Pixabay - Geld

Onderzoek: Uber-chauffeurs verdienen gemiddeld 32,32 euro per uur

Geldbiljetten. Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/martaposemuckel

Amsterdamse taxichauffeurs die ritten uitvoeren onder de vlag van Uber, verdienen bruto gemiddeld zo’n 32,32 euro per uur. Het gaat hierbij om verdiensten die ze halen uit ritten, fooi en promo’s. Dat blijkt uit onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. Gemiddeld zijn de chauffeurs zo’n 25 uur per week online via de Uber-app.

Volgens Uber zijn de verdiensten van chauffeurs met 41 procent gestegen sinds de coronapandemie. ‘Voor corona (2019) lagen de verdiensten van chauffeurs gemiddeld op 22,85 euro per uur, na aftrek van Uber’s service fee en BTW. In 2022 zijn de gemiddelde verdiensten, na dezelfde aftrek, 32,32 euro. Een stijging van 41 procent ten opzichte van het pre-covid niveau’, zo stelt het taxiplatform in een persbericht naar aanleiding van de onderzoeksresultaten. “Dit toont een sterk herstel en zelfs groei aan voor de zaken van chauffeurs”, zegt Maurits SchönfeldGeneral Manager voor Noord-Europa bij Uber, daarover.

Variatie

“De verdiensten en uren online variëren sterk tussen de chauffeurs”, zegt hoofdonderzoeker Didier Fouarge over de uitkomsten van het onderzoek op de site van de Universiteit Maastricht. “Uit de administratieve data blijkt dat ruim een kwart van de chauffeurs minder dan twaalf uur per week de app gebruikt. Slechts 15 procent van de chauffeurs is meer dan 38 uur per week online in de Uber-app.”

Volgens Uber heeft die variatie te maken met de keuzes die chauffeurs maken. ‘Onder andere wanneer ze ervoor kiezen hun diensten aan te bieden via het Uber-platform en hoeveel ritaanvragen chauffeurs accepteren. De bruto-inkomsten per uur zijn bijvoorbeeld het hoogst voor ritten in het weekend, ’s nachts of ’s ochtends vroeg. De vraag naar taxidiensten is dan meestal het hoogst, omdat passagiers op die momenten veilig en gemakkelijk naar hun werk of sociale evenementen willen.’

De inkomsten die chauffeurs opstrijken, zijn volgens het taxiplatform weer afhankelijk van de hoeveelheid uren die ze per week voor Uber rijden. ‘Ongeveer één op de vier chauffeurs was vorig jaar twaalf uur per week of minder online, wat ongeveer 520 euro aan inkomsten per maand opleverde. Ter vergelijking: een chauffeur die tussen de 32 en 36 uur per week online was, verdiende gemiddeld 4.263 euro per maand’, aldus Uber.

Vraagtekens

Verschillende partijen hebben echter vraagtekens bij dit onderzoek geplaatst. FNV is een van hen. Volgens de vakbond is dit onderzoek namelijk gebaseerd op data die Uber zelf heeft aangeleverd. “Die data is dus niet controleerbaar”, zei FNV-campagneleider Cihan Ugural daar eerder deze week over. “Bovendien houden die cijfers van Uber totaal geen rekening met de kosten die de chauffeurs zelf dragen.”

En ook de Volkskrant plaatst een kritische kanttekening. Zij noemen het onderzoek ‘omstreden’. Volgens de krant wilde de gemeente Amsterdam laten onderzoeken of de inkomsten van zzp’ende chauffeurs niet zo laag zouden zijn, dat zij gedwongen waren eindeloos door te werken. ‘Uber ging akkoord en benaderde de Maastrichtse onderzoeker Didier Fouarge’, zo schrijft de Volkskrant. ‘De hoogleraar economie kreeg naar eigen zeggen de volledige vrijheid om de data van Uber te analyseren, ook al was het omstreden techplatform zijn opdrachtgever en geldschieter.’

Onafhankelijkheid

Hoofdonderzoeker Didier Fouarge bevestigt dit beeld tegenover TaxiPro. “Maar dat is helemaal geen gekke gang van zaken”, zegt hij daar direct bij. “Wij doen onderzoek voor allerlei partijen, zoals de overheid of grote bedrijven. Uber is naar ons toegekomen, omdat ze iets wilden weten over de gebruikers van hun app en hebben ons daarvoor betaald. Dat is een heel gangbaar economisch proces. Het onderzoek is écht onafhankelijk. Ik ben inderdaad betaald door Uber, maar dat betekent niet dat ik naar de pijpen ga dansen van de opdrachtgever. Wij staan voor onze integriteit.”

