Noot Touringcar

‘Investeren in zero-emissie touringcars onmogelijk zonder subsidie’ 

Bron: Noot via KNV voor Nederlands Vervoer

Uitstootvrije bussen zijn voordelig in gebruik en onderhoud, maar duur in aanschaf. Voor het openbaar vervoer komt er in 2022 een subsidieregeling, maar voor touringcars blijft deze uit. Dit terwijl de duurzaamheidseisen wel steeds strenger worden, stelt Busvervoer Nederland.

Het kabinet trekt 40 miljoen euro uit voor nieuwe schone bussen in het openbaar vervoer. Dat werd vorige week bekend. Hiermee moet de gezamenlijke ambitie van de overheid en de sector worden verwezenlijkt om het openbaar vervoer in 2030 uitstootvrij te hebben. Veertien provincies en stadsregio’s die verantwoordelijk zijn voor het busvervoer kunnen vanaf 1 januari 2022 hun plannen indienen.

Bij aanschaf van een batterij-elektrische bus of bus op waterstof kunnen zij, afhankelijk van het soort bus en de grootte, tot 50.000 euro subsidie per bus krijgen. Voorwaarde is dat er per bus minimaal 45.000 dieselkilometers ingeruild worden voor schone kilometers. Zo wordt de totale busvloot schoner. Plannen kunnen ook tijdens een lopende busconcessie ingediend worden.

Net als voor het openbaar vervoer worden er ook voor touringcarondernemers steeds strengere duurzaamheidseisen gesteld in binnen- en buitenland, legt Hilbert Michel van Busvervoer Nederland uit. “Het bekendste voorbeeld in Nederland is Amsterdam. Daar is de milieuzone vanaf 1 januari 2022 alleen nog toegankelijk voor euro 6-bussen en er zijn nog drie jaar ontheffingen mogelijk voor euro 5-bussen.”

Voertuigen en geld ontbreken

Andere Nederlandse steden lijken dat voorbeeld te willen volgen. En ook in steden in het buitenland gelden al jaren steeds strengere toelatingseisen. “Daarnaast vragen opdrachtgevers in het besloten busvervoer steeds vaker om nog duurzamere voertuigen, en dan met name zero-emissie”, zegt Michel. Er zijn echter nog geen of nauwelijks bedrijven die hebben geïnvesteerd in uitstootvrije voertuigen. “Niet omdat bedrijven dat niet willen, maar omdat touringcars met een rendabele businesscase er nog niet zijn en omdat bedrijven nu geen investeringskracht hebben door corona.”

De brancheverenging pleit daarom ook voor centrale regie en hulp van de rijksoverheid. “Steden en opdrachtgevers zien elektrische bussen rondrijden in het openbaar vervoer en denken daarmee dat ook zero-emissie touringcarvervoer mogelijk is. Dat is een misvatting.” Er is volgens hem nog geen uitstootvrije touringcar met een actieradius van rond de 750 kilometer. Ook de laadinfrastructuur ontbreekt volledig. “Dat proces gaat langzaam en we zouden dat graag versneld zien worden met hulp van de rijksoverheid.”

Busvervoer Nederland hoopt dan ook op meer begrip voor de uitdagingen waar de touringcarsector voor staat. Zij spreken hierbij van technische uitdagingen, maar ook voor financiële uitdagingen vanwege corona. “Dit begrip moet gepaard gaan met concreet beleid, zoals aanschafsubsidies, het weghalen van de onrendabele top, onderzoeks- en ontwikkelingsbijdragen en ga zo maar door.”

‘Geen overheidsbemoeienis is handicap’

De reden dat er niet net als voor het openbaar vervoer een regeling is voor de touringcarbranche heeft volgens Michel te maken met onbekendheid met de sector. De touringcarbranche is van oudsher een sector die niet midden in het zicht van de rijksoverheid werkt. In tegenstelling tot het OV, waar de overheid een grote opdrachtgever is. “Daarnaast geeft de sector ook geen aanleiding om extra te reguleren of streng te controleren. Dat er weinig bemoeienis is van de overheid is meestal handig, maar in dit geval duidelijk een handicap”, aldus Michel.

