Taxistandplaats Eindhoven

Chauffeurs demonstreren tegen TTO-plannen in Eindhoven

In het nieuwe Eindhovense model voor de straattaximarkt zijn bepalingen opgenomen voor duurzame TTO’s, die enkele privileges krijgen waar ‘gewone’ TTO’s niet op kunnen rekenen. Dat is tegen het zere been van veel taxichauffeurs, die daarnaast vrezen de vereiste investeringen niet op te kunnen hoesten. Daarom demonstreerden tientallen chauffeurs tegen de plannen.

Dat deden ze voorafgaand aan een vergadering van de Kwaliteitskring Taxi Eindhoven, waar met het oog op de plannen een intentie-overeenkomst zou worden getekend. Als gevolg van het protest ging die vergadering niet door, meldt Omroep Brabant. Eindhoven koos enkele maanden geleden voor de invoering van het TTO-systeem per 1 januari 2017.

Op busbaan buiten de ring

Uitgangspunt van dat nieuwe beleid is dat de kwaliteit van de opstapmarkt in Eindhoven een positieve impuls krijgt. Na het nodige overleg werd besloten dat een keuze voor het TTO-model met toegestane taxi-organisaties de beste mogelijkheden zou bieden om aan de bestaande problemen een einde te maken. Om voor voldoende marktwerking te zorgen komen er minstens twee Eindhovense TTO’s. Deze moeten over tenminste vijftien wagens en chauffeurs beschikken.

Rijden met uitstootvrije taxi’s wordt nu nog niet verplicht, maar wel met diverse maatregelen aangemoedigd. TTO’s met emissievrije taxi’s hebben minder voertuigen nodig en kunnen daarnaast rekenen op voorkeursplekken op taxistandplaatsen. Op de binnenring mogen alle TTO-voertuigen van de busbaan gebruik maken. Taxi’s die geen schadelijke stoffen uitstoten mogen dat straks ook buiten de ring. Daarnaast komen er in het stationsgebied laadpalen voor elektrische taxi’s.

Minder werk

Met CABS werd onlangs al de eerste TTO van Eindhoven bekend. Dat bedrijf rijdt met vijf elektrische taxi’s in Eindhoven en omgeving. Door de voorkeursbehandeling die CABS en eventueel ander ‘duurzame’ TTO’s krijgen, verwachten de boze chauffeurs een deel van hun werk kwijt te raken. Daarnaast vrezen zij een hoop geld kwijt te zijn aan de nieuwe opzet. De verantwoordelijke wethouder heeft aangegeven in elk geval de voorkeursplaatsen op de standplaats bij het centraal station te zullen heroverwegen.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

3 reacties op “Chauffeurs demonstreren tegen TTO-plannen in Eindhoven”

Vsu Vereniging|29.12.16|12:30

Mooi bedacht en in voordeel van de lobyisten.
Enkele jaren geleden is de TTO bedacht door een groep lobyisten, maar wat mij op is gevallen is dat er geen verbetering is te merken.
TTO is bedoeld om de zogeheten rotteappels uit te kunnen pikken. Rijs bij mij de vraag, wat merkt de klant van deze veranderingen en waaruit blijkt dat?

Uit ervaring en onderzoek is ook gebleken dat deze taxicentrales hun marktaandeel zien slinken en een schuldige moeten aanwijzen,en dat zijn de vrijerijders.

Vsu Vereniging|29.12.16|12:46

Het feit is dat het nog nooit is voorgekomen dat je zonder perspectief kwaliteit kan garanderen.

De vraag is, wat zal veranderen binnen de branche met de komst van een TTO en waar blijkt dat uit ? Wie zijn de TTO houders en welke belangen zullen ze behartigen?

Verder hebben we de komst van UBER mogen ervaren en dat UBER een groot deel van de markt heeft veroverd. Rijs bij mij de vraag, welke klanten heeft UBER veroverd en wie zal het effect daarvan eerder ervaren ? Stof tot nadenken hoop ik

Jan Nonnekes|30.12.16|17:28

Denk ook eens in positieven zoals het weren van half Amsterdam en Den Haag of Rotterdam tijdens bvb carnaval of andere Eindhovense evenementen.
Samen werking kan ook duidelijk meer mogelijkheden bieden waar alle beter van worden.
Probeer daarom ook eens anders te kijken als alleen ons één pitter gevoel.
Veranderingen zijn niet altijd verslechteringen maar we moeten er wel open voor staan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.