Tevens bevestigt Fouarge dat dit onderzoek enkel data bevat die afkomstig zijn van Uber. “In 2019 ben ik door Uber benaderd voor het onderzoek. In 2020 heb ik een offerte opgesteld. Ik heb aangegeven welke data ik voor mijn onderzoek nodig had. Dat heb ik ook gekregen. Die data kan gefabriceerd zijn, maar dat is voor mij niet aannemelijk. Ik ben heel alert geweest op wat ik binnen heb gekregen. Wat ik kon checken, heb ik gecheckt en klopte. Ik heb geen gekke dingen gezien. Ik heb niet het gevoel dat ik door Uber voor de gek gehouden ben.”

Tot slot stelt de hoofdonderzoeker dat van het gemiddelde bedrag van 32,32 euro nog wat kosten afgetrokken moeten worden, wil je bij de daadwerkelijke verdiensten van de chauffeurs uitkomen. “Belastingen, premies, sparen voor pensioen, etc. Dat moet je allemaal van het gemiddelde brutobedrag aftrekken wil je erachter komen hoeveel een Uber-chauffeur daadwerkelijk aan inkomsten binnenkrijgt”, zo besluit Fouarge.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

22 reacties op “Onderzoek: Uber-chauffeurs verdienen gemiddeld 32,32 euro per uur”

Peter Walgreen|03.03.23|16:40

Wie betaald bepaald…

Taxi Amsterdam|04.03.23|01:09

Haha daar gaan we weer hoor met die platform propaganda. Het zal niet lang meer duren maar het is binnenkort over en uit met ze dus proberen ze nog even van alles en nog wat in de media te plaatsen om mensen nog te laten geloven dat ze deugen. Als die jongens van Fnv gewoon even goed hun werk doen en ook even kijken naar andere Europese gerechtelijke uitspraken dan is het binnenkort gemiddeld minimaal 45+ euro per uur wat platform chauffeurs over kunnen houden!

Taxi Amsterdam|04.03.23|01:19

Er zijn in Europa al landen die hun eigen zelfstandige ondernemers in bescherming hebben genomen tegen soortgelijke platforms die aan oneerlijke concurrentie doen of teveel willen bepalen, uitbuiten enz. In het geval van taxi platforms is er bijv afgesproken dat chauffeurs minimaal 1,80 euro per km moeten overhouden of dat taxi platform apps maar max 10% commissie in rekening mogen brengen. Kwestie van tijd maar Nederland moet ivm Nederlandse en Europese wet en regelgeving wel volgen!

Taxi Amsterdam|04.03.23|01:32

Nederlandse overheid moet kwaliteitseisen gaan stellen en ook nog bijv een minimum prijs afspreken van 2 euro per km wat moet overblijven voor de taxi zzper. Dan zijn alle taxiplatforms welkom en dan pas heb je weer een gezonde markt!

Taxi Amsterdam|04.03.23|01:47

Als je kijkt naar de huidige economie en de inflatie vind ik zelfs dat je tegenwoordig als zelfstandige taxichauffeur minimaal 3 euro per km moet overhouden. Ach ja we gaan het zien in ieder geval wat ons land gaat doen voor de kleine zelfstandige ondernemer. Wordt je beschermd tegen die parasieten en houden zelfstandigen een eerlijkere prijs over? Of laten ze die moderne slavernij constructie in leven met alle gevolgen vandien?

Peter Walgreen|04.03.23|10:38

Lijkt mij niet erg realistisch om € 3.00 per km. over te houden, dan gaat morgen iedereen taxi rijden.

Stef Keij|04.03.23|15:34

Uber heeft met vuur gespeeld en er te lang op gerekend dat de vrienden van de VVD eventuele plooitjes glad konden strijken. Die €32,32 is schattig, maar Uber vergeet wel voor het gemak om de kosten erbij te halen die een zelfstandige taxichauffeur heeft en die voor Uber rijdt. Als je die kosten er nl afhaalt, dan zit het gros van de chauffeurs netto waarschijnlijk op of onder het wettelijk minimumloon. Onderzoek dat aan alle kanten rammelt, 13 juni uitspraak in het hoger beroep vs fnv.

