme de belangrijkste bronnen van inkomen. Juist dit lag vanwege de scherpe coronamaatregelen voor een lange tijd helemaal of grotendeels plat, waardoor ook het meeste taxiwerk wegviel. Davor Bogicevic van Rotterdamse Taxicentrale (RTC) legt uit dat deze taxicentrale de rustige periode onder andere heeft aangegrepen om de bestelmogelijkheden te updaten en om een nieuwe versie van hun apps te lanceren. Inmiddels neemt het werk ook voor hen weer langzaam toe.

Anthony Notos van myPOS bevestigt dit met cijfers van het aantal transacties in de taxiwereld. “Tussen april en juni zien we een toename van 10 tot 15 procent van het aantal transacties via onze betaalplatforms.” De heropening van de nachtclubs heeft hieraan bijgedragen. Zo stelt Bogicevic dat het aantal ritten via TCR op de ‘heropeningsdag’, zaterdag 26 juni, 13,5 procent hoger uitviel dan de week daarvoor.

Ook bij boekingsplatform Sneleentaxi.nl ziet men het aantal ritten toenemen. Algemeen directeur Sven Braam vertelt dat dit bij hen vooral de afgelopen vier weken het geval is. “Het gewicht zit hem met name in de toename van vakantieverkeer en het aantal boekingen van taxibussen voor kleine groepen.” Braam verwacht tot eind juli in principe elke week nog een groei te zien die mogelijk wat langer aanhoudt dan normaal. “Hierdoor zal september een mooie graadmeter zal zijn hoe de situatie er ‘echt’ uitziet.”

Luchthavenvervoer trekt slechts mondjesmaat aan

Doordat ook niet noodzakelijke reizen naar het buitenland lange tijd niet toegestaan waren, was het op de opstelstrook bij Schiphol vechten om een klant. Nu zijn de zomervakanties op sommige plaatsen van start gegaan en zijn de grenzen weer meer geopend. Toch blijken de taxiondernemers op Schiphol hier nog niet in grote mate van te profiteren.

Gamis el Bouakili, directeur van SchipholTaxi, vertelt dat zijn bedrijf aan het begin van dit jaar minder dan 10 procent van het aantal ritten reed ten opzichte van voor corona. “Ook de maanden daarna, toen er werd begonnen met vaccineren, is hier niet veel aan veranderd. De eerste veranderingen merken we nu pas, maar echt mondjesmaat.”

Dit lijkt verrassend, omdat de drukte op de luchthaven al flink is toegenomen. De reden dat dit wordt niet doorvertaald naar de taxiondernemers op Schiphol, is volgens Bouakili te wijten aan het feit dat zakelijke reizen nog niet op gang zijn gekomen. “Toeristen zijn maar goed voor 20 Ă  25 procent van ons werk. Zij maken over het algemeen namelijk meer gebruik van het openbaar vervoer.”

Pas na de zomer echt wat groei

Momenteel zit SchipholTaxi op 10 Ă  15 procent van het aantal ritten dat in juni 2019 werd gereden. In de zomer verwacht Bouakili een kleine opleving door het toerisme, maar pas na de zomer wordt Ă©cht wat groei verwacht. “Zoals het er nu naar uitziet zijn er na de zomer weer wat congressen en evenementen waar zakelijke reizigers op afkomen. Ik hoop dat we dan kunnen klimmen naar over de 40 procent van het aantal ritten, maar dat is afhankelijk van de mondiale situatie.”

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.