De brancheorganisatie besteedt veel aandacht aan dit onderwerp in hun lobby in verband met corona. Daarbij stelt Michel dat ze onvermoeibaar uit blijven leggen – bijvoorbeeld in grote steden – hoe de vork werkelijk in de steel zit. En Busvervoer Nederland onderhoudt met de rijksoverheid. “Maar zoals we al aangaven: er ontbrreekt centrale regie op dit onderwerp. De hoop is dat een nieuw kabinet hier verandering in brengt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Investeren in zero-emissie touringcars onmogelijk zonder subsidie’ | TaxiPro
Noot Touringcar

‘Investeren in zero-emissie touringcars onmogelijk zonder subsidie’ 

Bron: Noot via KNV voor Nederlands Vervoer

Uitstootvrije bussen zijn voordelig in gebruik en onderhoud, maar duur in aanschaf. Voor het openbaar vervoer komt er in 2022 een subsidieregeling, maar voor touringcars blijft deze uit. Dit terwijl de duurzaamheidseisen wel steeds strenger worden, stelt Busvervoer Nederland.

Het kabinet trekt 40 miljoen euro uit voor nieuwe schone bussen in het openbaar vervoer. Dat werd vorige week bekend. Hiermee moet de gezamenlijke ambitie van de overheid en de sector worden verwezenlijkt om het openbaar vervoer in 2030 uitstootvrij te hebben. Veertien provincies en stadsregio’s die verantwoordelijk zijn voor het busvervoer kunnen vanaf 1 januari 2022 hun plannen indienen.

Bij aanschaf van een batterij-elektrische bus of bus op waterstof kunnen zij, afhankelijk van het soort bus en de grootte, tot 50.000 euro subsidie per bus krijgen. Voorwaarde is dat er per bus minimaal 45.000 dieselkilometers ingeruild worden voor schone kilometers. Zo wordt de totale busvloot schoner. Plannen kunnen ook tijdens een lopende busconcessie ingediend worden.

Net als voor het openbaar vervoer worden er ook voor touringcarondernemers steeds strengere duurzaamheidseisen gesteld in binnen- en buitenland, legt Hilbert Michel van Busvervoer Nederland uit. “Het bekendste voorbeeld in Nederland is Amsterdam. Daar is de milieuzone vanaf 1 januari 2022 alleen nog toegankelijk voor euro 6-bussen en er zijn nog drie jaar ontheffingen mogelijk voor euro 5-bussen.”

Voertuigen en geld ontbreken

Andere Nederlandse steden lijken dat voorbeeld te willen volgen. En ook in steden in het buitenland gelden al jaren steeds strengere toelatingseisen. “Daarnaast vragen opdrachtgevers in het besloten busvervoer steeds vaker om nog duurzamere voertuigen, en dan met name zero-emissie”, zegt Michel. Er zijn echter nog geen of nauwelijks bedrijven die hebben geïnvesteerd in uitstootvrije voertuigen. “Niet omdat bedrijven dat niet willen, maar omdat touringcars met een rendabele businesscase er nog niet zijn en omdat bedrijven nu geen investeringskracht hebben door corona.”

De brancheverenging pleit daarom ook voor centrale regie en hulp van de rijksoverheid. “Steden en opdrachtgevers zien elektrische bussen rondrijden in het openbaar vervoer en denken daarmee dat ook zero-emissie touringcarvervoer mogelijk is. Dat is een misvatting.” Er is volgens hem nog geen uitstootvrije touringcar met een actieradius van rond de 750 kilometer. Ook de laadinfrastructuur ontbreekt volledig. “Dat proces gaat langzaam en we zouden dat graag versneld zien worden met hulp van de rijksoverheid.”

Busvervoer Nederland hoopt dan ook op meer begrip voor de uitdagingen waar de touringcarsector voor staat. Zij spreken hierbij van technische uitdagingen, maar ook voor financiële uitdagingen vanwege corona. “Dit begrip moet gepaard gaan met concreet beleid, zoals aanschafsubsidies, het weghalen van de onrendabele top, onderzoeks- en ontwikkelingsbijdragen en ga zo maar door.”

‘Geen overheidsbemoeienis is handicap’

De reden dat er niet net als voor het openbaar vervoer een regeling is voor de touringcarbranche heeft volgens Michel te maken met onbekendheid met de sector. De touringcarbranche is van oudsher een sector die niet midden in het zicht van de rijksoverheid werkt. In tegenstelling tot het OV, waar de overheid een grote opdrachtgever is. “Daarnaast geeft de sector ook geen aanleiding om extra te reguleren of streng te controleren. Dat er weinig bemoeienis is van de overheid is meestal handig, maar in dit geval duidelijk een handicap”, aldus Michel.

De brancheorganisatie besteedt veel aandacht aan dit onderwerp in hun lobby in verband met corona. Daarbij stelt Michel dat ze onvermoeibaar uit blijven leggen – bijvoorbeeld in grote steden – hoe de vork werkelijk in de steel zit. En Busvervoer Nederland onderhoudt met de rijksoverheid. “Maar zoals we al aangaven: er ontbrreekt centrale regie op dit onderwerp. De hoop is dat een nieuw kabinet hier verandering in brengt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.