Taxi Amsterdam|04.03.23|23:27

@peter. Dat is zeker niet realistisch maar wil er alleen maar mee aangegeven dat ongeveer dat bedrag vandaag de dag eigenlijk de prijs is waar je voor hoort te rijden per km. En al helemaal bij een hogere segment (premium) kwaliteitstaxi.

Taxi Amsterdam|04.03.23|23:43

Die zogenaamde flut onderzoeken slaan helemaal nergens op. Klinkt mooi natuurlijk die 32,32 bruto per uur maar wat er over blijft na aftrek van alle kosten dat is inderdaad schandalig en past niet binnen NL. Het komt bijna neer op moderne slavernij zo triest is het eigenlijk! Als ik een enkele taxirit doe van Amsterdam naar Brussel voor 200 euro en ik doe er 2,5 uur over heen en 2,5 uur terug dan heb ik ook gemiddeld een omzet van 40 euro per uur. Klinkt ook mooi maar NETTO is dat bijna niks!

Taxi Amsterdam|04.03.23|23:51

En lees goed! Na aftrek van alle kosten!!!
Onderhoud,lease,brandstof,ziekte,vakantie,verzekering enz. Dan is het zoals ik al eerder omschreef echt triest eigenlijk wat er dan nog overblijft anno 2023 en dat in een land als Nederland.

Ko de Ruiter|06.03.23|19:25

Ik begrijp een ding niet in deze hele discussie, als het zo slecht betaald, waarom rijden jullie nog via Uber en waarom gaat het alleen over Uber en nooit over Bolt, die de prijzen nog meer onderuit heeft gehaald met Bolt economy!!!
Ik rijd in alle tevredenheid via Uber en lig niet zeuren over de verdiensten die voor mij hoog genoeg zijn ± € 3500 netto.
Ga wat anders als het niet bevalt.

Taxi Amsterdam|07.03.23|08:49

@ko de ruiter. Er is helemaal geen discussie. Lezen kunnen bepaalde platform chauffeurs blijkbaar ook niet meer! De meeste ervaren taxi ondernemers die rijden voor geen enkele platform app met slaven prijzen. Die snappen wel hoe het werkt maak jij je daar maar niet druk om! Goed toch als je happy bent met je 3500 euro netto. Wat moest je daarvoor doen? Van Amsterdam naar Tokio rijden? Haha is het dan nog wel 3500 euro netto? Alle kosten er af? Zeker weten? Droom en slaap lekker voor de rest!

Ko de Ruiter|07.03.23|12:31

Ja hoor helemaal netto. Ik doe mijn werk zo goed mogelijk en wordt daar prima voor betaald, sommigen staan uren op Schiphol te wachten op een rit naar ver weg,in tussentijd verdien ik mijn geld.
Maar nogmaals, als je vindt dat je te weinig verdient als taxichauffeur ga je toch iets anders doen, niemand dwingt je om dit werk te doen. Bij RMC ontvangen ze je met open armen en doe je nog goed werk ook.
Een mooie dag verder en probeer eens te discussiëren zonder iemand af te katten

Peter Walgreen|07.03.23|15:00

Ko,
Dat wil dus zeggen dat je ongeveer € 7000.- bruto per maand rijd, laat anderen dit maar niet lezen want die beginnen dan morgen ook voor zichzelf…

Ali Ates|07.03.23|15:16

Dit weet de vakbond FNV ook dat we veel verdienen maar het gaat niet om wat de chauffeur verdienen het gaat er om dat uber meer belasting en pensioen fonds betaald.

Gemiddeld nettowinst per maand 6000 euro dat roep ik al vanaf de begin

Peter Walgreen|07.03.23|15:49

Ali,
Dan zal je ongeveer € 12000.- bruto omzet per maand moeten rijden, dat betekent ongeveer € 2750.- per week, droom jij ook maar lekker verder.

Ali Ates|07.03.23|16:59

Peter

Ik haal ongeveer 9000euro per maand bruto omzet,en werk ongeveer 55 uur per week.
Ik rij met een parelmoer wit mat kleur Mercedes e klasse in Amsterdam als je mij zit rijden,moet je mij even aan houden.
Dan laat ik je even zien in mijn appe hoeveel mijn omzet is ,beloofd

Stef Bouwhuis|07.03.23|18:50

Het oneerlijke is dat er gesteld wordt dat Uber chauffeurs meer dan € 32 per uur ‘verdienen’. Vermoedelijk wordt ‘omzet’ bedoeld. Daar gaan de kosten nog vanaf.

Dit bedrag is alleen op piekuren mogelijk, maar niet in de lage drukte uren.

Beroepschauffeurs die fulltime taxi werk doen worden op piekuren van omzet bestolen door deze parttime Uber chauffeurs, die dit werk als bijverdienste doen en alleen op piekuren de weg op komen. Dit frustreert een gezond inkomen voor fulltime chauffeurs.

Stef Bouwhuis|07.03.23|18:56

Wie betaalt deze onderzoeker? Uber? Dat lijkt wel zo. Het is natuurlijk ‘bruto omzet’ en dat is wat anders als verdienste!

Daarnaast wordt de beroepschauffeur, die dagelijks 8 – 10 uur in zijn auto zit ook nog eens bestolen door deze parttime Uber chauffeurs, die alleen in de gouden piekuren op de weg komen.

Daarnaast steelt Uber van de consument door bij schaarste op een locatie de prijzen keihard op te drijven!

Kapi Taal|11.03.23|14:54

9000.00 bruto gedeeld door 4 weken a 55 uur =220 uur mag dat nee.

9000.00 bruto gedeeld door 220 uur = 40.90

rust je nog wel uit ali ates

Hassan tidelot|13.03.23|22:39

Ali is doorgedraaid, komt door uber saver, met zijn Mercedes nog voor zulke bedragen mensen weg brengen schandalig, je concurreert met GVB man 18 euro Amsterdam Spl op meter is dat minimaal 48 euro wijsneus!

Cano Cano|17.03.23|11:12

Uber is legale snodder geworden. Weg met die platforms zolang ze geen prijzen en commiesies aanpassen. Gvb is zelfs duurder dan uber en bolt. Het heeft de hele markt kapot gemaakt. Je houdt minder dan de helft over dan normale taxi en daarop commisie betalen, nog van dat bedrag 9% procent btw..
Alles wordt duurder behalve prijzen van uber en bolt..

Onderzoek: Uber-chauffeurs verdienen gemiddeld 32,32 euro per uur | TaxiPro
Pixabay - Geld

Onderzoek: Uber-chauffeurs verdienen gemiddeld 32,32 euro per uur

Geldbiljetten. Foto ter illustratie. Foto: Pixabay/martaposemuckel

Amsterdamse taxichauffeurs die ritten uitvoeren onder de vlag van Uber, verdienen bruto gemiddeld zo’n 32,32 euro per uur. Het gaat hierbij om verdiensten die ze halen uit ritten, fooi en promo’s. Dat blijkt uit onderzoek van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. Gemiddeld zijn de chauffeurs zo’n 25 uur per week online via de Uber-app.

Volgens Uber zijn de verdiensten van chauffeurs met 41 procent gestegen sinds de coronapandemie. ‘Voor corona (2019) lagen de verdiensten van chauffeurs gemiddeld op 22,85 euro per uur, na aftrek van Uber’s service fee en BTW. In 2022 zijn de gemiddelde verdiensten, na dezelfde aftrek, 32,32 euro. Een stijging van 41 procent ten opzichte van het pre-covid niveau’, zo stelt het taxiplatform in een persbericht naar aanleiding van de onderzoeksresultaten. “Dit toont een sterk herstel en zelfs groei aan voor de zaken van chauffeurs”, zegt Maurits SchönfeldGeneral Manager voor Noord-Europa bij Uber, daarover.

Variatie

“De verdiensten en uren online variëren sterk tussen de chauffeurs”, zegt hoofdonderzoeker Didier Fouarge over de uitkomsten van het onderzoek op de site van de Universiteit Maastricht. “Uit de administratieve data blijkt dat ruim een kwart van de chauffeurs minder dan twaalf uur per week de app gebruikt. Slechts 15 procent van de chauffeurs is meer dan 38 uur per week online in de Uber-app.”

Volgens Uber heeft die variatie te maken met de keuzes die chauffeurs maken. ‘Onder andere wanneer ze ervoor kiezen hun diensten aan te bieden via het Uber-platform en hoeveel ritaanvragen chauffeurs accepteren. De bruto-inkomsten per uur zijn bijvoorbeeld het hoogst voor ritten in het weekend, ’s nachts of ’s ochtends vroeg. De vraag naar taxidiensten is dan meestal het hoogst, omdat passagiers op die momenten veilig en gemakkelijk naar hun werk of sociale evenementen willen.’

De inkomsten die chauffeurs opstrijken, zijn volgens het taxiplatform weer afhankelijk van de hoeveelheid uren die ze per week voor Uber rijden. ‘Ongeveer één op de vier chauffeurs was vorig jaar twaalf uur per week of minder online, wat ongeveer 520 euro aan inkomsten per maand opleverde. Ter vergelijking: een chauffeur die tussen de 32 en 36 uur per week online was, verdiende gemiddeld 4.263 euro per maand’, aldus Uber.

Vraagtekens

Verschillende partijen hebben echter vraagtekens bij dit onderzoek geplaatst. FNV is een van hen. Volgens de vakbond is dit onderzoek namelijk gebaseerd op data die Uber zelf heeft aangeleverd. “Die data is dus niet controleerbaar”, zei FNV-campagneleider Cihan Ugural daar eerder deze week over. “Bovendien houden die cijfers van Uber totaal geen rekening met de kosten die de chauffeurs zelf dragen.”

En ook de Volkskrant plaatst een kritische kanttekening. Zij noemen het onderzoek ‘omstreden’. Volgens de krant wilde de gemeente Amsterdam laten onderzoeken of de inkomsten van zzp’ende chauffeurs niet zo laag zouden zijn, dat zij gedwongen waren eindeloos door te werken. ‘Uber ging akkoord en benaderde de Maastrichtse onderzoeker Didier Fouarge’, zo schrijft de Volkskrant. ‘De hoogleraar economie kreeg naar eigen zeggen de volledige vrijheid om de data van Uber te analyseren, ook al was het omstreden techplatform zijn opdrachtgever en geldschieter.’

Onafhankelijkheid

Hoofdonderzoeker Didier Fouarge bevestigt dit beeld tegenover TaxiPro. “Maar dat is helemaal geen gekke gang van zaken”, zegt hij daar direct bij. “Wij doen onderzoek voor allerlei partijen, zoals de overheid of grote bedrijven. Uber is naar ons toegekomen, omdat ze iets wilden weten over de gebruikers van hun app en hebben ons daarvoor betaald. Dat is een heel gangbaar economisch proces. Het onderzoek is écht onafhankelijk. Ik ben inderdaad betaald door Uber, maar dat betekent niet dat ik naar de pijpen ga dansen van de opdrachtgever. Wij staan voor onze integriteit.”

Tevens bevestigt Fouarge dat dit onderzoek enkel data bevat die afkomstig zijn van Uber. “In 2019 ben ik door Uber benaderd voor het onderzoek. In 2020 heb ik een offerte opgesteld. Ik heb aangegeven welke data ik voor mijn onderzoek nodig had. Dat heb ik ook gekregen. Die data kan gefabriceerd zijn, maar dat is voor mij niet aannemelijk. Ik ben heel alert geweest op wat ik binnen heb gekregen. Wat ik kon checken, heb ik gecheckt en klopte. Ik heb geen gekke dingen gezien. Ik heb niet het gevoel dat ik door Uber voor de gek gehouden ben.”

Tot slot stelt de hoofdonderzoeker dat van het gemiddelde bedrag van 32,32 euro nog wat kosten afgetrokken moeten worden, wil je bij de daadwerkelijke verdiensten van de chauffeurs uitkomen. “Belastingen, premies, sparen voor pensioen, etc. Dat moet je allemaal van het gemiddelde brutobedrag aftrekken wil je erachter komen hoeveel een Uber-chauffeur daadwerkelijk aan inkomsten binnenkrijgt”, zo besluit Fouarge.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

22 reacties op “Onderzoek: Uber-chauffeurs verdienen gemiddeld 32,32 euro per uur”

Peter Walgreen|03.03.23|16:40

Wie betaald bepaald…

Taxi Amsterdam|04.03.23|01:09

Haha daar gaan we weer hoor met die platform propaganda. Het zal niet lang meer duren maar het is binnenkort over en uit met ze dus proberen ze nog even van alles en nog wat in de media te plaatsen om mensen nog te laten geloven dat ze deugen. Als die jongens van Fnv gewoon even goed hun werk doen en ook even kijken naar andere Europese gerechtelijke uitspraken dan is het binnenkort gemiddeld minimaal 45+ euro per uur wat platform chauffeurs over kunnen houden!

Taxi Amsterdam|04.03.23|01:19

Er zijn in Europa al landen die hun eigen zelfstandige ondernemers in bescherming hebben genomen tegen soortgelijke platforms die aan oneerlijke concurrentie doen of teveel willen bepalen, uitbuiten enz. In het geval van taxi platforms is er bijv afgesproken dat chauffeurs minimaal 1,80 euro per km moeten overhouden of dat taxi platform apps maar max 10% commissie in rekening mogen brengen. Kwestie van tijd maar Nederland moet ivm Nederlandse en Europese wet en regelgeving wel volgen!

Taxi Amsterdam|04.03.23|01:32

Nederlandse overheid moet kwaliteitseisen gaan stellen en ook nog bijv een minimum prijs afspreken van 2 euro per km wat moet overblijven voor de taxi zzper. Dan zijn alle taxiplatforms welkom en dan pas heb je weer een gezonde markt!

Taxi Amsterdam|04.03.23|01:47

Als je kijkt naar de huidige economie en de inflatie vind ik zelfs dat je tegenwoordig als zelfstandige taxichauffeur minimaal 3 euro per km moet overhouden. Ach ja we gaan het zien in ieder geval wat ons land gaat doen voor de kleine zelfstandige ondernemer. Wordt je beschermd tegen die parasieten en houden zelfstandigen een eerlijkere prijs over? Of laten ze die moderne slavernij constructie in leven met alle gevolgen vandien?

Peter Walgreen|04.03.23|10:38

Lijkt mij niet erg realistisch om € 3.00 per km. over te houden, dan gaat morgen iedereen taxi rijden.

Stef Keij|04.03.23|15:34

Uber heeft met vuur gespeeld en er te lang op gerekend dat de vrienden van de VVD eventuele plooitjes glad konden strijken. Die €32,32 is schattig, maar Uber vergeet wel voor het gemak om de kosten erbij te halen die een zelfstandige taxichauffeur heeft en die voor Uber rijdt. Als je die kosten er nl afhaalt, dan zit het gros van de chauffeurs netto waarschijnlijk op of onder het wettelijk minimumloon. Onderzoek dat aan alle kanten rammelt, 13 juni uitspraak in het hoger beroep vs fnv.

Taxi Amsterdam|04.03.23|23:27

@peter. Dat is zeker niet realistisch maar wil er alleen maar mee aangegeven dat ongeveer dat bedrag vandaag de dag eigenlijk de prijs is waar je voor hoort te rijden per km. En al helemaal bij een hogere segment (premium) kwaliteitstaxi.

Taxi Amsterdam|04.03.23|23:43

Die zogenaamde flut onderzoeken slaan helemaal nergens op. Klinkt mooi natuurlijk die 32,32 bruto per uur maar wat er over blijft na aftrek van alle kosten dat is inderdaad schandalig en past niet binnen NL. Het komt bijna neer op moderne slavernij zo triest is het eigenlijk! Als ik een enkele taxirit doe van Amsterdam naar Brussel voor 200 euro en ik doe er 2,5 uur over heen en 2,5 uur terug dan heb ik ook gemiddeld een omzet van 40 euro per uur. Klinkt ook mooi maar NETTO is dat bijna niks!

Taxi Amsterdam|04.03.23|23:51

En lees goed! Na aftrek van alle kosten!!!
Onderhoud,lease,brandstof,ziekte,vakantie,verzekering enz. Dan is het zoals ik al eerder omschreef echt triest eigenlijk wat er dan nog overblijft anno 2023 en dat in een land als Nederland.

Ko de Ruiter|06.03.23|19:25

Ik begrijp een ding niet in deze hele discussie, als het zo slecht betaald, waarom rijden jullie nog via Uber en waarom gaat het alleen over Uber en nooit over Bolt, die de prijzen nog meer onderuit heeft gehaald met Bolt economy!!!
Ik rijd in alle tevredenheid via Uber en lig niet zeuren over de verdiensten die voor mij hoog genoeg zijn ± € 3500 netto.
Ga wat anders als het niet bevalt.

Taxi Amsterdam|07.03.23|08:49

@ko de ruiter. Er is helemaal geen discussie. Lezen kunnen bepaalde platform chauffeurs blijkbaar ook niet meer! De meeste ervaren taxi ondernemers die rijden voor geen enkele platform app met slaven prijzen. Die snappen wel hoe het werkt maak jij je daar maar niet druk om! Goed toch als je happy bent met je 3500 euro netto. Wat moest je daarvoor doen? Van Amsterdam naar Tokio rijden? Haha is het dan nog wel 3500 euro netto? Alle kosten er af? Zeker weten? Droom en slaap lekker voor de rest!

Ko de Ruiter|07.03.23|12:31

Ja hoor helemaal netto. Ik doe mijn werk zo goed mogelijk en wordt daar prima voor betaald, sommigen staan uren op Schiphol te wachten op een rit naar ver weg,in tussentijd verdien ik mijn geld.
Maar nogmaals, als je vindt dat je te weinig verdient als taxichauffeur ga je toch iets anders doen, niemand dwingt je om dit werk te doen. Bij RMC ontvangen ze je met open armen en doe je nog goed werk ook.
Een mooie dag verder en probeer eens te discussiëren zonder iemand af te katten

Peter Walgreen|07.03.23|15:00

Ko,
Dat wil dus zeggen dat je ongeveer € 7000.- bruto per maand rijd, laat anderen dit maar niet lezen want die beginnen dan morgen ook voor zichzelf…

Ali Ates|07.03.23|15:16

Dit weet de vakbond FNV ook dat we veel verdienen maar het gaat niet om wat de chauffeur verdienen het gaat er om dat uber meer belasting en pensioen fonds betaald.

Gemiddeld nettowinst per maand 6000 euro dat roep ik al vanaf de begin

Peter Walgreen|07.03.23|15:49

Ali,
Dan zal je ongeveer € 12000.- bruto omzet per maand moeten rijden, dat betekent ongeveer € 2750.- per week, droom jij ook maar lekker verder.

Ali Ates|07.03.23|16:59

Peter

Ik haal ongeveer 9000euro per maand bruto omzet,en werk ongeveer 55 uur per week.
Ik rij met een parelmoer wit mat kleur Mercedes e klasse in Amsterdam als je mij zit rijden,moet je mij even aan houden.
Dan laat ik je even zien in mijn appe hoeveel mijn omzet is ,beloofd

Stef Bouwhuis|07.03.23|18:50

Het oneerlijke is dat er gesteld wordt dat Uber chauffeurs meer dan € 32 per uur ‘verdienen’. Vermoedelijk wordt ‘omzet’ bedoeld. Daar gaan de kosten nog vanaf.

Dit bedrag is alleen op piekuren mogelijk, maar niet in de lage drukte uren.

Beroepschauffeurs die fulltime taxi werk doen worden op piekuren van omzet bestolen door deze parttime Uber chauffeurs, die dit werk als bijverdienste doen en alleen op piekuren de weg op komen. Dit frustreert een gezond inkomen voor fulltime chauffeurs.

Stef Bouwhuis|07.03.23|18:56

Wie betaalt deze onderzoeker? Uber? Dat lijkt wel zo. Het is natuurlijk ‘bruto omzet’ en dat is wat anders als verdienste!

Daarnaast wordt de beroepschauffeur, die dagelijks 8 – 10 uur in zijn auto zit ook nog eens bestolen door deze parttime Uber chauffeurs, die alleen in de gouden piekuren op de weg komen.

Daarnaast steelt Uber van de consument door bij schaarste op een locatie de prijzen keihard op te drijven!

Kapi Taal|11.03.23|14:54

9000.00 bruto gedeeld door 4 weken a 55 uur =220 uur mag dat nee.

9000.00 bruto gedeeld door 220 uur = 40.90

rust je nog wel uit ali ates

Hassan tidelot|13.03.23|22:39

Ali is doorgedraaid, komt door uber saver, met zijn Mercedes nog voor zulke bedragen mensen weg brengen schandalig, je concurreert met GVB man 18 euro Amsterdam Spl op meter is dat minimaal 48 euro wijsneus!

Cano Cano|17.03.23|11:12

Uber is legale snodder geworden. Weg met die platforms zolang ze geen prijzen en commiesies aanpassen. Gvb is zelfs duurder dan uber en bolt. Het heeft de hele markt kapot gemaakt. Je houdt minder dan de helft over dan normale taxi en daarop commisie betalen, nog van dat bedrag 9% procent btw..
Alles wordt duurder behalve prijzen van uber en bolt..